Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof


Juha

Recommended Posts

Med tanke på att så många människor i Världen har ris som basföda, varav många fattiga så kan man undra hur mycket dyrare riset kommer att bli om Thaksin och PTP får fortsätta med sina försök

att driva upp priset på ris?

Återigen är det världens fattiga som får betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    461

  • MaiChai

    143

  • knifetown

    136

  • Tallviking

    123

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Det här är ett bra sätt att betala Thaksin för de pengar (med rejäl ränta) som Thailändska staten innehållit för hans tidigare bedrägerier.

Med IL logik är detta helt ok eftersom regeringen är vald i allmänna val. Nu kan dom sätta Thailand bankrutt till nästa val. Först vid kommande val kan man ändra detta rån.

Bara en person med väldigt statiskt tänkande kan få detta till något demokratiskt.

Hej

Du har helt rätt i att demokratiskt valda regeringar ibland kan fatta dåliga beslut, det är något som dom flesta demokratiska länders medborgare får uppleva mer eller mindre varje gång en ny regering kommer till makten, och det är mycket riktigt inte olagligt men dumt att fatta dåliga beslut, och det är som vanligt upp till väljarna att ta ställning till detta i nästa val.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin har väl länge försökt att skapa ett "OPEC" för ris-med han själv som översteshejk antar jag-men det finns en del problem med "RICEPEC"

För det första är ris en gröda som odlas i många länder över hela världen. Inte som olja som det finns en begränsad mängd av och ju mer svårtillgänglig den är desto dyrare blir den.

Sen har Thailand anslutit sig till WTO och det här sättet som Thailand nu lagrar ris på kan sätta innebära katastrof för små risproducerande länder om Thailand nu av någon anledning beslutar sig för att dumpa sitt risberg på världsmarknaden. Räknar kallt med att Thailand kommer att få allvarliga reprimander eller till och med uteslutas ur WTO om så sker.

Tydligen är den genomsnittlige risbondens mark 22 rai, hade man satt ett ersättningstak på de ton ris man får ut av 22 rai varefter ersättningen sjunker så hade detta systemet gynnat småbönderna. Men det gör man inte så nu gynnas storbönder, kvarnägare och politiker med lagerlokaler som man hyr ut till staten.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Du har helt rätt i att demokratiskt valda regeringar ibland kan fatta dåliga beslut, det är något som dom flesta demokratiska länders medborgare får uppleva mer eller mindre varje gång en ny regering kommer till makten, och det är mycket riktigt inte olagligt men dumt att fatta dåliga beslut, och det är som vanligt upp till väljarna att ta ställning till detta i nästa val.

Mvh isan Lover

Du har helt rätt i att nuvarande regering är kass,oduglig och fullständigt inkompetent. Där är vi äntligen överens! Det är inte alls säkert att det nuvarande gäng vid makten gör är lagligt. Det kan mycket väl vara olagligt och det hoppas jag att gänget vid makten tillåter en utredning kring detta.

Det finns många sätt att på demokratisk väg (något för ditt gäng att lära sig) avsätta en regering under mandatperioden.

UDD och de andra röda fanatikerna försökte använda olagliga metoder för att avsätta PM Abhisit under 2010, med känt resultat.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har helt rätt i att demokratiskt valda regeringar ibland kan fatta dåliga beslut, det är något som dom flesta demokratiska länders medborgare får uppleva mer eller mindre varje gång en ny regering kommer till makten, och det är mycket riktigt inte olagligt men dumt att fatta dåliga beslut, och det är som vanligt upp till väljarna att ta ställning till detta i nästa val.

Mvh isan Lover

I bland kan fatta dåliga beslut???Hur många bra beslut har Yingluck och PTP fattat hittills, under sina snart 1,5 år vid makten?

Rätta till det vid nästa val, driver du med oss???

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt i att nuvarande regering är kass,oduglig och fullständigt inkompetent. Där är vi äntligen överens! Det är inte alls säkert att det nuvarande gäng vid makten gör är lagligt. Det kan mycket väl vara olagligt och det hoppas jag att gänget vid makten tillåter en utredning kring detta.

Det finns många sätt att på demokratisk väg (något för ditt gäng att lära sig) avsätta en regering under mandatperioden.

UDD och de andra röda fanatikerna försökte använda olagliga metoder för att avsätta PM Abhisit under 2010, med känt resultat.

De inte bara försökte,de gjorde det.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har helt rätt i att nuvarande regering är kass,oduglig och fullständigt inkompetent. Där är vi äntligen överens! Det är inte alls säkert att det nuvarande gäng vid makten gör är lagligt. Det kan mycket väl vara olagligt och det hoppas jag att gänget vid makten tillåter en utredning kring detta.

Det finns många sätt att på demokratisk väg (något för ditt gäng att lära sig) avsätta en regering under mandatperioden.

UDD och de andra röda fanatikerna försökte använda olagliga metoder för att avsätta PM Abhisit under 2010, med känt resultat.

Hej

Ett välbeprövat sätt att byta ut demokratiskt valda regeringar på i Thailand är ju militärkupper, men om det är speciellt lagligt och demokratiskt vet jag inte, inte i min demokratiska värld i vart fall, men synen på demokrati och vad som är demokratiskt och lagligt varierar nog mycket ifrån person till person verkar det som.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ett välbeprövat sätt att byta ut demokratiskt valda regeringar på i Thailand är ju militärkupper, men om det är speciellt lagligt och demokratiskt vet jag inte, inte i min demokratiska värld i vart fall, men synen på demokrati och vad som är demokratiskt och lagligt varierar nog mycket ifrån person till person verkar det som.

Mvh isan lover

Din "demokratiska syn passar bra i...Nord Korea.
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt i att nuvarande regering är kass,oduglig och fullständigt inkompetent. Där är vi äntligen överens! Det är inte alls säkert att det nuvarande gäng vid makten gör är lagligt. Det kan mycket väl vara olagligt och det hoppas jag att gänget vid makten tillåter en utredning kring detta.

Det finns många sätt att på demokratisk väg (något för ditt gäng att lära sig) avsätta en regering under mandatperioden.

UDD och de andra röda fanatikerna försökte använda olagliga metoder för att avsätta PM Abhisit under 2010, med känt resultat.

Kallas då för en "juridisk kupp".

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

I bland kan fatta dåliga beslut???Hur många bra beslut har Yingluck och PTP fattat hittills, under sina snart 1,5 år vid makten?

Rätta till det vid nästa val, driver du med oss???

Om du följer politiken så har ett svar kommit ang dugligheten av regeringen denna denna vecka.

Undersökningen förstärker ju bara de undersökningarna som gjort tidigare.

Men det är ju klart inte intressant utifrån din horisont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du följer politiken så har ett svar kommit ang dugligheten av regeringen denna denna vecka.

Undersökningen förstärker ju bara de undersökningarna som gjort tidigare.

Men det är ju klart inte intressant utifrån din horisont.

Och det svaret var?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Återgå till ditt lego du.

Nu är det ju på det här viset om du bara har intresse av att kommentera utan att följa med vad som händer i praktiken.

Om du nu inte läst den senaste optionsundersökningen som presenterade för tre dagar sedan upp till dig.

Jag väntar på att någon tar upp den för att kommentera. Men för står tystnaden, framför alt när man läst de sista dagarnas kommentarer från högern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju på det här viset om du bara har intresse av att kommentera utan att följa med vad som händer i praktiken.

Om du nu inte läst den senaste optionsundersökningen som presenterade för tre dagar sedan upp till dig.

Jag väntar på att någon tar upp den för att kommentera. Men för står tystnaden, framför alt när man läst de sista dagarnas kommentarer från högern.

Är det för mycket begärt att du lägger en länk när du postar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det för mycket begärt att du lägger en länk när du postar?

Ja man kan få länk feber.

Bättre ni följer med i den dagliga thai politiken, genom tidningar, efter som ni inte lever i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man kan få länk feber.

Bättre ni följer med i den dagliga thai politiken, genom tidningar, efter som ni inte lever i verkligheten.

Nog verkar du ha feber, alltid....glöm inte medicinen.

Hoppas du känner dig bättre och redo för mera djupa analyser imorgon. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog verkar du ha feber, alltid....glöm inte medicinen.

Hoppas du känner dig bättre och redo för mera djupa analyser imorgon. :14:

Den sannolikheten är nog liten,verkar som om han är immun mot all medicin :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får väl söka o läsa själv.

Man kan undra varför du är medlem i ett forum. Tänk om alla skulle köra din stil, "du får väl söka och läsa själv"

Om ingen lägger upp länkar så behövs inget forum.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ett välbeprövat sätt att byta ut demokratiskt valda regeringar på i Thailand är ju militärkupper, men om det är speciellt lagligt och demokratiskt vet jag inte, inte i min demokratiska värld i vart fall, men synen på demokrati och vad som är demokratiskt och lagligt varierar nog mycket ifrån person till person verkar det som.

Mvh isan lover

Synen på demokratin varierar naturligtvis. Du t.ex verkar kunna acceptera och försvara vad som helst bara det är en vald regering. Jag förväntar mig att den demokratiskt valda regeringen också respekterar sina väljarna mellan valdagarna och håller sig på dena smala vägen och tjänar landets bästa. Att de infört risprogrammet igen trots att alla vet att det inte gynnar den fattige bonden får mig att fundera varför de gjort det igen. Frågan är vem som får alla pengar som regeringen plöjer ner om det inte gynnar den lille fattige bonden i Isaan. Där är mina funderingar. Vad är dina funderingar om dessa pengar IL?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Ett välbeprövat sätt att byta ut demokratiskt valda regeringar på i Thailand är ju militärkupper, men om det är speciellt lagligt och demokratiskt vet jag inte, inte i min demokratiska värld i vart fall, men synen på demokrati och vad som är demokratiskt och lagligt varierar nog mycket ifrån person till person verkar det som.

Mvh isan lover

Tja militärkupper eller upplopp syftande till kaos. T.o.m när sittande regering går med på upploppsmakarnas krav så accepterar dom inte dessa.

Synnerligen odemokratiskt! Kul vi är överens även om detta!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kallas då för en "juridisk kupp".

Njaaa det tycker jag inte. Det finns kupper. Dessa kan göras endera med militär eller med upploppsmakare. Thailand har erfarenhet av bägge sorter och båda är lika illa.

Begreppet juridisk kupp har jag svårt att ta till mig. Vad skulle det vara?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Om du följer politiken så har ett svar kommit ang dugligheten av regeringen denna denna vecka.

Undersökningen förstärker ju bara de undersökningarna som gjort tidigare.

Men det är ju klart inte intressant utifrån din horisont.

Snickarn´n, vilken undersökning hänvisar du till? Skulle vara intressant att veta så vi diskuterar samma sak. Lägg gärna in en länk.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ett välbeprövat sätt att byta ut demokratiskt valda regeringar på i Thailand är ju militärkupper, men om det är speciellt lagligt och demokratiskt........

Mvh isan lover

För någon vecka sedan påstod du att det inte var olagligt att Thaksin ändrade lagar och tjänade pengar på detta, bara omoraliskt.

Jo precis lika omoraliskt är det att militären kör över en regering och tar makten, men i Thailand är det lika lagligt som att ändra lagar för egen vinning.

Personligen tycker jag båda är skit, och anser att alla inblandade i dessa händelser skall in i finkan, men den nu valda regeringen vill att alla skall gå fria.

Demokrati......nej inte ens nära......

Verkar dock som att amnestin inte blir av, Abhisit ville själv bli granskad tillsammans med Sunthep och Thaksin, allt annat fotfolk skulle kunna gå fria, men där sket det sig.

Vanligt folk, politiska motståndare och andra som kan offras skall offras, men Thaksin, han är en person som man inte får röra, så nu skiter det sig nog med amnestin

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

För står inte riktigt varför jag skall bära på det ni har mellan axlarna.

Men ok kan göra ett undan tag.

Undersökning publicerad den 21-10 Bankok Post.

2073 personer tillfrågade 14-20 oktober.

En av frågorna: vem vinner ett val nu, 63,4% till Pheu Thai 36,6 % för Demokraterna.

Så läs nu själva vidare finns säkert något negativt ni kan använda. Men det bjuder jag på .

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...