Wangthong Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 (ändrad) Fick de fattigaste små risbönderna något denna stödomgång då? Förra gången de protesterade fick de ju det. Är du säker på att de är nöjda med att det upphör efter det? Jag tror inte att de är bättre rustade efter den här omgången därför kommer det att bli ett nytt ramaskri. Detta är precis som när man börjar att ge amnestier, eftersom det har gått att få amnesti tidgare blir det orätvisst om man inte fortsätter att dela ut amnestier i evigheter. Det är inte så långt kvar till valet och då är det inte rätt tid att dra in risstödet. Om man inte lyckas skapa nog mycket oroligheter när man tar hem Thaksin kommer risstödet att skapa dessa oroligheter. Jag håller med dig att det är dags att sluta med dessa röstköp! Ändrades September 1, 2013 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Det är tyvärr inte dom fattigaste risbönderna som är med i programmet, det dom odlar räcker inte att försörja familjen. Nu ska vi inte vara såna. Det vet väl alla att risstödet inte är för de fattiga risbönderna. Förutom IL, några till och de fattiga risbönderna förstås! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Skall man i all evighet betala till de som skriker högst, så går landet i konkurs inom snar framtid. Dessutom betala för en vara som ingen är intresserad av att köpa för överproduktion råder. Belöna ett barn med godis och leksaker när den skriker, så har den snabbt lärt sig vad som är enklaste vägen till framgång. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 Nu ska vi inte vara såna. Det vet väl alla att risstödet inte är för de fattiga risbönderna. Förutom IL, några till och de fattiga risbönderna förstås! Solly. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd September 1, 2013 Dela Inlagd September 1, 2013 (ändrad) Skall man i all evighet betala till de som skriker högst, så går landet i konkurs inom snar framtid. Dessutom betala för en vara som ingen är intresserad av att köpa för överproduktion råder. Belöna ett barn med godis och leksaker när den skriker, så har den snabbt lärt sig vad som är enklaste vägen till framgång. Världsmarknadspriset på ris är för närvarande 7.500 THB/ton och regeringen betalar 15 000/ton till risodlarna som ingår i programmet, man behöver inte vara en raketforskare för att räkna ut vart det barkar. Den "store" affärs mannen Thaksin (han som startade med 2 konkurser men ändå ser sig som en affärsguru) trodde att om man ligger på riset så stiger priset per automatik, major mistake Khun Thaksin, major misstake. Ändrades September 1, 2013 av Khun Ken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Juha Inlagd September 2, 2013 Trådstartare Dela Inlagd September 2, 2013 Nu ska regeringen sälja sitt ris i små presentförpackningar vid flygplatserna. http://www.nationmultimedia.com/business/Jasmine-rice-to-be-sold-as-souvenir-at-Thai-airpor-30213887.html Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 2, 2013 Dela Inlagd September 2, 2013 Skall man i all evighet betala till de som skriker högst, så går landet i konkurs inom snar framtid. Dessutom betala för en vara som ingen är intresserad av att köpa för överproduktion råder. Belöna ett barn med godis och leksaker när den skriker, så har den snabbt lärt sig vad som är enklaste vägen till framgång. Hej Håller med dig, stöd kan bara ges till en viss nivå sedan påverkar det landet negativt. Bönderna kan lungt räkna med sänkta stöd om staten förlorar för mycket pengar på osålt ris, hur dom kommer att reagera är svårt att säga. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd September 2, 2013 Dela Inlagd September 2, 2013 Hej Håller med dig, stöd kan bara ges till en viss nivå sedan påverkar det landet negativt. Bönderna kan lungt räkna med sänkta stöd om staten förlorar för mycket pengar på osålt ris, hur dom kommer att reagera är svårt att säga. Mvh isan lover men tack vare stödet så höjdes markleasing, utsäde och gödsel, vilket kommer att göra att bönderna kommer att bli ännu fattigare, i ditt "rika" Isaan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 3, 2013 Dela Inlagd September 3, 2013 (ändrad) Hej Nu är 2013-2014 års risstöd fastställt och det blev nog ganska bra ur böndernas perspektiv med 15 000 baht per ton i höst och 13 000 baht för nästa skörd, så dom som såg fram emot demonstrationer mot regeringen blir nog besvikna. http://www.bangkokpost.com/breakingnews/367774/cabinet-approved-b270bn-to-buy-coming-harvest-paddy-at-b15000 Rice pledging prices approved Published: 3 Sep 2013 at 13.52 Online news: The cabinet has approved a total budget of 270 billion baht for the government’s rice pledging scheme, Deputy Commerce Minister Yanyong Puangraj said on Tuesday. The cabinet also approved rice pledging prices for 2013/14 harvest season as proposed by the National Rice Policy Committee, he said. The pledging price for in-season normal paddy is set at 15,000 baht a tonne and the total value is capped at 350,000 baht per household. The rice programme for in-season paddy runs from Oct 1, 2013 to Feb 28, 2014, said Mr Yanyong. The price for off-season paddy in the 2014 harvest season is set at 13,000 baht per tonne, with the value capped at 300,000 baht per household, he said. Mvh isan lover Ändrades September 3, 2013 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd September 3, 2013 Dela Inlagd September 3, 2013 Hej Nu är 2013-2014 års risstöd fastställt och det blev nog ganska bra ur böndernas perspektiv med 15 000 baht per ton i höst och 13 000 baht för nästa skörd, så dom som såg fram emot demonstrationer mot regeringen blir nog besvikna. http://www.bangkokpost.com/breakingnews/367774/cabinet-approved-b270bn-to-buy-coming-harvest-paddy-at-b15000 Rice pledging prices approved Published: 3 Sep 2013 at 13.52 Online news: The cabinet has approved a total budget of 270 billion baht for the government’s rice pledging scheme, Deputy Commerce Minister Yanyong Puangraj said on Tuesday. The cabinet also approved rice pledging prices for 2013/14 harvest season as proposed by the National Rice Policy Committee, he said. The pledging price for in-season normal paddy is set at 15,000 baht a tonne and the total value is capped at 350,000 baht per household. The rice programme for in-season paddy runs from Oct 1, 2013 to Feb 28, 2014, said Mr Yanyong. The price for off-season paddy in the 2014 harvest season is set at 13,000 baht per tonne, with the value capped at 300,000 baht per household, he said. Mvh isan lover Och att detta stöd dränerar thailands ekonomi är inget som bryr godsherren?Bara du får del av kakan är du nöjd? Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd September 3, 2013 Dela Inlagd September 3, 2013 Hej Nu är 2013-2014 års risstöd fastställt och det blev nog ganska bra ur böndernas perspektiv med 15 000 baht per ton i höst och 13 000 baht för nästa skörd, så dom som såg fram emot demonstrationer mot regeringen blir nog besvikna. http://www.bangkokpost.com/breakingnews/367774/cabinet-approved-b270bn-to-buy-coming-harvest-paddy-at-b15000 Rice pledging prices approved Published: 3 Sep 2013 at 13.52 Online news: The cabinet has approved a total budget of 270 billion baht for the government’s rice pledging scheme, Deputy Commerce Minister Yanyong Puangraj said on Tuesday. The cabinet also approved rice pledging prices for 2013/14 harvest season as proposed by the National Rice Policy Committee, he said. The pledging price for in-season normal paddy is set at 15,000 baht a tonne and the total value is capped at 350,000 baht per household. The rice programme for in-season paddy runs from Oct 1, 2013 to Feb 28, 2014, said Mr Yanyong. The price for off-season paddy in the 2014 harvest season is set at 13,000 baht per tonne, with the value capped at 300,000 baht per household, he said. Mvh isan lover Vad bra vi har 12 ton ris var får vi 15000 b per ton IL? Vi kan nog åka en bit för att sälja. Tack på förhand! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 3, 2013 Dela Inlagd September 3, 2013 Och att detta stöd dränerar thailands ekonomi är inget som bryr godsherren?Bara du får del av kakan är du nöjd? Hej Jag kan varken påverka vem som blir PM eller storleken på ett risstöd, jag får lungt finna mig i det som Thailändarna beslutar. Men självklart glädjer detta beslut många risodlare och den här gången finns det ett tak på 350 000 baht per hushåll. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd September 3, 2013 Dela Inlagd September 3, 2013 Hej Jag kan varken påverka vem som blir PM eller storleken på ett risstöd, jag får lungt finna mig i det som Thailändarna beslutar. Men självklart glädjer detta beslut många risodlare och den här gången finns det ett tak på 350 000 baht per hushåll. Mvh isan lover Och hur många fattiga kommer upp i de volymerna,det är nog bara ni storbönder som tjänar grova pengar på detta(som vanligt)Jag förstår varför du försvarar den korrupta regeringen nu,du är fullblodsegoist. Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 3, 2013 Dela Inlagd September 3, 2013 Och hur många fattiga kommer upp i de volymerna,det är nog bara ni storbönder som tjänar grova pengar på detta(som vanligt)Jag förstår varför du försvarar den korrupta regeringen nu,du är fullblodsegoist. Hej Dom allra flesta ligger absolut under 350 000 baht och det innebär att den stora majoriteten kommer att få ta del av stödet. Mvh Isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd September 3, 2013 Dela Inlagd September 3, 2013 Hej Dom allra flesta ligger absolut under 350 000 baht och det innebär att den stora majoriteten kommer att få ta del av stödet. Mvh Isan lover Skitsnack!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd September 4, 2013 Dela Inlagd September 4, 2013 Skitsnack!!! Nu far du förklara dig? Ditt pastaende angaende vägras vid Krabis flygplats DET VAR SKITSNACK. I ett forum skriver du att VI odlar ca 40 rai med cassava. Du ifragasätter IL om han betalar skatt och har arbetstillstand. Betalar du skatt och har arbetstillstand i Thailand? Normalt borde du veta hur skatter betalas fran bönder när ni har eget jordbruk. Du söker ju bara efter negativa saker hela tiden. Har du aldrig försökt att hitta nagot positivt att skriva om. ELLER ÄR DU ENÖGD OCH ENKELRIKTAD? Med en sa negativ inställning sa maste du va jävligt besviken pa allt och alla. Eller är du bara MOTVALS KÄRRING? Under mina 25 ar som arbetstagare och egenföretagare i olika Eu länder sa lärde man sig snabbt att hade man en SURVRES som sag allting negativt da kom ocksa ryckten och oro pa arbetsplatserna. Dom personerna blev snabbt hemskickade. Men tillbaka till ditt inlägg skitsnack!!! Förklara vad du menar där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Juha Inlagd September 4, 2013 Trådstartare Dela Inlagd September 4, 2013 Hej Dom allra flesta ligger absolut under 350 000 baht och det innebär att den stora majoriteten kommer att få ta del av stödet. Mvh Isan lover Den stora majoriteten odlar för eget behov och kan inte sälja. De drabbas bara av högre priser på leasing, utsäde och gödsel. Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd September 4, 2013 Dela Inlagd September 4, 2013 Den stora majoriteten odlar för eget behov och kan inte sälja. De drabbas bara av högre priser på leasing, utsäde och gödsel. Hej Jag är inte alls säker på att du har rätt där, min erfarenhet är att dom allra flesta säljer en del av sin skörd även om dom bara odlar en liten areal, t.o.m om det innebär att dom till slut blir tvungna att köpa ris dom sista månaderna innan nästa skörd. Mvh Isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd September 4, 2013 Dela Inlagd September 4, 2013 Nu far du förklara dig? Ditt pastaende angaende vägras vid Krabis flygplats DET VAR SKITSNACK. I ett forum skriver du att VI odlar ca 40 rai med cassava. Du ifragasätter IL om han betalar skatt och har arbetstillstand. Betalar du skatt och har arbetstillstand i Thailand? Normalt borde du veta hur skatter betalas fran bönder när ni har eget jordbruk. Du söker ju bara efter negativa saker hela tiden. Har du aldrig försökt att hitta nagot positivt att skriva om. ELLER ÄR DU ENÖGD OCH ENKELRIKTAD? Med en sa negativ inställning sa maste du va jävligt besviken pa allt och alla. Eller är du bara MOTVALS KÄRRING? Under mina 25 ar som arbetstagare och egenföretagare i olika Eu länder sa lärde man sig snabbt att hade man en SURVRES som sag allting negativt da kom ocksa ryckten och oro pa arbetsplatserna. Dom personerna blev snabbt hemskickade. Men tillbaka till ditt inlägg skitsnack!!! Förklara vad du menar där. OK SWED THAI. Först vill jag be om ursäkt att jag dröjt med mitt svar ang vägras. För att byggföretag skall få kontrakt med stat och kommun måste dom betala mellan 25-30% i mutor. För att ta igen dessa pengar måste företaget "cut corners" och det innebär fusk, användandet av undermåliga material, det är broras, sjunkande taxibanor på "Swampy" ett levande bevis på. Ja vi har 40 rai plus hustomten på 1 rai (1600kvm) Tomtem och 10 hektar fick vi i bröllopsgåva av fru Ken´s föräldrar resterande 30 hektar har vi köpt frugan köpt för mina pengar. Jag behöver inget arbetstillstånd! Varför? Jo jag jobbar inte i Thailand och har aldrig i detta forum skrivit (till motsats till IL) att jag slängt av mig skjortan och "huggit i", jag behöver inte jobba vi hyr in folk som jobbar. Betalar skatt? Med det kilopriset på cassava, nej tror inte det. Men ärligt det är frugan som sköter det och jag lägger mig inte i. Jag föredrar att sitta med en kall pilsner i handen. Jag har också bott och jobbat i andra länder och ja jag är också egen företagare sedan 1979. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd September 4, 2013 Dela Inlagd September 4, 2013 OK SWED THAI. Först vill jag be om ursäkt att jag dröjt med mitt svar ang vägras. För att byggföretag skall få kontrakt med stat och kommun måste dom betala mellan 25-30% i mutor. För att ta igen dessa pengar måste företaget "cut corners" och det innebär fusk, användandet av undermåliga material, det är broras, sjunkande taxibanor på "Swampy" ett levande bevis på. Ja vi har 40 rai plus hustomten på 1 rai (1600kvm) Tomtem och 10 hektar fick vi i bröllopsgåva av fru Ken´s föräldrar resterande 30 hektar har vi köpt frugan köpt för mina pengar. Jag behöver inget arbetstillstånd! Varför? Jo jag jobbar inte i Thailand och har aldrig i detta forum skrivit (till motsats till IL) att jag slängt av mig skjortan och "huggit i", jag behöver inte jobba vi hyr in folk som jobbar. Betalar skatt? Med det kilopriset på cassava, nej tror inte det. Men ärligt det är frugan som sköter det och jag lägger mig inte i. Jag föredrar att sitta med en kall pilsner i handen. Jag har också bott och jobbat i andra länder och ja jag är också egen företagare sedan 1979. Da är du alltsa en storbonde om inte jag räknar fel sa har ni 280-290 rai ( Har hört ryktas att thai bara far äga 50 rai. Om man äger mer maste man registreras som företag. Sant eller inte sant later jag vara osagt, men allt kan kollas upp snabbt och lätt.) Maste bli jävligt langtrakigt att alltid sitta och titta pa med en kall pilsner i handen ( Da kan jag första att du är sa negativt inställd som du är.) Själv hjälper jag till sa mycket jag kan och detta är helt ok fran immigration som anser hjälp till fru eller flickvän inte anses som arbete eftersom ingen lön utbetalas. Informationsträff Udon expatclub med Immigration Udon Thani slutet pa juni. Om ni inte har äktenskapsförord sa är ju du hälftenägare med lika stort ansvar som din fru att skatter och avgifter betalas. Maste väl vara bättre att ligga sig i sitt egna först än att leta fel pa hela det Thailändska systemet. Betalar ni ingen skatt sa är ju ni lika stor skattesmitare som IL. Da kommer fragan om ni inte bedriver illegal verksamhet. Men som sagt tror jag inte ni kommer undan skatt för marken är ju registrerad pa troligtvis din fru. Om ni ej har registrerat företag sa betalar uppköpare skatt för köpta varor. Skatt är borträknat i kilopriset. Skatt+kilopris= högre kilopris. Har du eget företag far du högre kilopris eftersom du själv maste betala skatten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd September 4, 2013 Dela Inlagd September 4, 2013 OK SWED THAI. Först vill