måne Inlagd September 26, 2013 Dela Inlagd September 26, 2013 Köpte ris märkt made in Thailand 2013 fyra stjärnor.Det var så hårt och frugan blev vansinnig och sa att det här är gammalt ris,det går inte att äta(hon är ju farmarflicka så hon vet)Nu får jag åka tillbaka(tror hon)och klaga.Det blir att åka till det vanliga inköpsstället och betala lite dyrare.Nu blir råttor och duvor eller vilka f-n som helst som äter gammalt ris glada. Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd September 26, 2013 Dela Inlagd September 26, 2013 Köpte ris märkt made in Thailand 2013 fyra stjärnor.Det var så hårt och frugan blev vansinnig och sa att det här är gammalt ris,det går inte att äta(hon är ju farmarflicka så hon vet)Nu får jag åka tillbaka(tror hon)och klaga.Det blir att åka till det vanliga inköpsstället och betala lite dyrare.Nu blir råttor och duvor eller vilka f-n som helst som äter gammalt ris glada. Dom säger alltid att det är "käng", går bara att undvika om det är eget ris från eget fält, annars = käng. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd September 26, 2013 Dela Inlagd September 26, 2013 Dom säger alltid att det är "käng", går bara att undvika om det är eget ris från eget fält, annars = käng. På vårt ordinarie inköpsställe får vi alltid kanonris.Dumsnål kallas det visst Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd Oktober 11, 2013 Dela Inlagd Oktober 11, 2013 Regeringen fortsätter med sitt stöd till sina trogna väljare The National Rice politiska kommittén i dag beslutat att inhämta regeringens godkännande av en tillsats av tre miljarder baht fond för att hjälpa jordbrukare som inte kunde pantsätta sina paddy inom den utsatta tidsfristen.Sammanlagt 890.000 ton paddyris av 2012-13 skördarna kunde inte pantsättas i tid eftersom den andra omgången av ris pantsättning systemet hade redan kommit till ett slut med den nya start den 1 oktober.Jordbrukare som underlåtit att pantsätta paddy med regeringen kommer att kompenseras 2.500 baht per ton paddyris. Däremot kan de sälja sina korn till mjölnare utanför pantsättning systemet.Utskottet beslutade också att utnyttja överblivna intäkter, cirka sex miljarder baht, från inköp av 450.000 ton paddyris att återbetala jordbrukare för Paddy lovade före den 15 september. http://englishnews.thaipbs.or.th/three-billion-baht-sought-help-rice-farmers/ Översättning google Researcher predicts 600 billion baht loss for rice pledging scheme Undrar hur länge det dröjer innan den här forskaren får sparken? http://englishnews.thaipbs.or.th/researcher-predicts-600-billion-baht-loss-rice-pledging-scheme/ Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 I Bangkok Post gick det den 16 september att läsa följande. "China will definitely purchase 1.2 million tonnes of white rice from the Thai government’s stockpile at a good price within the next two weeks, according to the commerce minister," http://www.bangkokpost.com/news/local/370001/china-does-need-1-2-million-tonnes-of-rice-says-sceptical-opposition I dagens (gårdagens) Bankok Post han man läsa följande "China has agreed to buy one million tonnes of Thai rice over the next five years, Deputy Commerce Minister Yanyong Phuangrach said on Friday. However, Beijing has denied earlier claims made by Thai officials about other rice orders totalling 1.2 million tonnes." http://www.bangkokpost.com/news/asia/374222/china-to-sign-mou-on-buying-thai-rice-over-five-years Det är tydligen inte bara vissa skribenter här på MPR som kör med principen "lögnen är mitt vapen". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Är det det här som man pratar om i nyheterna på 3an varje dag Lastbilar kör in och häller jordbuksprodukter på golvet Ris eller vete? Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Är det det här som man pratar om i nyheterna på 3an varje dag Lastbilar kör in och häller jordbuksprodukter på golvet Ris eller vete? Offe Att det kommer lastbilar och levererar ris till lagren är nog inte något problem. Problem är de snarast de lastbilar som nattetid, när övervakningen är avstängd, tömmer lagren på ris. Senaste läckta siffran på "saknat ris" är 3.900.000 TON som "inget" vet vad det har tagit vägen. T.o.m. jag som farang har blivit erbjudet att köpa nystulet färsk ris för bra pris. Mannen som erbjud mig köpa var polisofficer så risken att jag skulle torska för häleri torde ha varit minimal. (Jag avstod trots det från köp) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Hej Själv hoppas jag givetvis att överenskommelsen med Kina fullföljs och att dom 1 miljoner ton som man har avtalat om kommer att exporteras dom närmaste 5 åren, detta är viktigt för Thailand och dess befolkning. http://www.bangkokpost.com/news/asia/374222/china-to-sign-mou-on-buying-thai-rice-over-five-years Med vänlig hälsning isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Hej Själv hoppas jag givetvis att överenskommelsen med Kina fullföljs och att dom 1 miljoner ton som man har avtalat om kommer att exporteras dom närmaste 5 åren, detta är viktigt för Thailand och dess befolkning. http://www.bangkokpost.com/news/asia/374222/china-to-sign-mou-on-buying-thai-rice-over-five-years Med vänlig hälsning isan Lover Vad blir en miljon ton ris av ett års produktion eller i % vad som finns i lager. På 5 år ger det 200.000ton/per år i export. Är det mycket eller lite? Finns det siffror och statistik? Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Vad blir en miljon ton ris av ett års produktion eller i % vad som finns i lager. På 5 år ger det 200.000ton/per år i export. Är det mycket eller lite? Finns det siffror och statistik? Nuvarande lager borde uppgå till ca 15 miljoner ton. Minus svinn. Så 200.000 ton blir inte mer än ca 1,3%. Att affären ens uppmärksammas är att det samtidigt är en dementi av regeringens uppgifter om en försäljning av 1,2 miljoner ton. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Vad blir en miljon ton ris av ett års produktion eller i % vad som finns i lager. På 5 år ger det 200.000ton/per år i export. Är det mycket eller lite? Finns det siffror och statistik? Hej Har inte svaren på dina frågor men ser alla ris kontrakt som viktiga i ett läge med stora lagrade kvantiteter. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Att det kommer lastbilar och levererar ris till lagren är nog inte något problem. Problem är de snarast de lastbilar som nattetid, när övervakningen är avstängd, tömmer lagren på ris. Senaste läckta siffran på "saknat ris" är 3.900.000 TON som "inget" vet vad det har tagit vägen. T.o.m. jag som farang har blivit erbjudet att köpa nystulet färsk ris för bra pris. Mannen som erbjud mig köpa var polisofficer så risken att jag skulle torska för häleri torde ha varit minimal. (Jag avstod trots det från köp) Tack PoffaJag har undrat över vad det handlar om Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1609offe Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Köpte ris märkt made in Thailand 2013 fyra stjärnor.Det var så hårt och frugan blev vansinnig och sa att det här är gammalt ris,det går inte att äta(hon är ju farmarflicka så hon vet)Nu får jag åka tillbaka(tror hon)och klaga.Det blir att åka till det vanliga inköpsstället och betala lite dyrare.Nu blir råttor och duvor eller vilka f-n som helst som äter gammalt ris glada. Förr så stod det årtal på säcken ( Thai siffror ) Så då fick man en anledning att lära sig dessa På Ica Skamköp i U-a Sålde man ris lite billigare än thaishopen Kollade siffrorna 3 år gammalt En dam skulle köpa Jag sa åt henne att " Detta ris är packat för 3 år sedan " Köp inte Ica gubben hörde det och blev arg Det här ör högst ett halvår Varför står det då ett årtal 3 år tillbaka? Damen köpte ej och riset var borta nästa dag Nu finns det inga siffror längre på ris av detta märke Det vanligaste i Thai affärer Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Hej Har inte svaren på dina frågor men ser alla ris kontrakt som viktiga i ett läge med stora lagrade kvantiteter. Med vänlig hälsning isan lover Även regeringen ser alla riskontrakt som viktiga. Så viktiga att de gång på gång går ut med rent falska uppgifter om kontrakt för att lugna allmänheten och framstå som duktiga. Som i fallet Kina och det falska kontraktet på 1,2 miljoner ton. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Vad blir en miljon ton ris av ett års produktion eller i % vad som finns i lager. På 5 år ger det 200.000ton/per år i export. Är det mycket eller lite? Finns det siffror och statistik? Det är ju ganska så stor skillnad för de uppgifterna som regeringens handelsminister kom med först att Kina skulle köpa 1,2 miljoner ton av det nuvarande lagret och jämfört med 200 000 ton över 5 år då det givetvis tillkommer ännu mer ris till lagren. Men man får ju se det positivt, nu är det bara 14.8 miljoner ton kvar i lager om Kineserna fullföljer sitt åtagande... "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Hej Själv hoppas jag givetvis att överenskommelsen med Kina fullföljs och att dom 1 miljoner ton som man har avtalat om kommer att exporteras dom närmaste 5 åren, detta är viktigt för Thailand och dess befolkning. http://www.bangkokpost.com/news/asia/374222/china-to-sign-mou-on-buying-thai-rice-over-five-years Med vänlig hälsning isan Lover Som att pissa en törstig kamel i halsen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Indien har gått om Thailand som den största ris leverantören till Singapore för vad som tros vara den första gången, rapporterade Straits Times på lördagen. Thailand har varit största leverantör av "stapelvaror" till Singapore sedan åtminstone 1998, stod för mer än hälften av de totala exporten mellan 1998 och 2011, enligt tidningen. Förra året föll dock Thailands andel av Singapore rismarknad till 35,3. Nya siffror från regeringens handelsfrämjande International Enterprise Singapore, visar att Indien var den största ris leverantören från januari till augusti i år på 92.865 ton. http://www.bangkokpost.com/breakingnews/374347/india-now-singapore-top-rice-supplier Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ronoh Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Bangkok: - Ris industrin som redan har förlorat titeln världens främsta exportör till