Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

andersbangkok

Angaende mutor pa 25-30% är det en hörsägen eller har du belägg för detta pastaende? Manga byggbolag fuskar i Sverige ocksa. Mutor där ocksa?

Jag vet inte hur det är i Krabi-fallet. I fallet med nya flygplatsen så vet jag att det krävdes så mycket mutor att man sparade in på underlaget till banorna (och på en hel del annat) Det är skälet till att banorna redan måste repareras.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Da är du alltsa en storbonde om inte jag räknar fel sa har ni 280-290 rai ( Har hört ryktas att thai bara far äga 50 rai. Om man äger mer maste man registreras som företag. Sant eller inte sant

later jag vara osagt, men allt kan kollas upp snabbt och lätt.)

Maste bli jävligt langtrakigt att alltid sitta och titta pa med en kall pilsner i handen ( Da kan jag första att du är sa negativt inställd som du är.) Själv hjälper jag till sa mycket jag kan och detta 

är helt ok fran immigration som anser hjälp till fru eller flickvän inte anses som arbete eftersom ingen lön utbetalas. Informationsträff Udon expatclub med Immigration Udon Thani slutet pa juni.

Om ni inte har äktenskapsförord sa är ju du hälftenägare med lika stort ansvar som din fru att skatter och avgifter betalas. Maste väl vara bättre att ligga sig i sitt egna först än att leta fel pa

hela det Thailändska systemet.

Betalar ni ingen skatt sa är ju ni lika stor skattesmitare som IL. Da kommer fragan om ni inte bedriver illegal verksamhet. 

Men som sagt tror jag inte ni kommer undan skatt för marken är ju registrerad pa troligtvis din fru. Om ni ej har registrerat företag sa betalar uppköpare skatt för köpta varor. Skatt är borträknat i 

kilopriset. Skatt+kilopris= högre kilopris. Har du eget företag far du högre kilopris eftersom du själv maste betala skatten.

Jag och fru Kent äger 40 hektar odlingsmark (inte 40 rai som jag skrev i mitt inlägg, sorry)  och 1600 kvm tomt. Men hur du kan få det till 289-290 rai? Jag vet inte vad du rökt på men jag testar gärna.

Om du tar det så bildligt när jag skrev "en öl i handen" ok, never mind. 

Dela på andra sajter

Angaende mutor pa 25-30% är det en hörsägen eller har du belägg för detta pastaende? Manga byggbolag fuskar i Sverige ocksa. Mutor där ocksa?

Perceptions regarding corruption in Thailand showed a slight improvement as gauged by the most recent Corruption Situation Index, but the severity of the problem remains the same, costing 25-30% of the government's budget.

25%+ is too high a price to pay.

Twenty-five plus is the average percentage of under-the-table fees - or gao jia (dog eats) as the Chinese call it - that businessmen are made to pay to corrupt politicians and bureaucrats in order to secure a concession, procurement or construction contract from government agencies these days.

The above is the outcome of a survey conducted by the University of the Thai Chamber of Commerce among businessmen who have to deal with the crooks who have a say in awarding contracts to anyone who offers the sweetest deals.

Most infrastructure projects are hampered by corruption at every phase of the project, in which high-level government officials are often involved. Several corruption scandals within infrastructure, telecommunications and other public utilities are being uncovered as a result of the investigation of former Prime Minister Thaksin and his party's abuse of power.

A 79-year-old businessman pointed to rising costs of doing business, including bribes for officials.

“I am an industrialist. I cannot stand anymore because we have to pay under the table so much money," he said. "Before, all right you have to accept that before it was about five and ten per cent. But now it’s a minimum 30 per cent - minimum is 30 per cent."

In Thailand's case, corruption is so rampant that it is hard to avoid reading about it when one opens a newspaper. The most telling indication of its severity came up when businessmen complained that they could no longer put up with it because, to win a government contract, they needed to pay some 30% of the project cost to the officials involved. 

More recent examples abound:

The hand-held bomb detectors which even the British government said were useless, as did a Thai testing facility, which the Army and Police swore were effective and cost between US$28,000 and US$37,500 each (totaling US$1.5 million) but which proved to be worthless, "less effective than flipping a coin".

The Army's new US$9.7 million helium-filled blimp which has not yet met specs—another boondoggle.

The ten-year lease of 4,000 new buses for the city of Bangkok to replace its aging fleet, at a cost of US$2.05 billion (about US$508,000 per bus).

A high-speed rail line from Kunming in southern China through Laos and down the length of Thailand into northern Malaysia. The scheme, priced at US$11 billion and change, is reputed to be the new all-you-can-eat-buffet for the politicos and other influential persons and groups with their wallets out.

In a recent example from August 2010, U.S.-based tobacco sellers paying off officials of the Thai Tobacco Monopoly to the tune of US$1.9 million to buy tobacco from their sources.

The September 2010 revelations that US$1.6 million in disaster relief funds, intended to aid flood victims, have been diverted to officials in many provinces across the country.

Dela på andra sajter

Jag och fru Kent äger 40 hektar odlingsmark (inte 40 rai som jag skrev i mitt inlägg, sorry) och 1600 kvm tomt. Men hur du kan få det till 289-290 rai? Jag vet inte vad du rökt på men jag testar gärna.

Om du tar det så bildligt när jag skrev "en öl i handen" ok, never mind.

En hektar är 10 000 kvadratmeter en rai är 1600 kvadratmeter dina 40 hektar får jag till 250 rai. Stämmer detta?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

En hektar är 10 000 kvadratmeter en rai är 1600 kvadratmeter dina 40 hektar får jag till 250 rai. Stämmer detta?

Det verkar som hans eller din miniräknare går på anabola.

Ändrades av Khun Ken
Dela på andra sajter

250 rai är 400 hektar.

Dela på andra sajter

Alltsa har du inga belägg för dina pastaende om mutor i Thailand pa 25-30%.

Bror Duktig är inget svar pa fragan bara ett försök att slingra sig.

Som du skriver är ni ju skattesmitare du och din fru.

Tala om att kasta sten när man sitter i glashus.

Bättre Bror Duktig än RYCKTESSPRIDARE.

RYCKTESSPRIDARE ÄR SOM GÖDSELSPRIDARE BARA SPRIDA EN MASSA SKIT KRING SIG.

Gäller det han som i flera år spridit apskit också?

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

Alltsa har du inga belägg för dina pastaende om mutor i Thailand pa 25-30%.

Bror Duktig är inget svar pa fragan bara ett försök att slingra sig.

Som du skriver är ni ju skattesmitare du och din fru.

Tala om att kasta sten när man sitter i glashus.

Bättre Bror Duktig än RYCKTESSPRIDARE.

RYCKTESSPRIDARE ÄR SOM GÖDSELSPRIDARE BARA SPRIDA EN MASSA SKIT KRING SIG.

Jag skrev Bror Duktig för det är precis vad IL är. "jag tar av mig skjortan och jobbar" slut citat.

Dela på andra sajter

250 rai är 400 hektar.

Då har du nog räknat fel

En rai 40*40 meter = 1600 kvadratmeter

En hektar är 100*100 meter = 10000 meter 10000*40/1600 =250

40 hektar är således 4 kvadratkilometer

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hektar

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Perceptions regarding corruption in Thailand showed a slight improvement as gauged by the most recent Corruption Situation Index, but the severity of the problem remains the same, costing 25-30% of the government's budget.

25%+ is too high a price to pay.

Twenty-five plus is the average percentage of under-the-table fees - or gao jia (dog eats) as the Chinese call it - that businessmen are made to pay to corrupt politicians and bureaucrats in order to secure a concession, procurement or construction contract from government agencies these days.

The above is the outcome of a survey conducted by the University of the Thai Chamber of Commerce among businessmen who have to deal with the crooks who have a say in awarding contracts to anyone who offers the sweetest deals.

Most infrastructure projects are hampered by corruption at every phase of the project, in which high-level government officials are often involved. Several corruption scandals within infrastructure, telecommunications and other public utilities are being uncovered as a result of the investigation of former Prime Minister Thaksin and his party's abuse of power.

A 79-year-old businessman pointed to rising costs of doing business, including bribes for officials.

“I am an industrialist. I cannot stand anymore because we have to pay under the table so much money," he said. "Before, all right you have to accept that before it was about five and ten per cent. But now it’s a minimum 30 per cent - minimum is 30 per cent."

In Thailand's case, corruption is so rampant that it is hard to avoid reading about it when one opens a newspaper. The most telling indication of its severity came up when businessmen complained that they could no longer put up with it because, to win a government contract, they needed to pay some 30% of the project cost to the officials involved. 

More recent examples abound:

The hand-held bomb detectors which even the British government said were useless, as did a Thai testing facility, which the Army and Police swore were effective and cost between US$28,000 and US$37,500 each (totaling US$1.5 million) but which proved to be worthless, "less effective than flipping a coin".

The Army's new US$9.7 million helium-filled blimp which has not yet met specs—another boondoggle.

The ten-year lease of 4,000 new buses for the city of Bangkok to replace its aging fleet, at a cost of US$2.05 billion (about US$508,000 per bus).

A high-speed rail line from Kunming in southern China through Laos and down the length of Thailand into northern Malaysia. The scheme, priced at US$11 billion and change, is reputed to be the new all-you-can-eat-buffet for the politicos and other influential persons and groups with their wallets out.

In a recent example from August 2010, U.S.-based tobacco sellers paying off officials of the Thai Tobacco Monopoly to the tune of US$1.9 million to buy tobacco from their sources.

The September 2010 revelations that US$1.6 million in disaster relief funds, intended to aid flood victims, have been diverted to officials in many provinces across the country.

Borde kanske lägga till ett nytt fall, nämligen köpet av 200 väggur för 15 miljoner THB alltså 75 000 THB för en väggklocka som kostar 4 500 THB.

http://www.nationmultimedia.com/politics/Democrats-want-answers-on-new-clocks-30213067.html

post-9848-0-86620700-1378324414.jpg

Dela på andra sajter

Då har du nog räknat fel

En rai 40*40 meter = 1600 kvadratmeter

En hektar är 100*100 meter = 10000 meter 10000*40/1600 =250

40 hektar är således 4 kvadratkilometer

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hektar

1 km² är detsamma som:

. En hektar är 10 000 kvadratmeter eller 0,01 km²,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hektar

Dela på andra sajter

250 rai är 400 hektar.

Nu får du väl ge dig. När du hänvisade till att ni odlade 40ha med cassava tidigare, tyckte jag att du kanske borde veta bättre än att plantera gummiträd som skydd för dem. När du nu inte vet om ni äger 4 eller 40ha verkar det ju som om det är mycket snack.. Kanske minns du bättre om du bidragit med de 8 500 000 som förmodligen behövs för att köpa 40ha vilket motsvarar ca 250 rai.

WAXO

Dela på andra sajter

Nu får du väl ge dig. När du hänvisade till att ni odlade 40ha med cassava tidigare, tyckte jag att du kanske borde veta bättre än att plantera gummiträd som skydd för dem. När du nu inte vet om ni äger 4 eller 40ha verkar det ju som om det är mycket snack.. Kanske minns du bättre om du bidragit med de 8 500 000 som förmodligen behövs för att köpa 40ha vilket motsvarar ca 250 rai.

WAXO

Jag har aldrig hänvisat till att vi odlar gummiträd, var har du fått det ifrån?
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hänvisat till att vi odlar gummiträd, var har du fått det ifrån?

Jag har inte fått för mig att du odlar gummiträd, tvärtom tycker jag att det vekar märkligt att någon som odlar 40ha av vad som helst inte har bättre koll.

WAXO

Dela på andra sajter

OK SWED THAI. Först vill jag be om ursäkt att jag dröjt med mitt svar ang vägras. För att byggföretag skall få kontrakt med stat och kommun måste dom betala mellan 25-30% i mutor. För att ta igen dessa pengar måste företaget "cut corners" och det innebär fusk, användandet av undermåliga material, det är broras, sjunkande taxibanor på "Swampy"

ett levande bevis på.

Ja vi har 40 rai plus hustomten på 1 rai (1600kvm) Tomtem och 10 hektar fick vi i bröllopsgåva av fru Ken´s föräldrar resterande 30 hektar har vi köpt frugan köpt för mina pengar.

Jag behöver inget arbetstillstånd! Varför? Jo jag jobbar inte i Thailand och har aldrig i detta forum skrivit  (till motsats till IL) att jag slängt av mig skjortan och "huggit i", jag behöver inte jobba vi hyr in folk som jobbar.

Betalar skatt? Med det kilopriset på cassava, nej tror inte det. Men ärligt det är frugan som sköter det och jag lägger mig inte i. Jag föredrar att sitta med en kall pilsner i handen.

Jag har också bott och jobbat i andra länder och ja jag är också egen företagare sedan 1979.

40rai+1 rai+10 hektar+30 hektar= ?

Dela på andra sajter

250 rai är 400 hektar.

Om du är konsult sa kan det ju bara ga at helvete.

Vilka jävla svar miniräknare som gar pa anabola eller vet inte vad han har rökt.

Dela på andra sajter

Verkar som om Herr Khun Ken har lyckats med konsttycket att måla in sig själv i hörnet. Iallafall då det gäller Hektar,Rai m.m

post-8709-0-51648200-1378348736.jpg

Dela på andra sajter

1 km² är detsamma som:

. En hektar är 10 000 kvadratmeter eller 0,01 km²,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hektar

Det har du rätt i. Jag räknade fel på en nolla vad gäller kvadratkilometer. 40 hektar är således 0,4 kvadratkilometer.

Men fortfarande är dock 40 hektar = 250 rai

Är det 25 rai ni har? så är det 4 hektar

Då 1 rai är 1600 kvm och en hektar är 10 000 kvm

1 hektar motsvarar således 6,25 rai

Är det 25 Rai du har?

Dela på andra sajter

Det har du rätt i. Jag räknade fel på en nolla vad gäller kvadratkilometer. 40 hektar är således 0,4 kvadratkilometer.

Men fortfarande är dock 40 hektar = 250 rai

Är det 25 rai ni har? så är det 4 hektar

Då 1 rai är 1600 kvm och en hektar är 10 000 kvm

1 hektar motsvarar således 6,25 rai

Är det 25 Rai du har?

För att vara konsult sa spaltar han upp allt väldigt konstigt.

Han svarar att han har 40 rai + tomten 1 rai +10 hektar i bröllopsgava + 30 hektar som hans fru köpt för han pengar.

Utan miniräknare gjorde ett överslag och svarade honom att om jag inte räknar fel sa äger du 280-290 rai.

Ok jag räknade fel pa en rai.

Ursäkta rätt svar 291 rai.

Allt efter hans egen uppspaltning.

Tror inte att han själv vet hur han har det.

Han far väl skicka ut frun och stegmäta.

Enligt hans beräkningar är 1 rai = 1.6 hektar.

Hoppas bara att hans KONSULTARBETE inte har med konstruktioner att göra. :blind:

Dela på andra sajter

För att vara konsult sa spaltar han upp allt väldigt konstigt.

Han svarar att han har 40 rai + tomten 1 rai +10 hektar i bröllopsgava + 30 hektar som hans fru köpt för han pengar.

Utan miniräknare gjorde ett överslag och svarade honom att om jag inte räknar fel sa äger du 280-290 rai.

Ok jag räknade fel pa en rai.

Ursäkta rätt svar 291 rai.

Allt efter hans egen uppspaltning.

Tror inte att han själv vet hur han har det.

Han far väl skicka ut frun och stegmäta.

Enligt hans beräkningar är 1 rai = 1.6 hektar.

Hoppas bara att hans KONSULTARBETE inte har med konstruktioner att göra. :blind:

Man kan ju inte ha rätt i allt. Och du fick 40 hektar till 291 rai varvid rätt svar är 250 rai. Själv räknade jag fel på en nolla och angav det till 4 kvadratkilometer när det i verkligheten motsvarar 0,4 kvadratkilometer.

Och vad Ken har i verkligheten har ej framkommit.

Dock vill jag belysa att ska man raljera. Så kanske man själv ska sälla sig till skaran som räknar rätt. Varken du eller jag hör bevisligen dit.

I övrigt har Khun Ken bidragit med mycket sanningar som överväger en räknemiss.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...