Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

andersbangkok
dom enda grupper TRT med Thaksin vid rodret var lite aviga mot var väl dom utlänningar som vistades illegalt eller på turistvisum och arbetade, begick brott eller gömde sig undan straff i sina hemländer, man var även kritiska mot rena drog och sexturister och man var väl inte speciellt intreserade av lågbudget turismen där vistelsen i landet går ut på att stanna så länge som möjligt till lägsta möjliga kostnad,

IL, jag fattar verkligen inte var du får dina fantasier från!?

Thaksin vann valet under partiet TRT (Thai Rak Thai). Du vet vad det betyder på svenska?

han arbetade aktivt för att ytterligare begränsa utlänningars möjligheter att äga företag utan Thailändska partners, han influerade BOI så att villkoren för att använda BOI regler skulle begränsas, han hotade med att konfiskera de bolag och mark där myndigheterna ansåg att man gjort konstruktioner för att säkerställa utländskt ägande.

Nu avråddes han från att göra detta korståg eftersom de som var lite kloka insåg att då riskerade hela Thailands industri flytta.

Dina kommentarer har ingen som helst faktagrund (som vanligt)

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Hej

Själv upplever jag det precis tvärtom och tycker att intresset för utlänningar som kan bidra till en positiv utveckling i landet, tar ansvar och försöker bli en del av det lokala samhället, och som har anhöriga i landet är oerhört positiv både hos myndigheter och lokalt aktiva röda, dom enda grupper TRT med Thaksin vid rodret var lite aviga mot var väl dom utlänningar som vistades illegalt eller på turistvisum och arbetade, begick brott eller gömde sig undan straff i sina hemländer, man var även kritiska mot rena drog och sexturister och man var väl inte speciellt intreserade av lågbudget turismen där vistelsen i landet går ut på att stanna så länge som möjligt till lägsta möjliga kostnad, detta kan man naturligtvis ha åsikter om men så här upplevde jag det som många utmålar som att Thaksin och hans olika partier ogillar utlänningar.

Mvh isan lover

Håller inte med dig riktigt där. Hade dom varit lite smarta så hade dom tillåtit faranger äga mark till exempel upp till 1 eller 2 rai för att bygga hus på. Då skulle många fler bo i Thailand och utländska pengar skulle strömma in i landet ännu mera. Som exempel Filippinerna ekonom består av väldigt mycket utländska pengar som strömmar in från filippinare som antingen jobbar utomlands eller har flyttat utomlands och skickar hem pengar. Staten där vad jag förstått understödjer detta.

Att bara rikta in sig på dom rika som Thaksin gör är visserligen bra pengar på ett fåtal men minskar inkomsterna från utlandet i det stora hela.

Och naturligtvis så ska dom stävja utlänningar som håller på med brottslighet. Men alla andra vinner dom på!

Det kan nog till och med en 5 åring räkna ut.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Han ser inte så lycklig ut, men kanske han har lärt sig tycka om muslimer.

Till och med jag måste tycka synd om Thaksin i det ögonblicket. Har själv blivit bjudd på sån mat, en av de hemskaste måltiderna i mitt liv. Varje tugga åkte hiss upp och ner, upp och ner tills man lyckades tvinga fast den i magen med en riktig stängning av strupen och en riktigt kraftig sväljande kraftansträngning.

Nu kom jag till sans igen. Hoppas han tvingas äta sån där mat varje dag! :crazy:  

Dela på andra sajter

Till och med jag måste tycka synd om Thaksin i det ögonblicket. Har själv blivit bjudd på sån mat, en av de hemskaste måltiderna i mitt liv. Varje tugga åkte hiss upp och ner, upp och ner tills man lyckades tvinga fast den i magen med en riktig stängning av strupen och en riktigt kraftig sväljande kraftansträngning.

Nu kom jag till sans igen. Hoppas han tvingas äta sån där mat varje dag! :crazy:  

Det är karma, bad karma. :thumbsup:

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nu verkar IL:s parodi börja om från ruta 1  :13: detta eviga tjatande om Thaksins och de rödas förträfflighet och värnande om de fattiga.Frågan för mig är om han har någon verklighetsförankring överhuvudtaget utan att han bara kör sina mantran och jag tror.Hur f-n orkar han vara så förbannat enögd,läser han ingen fakta alls om vad som verkligen händer och sker med Thailand.

Hej

Mina åsikter grundar sig på egna och andras upplevelser och erfarenheter i ett extremt rött område som tidigare tillhörde dom fattigaste och minst utvecklade i landet, jag får hålla med om att förändringarna dom senaste 10-12 åren är näst intill overkliga och själv trodde jag inte att det som nu har skett skulle inträffa ens under resten av min livstid.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

Mina åsikter grundar sig på egna och andras upplevelser och erfarenheter i ett extremt rött område som tidigare tillhörde dom fattigaste och minst utvecklade i landet, jag får hålla med om att förändringarna dom senaste 10-12 åren är näst intill overkliga och själv trodde jag inte att det som nu har skett skulle inträffa ens under resten av min livstid.

Mvh isan lover

Ändå har det konstaterats att utvecklingen i Isaan inte varit lika hög som i intilliggande länder under samma period...

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ändå har det konstaterats att utvecklingen i Isaan inte varit lika hög som i intilliggande länder under samma period...

Hej

Det tror jag är något som befolkningen i Isaan kan ta med en klackspark och ett leende, att ha fått ett bätte liv och en bättre utveckling på dom senaste 10-12 åren än på dom föregående 100 åren är nog fullt tillräckligt och på gränsen till overkligt för dom flesta längst ned på samhällsstegen och jag tror inte att dom missunnar eller är avundsjuka på grannländernas befolkningars utveckling, har faktiskt aldrig hört en människa ifrån Isaan uttala sig på detta sätt, tvärtom finns det en näst intill religiös tro på och tacksamhet till TRT, PPP och nu PT för den förbättrade livskvaliteten och ekonomin under denna period i deras liv.

Mvh isan Lover

Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

Det tror jag är något som befolkningen i Isaan kan ta med en klackspark och ett leende, att ha fått ett bätte liv och en bättre utveckling på dom senaste 10-12 åren än på dom föregående 100 åren är nog fullt tillräckligt och på gränsen till overkligt för dom flesta längst ned på samhällsstegen och jag tror inte att dom missunnar eller är avundsjuka på grannländernas befolkningars utveckling, har faktiskt aldrig hört en människa ifrån Isaan uttala sig på detta sätt, tvärtom finns det en näst intill religiös tro på och tacksamhet till TRT, PPP och nu PT för den förbättrade livskvaliteten och ekonomin under denna period i deras liv.

Mvh isan Lover

Självklart är alla värda att få det bättre och självklart klagar inte folk när dom får det bättre.

Det pinsamma i historien är att dom tillskriver förbättringen till ett parti och makthavare vars egoistiska korruption egentligen hindrade dom från att utvecklas ännu mer och att dom fick det ännu bättre än vad dom nu fick.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Självklart är alla värda att få det bättre och självklart klagar inte folk när dom får det bättre.

Det pinsamma i historien är att dom tillskriver förbättringen till ett parti och makthavare vars egoistiska korruption egentligen hindrade dom från att utvecklas ännu mer och att dom fick det ännu bättre än vad dom nu fick.

Hej

Så väljer du att se det utifrån som välmående Svensk, men för dom Isaanbor som för 12-20 år sedan inte ens hade råd med ett par flip flops, mat till sina undernärda barn, helt tak över huvudet, råd att låta barnen gå i skolan trots att den var näst intill gratis, inte hade tillgång till sjukvård och tandvård, där bufflar fortfarande både användes på åkrar och som transportmedel, där ibland både vägar, telefoni, el och vatten saknades, o.s.v

För dessa är det en helt annan sak och jag förstår deras näst intill religiösa tilltro till TRT, PPP och nu PT och att dom älskar mannen som ändrade på allt detta trots dennes "påstådda" brister.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Så väljer du att se det utifrån som välmående Svensk

:rotfl:

Bara förstå? Du verkar också ha anammat den.  :rotfl:

Du är rolig du, IL.

Men på riktigt...

Det är självklart så att det har skett förbättringar i landet.

Frågan är väl om man inte ska se framåt istället för bakåt, nu när de flesta tydligen fått nya flipflops och lite gröt på bordet?

Dela på andra sajter

Att det skett en rejäl utveckling i fattigare delarna av landet. Frågan är väl snarast varför. Och svaret är ganska enkelt. De små risplättarna hade inte en möjlighet att försörja en växande befolkning så det har skett en massflykt från landsbygden till städerna. Främst Bangkok med omnejd.

Och än så gäller den gamla traditionen att i alla fall döttrarna ska försörja sina föräldrar så varje månad skickas det mångmiljardbelopp från dessa döttrar (ja ibland även söner) som, i bästa fall, har fått ett jobb i en fabrik.

Så vad tror ni betyder mest för den ekonomiska utvecklingen i Isaan. 2-3.000 i månaden från barn i förskingringen eller ett microlån på 20.000 från Thaksin för ett decennium sen?

PS När microlånen beviljades höll jag till i en by i södra Thailand. Som faktiskt även dom fick låna "billiga pengar". Många och stora fester var det i alla fall bland all "nyrika".

Dela på andra sajter

Har tråkiga nyheter till IL,satt igår och pratade med frugans väninnor ang.Thailand och Thaksin.Det var inga rosor som utdelades till denne"man".Glädjande nog så bryr sig damerna om thailands utveckling och befolkning.Thaksin svartmålades å det grövsta och ifrågasattes varför han lurade sina landsmän så förskräckligt.Dessa damer har ett starkt intresse för den thailändska politiken och följer allt som sker genom internet(både färgade och neutrala rapporteringar)De har blivit upplysta om Thaksins affärer och hans brott mot samhället,de har även tagit del av det som hände 2010 och är bedrövade av vad han gjorde då,allt för att få tillbaka makten i landet utan att bry sig om människospillan av sina egna,även upplåningen av 2200 miljarder nämndes och ifrågasattes.Dessa damer ligger i åldersspannet 35-50 och alla vill tillbaka till Thailand inom snar framtid och hoppas att de får göra det utan de röda vid makten(thaksin)Samma damer som för 1-2 år sedan kablade ner mig för mina åsikter mot brottslingen Thaksin har alltså satt sig in i verkligenheten och bildat sig en uppfattning vad som sker.Oerhört glädjande.Tilläggas kan att alla kommer från Issan och är döttrar till fattiga föräldrar(risbönder)Så nog finns det hopp om Thailand,hoppas bara de upplyser sina systrar och bröder denna insikt per telefon och vid hembesök oxå för den upplysningen stannar nog annars i "warroom"och upplyser nog inte Issanborna om verkligheten.Nu väntar jag på IL:s kommentar om att hans fru har minsann hört..................

Måne

Dela på andra sajter

Tilläggas kan att alla kommer från Issan och är döttrar till fattiga föräldrar

De kommer inte från "rätt" del av Isaan och är säkert inte "så" fattiga som du säger. 

För hade de varit det, då hade de älskat Thaksin.  :beurk:

Dela på andra sajter

De kommer inte från "rätt" del av Isaan och är säkert inte "så" fattiga som du säger. 

För hade de varit det, då hade de älskat Thaksin.  :beurk:

Jodå,en del av dem kommer från "rätt" del,de kanske känner Che gu....f`låt IL:s familj oxå  :crazy: med den sammanhållning och en sån representant lokalt så.IAF.en av dem är från Nong Khai och 2 från Udon Thani :thumbsup: och det är väl dom som är fattigast i Thailand enl.nån här på forumet

Måne

Dela på andra sajter

Hej   Det tror jag är något som befolkningen i Isaan kan ta med en klackspark och ett leende, att ha fått ett bätte liv och en bättre utveckling på dom senaste 10-12 åren än på dom föregående 100 åren är nog fullt tillräckligt och på gränsen till overkligt för dom flesta längst ned på samhällsstegen och jag tror inte att dom missunnar eller är avundsjuka på grannländernas befolkningars utveckling, har faktiskt aldrig hört en människa ifrån Isaan uttala sig på detta sätt, tvärtom finns det en näst intill religiös tro på och tacksamhet till TRT, PPP och nu PT för den förbättrade livskvaliteten och ekonomin under denna period i deras liv.   Mvh isan Lover
Nu får du f*nimej sluta göra dig till talesman för hels Isaan, att du gör det för din risby är ok men ge f*n i min risby. Du har ingen aning om hur folket har det där.
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

Så väljer du att se det utifrån som välmående Svensk, men för dom Isaanbor som för 12-20 år sedan inte ens hade råd med ett par flip flops, mat till sina undernärda barn, helt tak över huvudet, råd att låta barnen gå i skolan trots att den var näst intill gratis, inte hade tillgång till sjukvård och tandvård, där bufflar fortfarande både användes på åkrar och som transportmedel, där ibland både vägar, telefoni, el och vatten saknades, o.s.v

För dessa är det en helt annan sak och jag förstår deras näst intill religiösa tilltro till TRT, PPP och nu PT och att dom älskar mannen som ändrade på allt detta trots dennes "påstådda" brister.

Mvh Isan Lover

Nej. Jag väljer att se det så utifrån de siffror som presenterats i undersökningar i frågan

Dom har tidigare presenterats just för dig här på MPR av bl.a Poffa tror jag det var för att du skulle förstå "helheten" men det var tydligen meningslöst att försöka ens för du har redan "glömt bort" dom.

Och just dom siffrorna pekar på att han misslyckades eftersom grannländerna fick det ÄNNU BÄTTRE under samma period. Men sitter man enbart lokalt i en liten by i Isaan märker man ju bara det som man själv får det bättre av. Synd att inte ens du med din utbildning och tillgång till kunskap kan begripa mer än de som bara sitter lokalt utan insyn i omvärldens förändringar

Dela på andra sajter

Varför ska de gå ut på fält och odla ris överhuvudtaget.

Det räcker att någon i familjen gifter sig med en farang så är det frid och fröjd

och cash strömmar in i alla fall.

I min frus by finns det redan familjer som gav fan i att jobba på fältet eller med frukt eller grönsaks odlingar.

De har arrenderat ut ris fält och frukt odlingar till andra och ligger under huset i skuggan

och farang skickar pengar. Har ni märkt att när man pratar med vissa thai så det verkar så

att inget lönar sig längre i Thailand.

Det verkar så att uppgivenheten växer bland Thai pga den kraftlösa regeringen.

Det är väll så i hela världen att inget lönar sig.

Vad är lönt i Sverige?

Sedan är det nog tvärt om med de flesta Thai jag känner.

Får dom pengar så vill dom ha mer. ( gäller äldre Thai)

Unga tjejer kan bränna alla pengarna på 2 dagar.. Det kommer ju mer.. :-)

Dela på andra sajter

En liten lektion hur man kan tjäna pengar på rice pledging scheme.

The Department of Special Investigation (DSI) has exposed a raft of fraudulent methods used by rice mill operators to defraud the government's rice pledging scheme.

414052.jpg
Boonsong: Alleged graft case ‘old news’

The information was presented during a meeting on Monday of officials from the DSI, the Public Sector Anti-Corruption Commission (PACC) and senior police from all regions of the country who gathered to work out an action plan to deal with suspected graft in state projects, in particular the rice pledging scheme.

The meeting of the three agencies was chaired by Deputy Prime Minister Chalerm Yubamrung.

Pol Lt Col Pong-in Intarakhao, director of the DSI's Bureau of Security Crime, said cheating in the crop pledging programme exists in many forms and farmers are taken advantage of by rice millers during the process to weigh rice and measure moisture content.

The methods employed to defraud the rice pledging scheme include:

- Rigging weight scales and moisture-measuring scales when evaluating farmers' paddy. To get the maximum 15,000 baht/tonne, the paddy must hold no more than 15% moisture content. More moisture content result in less pledging cash.

If the measuring scales are rigged to show a higher moisture content, this is deducted from the paddy weight and farmers do not get the full pledging price.

- Issuing fake bai pratuan documents, a document which farmers present at a bank to get cash for rice pledging.

- Issuing fake weight measurement certificates.

- Some rice millers measure the moisture of paddy by assigning their workers to use their hands to scoop paddy and put it into the scales. Moisture from the hands will increase the rice's moisture content and farmers then receive payments smaller than they should have been.

- If the process of paying the full 15,000 baht/tonne to farmers is slow, rice millers offer to pay 10,000 baht to farmers who receive the money immediately instead of having to wait to get the full 15,000 baht.

- Rice millers change the moisture content level indicated in the bai pratuan so they will profit from the difference.

Pol Lt Col Pong-in alleged that officials from the Public Warehouse Organisation (PWO) were involved in the fraud.

When the PWO runs short of staff, relatives, workers or even the wives of rice millers are hired to work for the PWO. This opens up channels for corruption.

Some work only half days but receive pay for a full day's work.

As pledging prices are higher than those overseas, rice is not exported in line with proper trade mechanisms.

"Latest checks have found that more than 20% of paddy due for export remains in the country and the paddy is secretly sold through auctions to release it from the stockpiles. Some exporters are also favoured over others, which could be deemed as price collusion," said Pol Lt Col Pong-in.

Some rice millers and warehouse operators try to use old stocks of degraded paddy, normally used in animal feed, in the pledging scheme. This give rice millers and warehouse operators the opportunity to make a profit.

Some traders smuggle in paddy from neighbouring countries and register it in the pledging scheme, the officer said.

Meanwhile, Commerce Minister Boonsong Teriyapirom, also on Monday, said the alleged corruption involving the rice pledging schemes in Nakhon Nayok and Kanchanaburi was old information. The case was revealed by the DSI and the Royal Thai Police.

The ministry has sent the matter to police for further investigation.

A source at the DSI's Bureau of Security Crime said the release of rice from the government's stockpiles between July-December 2010 might have been tainted with irregularities.

About 3.4 million tonnes of rice worth 44.26 billion baht were released during the period. The case is now before the National Anti-Corruption Commission.

Dela på andra sajter

Banken för jordbruk och jordbrukskooperativ (BAAC) säger att den har en tillräcklig budget för att fortsätta ris stödet fram till slutet av det senaste projektet, men utöver det, måste regeringen antingen låna mer eller skyndsamt öka försäljningstakten av rislagren.

http://www.nationmultimedia.com/business/Rice-pledging-budget-must-be-replenished-says-BAAC-30207619.html

The shit is soon to hit the fan. :fan1:

Dela på andra sajter

Yingluck frågar handels ministeriet hur mycket de förlorat på ris korruptionen för att finansministeriet hemligstämplat uppgifterna.

attachicon.gifScreen Shot 2013-06-05 at 14.44.46.png

http://www.nationmultimedia.com/national/How-much-have-we-lost-Yingluck-asks-30207625.html

När hon fick besvärande frågor från journalister, sa hon bara "nu räcker det" vände på klacken och gick, antar att det snart är dags för "Barbie" att åka på en ny shoppingresa någonstans i Världen.

Dela på andra sajter

Snacka om att klanen och PTP har målat in sig i ett hörn, vad händer om dom måste sluta med risstödet? 

Nya protester i Bangkok????

Dela på andra sajter

NiceBeaver
Om han nu vill ha farlanger i Thailand? Jag tror det kan bli försämringar för oss, han har aldrig tyckt om utlänningar.

Han vill bara ha turister som kommer några veckor och spenderar pengar för att sedan åka hem.

För oss som genomskådat hans avsikter och dessutom kan ta del av uppgifter som han försöker undanhålla befolkningen är vi naturligtvis en fara.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
:rotfl:

Bara förstå? Du verkar också ha anammat den.  :rotfl:

Du är rolig du, IL.

Men på riktigt...

Det är självklart så att det har skett förbättringar i landet.

Frågan är väl om man inte ska se framåt istället för bakåt, nu när de flesta tydligen fått nya flipflops och lite gröt på bordet?

Hej

Jag tycker att väljarna med all tydlighet som man kan begära visar vilken väg dom vill gå och jag klandrar dom inte för deras val utan ser det snarare som en naturlig följd av den ekonomiska och sociala resa dom har varit med om dom senaste 10-12 åren, dom vill naturligtvis ha mer av detta. 

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...