Indien, är på väg mot en katastrof under de närmaste åren på grund av brist på lämplig strategisk ledning av ris prissättnings systemet och landets export, sade de thailändska ris exportörernas förening i går. Från och med den 10 juli har Indien gått om Thailand som världens största ris exportör med ackumulerad export till utlandet med 3,61 miljoner ton. Thailändska exporten sjönk under perioden med 45,8 procent till 3,6 miljoner ton, medan Vietnam är i hasorna på tredje plats med 3,52 miljoner ton. Detta är första gången på ett halvsekel som Thailand har förlorat sin ställning som störst ris-export nation. För närvarande finns ca 12 miljoner ton ris i regeringens lager, den högsta nivån på 50 år av handel. Ris i regeringens lager håller på att försämras i kvalitet och det är oundvikligt att Thailand snart kommer att möta stora förluster när det släpper bestånden -- The Nation 2012-07-26 Ganska mycket ris att lagra. Thailand har en befolkning på 67 miljoner rislager på 12 miljoner ca 5 ton ris per skalle. Jag och tjejen har svårt att avverka 25 kg ris per år. Känns som ris kommer bli billigare om man ska balansera upp tillgångarna. Sedan är det säkert bra för afrikas fattiga om rispriset skulle falla. Min blogg om Thailandhttp://www.hejda-sverige.blogspot.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Ganska mycket ris att lagra. Thailand har en befolkning på 67 miljoner rislager på 12 miljoner ca 5 ton ris per skalle. Jag och tjejen har svårt att avverka 25 kg ris per år. Känns som ris kommer bli billigare om man ska balansera upp tillgångarna. Sedan är det säkert bra för afrikas fattiga om rispriset skulle falla. Faktiskt blir riset hela tiden dyrare att köpa i Thailand Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Thaksin den "stora" affärsmannen gjorde en grov felkalkyl när han trodde att han kunde manipulera världsmarknadspriset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ronoh Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Faktiskt blir riset hela tiden dyrare att köpa i Thailand Jag tycker riset blir dyrare hemma i Sverige också. Det måste ju vara något knas med priset då det finns så mycket lagrat menar jag. Kommer nog bli ett fall. Undrar om inte thailändska regeringen använder riset som en säkerhet vid ev lån eller andra affärer? En del belånar ju huset för att kunna köpa tex båt. Undrar om det går att använda ris som tillgång vid banklån? Hur lång tid kan man lagra ris och vad är värdeminskningen per år? Borde gå att räkna ut när prisfallet sätter igång. Min blogg om Thailandhttp://www.hejda-sverige.blogspot.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Jag tycker riset blir dyrare hemma i Sverige också. Det måste ju vara något knas med priset då det finns så mycket lagrat menar jag. Kommer nog bli ett fall. Undrar om inte thailändska regeringen använder riset som en säkerhet vid ev lån eller andra affärer? En del belånar ju huset för att kunna köpa tex båt. Undrar om det går att använda ris som tillgång vid banklån? Hur lång tid kan man lagra ris och vad är värdeminskningen per år? Borde gå att räkna ut när prisfallet sätter igång. På det sätt riset lagras på många ställen i Thailand är det inte längre lämpligt som människoföda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ronoh Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 På det sätt riset lagras på många ställen i Thailand är det inte längre lämpligt som människoföda. Jag vet att min gumman klagade på riset som vi köpte sist att det verkade gammalt stog royal umbrella 2013 på säcken. Kanske bli att man får åka ner och hämta upp en säck framöver för att vara säker på att det är ätbart. Själv tyckte jag riset blev grötigt fort efter kokning. Så här såg det ut 2012 när den första bonden i byn hade torkat sitt ris. Hans risfält låg längre bort ifrån floden kom jag ihåg. Verkade som att alla hjälptes åt eftersom när hans fält var tömt på ris så gick den inhyrda tröskan över till nästa fält och därav inbringade hjälpsamhet en snabbare och mindre kostsam skörd. Sedan lätt de riset torka på vägarna. Undrar vad trafikverket hade sagt om att man rullar ut en matta och torkar på landsvägen. Tror dem fick 15-20 baht per kg däromkring antager att detta är minst 3 ton ca 60000 baht. . Min blogg om Thailandhttp://www.hejda-sverige.blogspot.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Ganska mycket ris att lagra. Thailand har en befolkning på 67 miljoner rislager på 12 miljoner ca 5 ton ris per skalle. Jag och tjejen har svårt att avverka 25 kg ris per år. Känns som ris kommer bli billigare om man ska balansera upp tillgångarna. Sedan är det säkert bra för afrikas fattiga om rispriset skulle falla. Det blir väl ca 180 kg per person om min skolmatte från 60- och 70-talet fortfarande gäller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ronoh Inlagd Oktober 12, 2013 Dela Inlagd Oktober 12, 2013 Det blir väl ca 180 kg per person om min skolmatte från 60- och 70-talet fortfarande gäller? 5,58333333333 ton Min blogg om Thailandhttp://www.hejda-sverige.blogspot.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu