SWED THAI Inlagd Juni 14, 2013 Dela Inlagd Juni 14, 2013 1. Problemet är just att man inte säljer riset utan det förvaras i olika lokaler, ofta helt undermåliga. Om det vore som du beskrev så vore allt väl men det är inte det. 2. Jag har mutat många gånger, främst poliser som stoppat mig för påstådda olagligheter (vilket nästan aldrig varit olagligheter). Det betyder inte att systemet är bra eller att officiella tjänstemän eller politiker skall göra det. Kastar du inte sten i glashus nu? Pa ett ställe ifragasätter du om lagar inte efterföljs i Issan som är skrivna BKK. Mutor som du betalar är alltsa legala. Ta striden med polisen istället. Ex. Köper en ny Mazda pickup men när jag hämtar den finns det inga röda registreringsskyltar pa bilen. Säljaren säger att dom inte behövs och jag svar med vittnens närvaro uppstar problem är du ansvarig för detta. Blir sedan stoppad i flertal poliskontroller utan problem En dag när vi aker för inköp i Udon Thani blir vi stoppad av High Way Polis som säger inga skyltar det blir 200bht. Jag lägger armarna ikors och säger NEVER speak whit Mazda och ber min tjej ringa upp dom sa att han far prata med dom. Sa han fick inga 200 bht. Varför betala när man är oskyldig. För mig finns inga nästan olagligheter. Antingen olagligt eller lagligt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd Juni 14, 2013 Dela Inlagd Juni 14, 2013 Om han hjälper sin fru med jordbruket sa kan det bli en tolkningsfraga. Angaende skatt sa betalas den per rai dom äger. Vat betalas av uppköparen. Registreras jordbruket som företag (Ltd) sa betalas företagsskatt. Skatten kommer han inte undan. Kan ej tolka detta som svartjobb. Tolkningsfragan fran myndigheterna maste bli illegalt eller legalt arbete. Fråga immigration nästa gång du skall in i Thailand "Jag kommer hjälpa min fru med arbete i jordbruket. Jag har inget arbetstillstånd. Är det ok"? Enligt lagen får du inte ens måla ditt eget staket men det är klart att det blir tolkningar. utför du arbete utan tillstånd så riskerar du utvisning för livet. Enklaste sättet är väl att fråga någon ansvarig; då får vi alla svaret. Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd Juni 14, 2013 Dela Inlagd Juni 14, 2013 1. Så det riset säljs? Eller flyttas det till en annan plats? Detta är ett av de stora mysterierna i denna fars; lagren fylls, ingen vet vad som säljs och till vem det säljs, oändliga rapporter om ruttnande ris, en lam regering som inte säger ett ord om huruvida dom lyckas sälja riset, de stora uppköparna själva säger att detta är ett gigantiskt misstag. Det är ett mycket litet antal personer; IL och någon till, som ser det positiva i detta spektakel. 2. I princip; ja men... det är en stor skillnad (enligt min moral) på att t.ex tvinga budgivare att dra tillbaka sina anbud (Thaksins landaffärer), se till att sonen får intäkterna från nya motorvägen till Pattaya, se till att systern får koncessionen till parkeringsplatserna vid nya flygplatsen, mm.mm OCH att betala en polis 100 THB för att han hittat på ett fel man vet at man inte gjorde. 1) Det är inte bra om det är som du säger, Men man kan undra när du säger ingen som vet ingen vet men ända vet . Vad som är sant eller inte sant. 2) Är du rädd för polisen? Hall pa din rätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Juni 14, 2013 Dela Inlagd Juni 14, 2013 Om han hjälper sin fru med jordbruket sa kan det bli en tolkningsfraga. Angaende skatt sa betalas den per rai dom äger. Vat betalas av uppköparen. Registreras jordbruket som företag (Ltd) sa betalas företagsskatt. Skatten kommer han inte undan. Kan ej tolka detta som svartjobb. Tolkningsfragan fran myndigheterna maste bli illegalt eller legalt arbete. Han har inte arbetstillstånd i Thailand. punkt slut, sen kan du ha så många tolkningsfrågor du vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd Juni 14, 2013 Dela Inlagd Juni 14, 2013 Han har inte arbetstillstånd i Thailand. punkt slut, sen kan du ha så många tolkningsfrågor du vill. Expats Club i Udon Thani har haft informationsträff med immigration där, tyvärr kunde jag inte närvara den dan. Vissa saker kunde en farang göra som gift med thai vissa saker inte. Men ska informera mig mer när jag kommer tillbaka till Thailand. Alltsa ett besök hos immigration. Om du läser sista raden sa ser du vem som har tolkningsfragorna och utfallet därav. Inte jag iallafall. Som gift har man mer rättigheter än ogift. Han maste ju bli hälftenägare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Tycker det är precis vad det är. Svartarbete. Men jag kan hålla med om att ingen någonsin skulle komma på tanken att beskatta dig för det du gör. Oavsett om du får betalt för arbete på åkrarna. Inte ens om du gick till skattemyndigheten, skulle de vilja ha dina pengar. Hej Håller med dig i ditt inlägg om att det förmodligen är omöjligt att betala skatt för sånt här arbete och mig veterligen är ju "svartarbete" en term som definierar någon som utför ett arbete utan att betala den skatt som man egentligen är skyldig att betala enligt lagar och bestämmelser, och eftersom jag inte förväntas betala någon skatt för jordbruksarbete så kan jag inte se att mitt arbete är att betrakta som ett svartarbete, det handlar enligt lagen nog mer om att jag bryter mot visat genom att arbeta utan arbetstillstånd. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Har du inget arbetstillstånd och jobbar ändå, då jobbar du svart, för jag antar att du inte betalar skatt i Thailand? Hej Ingen människa i hela Thailand betalar skatt för småskaligt jordbruksarbete och ingen förväntas göra detta heller. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Hej Håller med dig i ditt inlägg om att det förmodligen är omöjligt att betala skatt för sånt här arbete och mig veterligen är ju "svartarbete" en term som definierar någon som utför ett arbete utan att betala den skatt som man egentligen är skyldig att betala enligt lagar och bestämmelser, och eftersom jag inte förväntas betala någon skatt för jordbruksarbete så kan jag inte se att mitt arbete är att betrakta som ett svartarbete, det handlar enligt lagen nog mer om att jag bryter mot visat genom att arbeta utan arbetstillstånd. Med vänlig hälsning isan lover Det är svartarbete av den enkla anledningen att du ska som utlänning i Thailand ha ett arbetstillstånd och skall betala skatt. Annars får du inte arbeta. [Punkt] Med det sagt, så är det inget fel i att hjälpa till på jordbruken som du gör. Tycker jag. Det är säkert inte någon som blir utan jobb pga dig, för nån större nytta lär du väl inte göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Det är svartarbete av den enkla anledningen att du ska som utlänning i Thailand ha ett arbetstillstånd och skall betala skatt. Annars får du inte arbeta. [Punkt] Med det sagt, så är det inget fel i att hjälpa till på jordbruken som du gör. Tycker jag. Det är säkert inte någon som blir utan jobb pga dig, för nån större nytta lär du väl inte göra? Hej Jag får väl tillägga att jag bara är en av många människor som lever ungefär som mig på den Thailändska landsbygden, jag känner ganska många jordbrukare som är falanger ifrån t.ex Belgien, England, Frankrike, USA, Japan, Sverige m.m, och dom arbetar dagligen i jordbruk antingen på helårsbasis eller periodvis under året och ingen av dessa har några problem p.g.a detta, alla trivs bra, har kommit in i by gemenskapen, trivs med sina familjer och ingen har problem med polis eller myndigheter. Mina falang vänner odlar svamp, ris, cassava, eucalyptus, gummi, grönsaker, frukt och några föder upp grisar, kor, ankor och höns, dom verkar trivas med sina jobb och fram för allt så verkar dom ha betydligt lättare än andra att bli en naturlig del av byn och samhället, släkten gillar dom och dom behandlas likvärdigt och med respekt, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig ett liv på landet i arbetsför ålder utan