Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

massakrer på vänsteraktivister och studenter

Samak var visst väldig aktiv när det gällde att slå ner studentuppror. Något som gjorde att han kastades ut av Demokraterna, men trots det av Thaksins utsågs till premiärminister under PPP tiden.

Vilken sida är egentligen vilken?

Dela på andra sajter

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Guest Isan Lover
Samak var visst väldig aktiv när det gällde att slå ner studentuppror. Något som gjorde att han kastades ut av Demokraterna, men trots det av Thaksins utsågs till premiärminister under PPP tiden.

Vilken sida är egentligen vilken?

Hej

En berättigad fråga som inte är helt lätt att besvara, politiker i Thailand byter ju betydligt oftare både parti och lojalitet än t.ex Svenska politiker.

Med vänlig hälsning Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hej

Håller väl i stort sett med om det mesta du skriver, men när det gäller demokrati och vad som är demokratiskt så står jag fast i min uppfattning, TRT, PPP och nu PT har kommit till makten på ett demokratiskt sätt och så länge folket vill ha partier som dessa kvar i regeringsställning ska dom få ha det, militära och juridiska kupper för att ge Demokraterna makten är absolut inget alternativ.

Du slår in öppna dörrar i det fallet.

Jag kan inte tänka mig någon här på forumet som vill kuppa bort något parti som kommit till makten på ett demokratiskt sätt.

Däremot så protesteras det hejvilt mot odemokratiska metoder. Som röstköp! Även andra odemokratiska metoder som att sitta kvar utan val. Att brottsligt anpassa lagar till sin egen fördel. Att råna landet!

Sedan har vi det med censur och yttrandefrihet mm.

I demokratier är det också tillåtet att fredligt utan vapen, demonstrera utan att bli ihjältagna.

Dela på andra sajter

Håller Thailand på att dumpa sina abnorma rislager? Har hittat jasminris så billigt som 10kr/kg, inklusive moms. Även Willys reade nyligen för 12,50kr/kg. Ser inget direkt samband, bara en intressant observation.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Snackade med frugan igår och hon klagade över att maten blivit så dyr

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Hej

Att Apishits regering stängde över 100 000 sidor på nätet under sin tid vid makten är ju sant och detta är ett svårslaget rekord i Thailändsk historia, hur många som var röda av dessa vet jag inte, men det förekom ju protester mot internet censuren ifrån både dom röda och organisationer som är engagerade i pressfrihet vid tidpunkten så ett tiotal sidor låter lite för att åstadkomma en sån proteststorm.

Håller väl i stort sett med om det mesta du skriver, men när det gäller demokrati och vad som är demokratiskt så står jag fast i min uppfattning, TRT, PPP och nu PT har kommit till makten på ett demokratiskt sätt och så länge folket vill ha partier som dessa kvar i regeringsställning ska dom få ha det, militära och juridiska kupper för att ge Demokraterna makten är absolut inget alternativ.

Den dagen Demokraterna får makten i landet för att folket vill ha det så i ett val kommer även jag att gratulera dom och önska dom lycka till, men så länge det handlar om genvägar via kupper, domstolar eller liknande så är dom inte värda att få regera.

Med vänlig hälsning Isan lover

Inga mainstream röda sidor stängdes, till exempel var Thaksins olika sidor aldrig censurerade.

Jag håller med dig om att TRT, PPP och PTP kom till makten på ett demokratiskt sätt, även om PPPs sätt var moraliskt förkastligt, och jag hoppas också att PTP får sitta mandatperioden ut. Militärkuppen har jag alltid tagit avstånd från och även upplösningen av PPP var korkad, om än helt laglig.

Jag tycker dock du tar en oärlig genväg när du påstår att militärkuppen och upplösningen av PPP var ett sätt att ge Demokraterna makten. Det hölls ju faktiskt ett val efter kuppen och PTP kunde tagit över när PPP blev upplösta. Demokraterna har aldrig varit militärens parti och kommer aldrig att bli. Demokraterna är Bangkokmedelklassens och Söderns parti men har aldrig tilltalat militären och företagseliten. Nu har ju Thailand i realiteten förvandlats till ett 2-partisystem och all kritik mot T och hans partier framställs av Ts propagandasystem som support för Demokraterna men så är det ju inte, det är just kritik mot en hänsynslös populism som i längden ingen utanför den närmaste sfären av croonies kan vinna på.

Dela på andra sajter

Tur man inte äter ris

Inte ens om de är skalade?

Du missar mycket, Ris a la Malta är inte så dumt.

Kina godisar inte heller.

Och alla nuddelsoppor!

Dela på andra sajter

Håller Thailand på att dumpa sina abnorma rislager? Har hittat jasminris så billigt som 10kr/kg, inklusive moms. Även Willys reade nyligen för 12,50kr/kg. Ser inget direkt samband, bara en intressant observation.

Världsmarknadspriset på ris hörs ju ha gått ner. Om det också gäller Jasminris är jag osäker på.

Ska Thailand bli fria sina lager så är det nog dumpning som gäller. De affärer som hörts talas om har väl varit si och så med. Mest för att lugna motståndarna mot risstödet, men har väl troligen varit mer dessinformation än information. Vad som i verkligheten händer är det nog inte så många som vet. Frågan är kanske om regeringen vet? Ibland verkar det inte riktigt så.

Dela på andra sajter

Världsmarknadspriset på ris hörs ju ha gått ner. Om det också gäller Jasminris är jag osäker på.

Ska Thailand bli fria sina lager så är det nog dumpning som gäller. De affärer som hörts talas om har väl varit si och så med. Mest för att lugna motståndarna mot risstödet, men har väl troligen varit mer dessinformation än information. Vad som i verkligheten händer är det nog inte så många som vet. Frågan är kanske om regeringen vet? Ibland verkar det inte riktigt så.

Regeringen vet nog inte vad dom håller på med.

Problem har dom.Få se vad den stora ledaren i Dubai hittar på

Risible rice scheme harvesting problems for 'Master Plan'

So for the Pheu Thai government, things have become complicated. A loss of 136 billion baht is no joke. "You know who" lost about 46 billion baht in February, 2010, and we all know what followed.

Once Pheu Thai's Bangkok stronghold, the Don Muang constituency has been lost. Anti-government groups in Guy Fawkes masks are popping up all over. Red-shirt groups like the Rak Chiang Mai 51 keep provoking

a bad image. Chalerm Yubamrung and Plodprasop Suraswadi keep opening their mouths. The situation in the three southern provinces is not getting any better. And on top of it all is this rice-pledging dilemma.

En bra artikel

Writer: Voranai Vanijaka Position: Political and Social Commentator

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/356459/risible-rice-scheme-harvesting-problems-for-master-plan

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

Regeringen vet nog inte vad dom håller på med.

Problem har dom.Få se vad den stora ledaren i Dubai hittar på

Risible rice scheme harvesting problems for 'Master Plan'

So for the Pheu Thai government, things have become complicated. A loss of 136 billion baht is no joke. "You know who" lost about 46 billion baht in February, 2010, and we all know what followed.

Once Pheu Thai's Bangkok stronghold, the Don Muang constituency has been lost. Anti-government groups in Guy Fawkes masks are popping up all over. Red-shirt groups like the Rak Chiang Mai 51 keep provoking

a bad image. Chalerm Yubamrung and Plodprasop Suraswadi keep opening their mouths. The situation in the three southern provinces is not getting any better. And on top of it all is this rice-pledging dilemma.

En bra artikel

Writer: Voranai Vanijaka Position: Political and Social Commentator

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/356459/risible-rice-scheme-harvesting-problems-for-master-plan

Du fick med de bästa meningarna i citaten!

Fast jag vill lägga till dessa också:

Prime Minister Yingluck Shinawatra must continue on her "I don't know/I don't have the information" grand tour. It doesn't bode well for her image, but it's an image she has had since Day 1, so it's manageable.

But the matter of right and wrong doesn't have a chapter in the big political book of damage control. It doesn't even have a footnote.

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Inte ens om de är skalade?

Du missar mycket, Ris a la Malta är inte så dumt.

Kina godisar inte heller.

Och alla nuddelsoppor!

nudelsoppa fy fan säger jag bara är inte människoföda

blir jag så jävla fattig att jag måste äta sådan skit tar jag livet av mig

Ändrades av Sam sip sam
Dela på andra sajter

nudelsoppa fy fan säger jag bara är inte människoföda

blir jag så jävla fattig att jag måste äta sådan skit tar jag livet av mig

Du måste inte äta det utanför 7/11. Du kan beställa det på Shangri-la, så slipper du känna dig fattig. Du behöver väl inte bo där. Jag menar så slipper du ta av pengarna du får för boendet. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Inga mainstream röda sidor stängdes, till exempel var Thaksins olika sidor aldrig censurerade.

Jag håller med dig om att TRT, PPP och PTP kom till makten på ett demokratiskt sätt, även om PPPs sätt var moraliskt förkastligt, och jag hoppas också att PTP får sitta mandatperioden ut. Militärkuppen har jag alltid tagit avstånd från och även upplösningen av PPP var korkad, om än helt laglig.

Jag tycker dock du tar en oärlig genväg när du påstår att militärkuppen och upplösningen av PPP var ett sätt att ge Demokraterna makten. Det hölls ju faktiskt ett val efter kuppen och PTP kunde tagit över när PPP blev upplösta. Demokraterna har aldrig varit militärens parti och kommer aldrig att bli. Demokraterna är Bangkokmedelklassens och Söderns parti men har aldrig tilltalat militären och företagseliten. Nu har ju Thailand i realiteten förvandlats till ett 2-partisystem och all kritik mot T och hans partier framställs av Ts propagandasystem som support för Demokraterna men så är det ju inte, det är just kritik mot en hänsynslös populism som i längden ingen utanför den närmaste sfären av croonies kan vinna på.

Hej

Eftersom det inte finns något annat alternativ till regering än den röda och demokraterna så har ju kuppmakarna inget annat val än att ge Demokraterna makten om dom kuppar bort eller upplöser landets största och populäraste parti, du har nog rätt i att det bara är vissa delar av militären som stöder Demokraterna men deras största och viktigaste stöd har dom väl i Prem och han styr ju indirekt miltärledningen och utser landets generaler.

En sån sak som att landets Armechef gick ut i direktsändning i landets samtliga statliga TV kanaler på bästa sändningstid och uppmanade alla medborgare att rösta på Demokraterna i det senaste valet säger väl en hel del om deras förhållande, han passade dessutom på att påpeka att alla goda människor borde rösta på Demokraterna och ansåg därmed att dom som inte gjorde det var onda, Generalen talade dessutom till landets militärer och sa att han förväntade sig att både dom och deras anhöriga skulle rösta på Demokraterna, så visst verkar åtminstone den absoluta ledningen vara för Demokraterna.

Mvh isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Eftersom det inte finns något annat alternativ till regering än den röda och demokraterna så har ju kuppmakarna inget annat val än att ge Demokraterna makten om dom kuppar bort eller upplöser landets största och populäraste parti, du har nog rätt i att det bara är vissa delar av militären som stöder Demokraterna men deras största och viktigaste stöd har dom väl i Prem och han styr ju indirekt miltärledningen och utser landets generaler.

En sån sak som att landets Armechef gick ut i direktsändning i landets samtliga statliga TV kanaler på bästa sändningstid och uppmanade alla medborgare att rösta på Demokraterna i det senaste valet säger väl en hel del om deras förhållande, han passade dessutom på att påpeka att alla goda människor borde rösta på Demokraterna och ansåg därmed att dom som inte gjorde det var onda, Generalen talade dessutom till landets militärer och sa att han förväntade sig att både dom och deras anhöriga skulle rösta på Demokraterna, så visst verkar åtminstone den absoluta ledningen vara för Demokraterna.

Mvh isan Lover

Som vanligt förtränger du att det var de röda som vann valet efter kuppen...

Vaddå "kuppmakarna gav makten till demokraterna" ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Hej

Mvh isan Lover

Kuppmakarna gav inte makten till Demokraterna, de utlyste ett nyval där Demokraterna fick flest röster men PPP flest mandat. Inget parti fick egen majoritet och efter att T köpt över Banharn kunde PPP bilda en koalitionsregering under studentmördaren Samak.

General Prayuth sade inte, om jag kommer ihåg rätt, att folk skulle rösta på Demokraterna men han sade att de inte skulle göra samma misstag som förrut. Självklart menade han att de inte skulle rösta på PTP och givetvis var det helt olämpligt och dessutom ruskigt korkat att säga så men det är fortfarande fel att skylla Demokraterna för det; det är som att skylla på Bajen för att Lars Ohly håller på dem.

Dela på andra sajter

GreenValley
det är som att skylla på Bajen för att Lars Ohly håller på dem.

Klart olämpligt att göra så eftersom han är djurgårdare! :crazy:

Dela på andra sajter

Jag tror att det mesta av svinnet är felaktiga siffror vid invägning mm.

Stölder direkt ur förråden sker naturligtvis också, men bara i små mängder.

Korruption när den är som bäst...

Bara att ställa sig i hyllningskören.

Detta är nog bara början.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Nu är den landsflyktige brottslingen i farten igen

Kul att leka med andras pengar

Ousted premier Thaksin Shinawatra has assured rice farmers that the government will not leave them out in the cold and will raise the paddy pledging price once the world market price picks up.

Vad händer om världsmarknadspriset inte går upp?

Vad ska han då göra för att behålla sina väljare?

http://www.bangkokpost.com/news/local/356748/thaksin-promises-rice-price-review-in-september

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

andersbangkok

Nu är den landsflyktige brottslingen i farten igen

Kul att leka med andras pengar

Ousted premier Thaksin Shinawatra has assured rice farmers that the government will not leave them out in the cold and will raise the paddy pledging price once the world market price picks up.

Vad händer om världsmarknadspriset inte går upp?

Vad ska han då göra för att behålla sina väljare?

http://www.bangkokpost.com/news/local/356748/thaksin-promises-rice-price-review-in-september

Ytterligare en bekräftelse på vem som egentligen regerar landet. Tragiskt och en parodi på demokrati! Den som påstår att det inte är Thaksin som styr, han/hon har nog inte mycket koll.

"Speaking after meeting Thaksin in Hong Kong over the weekend, Noppadon Pattama, Thaksin's lawyer, said Monday that Thaksin sympathises with the rice farmers over the price cut. "

"Thaksin has confirmed that the new pledging price is temporary and will be effective until the end of September," Mr Noppadon said.

If the global rice price starts to pick up, the government will raise the price, said Mr Noppadon, quoting Thaksin

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Ytterligare en bekräftelse på vem som egentligen regerar landet. Tragiskt och en parodi på demokrati! Den som påstår att det inte är Thaksin som styr, han/hon har nog inte mycket koll.

"Speaking after meeting Thaksin in Hong Kong over the weekend, Noppadon Pattama, Thaksin's lawyer, said Monday that Thaksin sympathises with the rice farmers over the price cut. "

"Thaksin has confirmed that the new pledging price is temporary and will be effective until the end of September," Mr Noppadon said.

If the global rice price starts to pick up, the government will raise the price, said Mr Noppadon, quoting Thaksin

Den "store" affärsmannen har talat. :_russian:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...