Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

Är nog inte så många som går i gula skjortor på åkrarna kan jag tänka mig,hade du trott nått annat?

Kan du läsa engelska???? Eller bryr du dig inte om att öppna länkar?

Jag ser inte många som bär röda skjortor på risfälten.

Dela på andra sajter

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Moipenyang
Kan du läsa engelska? ??? Eller bryr du dig inte om att öppna länkar?

Jag ser inte många som bär röda skjortor på risfälten.

phom phuud pasaa angrit mai dai.. på vårt håll så  är det nog närmare 100%

av folket som håller på röda sidan skulle jag tro även om de inte är med demonstranterna

men det kanske inte gör dem till rödskjortor ,vad vet jag mitt arma luder..

Dela på andra sajter

Highlander
Hej

Antalet bönder inom EU,s länder varierar nog kraftigt, men mindre utvecklade länder t.ex i forna össtater har nog en betydligt större andel än länder som Sverige, men även en del fullt utvecklade länder i väst som Frankrike, Italien och Spanien har höga EU bidrag till jordbruket och det är nog därför det är svårt att sänka jordbruksstödet inom EU, det lobbas nog också en hel del för fortsatt stöd.

Mvh isan lover

Albanien år väl det land i eu som ligger närmast LOS ! http://www.jordbruksverket.se/download/18.765a35dc13f7d0bf7c4646/1372238978301/Kapitel+14+Internationella+uppgifter+om+jordbruk.pdf   här kan du läsa på lite å inte svammla så mycket!

Fd agronomklepptoman

Dela på andra sajter

GreenValley
Albanien år väl det land i eu som ligger närmast LOS ! http://www.jordbruksverket.se/download/18.765a35dc13f7d0bf7c4646/1372238978301/Kapitel+14+Internationella+uppgifter+om+jordbruk.pdf   här kan du läsa på lite å inte svammla så mycket!

Nu är väl Albanien endast kandidatland till EU och inte medlem.

Troligen hade landet placerat sig mycket bättre om Enver Hoxhas lärjungar inte kuppats bort av eliten och överklassen! :crazy:

Fan vet om inte det tidigare kungahuset hade ett finger med i spelet också! :ironi:

Dela på andra sajter

phom phuud pasaa angrit mai dai.. på vårt håll så  är det nog närmare 100%

av folket som håller på röda sidan skulle jag tro även om de inte är med demonstranterna

men det kanske inte gör dem till rödskjortor ,vad vet jag mitt arma luder..

Ok Phom  kâo jai, dtàe khun pood pasa Thai dai láew mai.

Då förstår jag att du inte läser länkarna, no hard feelings. :thumbsup:

Dela på andra sajter

Man kan faktiskt vara för ett stöd till fattiga risbönder (för att utveckla ett modernare jordbruk) men mot ett stöd a'la Thaksin där bara 20-25% går till bönderna och resten hamnar i helt fel fickor.

Hade Thaksin och PTP varit seriösa med att hjälpa risbönderna så hade det varit bättre med ett direkt stöd till bönderna, utan mellanhänder.

Så med andra ord stödet var inte ärligt menat. :nono:

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
  .Man kan faktiskt vara för ett stöd till fattiga risbönder (för att utveckla ett modernare jordbruk) men mot ett stöd a'la Thaksin där bara 20-25% går till bönderna och resten hamnar i helt fel fickor.

Hej

Sanningen är ju att mindre än 20% av dom 15 000 baht som odlaren skulle ha går till uppköpare och exportörer eftersom vi odlare får 12 000 - 13 000 baht per ton.

Det är ju illa nog att 2000-3000 baht per ton försvinner men rätt ska ju vara rätt, så dina uppgifter om att "bara 20-25% går till bönderna och resten hamnar i helt fel fickor" saknar verklighets förankring.

Med vänlig hälsning Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hej

Sanningen är ju att mindre än 20% av dom 15 000 baht som odlaren skulle ha går till uppköpare och exportörer eftersom vi odlare får 12 000 - 13 000 baht per ton.

Det är ju illa nog att 2000-3000 baht per ton försvinner men rätt ska ju vara rätt, så dina uppgifter om att "bara 20-25% går till bönderna och resten hamnar i helt fel fickor" saknar verklighets förankring.

12-13 tusen till bönderna betyder inte att politikerna tar pengar från icke existerande ris.

3 millioner ton ris saknas, 35 miljarder till klanen.

PT är inte intresserade av att utreda korruptionen istället skall de utreda den som vitnat i senaten.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/651641-probe-into-rice-claim/

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Dela på andra sajter

Det är väl bara de pengar som betalas ut över marknadspris som är själva stödet.

Så det går att beräkna vad som är de rätta siffrorna på olika sätt.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Det är väl bara de pengar som betalas ut över marknadspris som är själva stödet.

Så det går att beräkna vad som är de rätta siffrorna på olika sätt.

Leif

Det där är lite för svårt för IL. :)

Dela på andra sajter

Är nog inte så många som går i gula skjortor på åkrarna kan jag tänka mig,hade du trott nått annat?

Dessto fler i regeringen som har gula värderingar fast de inte bär gula skjortor, och de skor sig på de fattigas stöd. Jag skulle hellre sett att det vore fler gulskjortot på åkrarna än vad det är i en röd regering.

Dela på andra sajter

Hej

Faktum är att bara 20-25% av statens kostnader för risstödet går till bönderna. Om nu staten köper upp ris till överpris och under lång tid, och till hög kostnad, lagrar det och sen tvingas sälja det med kraftig förlust bl.a. på grund av kvalitetsförsämring under lagring så är det bara överpriset som gynnar bönderna. Alla andra kostnader, inklusive ett massivt svinn, drabbar staten. Men gynnar inte bönderna.

Förvisso är det mesta gällande risstödet hemligstämplat så siffrorna är snarare uppskattningar än fakta, men den senaste uppskattning av hur pengarna som verkligen gick till odlarna var 21%.

Dela på andra sajter

Faktum är att bara 20-25% av statens kostnader för risstödet går till bönderna. Om nu staten köper upp ris till överpris och under lång tid, och till hög kostnad, lagrar det och sen tvingas sälja det med kraftig förlust bl.a. på grund av kvalitetsförsämring under lagring så är det bara överpriset som gynnar bönderna. Alla andra kostnader, inklusive ett massivt svinn, drabbar staten. Men gynnar inte bönderna.

Förvisso är det mesta gällande risstödet hemligstämplat så siffrorna är snarare uppskattningar än fakta, men den senaste uppskattning av hur pengarna som verkligen gick till odlarna var 21%.

Att någon över huvud taget ska behöva skriva ett sådant här klarläggande till en svensk kille är beklämmande.

Herregud IL, skärp dig för fan.

Dela på andra sajter

Moipenyang
Ok Phom  kâo jai, dtàe khun pood pasa Thai dai láew mai.

Då förstår jag att du inte läser länkarna, no hard feelings. :thumbsup:

bpai tai kik klai loey.. :crazy:

Dela på andra sajter

Oegentligheter har hittats i Regeringens G2G (Government to Government) försäljning.

Mr Vicha, who is member of the sub-committee, said the panel has asked commercial banks that issued the cheques to provide more information. The sub-panel received copies of the cheques from the Commerce... 

The sub-panel received copies of the cheques from the Commerce Ministry. "Several of these cheques involve tens of thousands of baht. "If you ask me if there are irregularities, well, do you think a  G-to-G contract  will

will involve a transaction of 80,000 baht?" he said. 

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/359285/g-to-g-rice-deals-take-fire Tror det börjar bli lite för mycket för Regeringen.

Ändrades av Khun Ken
Dela på andra sajter

Börjar att bli en lång tråd det här. När inträffar katastrofen?  :crazy:

När en stor flaska Chang kostar över 43bath.. :thumbsup:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Börjar att bli en lång tråd det här. När inträffar katastrofen?  :crazy:

Katastrofen sträcker sig över många år, kan inte jämföras med när du spikar dig på tummen och får en blå nagel, hehe.

Dela på andra sajter

Regeringen säljer ris till hemligstämplad regering för 80.000 baht.

Eller är det korruptionspengar?

http://www.mcot.net/site/content?id=51dd32f8150ba0f7680001b6#.Ud5AI21cVN8

Det kanske bara var 10 ton ris?

Men det är roligt att höra om alla deras G2G deals, de är så viktiga att allt måste hemligstämplas och när man kollar i andra änden-det uppköpande landet så visar det sig att de inte har en aning om att de köpt Thailändskt ris från regeringen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Det kanske bara var 10 ton ris?

Men det är roligt att höra om alla deras G2G deals, de är så viktiga att allt måste hemligstämplas och när man kollar i andra änden-det uppköpande landet så visar det sig att de inte har en aning om att de köpt Thailändskt ris från regeringen...

Bara elfenbenskusten som var tvungna att kassera 20% av riset.

http://www.businessweek.com/articles/2013-04-18/thailands-farmer-friendly-rice-subsidy-backfires

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Dela på andra sajter

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...