att ha en vettig syssla och dra mitt strå till stacken. Med vänlig hälsning isan lover Med vänlig hälsning isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Hej Jag får väl tillägga att jag bara är en av många människor som lever ungefär som mig på den Thailändska landsbygden, jag känner ganska många jordbrukare som är falanger ifrån t.ex Belgien, England, Frankrike, USA, Japan, Sverige m.m, och dom arbetar dagligen i jordbruk antingen på helårsbasis eller periodvis under året och ingen av dessa har några problem p.g.a detta, alla trivs bra, har kommit in i by gemenskapen, trivs med sina familjer och ingen har problem med polis eller myndigheter. Mina falang vänner odlar svamp, ris, cassava, eucalyptus, gummi, grönsaker, frukt och några föder upp grisar, kor, ankor och höns, dom verkar trivas med sina jobb och fram för allt så verkar dom ha betydligt lättare än andra att bli en naturlig del av byn och samhället, släkten gillar dom och dom behandlas likvärdigt och med respekt, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig ett liv på landet i arbetsför ålder utan att ha en vettig syssla och dra mitt strå till stacken. Med vänlig hälsning isan lover Med vänlig hälsning isan Lover Jag är med på allt du skriver, håller med om allt. Och menar inte att något ska ändras. Men det är fortfarande svartarbete. Om än så nära den "vita sidan" man kan komma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LookMoo Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Isan Lover har rätt: Lagens bokstav och s.k. "rättspraxis" kan vara två skilda saker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Lagens bokstav och s.k. "rättspraxis" kan vara två skilda saker. Och speciellt i Thailand är det just så. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Isan Lover har rätt: Lagens bokstav och s.k. "rättspraxis" kan vara två skilda saker. Men det innebär ju inte att det är OK väl ? Och den dagen polisen av någon anledning väljer att tillämpa lagen står man där och råkar illa ut. Då är det inte läge att börja tjafsa om "rättspraxis" Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Buzzen Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Hej. Började läsa detta forum idag men orkade bara komma till sidan 15 sedan hoppade till dom 2 sista sidorna. 1) Tror inte att riset lagras sa att det blir gammalt. Utan ny skörd in föregaende ut. typ Svenska beredskapslager under manga ar. 2) Manga pratar om korrumption. Är ni helt rena själva utan att muta er till olika tjänster i Thailand? 3) Nagon pratar om fria plantor. Själv betalade jag 180 bht per palmplanta. 4) Skatter för varan lilla affär betalas i Phen ( alkohol och cigaretter) en engangssumma per ar. Vat betalas i Nonghan. reklamskyltenskatt betalas i bykommunen. Bönderna betalar skatt per rai mark dom äger. Vat skatt betalas av uppköparna. Samma gäller för vara varor i butiken. Typ vi betalar vat i makro som sedan betalar den till staten alltsa ändkund. 5) Demokrati för mig är friheten att yttra sig oavsett du är gul eller röd utan att bli trakasserad. Livet i Bangkok och Issan är 2 olika ting. Jag förstar bönderna här uppe att dom försöker organisera sig. 6) Sa alla ni som är experter hur landet ska styras. Starta en konsultfirma och hjälp dom istället utan. Eller fortsätt att spela Världs Mästare. 7) Man far ta seden dit man kommer. 8) Eller aka hem fran detta förfärliga land om det inte passar. Tjohoo.. en världsmästare till! Välkommen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Tjohoo.. en världsmästare till! Välkommen! Nu är vi många Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Kastar du inte sten i glashus nu? Pa ett ställe ifragasätter du om lagar inte efterföljs i Issan som är skrivna BKK. Mutor som du betalar är alltsa legala. Ta striden med polisen istället. Ex. Köper en ny Mazda pickup men när jag hämtar den finns det inga röda registreringsskyltar pa bilen. Säljaren säger att dom inte behövs och jag svar med vittnens närvaro uppstar problem är du ansvarig för detta. Blir sedan stoppad i flertal poliskontroller utan problem En dag när vi aker för inköp i Udon Thani blir vi stoppad av High Way Polis som säger inga skyltar det blir 200bht. Jag lägger armarna ikors och säger NEVER speak whit Mazda och ber min tjej ringa upp dom sa att han far prata med dom. Sa han fick inga 200 bht. Varför betala när man är oskyldig. För mig finns inga nästan olagligheter. Antingen olagligt eller lagligt Jag antar att du inte levt särskilt länge i Thailand. I Bangkok där jag bott så funkar det såhär (särskilt vid månadssluten): Polisen stoppar dig vid någon av vägtullarna på highway. Det brukar stå en polis vid varje genomfart i tullen. Följande konversation utbyts: Polisen: "du körde utan säkerhetsbälte" Du: "det har jag haft på mig hela tiden" Polisen: "du körde alldeles för fort innan tullen" (Notera att nu är det en helt ny anledning till att dom stoppar dig) Du; Det gjorde jag inte alls. Jag höll hastighetsbegränsningen" Polisen; "vår polis som stod längs vägen uppmätte X km/h vilket är för fort" Du: "Inte alls" Polisen; "då får du följa med till stationen där du kan bestrida detta" Det är nu man måste vara praktisk. Man kan förstås följa med dem till någon polisstation och bestrida detta. Principiellt så kan man visst göra det men..ditt ord mot 2-3 poliser som intygar att du kört för fort.... Det kommer att ta minst 1-3 timmar att besöka polisstationen. Är det värt 2-300 THB direkt på platsen för att spara den tiden till viktigare saker? För mig så kostar en ej arbetad timme c:a 5000 THB så det är enkelt att vara praktisk. Du kanske har tid att ägna en hel dag åt att inte betala ett par hundra THB; jag har inte det. Rädd för polisen?? Nej absolut inte. Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Jag brukar säga att det finns tre stadier man befinner sig i som boende i Thailand. Stadie ett är, så klart, när man kommer hit första gången och vet ingenting om landet. Detta håller i sig ett tag och sakta men säkert börjar man lära sig hur vissa saker fungerar. Stadie två infaller olika för olika personer, men det som alltid är ihållande är att stadie två alltid infaller för snabbt. Det är då man helt plötsligt förstått allt om hur landet, folket och hela maskineriet fungerar. Man vet allt om Thailand. Stadie tre kryper fram när man till slut ger upp och förstår att man förmodligen inte kommer att förstå något alls, någonsin... Och man helt enkelt accepterar att landet är som det är och det är upp till en själv att "falla i led" eller inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NKP Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Hej Ingen människa i hela Thailand betalar skatt för småskaligt jordbruksarbete och ingen förväntas göra detta heller. Med vänlig hälsning isan lover Vad jag förtått är thai som jobbar med småskaligt jordbruksarbete i Thailand skattebefriade, men det gäller endast om man är thailändsk medborgare....du är väl inte thailändsk medborgare? The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country. Man behöver inte skriva det som alla redan vet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LookMoo Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 (ändrad) Men det innebär ju inte att det är OK väl ? Och den dagen polisen av någon anledning väljer att tillämpa lagen står man där och råkar illa ut. Då är det inte läge att börja tjafsa om "rättspraxis" Rättspraxis är hur de tillämpar lagen. T.ex. om man inte blir bestraffad är det i praktiken tillåtet. Det är lätt att skriva en bok om fenomenet, väga för och nackdelar mot varandra. På sista sidan kommer alla att dra olika slutsatser T.ex jag träffade en Svensk som bodde i södra Thailand (muslimska delen). Han hade en "vapenlicens" utfärdad av den lokala polischefen. Strikt lagligt vad det nog olaga vapeninnehav. Men lokalt gällde vapen-licensen, han fick den för att skydda sig mot muslimer.. Ändrades Juni 15, 2013 av LookMoo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Rättspraxis är hur de tillämpar lagen. T.ex. om man inte blir bestraffad är det i praktiken tillåtet. Det är lätt att skriva en bok om fenomenet, väga för och nackdelar mot varandra. På sista sidan kommer alla att dra olika slutsatser T.ex jag träffade en Svensk som bodde i söndra Thailand (muslimska delen). Han hade en "vapenlicens" utfärdad av den lokala polischefen. Strikt lagligt vad det nog olaga vapeninnehav. Men lokalt gällde vapen-licensen, han fick den för att skydda sig mot muslimer.. Eller prostitution som är olaglig, men hur många thailändska poliser besöker inte prostituerade! För att inte nämna spel om pengar. Där vi bor är vissa poliser inblandade och hjälper till att hålla de lokala spelhålorna igång medans vissa andra poliser burar in de som spelar. De borde ha olika uniformer som visar vilka lagar de tillämpar och vilka de inte tillämpar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Hej Ingen människa i hela Thailand betalar skatt för småskaligt jordbruksarbete och ingen förväntas göra detta heller. Med vänlig hälsning isan lover Västerlänningar som jobbar i Thailand måste betala skatt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Jag brukar säga att det finns tre stadier man befinner sig i som boende i Thailand. Stadie ett är, så klart, när man kommer hit första gången och vet ingenting om landet. Detta håller i sig ett tag och sakta men säkert börjar man lära sig hur vissa saker fungerar. Stadie två infaller olika för olika personer, men det som alltid är ihållande är att stadie två alltid infaller för snabbt. Det är då man helt plötsligt förstått allt om hur landet, folket och hela maskineriet fungerar. Man vet allt om Thailand. Stadie tre kryper fram när man till slut ger upp och förstår att man förmodligen inte kommer att förstå något alls, någonsin... Och man helt enkelt accepterar att landet är som det är och det är upp till en själv att "falla i led" eller inte. Haller med dig. Men har du ett problem och fragar när man träffar andra faranger ex. 5 faranger, 5 svar. Spelar ingen roll om dom bott där 2ar eller 10 ar. För egen del försöker jag informera mig sa gott det gar, men det som gäller idag kanske inte gäller nästa vecka, sa osäkerhet finns alltid. Ta seden dit du kommer far man ju göra fran första dagen. (falla i led) Men manga gnyr för gnyandets skull och letar fel hela tiden. Själv stortrivs jag med min omgivning i Udon Thani och Ban Dung med farang och Thaivänner där, Nagon pastar här att man maste ha 50 000 bht man för arbetstillstand, Känner maipenraiare som jobbar som lärare i Udon Thani med en manadslön pa 10 000 bht. Alltsa olika svar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Tjohoo.. en världsmästare till! Välkommen! Känner du dig träffad pa vissa punkter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Vad jag förtått är thai som jobbar med småskaligt jordbruksarbete i Thailand skattebefriade, men det gäller endast om man är thailändsk medborgare....du är väl inte thailändsk medborgare? Hej Jag är inte Thailändsk medborgare men ingen Thailändare ställer andra krav på mig än övriga jordbrukare och jag tar som sagt seden dit jag kommer, allt fungerar utmärkt och dom enda som verkar ha bekymmer med detta verkar vara andra Svenskar. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 15, 2013 Dela Inlagd Juni 15, 2013 Västerlänningar som jobbar i Thailand måste betala skatt. Hej Så är det nog ur en Svensk synvinkel men i Thailand finns det ingen som driver några sådana krav, Thailand är inte Sverige både på gott och ont och det får man försöka lära sig att acceptera och leva med, det finns mycket som man måste i Sverige men i Thailand finns det inte så många måsten och det är inte alltid så noga, man har en mer flexibel och sund syn på sånt här. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu