Guest Isan Lover Inlagd Oktober 30, 2013 Dela Inlagd Oktober 30, 2013 Nä där har du fel. Här uppe i Isaan är det 300-320 Bht som gäller plus att frukost och middag ingar efter Thailändsk tradition. Jag ser det är ungefär samma hos Moipenyang som bor 10 mil väster om Udon som här 6 mil nordöst Udon. Har du varit norr om BKK och sett det dagliga livet för bönderna där. Tror inte du skulle palla en dag pa risfältet. Hur manga tjejer i din familj jobbar i Pattaya och Nana? Mvh. SWED THAI Hej Redan förra vintern var det det samma hos oss i Nong Khai provins, vi har ingen vuxen som arbetar för mindre än 300 baht längre och eftersom inkomsterna har gått upp samtidigt ser jag inga större problem med detta, men vi kommer t.ex inte längre att odla cassava längre p.g.a dålig lönsamhet med dom lönerna, man får välja att odla något som lönar sig bättre. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 30, 2013 Dela Inlagd Oktober 30, 2013 i har ingen vuxen som arbetar för mindre än 300 bah Hur mycket betalar ni barnen då? Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Oktober 30, 2013 Dela Inlagd Oktober 30, 2013 När blev lönsamhet viktig i ett rött samhälle? Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd Oktober 30, 2013 Dela Inlagd Oktober 30, 2013 Hej Redan förra vintern var det det samma hos oss i Nong Khai provins, vi har ingen vuxen som arbetar för mindre än 300 baht längre och eftersom inkomsterna har gått upp samtidigt ser jag inga större problem med detta, men vi kommer t.ex inte längre att odla cassava längre p.g.a dålig lönsamhet med dom lönerna, man får välja att odla något som lönar sig bättre. Mvh isan lover Pa sikt tror jag pa palmodling därför att Thailand har ett stort behov av palmolja. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd Oktober 30, 2013 Dela Inlagd Oktober 30, 2013 Hur mycket betalar ni barnen då? Först pris dumpninng med gästarbetare fran Kambodja 120 Bht per dag. Eftersom du ställer fragan om lön till barn sa kan man undra om du har barnarbetare ocksa. Gillar du pris dumpning i Sverige ocksa med arbetare fran östeuropa? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 30, 2013 Dela Inlagd Oktober 30, 2013 Först pris dumpninng med gästarbetare fran Kambodja 120 Bht per dag. Eftersom du ställer fragan om lön till barn sa kan man undra om du har barnarbetare ocksa. Gillar du pris dumpning i Sverige ocksa med arbetare fran östeuropa? Nu var det ju IL som la ut en prislista för VUXNA och därför undra jag vad barnen hade betalt. Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Oktober 31, 2013 Dela Inlagd Oktober 31, 2013 Pa sikt tror jag pa palmodling därför att Thailand har ett stort behov av palmolja. Hej Samma här, det är redan några bybor som har börjat med detta och vi själva har avsatt mark till det men ännu inte planterat. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd Oktober 31, 2013 Dela Inlagd Oktober 31, 2013 Hej Samma här, det är redan några bybor som har börjat med detta och vi själva har avsatt mark till det men ännu inte planterat. Mvh isan lover Har planterat 300 cirad och 50 tenera oljepalmer. Men tror att det bara blir tenera nästa gang därför att man kan ha 28 palmer per rai och dom har ett större innehall olja i % som inbringar ett högre kilopris vid försäljning. Annars är nog cirad mest odlad för tillfället. (alltsa nyodlingar) Har en Tysk kompis som har gjort sin första skörd nu efter 2 ar 2 mil norr om Ban Dung. Mvh. SWED THAI Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Oktober 31, 2013 Dela Inlagd Oktober 31, 2013 För jordbruksarbete? Hur skulle det gå för plantageägarna i utopia om denna lönetrend spred sig uppåt landet... Mja, detta gäller nog blåbärsplockningen..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moipenyang Inlagd Oktober 31, 2013 Dela Inlagd Oktober 31, 2013 Hur mycket betalar ni barnen då? Tonåringar ville extraknäcka några helger förra året med man sapalang och de fick 250baht har jag för mig för de var oerfarna enligt frugan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 Nä där har du fel. Här uppe i Isaan är det 300-320 Bht som gäller plus att frukost och middag ingar efter Thailändsk tradition. Jag ser det är ungefär samma hos Moipenyang som bor 10 mil väster om Udon som här 6 mil nordöst Udon. Har du varit norr om BKK och sett det dagliga livet för bönderna där. Tror inte du skulle palla en dag pa risfältet. Hur manga tjejer i din familj jobbar i Pattaya och Nana? Mvh. SWED THAI Omkring oss en bit utanfor Khon Kaen sa betalas det 250฿ plus lunch. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 (ändrad) Omkring oss en bit utanfor Khon Kaen sa betalas det 250฿ plus lunch. När jag kom tillbaks till Thailand 25 dec 2012 sa var priserna 200 Bht som har ökat efter hand. I april till slutet av maj sa steg dom till ca 250 Bht för att sedan i juli stiga till 300 Bht. I alla priser ingar mat. Sa jag tror att dom kommer att stiga till 300 Bht hos er ocksa inom kort tid. Var bor du i förhallande till khon Kaen avstand och riktning? Mvh. SWED THAI Ändrades November 1, 2013 av SWED THAI Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 Här i Surin ligger det runt 300+ Baht per dag och person för risskördning. Sen tillkommer tröskning. Det kunde lika gärna vara 1000+ Baht per dag, för de får inga jobb. En skördetröska kostar nu 500-550 Baht per rai i samma område. Tröskat och klart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 Omkring oss en bit utanfor Khon Kaen sa betalas det 250฿ plus lunch. Skulle tro att ni ocksa har priser pa 300 Bht innan arets slut. Udon och Khon Kaen är ju grannprovinser sa ryktet sprider sig nog rätt snabbt. Mvh. SWED THAI Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 (ändrad) Här i Surin ligger det runt 300+ Baht per dag och person för risskördning. Sen tillkommer tröskning. Det kunde lika gärna vara 1000+ Baht per dag, för de får inga jobb. En skördetröska kostar nu 500-550 Baht per rai i samma område. Tröskat och klart. Ungefär samma som här för skördetröska. Tror att prisbilden i Isaan är ungefär lika överallt. Sa inom lat oss säga 6 man sa har nog priserna slagit igenom i hela Isaan. Ryktet sprider sig nog rätt snabbt angaende priser för uträttat arbete. Mvh. SWED THAI Ändrades November 1, 2013 av SWED THAI Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 Har planterat 300 cirad och 50 tenera oljepalmer. Men tror att det bara blir tenera nästa gang därför att man kan ha 28 palmer per rai och dom har ett större innehall olja i % som inbringar ett högre kilopris vid försäljning. Annars är nog cirad mest odlad för tillfället. (alltsa nyodlingar) Har en Tysk kompis som har gjort sin första skörd nu efter 2 ar 2 mil norr om Ban Dung. Mvh. SWED THAI Hej Låter intressant, tack för infon, vi bor ju bara några mil ifrån Ban Dung så vi kanske får göra ett besök och kolla in plantorna. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 När jag kom tillbaks till Thailand 25 dec 2012 sa var priserna 200 Bht som har ökat efter hand. I april till slutet av maj sa steg dom till ca 250 Bht för att sedan i juli stiga till 300 Bht. I alla priser ingar mat. Sa jag tror att dom kommer att stiga till 300 Bht hos er ocksa inom kort tid. Var bor du i förhallande till khon Kaen avstand och riktning? Mvh. SWED THAI Hej Stämmer bra med utvecklingen hos oss. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 (ändrad) Hej Låter intressant, tack för infon, vi bor ju bara några mil ifrån Ban Dung så vi kanske får göra ett besök och kolla in plantorna. Med vänlig hälsning isan lover Du är sa välkommen sa. Plantorna har växt rätt sa bra fran planteringdagen 18 maj tills idag. Hur manga mil norr om Ban Dung bor du? Betalade för cirad 180 Bht per planta och för Tenera 130 Bht. Garanti pa bada sorter fast lite olika utförande. Cirad enbart en kopia fran surat. Tenera sände garantibevis fran plantskolan. Vi bor 18 km fran korset i Ban Dung Tesco Lotus. Höger i korset om man kommer inifran city. Mvh. SWED THAI Ändrades November 1, 2013 av SWED THAI Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 Du är sa välkommen sa. Plantorna har växt rätt sa bra fran planteringdagen 18 maj tills idag. Hur manga mil norr om Ban Dung bor du? Betalade för cirad 180 Bht per planta och för Tenera 130 Bht. Garanti pa bada sorter fast lite olika utförande. Cirad enbart en kopia fran surat. Tenera sände garantibevis fran plantskolan. Vi bor 18 km fran korset i Ban Dung Tesco Lotus. Höger i korset om man kommer inifran city. Mvh. SWED THAI Hej Vi bor ca 3 mil öster om Ban Dung närmare Ban Soem och Fao Rai, jag berättade om detta för frugan och vi kommer gärna på besök. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 När jag kom tillbaks till Thailand 25 dec 2012 sa var priserna 200 Bht som har ökat efter hand. I april till slutet av maj sa steg dom till ca 250 Bht för att sedan i juli stiga till 300 Bht. I alla priser ingar mat. Sa jag tror att dom kommer att stiga till 300 Bht hos er ocksa inom kort tid. Var bor du i förhallande till khon Kaen avstand och riktning? Mvh. SWED THAI Oster om KK 80km nara Kranuan. Jo det blir nog 300฿ snart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 Skulle tro att ni ocksa har priser pa 300 Bht innan arets slut. Udon och Khon Kaen är ju grannprovinser sa ryktet sprider sig nog rätt snabbt. Mvh. SWED THAI Mars april kan priset sjunka da det ar ont om jobb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 Nar ni planterar riset kastar ni ocksa bara riset ut pa faltet.Fungerar lika bra men betydligt billigare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd November 1, 2013 Dela Inlagd November 1, 2013 Hej Vi bor ca 3 mil öster om Ban Dung närmare Ban Soem och Fao Rai, jag berättade om detta för frugan och vi kommer gärna på besök. Med vänlig hälsning isan lover Jag far det norr om Ban Dung efter väg 2230. Stämmer de. Har du varit hos Tyske slaktaren i Kham Ta Kla som har bra charkvaror och även resturang med bra mat. Han kommer fran Augsburg och jag kan rekomendera hans mat och charkvaror. Mvh. SWED THAI Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 2, 2013 Dela Inlagd November 2, 2013 Nar ni planterar riset kastar ni ocksa bara riset ut pa faltet.Fungerar lika bra men betydligt billigare. Hej Hos oss är det fortfarande många som driver upp plantor och sätter i fina rader, det ger en högre avkastning och fungerar bättre säger dom som fortfarande skördar för hand, men en del sår direkt genom att kasta ut utsädet. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 2, 2013 Dela Inlagd November 2, 2013 Jag far det norr om Ban Dung efter väg 2230. Stämmer de. Har du varit hos Tyske slaktaren i Kham Ta Kla som har bra charkvaror och även resturang med bra mat. Han kommer fran Augsburg och jag kan rekomendera hans mat och charkvaror. Mvh. SWED THAI Hej Ja du har förmodligen rätt i att det blir lite norr också, så nordost om Ban Dung är nog mer korekt. Nej jag har aldrig handlat något hos någon Tysk där uppe, jag känner till två Tyskar i närområdet men har aldrig besökt dom. Vi köper nötkött (buffel) direkt när dom slaktar nattetid i en liten by utanför Ban Soem, vi närvarar vid slakten och väljer dom bitar vi vill ha, griskött köper vi direkt ifrån en bil som passerar vår by varje morgon vid n på morgon. Får väl göra ett besök hos Tysken och käka lite Sauerkraut mit wurst. Vi kommer att anlända i slutet av december och stanna 3 månader i byn. Med vänlig hälsning isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu