Surin P3 Inlagd Juni 5, 2013 Dela Inlagd Juni 5, 2013 Hej Jag tycker att väljarna med all tydlighet som man kan begära visar vilken väg dom vill gå och jag klandrar dom inte för deras val utan ser det snarare som en naturlig följd av den ekonomiska och sociala resa dom har varit med om dom senaste 10-12 åren, dom vill naturligtvis ha mer av detta. Mvh isan lover Frågan är inte vad de vill. Det jag opponerar mig emot är att vissa på forumet verkar tycka att de fått nog redan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 (ändrad) Det jag opponerar mig emot är att vissa på forumet verkar tycka att de fått nog redan. Hej Det var det bästa du har skrivit på länge, precis detta har upprört mig sedan kuppen och jag tycker att det är näst intill otroligt att forummedlemmar med släkt och vänner i landet inte begriper att befolkningen i norr, nordost och Bangkoks slum vill ha en fortsatt höjning av levnadsstandarden och ett bättre liv, den fattiga delen av befolkningen har definitivt inte fått nog. Dom enda som har fått nog av denna utveckling är väl kuppmakarna, PAD, Eliten, Generalerna, kungligt närstående och några forum medlemmar. Med vänlig hälsning isan Lover Ändrades Juni 6, 2013 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Hej Det var det bästa du har skrivit på länge, precis detta har upprört mig sedan kuppen och jag tycker att det är näst intill otroligt att forummedlemmar med släkt och vänner i landet inte begriper att befolkningen i norr, nordost och Bangkoks slum vill ha en fortsatt höjning av levnadsstandarden och ett bättre liv, den fattiga delen av befolkningen har definitivt inte fått nog. Dom enda som har fått nog av denna utveckling är väl kuppmakarna, PAD, Eliten, Generalerna, kungligt närstående och några forum medlemmar. Med vänlig hälsning isan Lover Jaa, Shinawatras har definitivt inte fått nog, så länge det finns något att roffa åt sig håller de nog på! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Hej Det var det bästa du har skrivit på länge, precis detta har upprört mig sedan kuppen och jag tycker att det är näst intill otroligt att forummedlemmar med släkt och vänner i landet inte begriper att befolkningen i norr, nordost och Bangkoks slum vill ha en fortsatt höjning av levnadsstandarden och ett bättre liv, den fattiga delen av befolkningen har definitivt inte fått nog. Dom enda som har fått nog av denna utveckling är väl kuppmakarna, PAD, Eliten, Generalerna, kungligt närstående och några forum medlemmar. Med vänlig hälsning isan Lover Hm. Tror du missuppfattade mitt inlägg. Men tack för karman. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Hm. Tror du missuppfattade mitt inlägg. Men tack för karman. Hej Det var ju så tydligt och välformulerat att det var omöjligt att missuppfatta, mer sånt. Med vänlig hälsning Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 (ändrad) Hej Det var ju så tydligt och välformulerat att det var omöjligt att missuppfatta, mer sånt. Med vänlig hälsning Isan Lover Om jag ska vara riktigt tydlig, så menade jag bl.a. dig när jag sade att "vissa" tycker de fattiga fått nog. Det har du ju tydligt visat genom att skriva att du inte tror att förbättringarna som varit, kunde varit bättre. Jag håller självklart med om att det var Thaksin som startade denna förbättring, genom att köpa rösterna ifrån Isaan, som tidigare varit en politisk öken. Ett geni-drag för Thaksin och värt en hel del för de fattiga, när det begav sig. Men nu, flera år senare, ser vi ju vad som skett i andra länder och hur deras liv förbättrats betydligt mer än för dem i Isaan. Och jag tycker inte om att hylla en karl som gett en region fina förbättringar under en tid, för att sedan stå och pungsparka dem ekonomiskt i flera år. Det går som inte att leva på vad han en gång gjorde, utan alla måste blicka framåt. Ändrades Juni 6, 2013 av Surin P3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Om jag ska vara riktigt tydlig, så menade jag bl.a. dig när jag sade att "vissa" tycker de fattiga fått nog. Det har du ju tydligt visat genom att skriva att du inte tror att förbättringarna som varit, kunde varit bättre. Jag håller självklart med om att det var Thaksin som startade denna förbättring, genom att köpa rösterna ifrån Isaan, som tidigare varit en politisk öken. Ett geni-drag för Thaksin och värt en hel del för de fattiga, när det begav sig. Men nu, flera år senare, ser vi ju vad som skett i andra länder och hur deras liv förbättrats betydligt mer än för dem i Isaan. Och jag tycker inte om att hylla en karl som gett en region fina förbättringar under en tid, för att sedan stå och pungsparka dem ekonomiskt i flera år. Det går som inte att leva på vad han en gång gjorde, utan alla måste blicka framåt. Hej Jag har förstått att du tycker så men befolkningen verkar inte dela din uppfattning och stödet för dom röda är i princip oförändrat i norr, nordost och Bangkoks slum, men det kan ju också bero på att något politiskt alternativ för dom sämst ställda saknas, dom har väl bara att fortsätta rösta på det parti som utlovar förbättringar och ett bättre liv för dom eller att göra gemensam sak med kuppmakare, militär, elit, PAD och kungligt närstående och det är väl egentligen inget alternativ för dom sämst ställda som tillhör en helt annan samhällsklass och har en helt annorlunda levnadsstandard än dom själva och därför ser den politiska kartan nog ut som den gör. Med vänlig hälsning Isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 befolkningen verkar inte dela din uppfattning Jag är ganska säker på att de inte håller reda på utvecklingen i andra länder eller vad tror du? Plus att vi ser en hel del som talar för att många tappat tron på PT och försöker (hittills) visa detta på ett ganska lugnt sätt, utan våld och misshandel, vilket vi såg en del av under de rödas demonstrationer 2010. stödet för dom röda är i princip oförändrat i norr, nordost och Bangkoks slum Menar du så som risstöd? Det kommer att kosta mer än det smakar i slutändan. Bilstödet, kommer att dratta på rumpan det också. Folk har idag redan inte råd med sina nya bilar. Men visst har det gynnat bilindustrin. Vilket stöd får Bangkoks slum? dom har väl bara att fortsätta rösta på det parti som utlovar förbättringar och ett bättre liv för dom eller att göra gemensam sak med kuppmakare, militär, elit, PAD och kungligt närstående Håller med. Man ska rösta som man anser passar sig bäst. Det är helt klart. Jag har absolut inget emot det. Och säkerligen ingen annan heller. Den senare meningen du skriver är mest trams och samma mantra som förut. Har inget med verkligheten idag att göra eftersom TP numera är bundis med militären. Dessutom ser de till att eliten ska få det bättre än de fattiga, relativt sätt. tillhör en helt annan samhällsklass och har en helt annorlunda levnadsstandard än dom själva och därför ser den politiska kartan nog ut som den gör Just... Du har ju sagt att de i södra Thailand är rika och därför röstar på Demokraterna. Hehe... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Just... Du har ju sagt att de i södra Thailand är rika och därför röstar på Demokraterna. Hehe... Hej Enligt Thailands motsvarighet till den Svenska Statistiska Centralbyrån är Södra Thailand näst rikast efter Centrala Thailand med Bangkok och jag tror att det stämmer, enligt samma statistik var norra Thailand näst fattigast och Isaan fattigast. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Hej Enligt Thailands motsvarighet till den Svenska Statistiska Centralbyrån är Södra Thailand näst rikast efter Centrala Thailand med Bangkok och jag tror att det stämmer, enligt samma statistik var norra Thailand näst fattigast och Isaan fattigast. Med vänlig hälsning isan lover Är det en tregradig skala då med Bangkok etta, södern tvåa och norr trea ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 (ändrad) Är det en tregradig skala då med Bangkok etta, södern tvåa och norr trea ? Om man delar upp Thailand i de tre statistiska enheterna måste det nästan bli så, eller hur? Lägg till data för ett område till och det blir en fyrgradig skala osv. Ändrades Juni 6, 2013 av Moritz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Om man delar upp Thailand i de tre statistiska enheterna måste det nästan bli så, eller hur? Lägg till data för ett område till och det blir en fyrgradig skala osv. Skönt att du redde ut det så folk slipper undra.. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Hej Det tror jag är något som befolkningen i Isaan kan ta med en klackspark och ett leende, att ha fått ett bätte liv och en bättre utveckling på dom senaste 10-12 åren än på dom föregående 100 åren är nog fullt tillräckligt och på gränsen till overkligt för dom flesta längst ned på samhällsstegen och jag tror inte att dom missunnar eller är avundsjuka på grannländernas befolkningars utveckling, har faktiskt aldrig hört en människa ifrån Isaan uttala sig på detta sätt, tvärtom finns det en näst intill religiös tro på och tacksamhet till TRT, PPP och nu PT för den förbättrade livskvaliteten och ekonomin under denna period i deras liv. Mvh isan Lover Märkligt... Nu vet jag inte om jag lever i en by där bychefen och några kommunistiska idi*ter har tvingat eller duperat de outbildade att bli röda eller om det är i en by där faktiskt folk får lov att rösta som de vill (Jag kan upplysa dig om att det kallas för demokrati eftersom du inte tycks förstå det). Och jag har inte heller forskat i det. Men... Faktum är att jag hört flera i denna by, inte minst de som knappt har mat för dagen, önska regeringen åt helvete därför att din idealregering fullständigt skiter i de som inte äger något land. Men, som jag tidigare sagt. Det är lätt att vara salongskommunist och drömma sig bort från verkligheten när man sitter i Sverige med ett hyfsat jobb samtidigt som man är godsägare i Thailand. Jag antar att dina skygglappar växt fast vid det här laget, för att bara inte tala om hur stora de blivit... Du får mig att må illa med dina fantasier... Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Hej Så väljer du att se det utifrån som välmående Svensk, Kasta sten i glashus ? Använder du din svenska lön till att köpa ännu större skygglappar varje månad ? Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Att det skett en rejäl utveckling i fattigare delarna av landet. Frågan är väl snarast varför. Och svaret är ganska enkelt. De små risplättarna hade inte en möjlighet att försörja en växande befolkning så det har skett en massflykt från landsbygden till städerna. Främst Bangkok med omnejd. Och än så gäller den gamla traditionen att i alla fall döttrarna ska försörja sina föräldrar så varje månad skickas det mångmiljardbelopp från dessa döttrar (ja ibland även söner) som, i bästa fall, har fått ett jobb i en fabrik. Så vad tror ni betyder mest för den ekonomiska utvecklingen i Isaan. 2-3.000 i månaden från barn i förskingringen eller ett microlån på 20.000 från Thaksin för ett decennium sen? PS När microlånen beviljades höll jag till i en by i södra Thailand. Som faktiskt även dom fick låna "billiga pengar". Många och stora fester var det i alla fall bland all "nyrika". Som frun säger: de som fick pengar gick och köpte onödiga statusprylar utan en tanke på att lånen skulle betalas tillbaka en dag... Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Skönt att du redde ut det så folk slipper undra.. Alltid till tjänst när frågorna är såpass luriga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Juni 6, 2013 Dela Inlagd Juni 6, 2013 Hej Enligt Thailands motsvarighet till den Svenska Statistiska Centralbyrån är Södra Thailand näst rikast efter Centrala Thailand med Bangkok och jag tror att det stämmer, enligt samma statistik var norra Thailand näst fattigast och Isaan fattigast. Med vänlig hälsning isan lover Så med andra ord så är Issan fjärde rikaste provinsen i Thailand? Ifall vi delar Thailand på två bitar så är Issan näst rikaste provinsen... "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Juni 7, 2013 Dela Inlagd Juni 7, 2013 Hej Enligt Thailands motsvarighet till den Svenska Statistiska Centralbyrån är Södra Thailand näst rikast efter Centrala Thailand med Bangkok och jag tror att det stämmer, enligt samma statistik var norra Thailand näst fattigast och Isaan fattigast. Med vänlig hälsning isan lover Statistiken visar inkomst per hushåll, inte person. Och eftersom att det inte framgår hur många personer det bor i ett hushåll i avfolkningsbygderna i norr-nordost jämfört med södra Thailand så är frågan vad den statistiken egentligen visar. Ännu mer olyckligt för Il's fattig-rika teori är att i centrala Thailand, odiskutabelt landets rikaste del, så röstar norra och nordöstra delen, ända ner t.o.m norra och nordöstra stadsdelarna av Bangkok rött. Medans nordvästra Thailand, minst lika fattigt som övriga norr Thailand, på Demokraterna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 7, 2013 Dela Inlagd Juni 7, 2013 Totalt har ris-stödet orsakat landet 400 miljarder baht i förluster. Price-pledging fiasco Cumulative losses from Thaksin govts' farm schemes touch almost Bt400 billion http://www.thaivisa.com/forum/topic/644807-cumulative-losses-from-thaksin-govts-farm-schemes-touch-almost-bt400-billion/?utm_source=newsletter-20130607-0736&utm_medium=email&utm_campaign=news Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 7, 2013 Dela Inlagd Juni 7, 2013 Är det en tregradig skala då med Bangkok etta, södern tvåa och norr trea ? Hej Den "statistiska centralbyrån" i Thailand tror jag delade in landet i norra, nordöstra, centrala (Bangkok), östra och södra, och det är väl ungefär så som landet oftast delas upp i olika sammanhang. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 7, 2013 Dela Inlagd Juni 7, 2013 Kasta sten i glashus ? Använder du din svenska lön till att köpa ännu större skygglappar varje månad ? Hej Jag har inga skygglappar och jag delar dom Thailändska väljarnas syn på vilket regeringsalternativ som är bäst för dom sämst ställda och jag är inte alls förvånad över att landet har haft röda regeringar hela 2000 talet med undantag för kuppen det är helt logiskt och väntat. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 7, 2013 Dela Inlagd Juni 7, 2013 Hej Den "statistiska centralbyrån" i Thailand tror jag delade in landet i norra, nordöstra, centrala (Bangkok), östra och södra, och det är väl ungefär så som landet oftast delas upp i olika sammanhang. Med vänlig hälsning isan lover Men du har bara två indelningar, Rika gula och fattiga röda områden.. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 7, 2013 Dela Inlagd Juni 7, 2013 Men du har bara två indelningar, Rika gula och fattiga röda områden.. Hej Politiskt finns det helt riktigt bara två alternativ. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 7, 2013 Dela Inlagd Juni 7, 2013 Hej Politiskt finns det helt riktigt bara två alternativ. Med vänlig hälsning isan lover Och alla rika röstar gult och alla fattiga röstar rött enligt dig eller ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Juni 7, 2013 Dela Inlagd Juni 7, 2013 Hej Politiskt finns det helt riktigt bara två alternativ. Med vänlig hälsning isan lover Och varför röstar de relativt sett rika i norra/nordöstra Bangkok och i norra delen av centrala Thailand på PT och de betydligt mycket fattigare bönderna på landsbygden i södra Thailand, eller de riktigt fattiga i nordvästra Thailand, på Demokraterna. Det är fan när egna teorin om fattiga mot rika inte stämmer med verkligheten. Men givetvis är det verkligheten som det är fel på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu