Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

Konstigt? nu förstod jag inte, men det är ju ingen nyhet att folk tvingas lämna Isaan för att finna sig ett jobb

Folk har lämnat Isaan sedan Amerikanarna åkte till Bangkok på sina permitioner från Vietnamnkriget.

Dela på andra sajter

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Guest Isan Lover
Du kanske inte vet att en hel del folk idag tvingas att lämna Isaan för att åka till Bangkok/Chonburi och jobba för att få det att gå runt.

Jag har ingen exakt siffra på hur många som tvingas lämna Isaan för att jobba, men jag är säker på att det handlar om miljoner...

Och skulle jobben kunna skapas i Isaans närområden så skulle många bli lyckliga och kunna återvända hem igen.

Hej

Helt klart är det så att mijontals människor ifrån Isaan bor och arbetar i Bangkok området, och lika självklart är det att många av dessa skulle jobba och bo kvar i Isaan nära släkt och vänner om möjligheten gavs, att inte inse detta tyder på stor okunskap.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Höghastighetståg för godstrafik? ???

Hej

Det tror jag inte är aktuellt, normalt är det väl passagerare dessa fraktar och förhoppningsvis kan det bli aktuellt med både förbättrade gods och passagerar transporter via järnväg.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Privata företag ser till produktionskostnad och vinst först och främst och drar ogärna på sig extra kostnader och längre transporter än nödvändigt. De enda industrier som verkar vara vettigt att etablera i Issan är inom livsmedelsindustrin, men med tanke på att risexporten sjunker som en sten så drar sig nog företag för att etablera industrier risnäringen .

Sen finns det ju ingen  motivering för bönderna att börja jobba i industrierna då regeringen subventionerar deras olönsamma jordbruk. 

under demokraternas styre fick vi 3.5 THB/kilo kassava. Sista skörden är just såld 2.4 THB.

Dela på andra sajter

Hej

Det tror jag inte är aktuellt, normalt är det väl passagerare dessa fraktar och förhoppningsvis kan det bli aktuellt med både förbättrade gods och passagerar transporter via järnväg.

Mvh isan lover

Regeringens första satsning. Höghastighetståg Bangkok-Pattaya klar 2018, snacka om prioritering.

Dela på andra sajter

Privata företag ser till produktionskostnad och vinst först och främst och drar ogärna på sig extra kostnader och längre transporter än nödvändigt. De enda industrier som verkar vara vettigt att etablera i Issan är inom livsmedelsindustrin, men med tanke på att risexporten sjunker som en sten så drar sig nog företag för att etablera industrier risnäringen .

Sen finns det ju ingen  motivering för bönderna att börja jobba i industrierna då regeringen subventionerar deras olönsamma jordbruk. 

T.o.m Sverige har ju insett värdet med att gynna t.ex Norrland/Gotland med bidrag för att behålla jobben där, så det vore ju inte konsigare att Isaan gynnas på liknande sätt i Thailand.

Eller tycker du annorlunda?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Regeringens första satsning. Höghastighetståg Bangkok-Pattaya klar 2018, snacka om prioritering.

Hej

Jag är glad att dom tidigare lade satsningen i Isaan med 6 år.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

T.o.m Sverige har ju insett värdet med att gynna t.ex Norrland/Gotland med bidrag för att behålla jobben där, så det vore ju inte konsigare att Isaan gynnas på liknande sätt i Thailand.

Eller tycker du annorlunda?

...och det har förstås stoppat utflyttningen från Gotland/Norrland?

Nä, just det. Olika regeringars försök att etablera verksamheter i Norrland har slagit snett. Micosoft fick miljoner att staten för att etablera ett call-center i Piteå, knappast en enda anställd var från trakten utan nästan alla var inflyttade som inte hade någon som helst kopling till trakten och flyttade därifrån så fort den kunde.

Sen ska man kanske inte underskatta det faktum att ungdomarna kanske vill flytta ifrån Issan, precis som att man inte kan tvinga kvinnorna att bli kvar i Norrland?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Hej

Jag är glad att dom tidigare lade satsningen i Isaan med 6 år.

Mvh isan lover

Tror du själv på att en höghastighets bana mellan Bangkok och Pattaya är klar 2018???? Se bara hur det gått med satsningen på 3G.

Dela på andra sajter

Nä, just det. Olika regeringars försök att etablera verksamheter i Norrland har slagit snett. Micosoft fick miljoner att staten för att etablera ett call-center i Piteå, knappast en enda anställd var från trakten utan nästan alla var inflyttade som inte hade någon som helst kopling till trakten och flyttade därifrån så fort den kunde.

Sen ska man kanske inte underskatta det faktum att ungdomarna kanske vill flytta ifrån Issan, precis som att man inte kan tvinga kvinnorna att bli kvar i Norrland?

Och hur många arbetare var från närorten när microsofts bygge byggdes? och hur många från byggden får inte sysselsättning när allt skall drivas?

Jag antar att alla dessa inflyttade arbetare skall handla t.ex mat någonstans, bo någonstans, serva sina bilar någonstans mm.

Bra gjort av regeringen, och det skapade massor av nya jobb för lokalbefolkningen i Piteå.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Du kan ju försöka föreställa dig hur det skulle ha sett ut på dessa platser utan regionalstöd.

Mvh Isan lover

Dela på andra sajter

Och hur många arbetare var från närorten när microsofts bygge byggdes? och hur många från byggden får inte sysselsättning när allt skall drivas?

Jag antar att alla dessa inflyttade arbetare skall handla t.ex mat någonstans, bo någonstans, serva sina bilar någonstans mm.

Bra gjort av regeringen, och det skapade massor av nya jobb för lokalbefolkningen i Piteå.

...och när regeringen drog in subventionerna så lades call-centret ner omgående...

För övrigt så byggde de inget, de flyttade in i en redan existerande tom lokal.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Konstigt? nu förstod jag inte, men det är ju ingen nyhet att folk tvingas lämna Isaan för att finna sig ett jobb

Är inte det ett ganska vanligt fenomen världen över att folk flyttar dit jobben finns och inte tvärt om ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

...och när regeringen drog in subventionerna så lades call-centret ner omgående...

Nu har jag jobbat just inom byggnads sedan 1985, och hittills har jag aldrig varit med om att något större företag "bara flyttar in"

Nä gör om och gör rätt!

Nu vet jag inte något om just detta bygge, men jag är däremot jättesäker på att Microsoft ställt en hel del krav på lokaler innan de valt att flytta in.

Och med det följer 999 av 1000 ggr en totalrenovering med tillkommande hyresgäst anpassning

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Du får förlåta mig men jag tror helt enkelt inte på ideen om att avfolka delar av länder via mer eller mindre tvångsförflyttning p.g.a politiska beslut eller brist på sådana, enligt mig är det självklart så att politiker borde verka för att så många som möjligt ska kunna erbjudas arbete och försörjning i sina provinser (län) och detta oavsett om det gäller Sverige eller Thailand.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Nu har jag jobbat just inom byggnads sedan 1985, och hittills har jag aldrig varit med om att något större företag "bara flyttar in"

Nä gör om och gör rätt!

Nu vet jag inte något om just detta bygge, men jag är däremot jättesäker på att Microsoft ställt en hel del krav på lokaler innan de valt att flytta in.

Och med det följer 999 av 1000 ggr en totalrenovering med tillkommande hyresgäst anpassning

Samt fått en massa skattemiljoner i etableringsstöd.

Dela på andra sajter

Är inte det ett ganska vanligt fenomen världen över att folk flyttar dit jobben finns och inte tvärt om ?

Absolut, visst är det så, och i de flesta länder så stöder regeringarna dessa låg arbets områden

Dela på andra sajter

Nä gör om och gör rätt!

Mycket möjligt, men att motivera mångmiljonstöd för 5-6 byggare ska renovera en lokal under 3-4 veckor och den lokala pizzerian ökar sin omsättning tycker jag är bortkastade pengar.

Sen finns det ju inga incentiv från den thailändska regeringen för att företag ska etablera sig i Issan? Vad hjälper det med en bra järnväg när man lika gärna kan bygga fabriken intill exporthamnen?

Sen verkar väldigt många här på MPR tro stenhårt på att ungdomar vill stanna på landsbygden, det vill de inte i västvärlden och de vill de inte i Thailand heller...

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Hej

Du får förlåta mig men jag tror helt enkelt inte på ideen om att avfolka delar av länder via mer eller mindre tvångsförflyttning p.g.a politiska beslut eller brist på sådana, enligt mig är det självklart så att politiker borde verka för att så många som möjligt ska kunna erbjudas arbete och försörjning i sina provinser (län) och detta oavsett om det gäller Sverige eller Thailand.

Mvh isan lover

Stora delar av inlandet i norra Sverige är redan avfolkat, Har du någon gång kört 45:an Orsa, Sveg, Åsarna, Hammerdal, Strömsund, Storuman Sorsele, Arvidsjaur, Luleå?

Dela på andra sajter

Absolut, visst är det så, och i de flesta länder så stöder regeringarna dessa låg arbets områden

Jasså ? Hur menar du då ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Stora delar av inlandet i norra Sverige är redan avfolkat, Har du någon gång kört 45:an Orsa, Sveg, Åsarna, Hammerdal, Strömsund, Storuman Sorsele, Arvidsjaur, Luleå?

Hej

Tror du att fler eller mindre hade bott på dessa platser utan regionalstöd?

Mvh isan Lover

Dela på andra sajter

Hej

Tror du att fler eller mindre hade bott på dessa platser utan regionalstöd?

Mvh isan Lover

Jag har kört där 2 ggr per år i 24 år och nu bor där mindre folk än första gången jag körde sträckan 1989.

Dela på andra sajter

Mycket möjligt, men att motivera mångmiljonstöd för 5-6 byggare ska renovera en lokal under 3-4 veckor och den lokala pizzerian ökar sin omsättning tycker jag är bortkastade pengar.

Sen finns det ju inga incentiv från den thailändska regeringen för att företag ska etablera sig i Issan? Vad hjälper det med en bra järnväg när man lika gärna kan bygga fabriken intill exporthamnen?

Sen verkar väldigt många här på MPR tro stenhårt på att ungdomar vill stanna på landsbygden, det vill de inte i västvärlden och de vill de inte i Thailand heller...

Nu visar du din okunskap, du renoverar knappt en sommarstuga med 5-6 byggare, kanske i Bangkok men knappast i Sverige.

Bygget vi skall starta här på Svalbard nu(ny helikopterhall) och det är ett litet bygge(jag gissar att Microsofts renovering i Piteå var bra mycket större) kommer starta strax och skall vara klart 1/2 2014

Jag gissar att ca 70-80st (från konsulter till byggare) kommer att vara sysselsatta under delar av byggtiden

Och om jag gissar på Microsofts bygge/renovering i Piteå så kan jag bara säga att det var säkert det dubbla av din gissning på 5-6st bara i planeringsstadiet :D

Ändrades av olle123987
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...