jag be om ursäkt att jag dröjt med mitt svar ang vägras. För att byggföretag skall få kontrakt med stat och kommun måste dom betala mellan 25-30% i mutor. För att ta igen dessa pengar måste företaget "cut corners" och det innebär fusk, användandet av undermåliga material, det är broras, sjunkande taxibanor på "Swampy" ett levande bevis på. Ja vi har 40 rai plus hustomten på 1 rai (1600kvm) Tomtem och 10 hektar fick vi i bröllopsgåva av fru Ken´s föräldrar resterande 30 hektar har vi köpt frugan köpt för mina pengar. Jag behöver inget arbetstillstånd! Varför? Jo jag jobbar inte i Thailand och har aldrig i detta forum skrivit (till motsats till IL) att jag slängt av mig skjortan och "huggit i", jag behöver inte jobba vi hyr in folk som jobbar. Betalar skatt? Med det kilopriset på cassava, nej tror inte det. Men ärligt det är frugan som sköter det och jag lägger mig inte i. Jag föredrar att sitta med en kall pilsner i handen. Jag har också bott och jobbat i andra länder och ja jag är också egen företagare sedan 1979. Angaende mutor pa 25-30% är det en hörsägen eller har du belägg för detta pastaende? Manga byggbolag fuskar i Sverige ocksa. Mutor där ocksa? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd September 4, 2013 Dela Inlagd September 4, 2013 Angaende mutor pa 25-30% är det en hörsägen eller har du belägg för detta pastaende? Manga byggbolag fuskar i Sverige ocksa. Mutor där ocksa?Nu är ju detta forum om Thailand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd September 4, 2013 Dela Inlagd September 4, 2013 Da är du alltsa en storbonde om inte jag räknar fel sa har ni 280-290 rai ( Har hört ryktas att thai bara far äga 50 rai. Om man äger mer maste man registreras som företag. Sant eller inte sant later jag vara osagt, men allt kan kollas upp snabbt och lätt.) Maste bli jävligt langtrakigt att alltid sitta och titta pa med en kall pilsner i handen ( Da kan jag första att du är sa negativt inställd som du är.) Själv hjälper jag till sa mycket jag kan och detta är helt ok fran immigration som anser hjälp till fru eller flickvän inte anses som arbete eftersom ingen lön utbetalas. Informationsträff Udon expatclub med Immigration Udon Thani slutet pa juni. Om ni inte har äktenskapsförord sa är ju du hälftenägare med lika stort ansvar som din fru att skatter och avgifter betalas. Maste väl vara bättre att ligga sig i sitt egna först än att leta fel pa hela det Thailändska systemet. Betalar ni ingen skatt sa är ju ni lika stor skattesmitare som IL. Da kommer fragan om ni inte bedriver illegal verksamhet. Men som sagt tror jag inte ni kommer undan skatt för marken är ju registrerad pa troligtvis din fru. Om ni ej har registrerat företag sa betalar uppköpare skatt för köpta varor. Skatt är borträknat i kilopriset. Skatt+kilopris= högre kilopris. Har du eget företag far du högre kilopris eftersom du själv maste betala skatten. Bror Duktig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWED THAI Inlagd September 4, 2013 Dela Inlagd September 4, 2013 Bror Duktig. Alltsa har du inga belägg för dina pastaende om mutor i Thailand pa 25-30%. Bror Duktig är inget svar pa fragan bara ett försök att slingra sig. Som du skriver är ni ju skattesmitare du och din fru. Tala om att kasta sten när man sitter i glashus. Bättre Bror Duktig än RYCKTESSPRIDARE. RYCKTESSPRIDARE ÄR SOM GÖDSELSPRIDARE BARA SPRIDA EN MASSA SKIT KRING SIG. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd September 4, 2013 Dela Inlagd September 4, 2013 Alltsa har du inga belägg för dina pastaende om mutor i Thailand pa 25-30%. Bror Duktig är inget svar pa fragan bara ett försök att slingra sig. Som du skriver är ni ju skattesmitare du och din fru. Tala om att kasta sten när man sitter i glashus. Bättre Bror Duktig än RYCKTESSPRIDARE. RYCKTESSPRIDARE ÄR SOM GÖDSELSPRIDARE BARA SPRIDA EN MASSA SKIT KRING SIG. Jag återkommer.Jag är i Sverige på konsultjobb och återkommer både till DIG oc IL i frågan när jag har tid. Ta en iskall duch under tiden då du inte får en infarkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu