Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

Man kan ju inte ha rätt i allt. Och du fick 40 hektar till 291 rai varvid rätt svar är 250 rai. Själv räknade jag fel på en nolla och angav det till 4 kvadratkilometer när det i verkligheten motsvarar 0,4 kvadratkilometer.

Och vad Ken har i verkligheten har ej framkommit.

Dock vill jag belysa att ska man raljera. Så kanske man själv ska sälla sig till skaran som räknar rätt. Varken du eller jag hör bevisligen dit.

I övrigt har Khun Ken bidragit med mycket sanningar som överväger en räknemiss.

Hans uppställning är 40 rai + 1 rai + 10 hektar +30 hektar = 291 rai

Rätt eller Fel.

Dela på andra sajter

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Jag och fru Kent äger 40 hektar odlingsmark (inte 40 rai som jag skrev i mitt inlägg, sorry)  och 1600 kvm tomt. Men hur du kan få det till 289-290 rai? Jag vet inte vad du rökt på men jag testar gärna.

Om du tar det så bildligt när jag skrev "en öl i handen" ok, never mind. 

Jag har bara sett att han angivit 40 hektar + en rai som bostaden står på.

Dom övriga siffrorna har jag bara sett från dig. Då han när han talade om hur dessa uppkommit skrev hektar.

Dock har jag sett att han rättat sig själv då han skriver att han menar 40 hektar och inte 40 Rai.

Bevisligen så missade du detta och fortsatte att mala på. Så mitt svar är fel!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Jag har bara sett att han angivit 40 hektar + en rai som bostaden står på.

Dom övriga siffrorna har jag bara sett från dig. Då han när han talade om hur dessa uppkommit skrev hektar.

Dock har jag sett att han rättat sig själv då han skriver att han menar 40 hektar och inte 40 Rai.

Bevisligen så missade du detta och fortsatte att mala på. Så mitt svar är fel!

Ga tillbaka till svar 1194-1195

Dela på andra sajter

Ga tillbaka till svar 1194-1195

Och i det jag länkade in så rättar han ju sig själv vad han skrev i 1194. Då han anger att han menade hektar istället för Rai

Hur svårt kan det vara?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Och i det jag länkade in så rättar han ju sig själv vad han skrev i 1194. Då han anger att han menade hektar istället för Rai

Hur svårt kan det vara?

Hans uppspaltning blandad med 40+1 rai+10+30 hektar=291 rai

Sedan att han ändrar sig och han säger att dom äger 40 hektar och ifragsätter 280-290 rai som var svaret pa hans första svar.

Tar du bort 40+ 1 rai fran hans första svar vilken summa far du da.

Att han rättar sig själv da far han ju tänka pa att svaret blir ett annat än fran utgangsläget

Om du far en kalkyl pa jobb att räkna pa da utgar du fran dom summor som star där för ditt anbud. Alla ändringar efter det sa stämmer det inte i ditt anbudsförfarande.

Dela på andra sajter

Jag har 16 rai 23 ha 15 ar och 275 kvadratmeter. Vet ju inte själv hur mycket det är och trodde inte det var så viktigt

men kanske det är ? Kan någon hjälpa mig att räkna ut hur mycket jag äger ?

Tack på förhand flor

bor i Korat.

Dela på andra sajter

Det har du rätt i. Jag räknade fel på en nolla vad gäller kvadratkilometer. 40 hektar är således 0,4 kvadratkilometer.

Men fortfarande är dock 40 hektar = 250 rai

Är det 25 rai ni har? så är det 4 hektar

Då 1 rai är 1600 kvm och en hektar är 10 000 kvm

1 hektar motsvarar således 6,25 rai

Är det 25 Rai du har?

Hej. Jag ber om ursäkt för att jag räknat fel på ha.

Jag har ingen mark men frugan har och det är 27 rai plus tomten. Det enda jag lägger mig i och det sa jag till från början

Det är att allt måste ske ekologisk även skadejursbekämpningen.

Jag ber alla om ursäkt att jag räknat fel på arean 25x1, 6:(

Ändrades av Khun Ken
Dela på andra sajter

Hans uppspaltning blandad med 40+1 rai+10+30 hektar=291 rai

Sedan att han ändrar sig och han säger att dom äger 40 hektar och ifragsätter 280-290 rai som var svaret pa hans första svar.

Tar du bort 40+ 1 rai fran hans första svar vilken summa far du da.

Att han rättar sig själv da far han ju tänka pa att svaret blir ett annat än fran utgangsläget

Om du far en kalkyl pa jobb att räkna pa da utgar du fran dom summor som star där för ditt anbud. Alla ändringar efter det sa stämmer det inte i ditt anbudsförfarande.

Jag får förmoda att du tillhör skaran som aldrig kan erkänna att du har fel.

Själv erkände jag att jag vad gäller kvadratkilometer skrivit fel. Liksom Khun Ken som rättade till det han skrev fel. Du däremot ångar på i 180 mot påståenden som har rättats då det rörde sig om en felskrivning. Men du envist vägrar att acceptera att personen erkände sig skrivit fel.

Och visst blir svaret annat än från utgångsläget om man som en normal person accepterar att någon säger sig ha skrivit fel. Att du sen fortsätter ändå att älta utgångsläget får väl stå för dig.

Då hela grunden för din talan mot personen som mera synes personlig än saklig?

Anbud? Vad kommer detta in i bilden? Skickar själv ofta anbud till presumtiva kunder. Och dessa går mycket väl att rätta i efterhand så länge inget avtal bildats med det felaktiga anbudet som grund.

Grunden är ju vad man avtalar om.

Och i detta verkar det som din intention är mera att svärta ner KK än att vara saklig.

Dela på andra sajter

Jag har ingen mark men frugan har och det är 27 rai plus tomten. Det enda jag lägger mig i och det sa jag till från början

Det synes då som din fru har inklusive bostad 4, 48 hektar.

Dela på andra sajter

Jag har 16 rai 23 ha 15 ar och 275 kvadratmeter. Vet ju inte själv hur mycket det är och trodde inte det var så viktigt

men kanske det är ? Kan någon hjälpa mig att räkna ut hur mycket jag äger ?

Tack på förhand flor

Själv så har min fru endast en Rai i Isaan med 1 hus pool och gräsmatta + marken som radhuset i Bangkok står på.

I övrigt ser jag inte vitsen med att äga mark som farang över huvud taget.

När jag köpte Viper(min Schäfer) för hela 12000 baht. Så tyckte byborna att det vara vansinnigt att lägga sådana hiskerliga summor på en hund.

Då man kunde få en ko för samma summa. Nu tänker ju jag mig själv inte som bonde i Isaan över huvud taget. Så därav så skippar jag och min fru alla planer på att köpa upp en massa Rai.

Då det säkert finns en massa andra nyttiga sysselsättningar i Thailand. Och dessutom är det mera lönsamt att lägga energin på mitt svenska bolag.

Viper ligger för övrigt ute  på gräsmattan här i Sollentuna just nu och myser. Varav han kommer in och kollar hur jag har det inne på kontoret emellanåt.

Skulle vara lite jobbigt att ha en ko i tätbebyggt område i Sverige. :crazy:

Dela på andra sajter

Själv så har min fru endast en Rai i Isaan med 1 hus pool och gräsmatta + marken som radhuset i Bangkok står på.

När jag köpte Viper(min Schäfer) för hela 12000 baht. Så tyckte byborna att det vara vansinnigt att lägga sådana hiskerliga summor på en hund.

Då man kunde få en ko för samma summa. Nu tänker ju jag mig själv inte som bonde i Isaan över huvud taget. Så därav så skippar jag och min fru alla planer på att köpa upp en massa Rai.

Då det säkert finns en massa andra nyttiga sysselsättningar i Thailand. Och dessutom är det mera lönsamt att lägga energin på mitt svenska bolag.

Viper ligger för övrigt ute  på gräsmattan här i Sollentuna just nu och myser. Varav han kommer in och kollar hur jag har det inne på kontoret emellanåt.

Du får väl fixa en ladugård att ha kontoret i  :crazy: Då får både Viper och kossan plats :thumbsup:

Måne

Dela på andra sajter

Du får väl fixa en ladugård att ha kontoret i  :crazy: Då får både Viper och kossan plats :thumbsup:

Ja jag får väl gå till Sollentuna kommun och begära bygglov för en ladugård. :y2:  :thumbsup:

Dela på andra sajter

Ursäkten godtages.

Men va inte sa fräck i dina svar som du kan vara för da hoppas jag du blir bemött pa samma vis. 

Sen om din kompis janne.h tror att jag är ute efter dig som person eller försöker svärta ner dig sa tror han helt fel.

Det räcker att det finns en mobb pa mpr. Där far personerna själva ransaka sig. Känner mpr:are som inte gar in pa mpr längre pa grund av mobben.

Dom säger att det är bättre atmosfär pa soi sixten och andra liknande forum och det är ju ingen bra reklam för forumsägarna till mpr.

Utan IL sa har ju mobben ingen att mobba. Men som vissa mpr:are säger driver han med dom eller? Lätt att vara ett nick och anonym och kasta skit.

Som ursäkten godtages.

Mvh. SWED THAI

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

'

Ska jag bo halva året eller mera i Thailand så är nog att äga en hel del mark nödvändigt så att jag har lite att göra på dagarna.

Dela på andra sajter

Blir nog ännu mera då majs, ananas, sockerrör och gummi skall få motsvarande stöd för att behålla sina väljare.

Taxi, bussföretag, fiskeindustri hakar snart på bidragsspiralen.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Blir nog ännu mera då majs, ananas, sockerrör och gummi skall få motsvarande stöd för att behålla sina väljare.

Taxi, bussföretag, fiskeindustri hakar snart på bidragsspiralen.

Leif

Undrar när nöjesindustrin ska börja strejka för bättre löner.Enligt vissa så är hela Thailand ett stort horställe så den strejken kan bli dyr för regeringen :crazy:

Måne

Dela på andra sajter

Ursäkten godtages.

Men va inte sa fräck i dina svar som du kan vara för da hoppas jag du blir bemött pa samma vis. 

Sen om din kompis janne.h tror att jag är ute efter dig som person eller försöker svärta ner dig sa tror han helt fel.

Det räcker att det finns en mobb pa mpr. Där far personerna själva ransaka sig. Känner mpr:are som inte gar in pa mpr längre pa grund av mobben.

Dom säger att det är bättre atmosfär pa soi sixten och andra liknande forum och det är ju ingen bra reklam för forumsägarna till mpr.

Utan IL sa har ju mobben ingen att mobba. Men som vissa mpr:are säger driver han med dom eller? Lätt att vara ett nick och anonym och kasta skit.

Som ursäkten godtages.

Mvh. SWED THAI

Förutom IL så glöm inte broder tuk tuk och så har vi en person som tjatar om att alla finnar e fyllon.

Dela på andra sajter

Nu har man tydligen börjat bränna ris.

Guvernören i Phitsanulok har begärt en utredning om att man bränt ett stort antal säckar av ris i provinsen igår.

Ett stort men obestämt antal säckar av ris upptäcktes, mestadels bränns även om några av inte var helt förstörda. De avslöjade grönt tryck initialer Marketing Organisation for Farmers (MOF) och markerades som lågsäsong ris.

Ursäkta att jag använder Google translate, det är läggdags.

Vi är några här på forumet som undrat när det skulle börja brinna i rislagren.  :not_i:
Dela på andra sajter

Nu har man tydligen börjat bränna ris.

Guvernören i Phitsanulok har begärt en utredning om att man bränt ett stort antal säckar av ris i provinsen igår.

Ett stort men obestämt antal säckar av ris upptäcktes, mestadels bränns även om några av inte var helt förstörda. De avslöjade grönt tryck initialer Marketing Organisation for Farmers (MOF) och markerades som lågsäsong ris.

Ursäkta att jag använder Google translate, det är läggdags.

Vi är några här på forumet som undrat när det skulle börja brinna i rislagren.  :not_i:

Jag undrar om det verkligen är det det står på säckarna. Ris från 2008 borde väl vara borta från cirkulationen sedan flera år tillbaka. Finns väl ingen anledning att ha kvar så gammalt ris om det inte går att blanda in i nya skördar och sälja till uppköparna för överpriser? Kan inte tänka mig att någon använder 5år gammalt ris till något annat än djurmat. Vilka andra djur än råttor äter hårt ris?  Gödning verkar det inte gå att använda det till eftersom det var uttippat på det sätt som det verkar som.

Nu var det enligt uppgift vattenskadat av översvämning och hade väl gjort sitt.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

Jag undrar om det verkligen är det det står på säckarna. Ris från 2008 borde väl vara borta från cirkulationen sedan flera år tillbaka. Finns väl ingen anledning att ha kvar så gammalt ris om det inte går att blanda in i nya skördar och sälja till uppköparna för överpriser? Kan inte tänka mig att någon använder 5år gammalt ris till något annat än djurmat. Vilka andra djur än råttor äter hårt ris?  Gödning verkar det inte gå att använda det till eftersom det var uttippat på det sätt som det verkar som.

Nu var det enligt uppgift vattenskadat av översvämning och hade väl gjort sitt.

15.000 / ton och år, ingen kvalitetskontroll.

Detta ris har väl åkt ut och in i systemet ett antal ggr nu.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Handelsministern skryter om det fantastiska risprogrammet som gjort risfarmarna (pju takkis väljare) rikare

http://englishnews.thaipbs.or.th/niwatthamrong-boasts-of-success-in-rice-pledging-scheme/

In a separate survey of 135 rice exporters towards the rice pledging scheme, 70.6 per cent said the country stands to lose from the government’s policy given the exorbitant price, resulting in a reduction of Thai rice exports by 82 per cent and Thailand losing its competitive edge to Vietnam, India and Cambodia.

The Thai exporters said the pledging scheme has also damaged the quality of Thai rice and, if the programme is immediately terminated, it would still take several years for Thailand to return to its former position as the world’s No. 1 rice exporter.

Revenue loss from rice exports was about Bt50-60 billion.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/670389-thai-farmers-give-thumbs-up-exporters-thumbs-down-for-rice-pledging-scheme/

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

Risstödet kan öka jordbrukarnas inkomster och kommer att fortsätta, lovar handelsministern.

http://www.nationmultimedia.com/business/Rice-pledging-can-boost-farmers-incomes-and-will-b-30215649.html

Regeringen vet att den dag dom tar bort risstödet kommer dom att få rödskjortorna emot sig. Dom kör väl till Thailand är bankrutt. :not_i:

Dela på andra sajter

Handelsministern skryter om det fantastiska risprogrammet som gjort risfarmarna (pju takkis väljare) rikare

http://englishnews.thaipbs.or.th/niwatthamrong-boasts-of-success-in-rice-pledging-scheme/

In a separate survey of 135 rice exporters towards the rice pledging scheme, 70.6 per cent said the country stands to lose from the government’s policy given the exorbitant price, resulting in a reduction of Thai rice exports by 82 per cent and Thailand losing its competitive edge to Vietnam, India and Cambodia.

The Thai exporters said the pledging scheme has also damaged the quality of Thai rice and, if the programme is immediately terminated, it would still take several years for Thailand to return to its former position as the world’s No. 1 rice exporter.

Revenue loss from rice exports was about Bt50-60 billion.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/670389-thai-farmers-give-thumbs-up-exporters-thumbs-down-for-rice-pledging-scheme/

Det här är så dumt att klockorna stannar!

Hur f-n tänker man när man! Alla som vet NÅGOT om marknad, vet att om man tappar sin position så tar det oändligt med tid att komma tillbaka.

"Det tar lång tid att bygga upp ett förtroende men det tar mycket kort tid att förstöra det igen"

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...