Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Kina och Vietnam har nog inte försökt sälja ruttet/möglat ris.

Eeeeh,och?

Dela på andra sajter

vad är ditt problem...egentligen?

Ifrågasätter bara ditt skitsnack..:) Problem med det?

Dela på andra sajter

Ifrågasätter bara ditt skitsnack.. :) Problem med det?

Undrar vem det är som snackar skit. Har du inget att tillföra så lägg av.

Dela på andra sajter

Undrar vem det är som snackar skit. Har du inget att tillföra så lägg av.

Hur menar du nu? Vill du fortsätta utan mig och tål inte lite ifrågasättningar av sanningshalten

i dina inlägg så ignorera knappen finns för det. Annars så skriver du en hel del onödiga korkade

innehållslösa inlägg. Ironi förstår jag men väldigt lam sådan..:)

Ha en trevlig midsommar iaf..:)

Dela på andra sajter

Hur menar du nu? Vill du fortsätta utan mig och tål inte lite ifrågasättningar av sanningshalten

i dina inlägg så ignorera knappen finns för det. Annars så skriver du en hel del onödiga korkade

innehållslösa inlägg. Ironi förstår jag men väldigt lam sådan.. :)

Ha en trevlig midsommar iaf.. :)

Jag är nog inte ensam om att skriva "korkade" inlägg, anser att du får sälla dig till den skaran också. Jag får passa på att önska dig en trevlig midsommar också, faktiskt den första jag firar i Sverige sen tidigt nittotal. :thumbsup:

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
IL har många gånger visat totalt förakt för lagar och regler

Speciellt vid demonstrationer.

Det är väl så de som anpassat sej till Issan har rätt att göra.

Dela på andra sajter

Hörsägen alltså.

Självklart att det är hörsägen.

All kritik mot regeringens risprogram är lögner från kuppmakarna och osynliga händer

A miller based in Sara Buri who asked not to be named said fumigation is a common practice to kill insects for both domestic consumption and exports. But for state rice stocks which have been kept for a long time, fumigation is repeated several times a year, he said.

In normal practice, millers will fumigate two times a year at most as their grain circulated in accordance with the annual harvests.

The chemical used to fumigate rice is phosphine, a substance promoted by the UN Food and Agriculture Organisation to replace methyl bromide, a more hazardous chemical.

"We don't exactly know how many times a year the government's rice stocks are fumigated, but we think the frequency is high because the rice is relatively old and contains high moisture," he said.

"We also believe overfumigated rice pose certain risks to consumers. Therefore, consumers have to be smart and choose new rice. They should avoid old rice which is normally muddy in colour and contains flakes or dust, and smells mouldy."

Att bespruta riset mot insekter kostar pengar

Att använda miljövänliga bekämpningsmedel kostar mera pengar

Vem vet hur regeringen gör med sitt ris?

http://www.bangkokpost.com/business/news/355604/state-fumes-over-rice-fumigation

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

NU försöker Thaksins kusin att sälja riset per kilo istället. ???

http://www.nationmultimedia.com/business/Surapong-eyes-Hom-Mali-rice-sale-to-Philippines-30208794.html

He expects that Thailand will quote about Bt45 per kg for the rice, against the quotation of Bt60 from Vietnam.

Det klart många vill köpa billigt ris. Köper man billigt kan man nog överse med att det är dålig kvalitet och den har blivit kemiskt behandlad.

Dela på andra sajter

He expects that Thailand will quote about Bt45 per kg for the rice, against the quotation of Bt60 from Vietnam.

Det klart många vill köpa billigt ris. Köper man billigt kan man nog överse med att det är dålig kvalitet och den har blivit kemiskt behandlad.

Jag kommer att undvika allt billigt ris på BigC eller Lotus.
Dela på andra sajter

Jag kommer att undvika allt billigt ris på BigC eller Lotus.

Blir det säkrare då?

Förmodligen kommer en del att köpa billigt och sälja dyrt. Funderar bara på hur jag ska få frugan att sluta köpa thairis. Fast där kommer man nog att dra kortare strået. Men det blir nog där många som inte har de thailändska bindningarna kommer att hamna när skandalen är ett faktum runt hela världen.

Dela på andra sajter

Självklart att det är hörsägen.

All kritik mot regeringens risprogram är lögner från kuppmakarna och osynliga händer

A miller based in Sara Buri who asked not to be named said fumigation is a common practice to kill insects for both domestic consumption and exports. But for state rice stocks which have been kept for a long time, fumigation is repeated several times a year, he said.

In normal practice, millers will fumigate two times a year at most as their grain circulated in accordance with the annual harvests.

The chemical used to fumigate rice is phosphine, a substance promoted by the UN Food and Agriculture Organisation to replace methyl bromide, a more hazardous chemical.

"We don't exactly know how many times a year the government's rice stocks are fumigated, but we think the frequency is high because the rice is relatively old and contains high moisture," he said.

"We also believe overfumigated rice pose certain risks to consumers. Therefore, consumers have to be smart and choose new rice. They should avoid old rice which is normally muddy in colour and contains flakes or dust, and smells mouldy."

Att bespruta riset mot insekter kostar pengar

Att använda miljövänliga bekämpningsmedel kostar mera pengar

Vem vet hur regeringen gör med sitt ris?

http://www.bangkokpost.com/business/news/355604/state-fumes-over-rice-fumigation

Exakt..;)

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Hej

Kan man hindra politiska "motståndare" på ett allvarligare sätt än att förbjuda och upplösa deras partier, förbjuda 150 av deras politiker att arbeta politiskt i 5 år, stänga ned 100 000 tals internetsidor som är lojlal med "motståndarna", överfalla, vandalisera och stänga ned deras TV-kanaler, kuppa bort dom ifrån makten o.s.v?

Enligt mig har Demokraterna bara hindrats till en bråkdel att arbeta politiskt och föra ut sitt budskap om man jämför med TRT, PPP och nu PT, är det några partier som har hindrats i sitt arbete och i att föra ut sitt budskap så är det dom röda regeringarna, men trots alla motgångar regiserade av militär, domstolar, kungligt närstående och extremistiska organisationer så har dom röda lyckats bli dom som bildade regering i alla val under hela 2000 talet, inte så illa ändå om man ser till vad dom har utsatts för, man kan bara spekulera i hur det hade sett ut utan odemokratisk, militär, juridisk och kungligt närståendes påverkan.

Mvh Isan lover

:)

"100 000 tals internetsidor som är lojlal med "motståndarna"". Det finns i hela Thailand ungefär 100,000 rödskjortor, du menar att de alla startade ett par "internetsidor" som stängdes ned? Jag är alltid emot censur men faktum är att det "bara" var ett 10-tal hemsidor som stängdes ned, resten var porrsidor, och alla dessa var sidor där dödshot var vanligt förekommande. Min allra bäste thailändske kompis är organiserad på PT-sidan, tidigare också på UDD-sidan, och ingen av det 10-talet hemsidor han följer har någonsin stängts ned.

TRT hade aldrig kommit till makten om inte T hade haft så goda kontakter inom media, militär och den besuttna eliten. Efterföljande partier har successivt fått allt svårare att behålla denna preferentiella behandling men det är ingen tvekan om att även PT stöds av en majoritet av höjdarna inom media och elit även om det stödet de senaste 2-3 månaderna snabbt börjar försvinna. Eliten har alltid styrt Thailand och få är beredda att hamna på fel sida av så simpla skäl som övertygelse; nu börjar dock pendeln svänga iväg från ett högerextremt parti med vänsterpopulistiska inslag till ett högerkonservativt parti med liberala inslag och då hänger eliten mer än gärna på.

Jag vet inte om det ena är bättre än det andra men tveklöst är det ena demokratiskt betydligt värre än det andra och vad jag tycker är det ena eller det andra är inte nödvändigtvis detsamma som "demokratins" förespråkare IL tycker.

Dela på andra sajter

From Day One, the rice pledging scheme was criticised as unrealistic. Its first priority was to get the votes of the farmers, with the actual benefits for the farmers only a secondary priority.

Government brings trouble on itself

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/356261/government-brings-trouble-on-itself

You had to figure, a week ago, that the near-total disaster known as the rice-pledging scheme couldn't get any worse. And then it did.

http://www.bangkokpost.com/news/local/356435/the-big-issue-reaping-what-you-sow

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

From Day One, the rice pledging scheme was criticised as unrealistic. Its first priority was to get the votes of the farmers, with the actual benefits for the farmers only a secondary priority.

Government brings trouble on itself

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/356261/government-brings-trouble-on-itself

You had to figure, a week ago, that the near-total disaster known as the rice-pledging scheme couldn't get any worse. And then it did.

http://www.bangkokpost.com/news/local/356435/the-big-issue-reaping-what-you-sow

Undra om det snart är dags för hon från Chiang Mai att kliva in och ta över?

Dela på andra sajter

Nu kommer självklart dåligt ris, gammalt ris, kemiskt behandlat ris blandas ut för att bli säljbart...

Dåligt kan man tycka men det är så mycket pengar det handlar om genom att fuska.

5% inblandning går nog igenom det mesta kontrollerna.

Detta är väl det jag kan tycka sämst om, att man bedrar sin egen befolkning, men pengarna styr här som i vår egen EU-värld.

Tester av Thailändskt ris med höga blyhalter och rester av "fumigation" ( skadedjursbekämpning med kemikalier)  i lagren är extremt höga.

Hoppas dom gör etanol av sina osäljbara överlager, istället för att blåsa sina landsmän på skiten.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Nu kommer självklart dåligt ris, gammalt ris, kemiskt behandlat ris blandas ut för att bli säljbart...

Dåligt kan man tycka men det är så mycket pengar det handlar om genom att fuska.

5% inblandning går nog igenom det mesta kontrollerna.

Detta är väl det jag kan tycka sämst om, att man bedrar sin egen befolkning, men pengarna styr här som i vår egen EU-värld.

Tester av Thailändskt ris med höga blyhalter och rester av "fumigation" ( skadedjursbekämpning med kemikalier)  i lagren är extremt höga.

Hoppas dom gör etanol av sina osäljbara överlager, istället för att blåsa sina landsmän på skiten.

Om man ska blanda in 5% hur många år tar det då innan de är ikapp?

Det är stora mängder som ska bort.

Hur de än gör så är kvalitetsstämpeln för thailändskt ris i fara. Etanol är nog det bästa, fast det blir dyr etanol.

Blyhalterna förstår jag ej vad de kommer ifrån, men det beror nog knappast på lagringen utan det är nog ett annat problem.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Den näst senaste kuppen var för 22 år sedan så vilka är "kuppmakarna" bakom den som fortfarande har makten idag ?

Den senaste kuppen för 7 år sedan (2006) syftade enbart att få bort den maktmissbrukande Thaksin och syftade INTE att ge militären makten över landet eftersom man ganska snart efter kuppen utlyste val och de röda vann.

Hej

Du borde känna till att det är samma grupperingar i samhället som ligger bakom landets juridiska och militära kupper ex.vis kungligt närstående i 80-90 års åldern, ledande generaler, rojalister och traditionalister, samtliga kuppmakare har själva hävdat att dom gör det för landets bästa, o.s.v när dom har utfört kupper och massakrer på vänsteraktivister och studenter men den åsikten delar nog inte större delen av befolkningen, människorätts organisationerna, FN och större delen av den demokratiska omvärlden.

Men du ska ändå ha kredit för att du inte hymlar med din åsikt i frågan, det var ju inte länge sedan vi hade en diskussion om det verkligen finns medlemmar som är positiva till militärkupper och försvarar dessa.

Med vänlig hälsning isan lover

Dela på andra sajter

Hej

Du borde känna till att det är samma grupperingar i samhället som ligger bakom landets juridiska och militära kupper ex.vis kungligt närstående i 80-90 års åldern, ledande generaler, rojalister och traditionalister, samtliga kuppmakare har själva hävdat att dom gör det för landets bästa, o.s.v när dom har utfört kupper och massakrer på vänsteraktivister och studenter men den åsikten delar nog inte större delen av befolkningen, människorätts organisationerna, FN och större delen av den demokratiska omvärlden.

Men du ska ändå ha kredit för att du inte hymlar med din åsikt i frågan, det var ju inte länge sedan vi hade en diskussion om det verkligen finns medlemmar som är positiva till militärkupper och försvarar dessa.

Nu var det ju inte min åsikt jag skrev utan rena fakta från verkligheten. Och jag har ännu aldrig sett något på MPR uttrycka sitt stöd för och vara positiva till militärkupper som sådana.

Om en militärkupp syftar till att ta bort en odemokratisk ledare som enväldigt sätter sig över lagar och regler och det inte finns någon annan metod att stoppa honom på finns det nog tyvärr inte mycket val. Oavsett hur illa man tycker om militärkupper.

Men när andra metoder, lagar och regler misslyckas med att stoppa en sådan man i ett land som Thailand är det bara militären kvar att spela ut för att få stopp på vansinnet.

Och som sagt. Senaste gången återinfördes demokrati och fria val så snabbt som möjligt efter kuppen och de som du anser "maktelitens och militärens hatobjekt nummer ett", de röda vann och vad är felet med det ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Hej

Kan det verkligen vara så illa så att du verkligen tror att det finns nån här på forumet som försvarar militärkupper??

Jag tror verkligen INTE att någon här försvarar militärkupper!

Det som alla försöker förklara för dig är att brottslingar inte skall sitta vid makten och suga ut landet de älskar. Något som DU tydligen inte har något problem med!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
  :)

"100 000 tals internetsidor som är lojlal med "motståndarna"". Det finns i hela Thailand ungefär 100,000 rödskjortor, du menar att de alla startade ett par "internetsidor" som stängdes ned? Jag är alltid emot censur men faktum är att det "bara" var ett 10-tal hemsidor som stängdes ned, resten var porrsidor, och alla dessa var sidor där dödshot var vanligt förekommande. Min allra bäste thailändske kompis är organiserad på PT-sidan, tidigare också på UDD-sidan, och ingen av det 10-talet hemsidor han följer har någonsin stängts ned.

TRT hade aldrig kommit till makten om inte T hade haft så goda kontakter inom media, militär och den besuttna eliten. Efterföljande partier har successivt fått allt svårare att behålla denna preferentiella behandling men det är ingen tvekan om att även PT stöds av en majoritet av höjdarna inom media och elit även om det stödet de senaste 2-3 månaderna snabbt börjar försvinna. Eliten har alltid styrt Thailand och få är beredda att hamna på fel sida av så simpla skäl som övertygelse; nu börjar dock pendeln svänga iväg från ett högerextremt parti med vänsterpopulistiska inslag till ett högerkonservativt parti med liberala inslag och då hänger eliten mer än gärna på.

Jag vet inte om det ena är bättre än det andra men tveklöst är det ena demokratiskt betydligt värre än det andra och vad jag tycker är det ena eller det andra är inte nödvändigtvis detsamma som "demokratins" förespråkare IL tycker.

Hej

Att Apishits regering stängde över 100 000 sidor på nätet under sin tid vid makten är ju sant och detta är ett svårslaget rekord i Thailändsk historia, hur många som var röda av dessa vet jag inte, men det förekom ju protester mot internet censuren ifrån både dom röda och organisationer som är engagerade i pressfrihet vid tidpunkten så ett tiotal sidor låter lite för att åstadkomma en sån proteststorm.

Håller väl i stort sett med om det mesta du skriver, men när det gäller demokrati och vad som är demokratiskt så står jag fast i min uppfattning, TRT, PPP och nu PT har kommit till makten på ett demokratiskt sätt och så länge folket vill ha partier som dessa kvar i regeringsställning ska dom få ha det, militära och juridiska kupper för att ge Demokraterna makten är absolut inget alternativ.

Den dagen Demokraterna får makten i landet för att folket vill ha det så i ett val kommer även jag att gratulera dom och önska dom lycka till, men så länge det handlar om genvägar via kupper, domstolar eller liknande så är dom inte värda att få regera.

Med vänlig hälsning Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hej

Att Apishits regering stängde över 100 000 sidor på nätet under sin tid vid makten är ju sant och detta är ett svårslaget rekord i Thailändsk historia, hur många som var röda av dessa vet jag inte, men det förekom ju protester mot internet censuren ifrån både dom röda och organisationer som är engagerade i pressfrihet vid tidpunkten så ett tiotal sidor låter lite för att åstadkomma en sån proteststorm.

Håller väl i stort sett med om det mesta du skriver, men när det gäller demokrati och vad som är demokratiskt så står jag fast i min uppfattning, TRT, PPP och nu PT har kommit till makten på ett demokratiskt sätt och så länge folket vill ha partier som dessa kvar i regeringsställning ska dom få ha det, militära och juridiska kupper för att ge Demokraterna makten är absolut inget alternativ.

Den dagen Demokraterna får makten i landet för att folket vill ha det så i ett val kommer även jag att gratulera dom och önska dom lycka till, men så länge det handlar om genvägar via kupper, domstolar eller liknande så är dom inte värda att få regera.

Med vänlig hälsning Isan lover

När någon klagar på att det är ÄNNU FLER internetsidor som är nedstängda idag än under Abhisits tid viftar du alltid bort det med att det bara är en massa porr-sidor och annat som är spärrade så det är inte viktigt

Hur skall du ha det egentligen ?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
När någon klagar på att det är ÄNNU FLER internetsidor som är nedstängda idag än under Abhisits tid viftar du alltid bort det med att det bara är en massa porr-sidor och annat som är spärrade så det är inte viktigt

Hur skall du ha det egentligen ?

Hej

Helt klart är typ porrsidor i majoritet, men vid kuppen och tiden efteråt censurerades även en hel del sidor som var kritiska till kungshus och kuppmakarna, vid denna tidpunkt råkade även röda sidorna ut för censur och en del stängdes ned.

Med vänlig hälsning Isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Helt klart är typ porrsidor i majoritet, men vid kuppen och tiden efteråt censurerades även en hel del sidor som var kritiska till kungshus och kuppmakarna, vid denna tidpunkt råkade även röda sidorna ut för censur och en del stängdes ned.

Med vänlig hälsning Isan Lover

Och det har inte hänt liknande saker efter dina gudar vann valet anser du ?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...