Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

Guest BpaijingKatai
Hej

Håller med dig i ditt inlägg om att det förmodligen är omöjligt att betala skatt för sånt här arbete och mig veterligen är ju "svartarbete" en term som definierar någon som utför ett arbete utan att betala den skatt som man egentligen är skyldig att betala enligt lagar och bestämmelser, och eftersom jag inte förväntas betala någon skatt för jordbruksarbete så kan jag inte se att mitt arbete är att betrakta som ett svartarbete, det handlar enligt lagen nog mer om att jag bryter mot visat genom att arbeta utan arbetstillstånd.

Med vänlig hälsning isan lover  

Sannolikt så kommer inge att peta på dej så länge du inte gör något som irriterar fel person, men om man ska vara noga så är det väl så att du som farang ska ha en lön på minst 50 000thb/mån och den är skattepliktig.

Dela på andra sajter

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Guest Isan Lover
Sannolikt så kommer inge att peta på dej så länge du inte gör något som irriterar fel person, men om man ska vara noga så är det väl så att du som farang ska ha en lön på minst 50 000thb/mån och den är skattepliktig.

Hej

Jag förväntar mig inte att någon ska "peta mig" i resten av min livstid, så länge man är en del av familjen, släkten, byn och deltar i samhället fullt ut och utför dom plikter som jag anses behöva göra, men det gäller att ta traditionen dit man kommer och göra saker på deras vis, att komma dit och spela allan och vara någon besserwisser är nog dömt att misslyckas, ibland tycker man att saker och ting går lite trögt och sakta men till slut löser sig allt och ibland med högre makter och andars hjälp.

Mvh isan Lover

Dela på andra sajter

Undrar vem som omplaceras den här gången?

Vem blir syndabock för att orsakat miljardförluster?

Partiägaren kräver svar.

Också ett sätt för Takki att smita undan ansvaret för sitt risprogram

Thaksin urges speedy release of rice figures Ex-PM backs action to ease public concerns

http://www.bangkokpost.com/news/politics/355441/thaksin-urges-quick-release-of-all-rice-purchase-details

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

58.7% think the government should not make up for the loss with taxpayers' money.

Hur har dom tänkt att det ska gå till?

Dela på andra sajter

Hej

Jag förväntar mig inte att någon ska "peta mig" i resten av min livstid, så länge man är en del av familjen, släkten, byn och deltar i samhället fullt ut och utför dom plikter som jag anses behöva göra, men det gäller att ta traditionen dit man kommer och göra saker på deras vis, att komma dit och spela allan och

vara någon besserwisser är nog dömt att

misslyckas, ibland tycker man att saker och ting går lite trögt och sakta men till slut löser sig allt och ibland med högre makter och andars hjälp.

Mvh isan Lover

Dina "Bror Duktig" mentaliteter lyser igenom.
Dela på andra sajter

deltar i samhället fullt ut o
Betalar man inte skatt då?Det verkar som du lever ett doublstandardliv,här hemma ska du representera facket och värna om löner och rättigheter medans när du bor (besöker)Thailand så ska du undgå skatt och bryta mot samhällets regler.Är du  vän med ditt andra jag?Dina åsikter luktar inte så lite 30-tal ,bl.a. om aga(en dask i baken anses som aga)Hur skulle det vara om du upplyste dig själv att numera är det 2013,samhällskunskap är alltid bra att ha men man måste uppdatera sig ibland

Måne

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Betalar man inte skatt då?Det verkar som du lever ett doublstandardliv,här hemma ska du representera facket och värna om löner och rättigheter medans när du bor (besöker)Thailand så ska du undgå skatt och bryta mot samhällets regler.Är du  vän med ditt andra jag?Dina åsikter luktar inte så lite 30-tal ,bl.a. om aga(en dask i baken anses som aga)Hur skulle det vara om du upplyste dig själv att numera är det 2013,samhällskunskap är alltid bra att ha men man måste uppdatera sig ibland

Hej

Hade andra i byn betalat skatt så hade vi naturligtvis också gjort det, men nu förväntas vi inte göra detta och då gör vi naturligtvis inte detta, som Surin P3 själv sa så är det knappast möjligt att betala skatt för sånt här även om man skulle vilja, att ta seden dit man kommer och göra det som förväntas av en fungerar alldeles utmärkt även i detta fall.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

andersbangkok

att ta seden dit man kommer och göra det som förväntas av en fungerar alldeles utmärkt även i detta fall.

Nu finns det moraliska aspekter och socialt arv som man normalt behöver tillföra "att ta seden dit man kommer"

Du beskrev själv att det förekommer giftemål med minderåriga (jag tror du använde ordet underåriga). Är det något du skulle vara beredd att göra? Det är ju att ta seden dit man kommer.

I vissa delar av Thailand, särskilt i gränstrakterna mot Kambodja (kanske även på andra platser) så är eftersträvansvärt att ha samlag med minderåriga (för att ta oskulder). Ingår det också i ditt "ta seden dit man kommer"? Jag tror förstås inte att det gör det. Exemplet tjänar till att förklara att man inte bara kan använda begreppet utan att koppla till din sociala historia.

Aga, som vi har diskuterat, är helt naturligt i delar av Thailand. Jag har av dina tidigare inlägg förstått att det är en del av "seden" som du stödjer

Poängen är att om man bara säger "jag tar seden dit jag kommer" så funkar detta oftast inte. De flesta av oss bär på ett socialt arv från vår uppväxt. Det är med denna erfarenhet i bagaget vi tar en massa beslut.

Din moral svajar en hel del vad gäller.

När PM Abhisit tvingas att agera med våld mot demonstranter; då är det fruktansvärt och borde rendera åtal men när dina röda gäng hotar och misshandlar folk, då är det "förståeligt för dom hatar motståndarna"

När Isaan inte får ta del av Thailands utveckling; ja då är det helt fel. När det handlar om att betala skatter (som är grunden för utveckling i ett land) ja då "tar du seden dit man kommer". Ditt resonemang betyder att du tycker att Isaan skall få del av utvecklingen men andra skall betala.

Tur att vi människor är olika.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Hej

Hade andra i byn betalat skatt så hade vi naturligtvis också gjort det, men nu förväntas vi inte göra detta och då gör vi naturligtvis inte detta, som Surin P3 själv sa så är det knappast möjligt att betala skatt för sånt här även om man skulle vilja, att ta seden dit man kommer och göra det som förväntas av en fungerar alldeles utmärkt även i detta fall.

Mvh isan lover

Så det är helt Ok att skita i de regler som samhället lagstiftat om?Och barnaga?

Måne

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

Mvh isan lover

Man kanske skulle titta på MÖJLIGHETERNA att betala skatt, med dina svenska inkomster som finansierar dina bonde perioder i Issan så ligger du i en helt annan division när det gäller att kunna betala den skatt som det Thailändska samhället faktiskt har rätt att få in från dej.

Dina grannar kanske behöver varje satang för att finansiera sådd, planteringar, skolgång och ett drägligt liv med kanske något lite extra ibland.

Dela på andra sajter

Undrar vem som omplaceras den här gången?

Vem blir syndabock för att orsakat miljardförluster?

Partiägaren kräver svar.

Också ett sätt för Takki att smita undan ansvaret för sitt risprogram

Thaksin urges speedy release of rice figures Ex-PM backs action to ease public concerns

http://www.bangkokpost.com/news/politics/355441/thaksin-urges-quick-release-of-all-rice-purchase-details

Yingluck och PTP har verkligen (välförtjänt) hamnat i motvind. Fortsätter det så här kommer det ta lång tid innan dom lyckas få hem Thaksin.

Ändrades av Khun Ken
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nu finns det moraliska aspekter och socialt arv som man normalt behöver tillföra "att ta seden dit man kommer"

Du beskrev själv att det förekommer giftemål med minderåriga (jag tror du använde ordet underåriga). Är det något du skulle vara beredd att göra? Det är ju att ta seden dit man kommer.

I vissa delar av Thailand, särskilt i gränstrakterna mot Kambodja (kanske även på andra platser) så är eftersträvansvärt att ha samlag med minderåriga (för att ta oskulder). Ingår det också i ditt "ta seden dit man kommer"? Jag tror förstås inte att det gör det. Exemplet tjänar till att förklara att man inte bara kan använda begreppet utan att koppla till din sociala historia.

Aga, som vi har diskuterat, är helt naturligt i delar av Thailand. Jag har av dina tidigare inlägg förstått att det är en del av "seden" som du stödjer

Poängen är att om man bara säger "jag tar seden dit jag kommer" så funkar detta oftast inte. De flesta av oss bär på ett socialt arv från vår uppväxt. Det är med denna erfarenhet i bagaget vi tar en massa beslut.

Din moral svajar en hel del vad gäller.

När PM Abhisit tvingas att agera med våld mot demonstranter; då är det fruktansvärt och borde rendera åtal men när dina röda gäng hotar och misshandlar folk, då är det "förståeligt för dom hatar motståndarna"

När Isaan inte får ta del av Thailands utveckling; ja då är det helt fel. När det handlar om att betala skatter (som är grunden för utveckling i ett land) ja då "tar du seden dit man kommer". Ditt resonemang betyder att du tycker att Isaan skall få del av utvecklingen men andra skall betala.

Tur att vi människor är olika.

Hej

Med att ta seden dit man kommer menar jag naturligtvis att man bör göra just detta, men det betyder ju inte att man personligen måste göra allt som ingår i det begreppet, visst kan man personligen avstå ifrån att praktisera vissa seder av moraliska och andra aspekter, men enligt mig bör man inte sätta sig till doms över folk med andra traditioner, seder och bruk, och om man ska leva och vistas ihop med människorna på platsen och bli en del av deras samhälle och gemenskap är det nog en förutsättning att man kan tolerera och respektera dom och deras vanor även om man inte alltid agerar på samma sätt i alla situationer.

Att underåriga släktingar gifter sig för tidigt kan man påverka t.ex genom att hjälpa till med att finansiera fortsatta studier, hjälpa till att fixa ett jobb, försöka påverka genom samtal och goda råd, bjuda släktingen på en resa till Sverige o.s.v, sedvänjan och traditionen finns och vi utlänningar kan inte påverka detta i någon nämnvärd omfattning, men genom att ingå i familjen (släkten) och vara en del av den kan man ändå påverka lite t.ex ge råd, samarbeta, komma med förslag och agera i kulisserna.

Jag är fullt på det klara med att alla inte kan ta seden dit dom kommer av många anledningar t.ex moraliska, hygieniska, religiösa, etiska, språkliga, åldersmässiga och standard mässiga skäl för att nämna några och så enkla saker som avvsaknad på tillgång på Svenska kompisar, mat, TV, Radio och lösgodis kan innebära att andra inte klarar detta, en del andra upprös och har problem med trafikkultur, alkoholvanor, anemism (andetro), lokala sedvänjor och traditioner medans andra klarar detta ganska bra, om detta beror på att dom som inte klarar sig är bättre människor än oss som inte har problem vet jag inte eller om det är tvärtom, enligt mig är det nog bara så enkelt som att vi alla är olika och hanterar vardag, problem, kulturskillnader, tillvaron olika och om detta är bra eller dåligt kan man ju diskutera.

Socialt arv sätter nog djupare spår hos en del än dom gör hos andra och samma här är det bra eller dåligt?

Kan inte det sociala arvet också begränsa en människa och hindra den ifrån att ta del av andra kulturer och bli delaktig i ett samhälle med andra normer och traditioner?

Mvh isan lover   

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Ja. Tänk var skulle världen idag vara om inte någon försöker få andra att förbättra sitt beteende och utvecklas till mer civiliserad och rättstänkande..

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

I Chachaengsao, klagar invånarna som bor nära en "godown" (Malay för lagerlokal) som används för att lagra ris från Reringens risstödsprogram om unken lukt från anläggningen och tror 
att det mesta av riset har ruttnat.

En f.d MOF arbetare, som talade på villkor av anonymitet på grund av rädsla för sin säkerhet, sade godown innehåller en miljon jutesäckar för slipat ris pantsatta under 2011 och förra året.

Många människor i de omgivande samhällena sade att en härsken doft började spridas för två veckor sedan, en  lukt som tros komma från ruttet ris, och som blir besvärande när vinden ligger på.

Edit; bilder tillagda.

post-9848-0-57697900-1371481908.jpg

post-9848-0-60294300-1371481920.jpg

Ändrades av Khun Ken
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

Med att ta seden dit man kommer menar jag naturligtvis att man bör göra just detta, men det betyder ju inte att man personligen måste göra allt som ingår i det begreppet, visst kan man personligen avstå ifrån att praktisera vissa seder av moraliska och andra aspekter, men enligt mig bör man inte sätta sig till doms över folk med andra traditioner, seder och bruk, och om man ska leva och vistas ihop med människorna på platsen och bli en del av deras samhälle och gemenskap är det nog en förutsättning att man kan tolerera och respektera dom och deras vanor även om man inte alltid agerar på samma sätt i alla situationer.

Att underåriga släktingar gifter sig för tidigt kan man påverka t.ex genom att hjälpa till med att finansiera fortsatta studier, hjälpa till att fixa ett jobb, försöka påverka genom samtal och goda råd, bjuda släktingen på en resa till Sverige o.s.v, sedvänjan och traditionen finns och vi utlänningar kan inte påverka detta i någon nämnvärd omfattning, men genom att ingå i familjen (släkten) och vara en del av den kan man ändå påverka lite t.ex ge råd, samarbeta, komma med förslag och agera i kulisserna.

Jag är fullt på det klara med att alla inte kan ta seden dit dom kommer av många anledningar t.ex moraliska, hygieniska, religiösa, etiska, språkliga, åldersmässiga och standard mässiga skäl för att nämna några och så enkla saker som avvsaknad på tillgång på Svenska kompisar, mat, TV, Radio och lösgodis kan innebära att andra inte klarar detta, en del andra upprös och har problem med trafikkultur, alkoholvanor, anemism (andetro), lokala sedvänjor och traditioner medans andra klarar detta ganska bra, om detta beror på att dom som inte klarar sig är bättre människor än oss som inte har problem vet jag inte eller om det är tvärtom, enligt mig är det nog bara så enkelt som att vi alla är olika och hanterar vardag, problem, kulturskillnader, tillvaron olika och om detta är bra eller dåligt kan man ju diskutera.

Socialt arv sätter nog djupare spår hos en del än dom gör hos andra och samma här är det bra eller dåligt?

Kan inte det sociala arvet också begränsa en människa och hindra den ifrån att ta del av andra kulturer och bli delaktig i ett samhälle med andra normer och traditioner?

Mvh isan lover   

Jag tycker du har rätt i allt du skrev; det är väl kul att vi någon gång har samma uppfattning!

Jag håller även med dig om att det är klart att man inte direkt försöker aktivt hitta sätt att betala skatt. Det skulle inte jag heller göra (även om jag har betalat flera miljoner THB/år i skatt i Thailand). Till skillnad mot Mona Sahlin tycker jag inte alls att det är speciellt häftigt att betala skatt men jag inser till fullo värdet av att medborgarna betalar skatt.

Visst påverkar en persons sociala historia hur man bemöter andra. Öppenhet inför andra kulturer och skeenden är också ett resultat av arvet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Hej

Mvh isan lover   

Är detta inlägg ett sätt för dig att försöka visa att du äntligen har kommit till insikt eller missuppfatta jag något?

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Dela på andra sajter

Köpa gammalt ris av regeringen? nja ,bättre med nytt

The question "how safe is our rice?" has been raised again after rumours spread through social media that the government may have sold overfumigated rice stocks to leading hypermarket operators to be repacked...

http://www.bangkokpost.com/business/news/355604/state-fumes-over-rice-fumigation

Support your local Hill´s Angels

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Ja. Tänk var skulle världen idag vara om inte någon försöker få andra att förbättra sitt beteende och utvecklas till mer civiliserad och rättstänkande..

Hej

Är du verkligen säker på att allt är bättre i västvärlden som vi gärna kallar civiliserad och högstående, är inte västvärlden både för intolerant, egoistisk, materialistisk, stressig, kapitalistisk med en osund konkurens, sätter man inte alldeles för stor vikt vid utseende, sexuell läggning, pengar, status och karriär ?

Enligt mig har vi västerlänningar mycket att lära av andra kulturer och jag tycker inte alls att det är så självklart att vi alltid vet bäst och agerar smartast.

Mvh isan Lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Man kanske skulle titta på MÖJLIGHETERNA att betala skatt, med dina svenska inkomster som finansierar dina bonde perioder i Issan så ligger du i en helt annan division när det gäller att kunna betala den skatt som det Thailändska samhället faktiskt har rätt att få in från dej.

Dina grannar kanske behöver varje satang för att finansiera sådd, planteringar, skolgång och ett drägligt liv med kanske något lite extra ibland.

Hej

Hade du haft insyn i bylivet så hade du insett att det finns hundratals tillfällen varje år att agera för byns bästa t.ex genom att ställa upp för skolan t.ex ordna en insamling som ger nya TV apparater, idrottsutrustning, reparera fotbollsplan, ordna toalett inomhus i förskolan, engagera sig i byns utveckling på alla möjliga sätt, ge arbete åt släkt och bybor, hjälpa släktingars barn, deltaga på barnens dag och nyår och skänka presenter och godis till barnen, deltaga på skolans idrottsvecka och åka med på tävlingar i andra byar t.ex sitta med på bänken för byns fotbollslag, besöka sjuka och skadade i byn, utföra gratis arbete i skolan, köra gamla till läkarstationen när det är hälsokontroller, gå ihop med grannar och kräva att vägar byggs ut och förbättras, deltaga på byns begravningar och bröllopp, handla så mycket som möjligt lokalt, skänka material eller pengar till templet, hjälpa grannar med skörden gratis, se till att släktingar kan gå färdigt skolan, ta hand om svärföräldrar, låna ut maskiner och verktyg, bekosta en skolresa för byns barn, o.s,v, o.s.v, det finns hur mycket som helst att göra om man vill hjälpa byns innevånare och vara med och utveckla byn.

Allt handlar inte om skatter och på by nivå betalar man ju som sagt inte skatt så då finns andra sätt för innevånarna att bidra till det allmännas bästa och detta är vi naturligtvis en del av.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hej

Är du verkligen säker på att allt är bättre i västvärlden som vi gärna kallar civiliserad och högstående, är inte västvärlden både för intolerant, egoistisk, materialistisk, stressig, kapitalistisk med en osund konkurens, sätter man inte alldeles för stor vikt vid utseende, sexuell läggning, pengar, status och karriär ?

Enligt mig har vi västerlänningar mycket att lära av andra kulturer och jag tycker inte alls att det är så självklart att vi alltid vet bäst och agerar smartast.

Mvh isan Lover

Å ena sidan lovordar du utvecklingen i Thailand och hur alla får det mer som vi i väst. Men samtidigt vill du ha det som det alltid varit i Thailand

Bestäm dig nu. Skall du vara kvar i bonde och feodal-samhället eller vill du att människorna skall få det bättre ställt, utvecklas ekonomiskt, kulturellt, demokratiskt, utbildningsmässigt, kunskaper, färdigheter, kvalitetsmässigt och mekaniserat så att folk slipper jobba så hårt ute i landsbygden ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Å ena sidan lovordar du utvecklingen i Thailand och hur alla får det mer som vi i väst. Men samtidigt vill du ha det som det alltid varit i Thailand

Bestäm dig nu. Skall du vara kvar i bonde och feodal-samhället eller vill du att människorna skall få det bättre ställt, utvecklas ekonomiskt, kulturellt, demokratiskt, utbildningsmässigt, kunskaper, färdigheter, kvalitetsmässigt och mekaniserat så att folk slipper jobba så hårt ute i landsbygden ?

Hej

Det som skiljer mig fån dig är att jag ger människorna själva rätten att utse sina ledare och regering och därmed välja väg in i framtiden via fria demokratiska val, jag anser inte att någon annan grupp i samhället ska ha vetorätt över väljarna och kunna byta ut folkets regeringar via juridiska och militära kupper, jag ser det absolut inte som självklart att Thailand ska bli mer västerländskt, dom ska ta till sig det ifrån oss som dom tycker är bra och göra det frivilligt, jag hoppas att Thailand behåller sin särprägel, kultur och traditioner men att folk ändå kan få det bättre.

Vad det gäller jordbruk och synen på kroppsarbete så vet jag inte om mekanisering till varje pris är lönsam totalt sett, genom en kombination av att ha en levande landsbygd och viss mekanisering borde man kunna få ekonomi utan jättestora banklån, avfolkning, stress och allt för stor miljöförstörning, ekologisk och hållbar odling och djurhållning som kräver ett visst manuellt arbete borde kanske vara ett alternativ till konstgödsel i kombination med gifter och småskalig djurhållning utan djurfabrikernas regelmässiga användning steroider och penicillin borde ges en chans, jag hoppas att utvecklingsländerna inte gör om alla misstag vi i väst har gjort.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Det som skiljer mig fån dig är att jag ger människorna själva rätten att utse sina ledare och regering och därmed välja väg in i framtiden via fria demokratiska val

Just det där anser jag vara ganska svårt om information inte får spridas fritt.

Om politiska "motståndare" inte tillåts informera om sin syn på saker och internet censureras.

Så i sak har du självklart rätt, men i detta fall lever du inte som du lär (eller vad man ska säga).

Dela på andra sajter

Handels Minister Boonsong Taeriyapirom och has två Vice Ministers möter pressen.

Reportrar hade en störtflod av frågor och krävde att få veta dom exakta siffrorna. Om Ministern påstod att den redovisade siffran var fel, vad är den

korrekta siffran?

Ministrarna verkade helt bortkommna. Minister Boonsong sade, 'Jag kan inte ge er siffrorna eftersom risstödet  fortfarande pågår. Risstödet kommer att 
avslutas kanske om två eller tre år,' sa han, vilket tyder på att han förmodligen kan erbjuda några siffror då. 
I själva verket, sade en av hans ställföreträdare att statistik över förlusterna inte kunde avslöjas, eftersom 'det är en statlig  hemlighet'.

Det var inte ens roligt. Det var ett dåligt skämt. Reportrar lämnade presskonferensen inte bara besvikna. De gick iväg ännu mer säker på att 
regeringen gömmer några obehagliga fakta från allmänheten.

För er som kan Thai, ni som inte kan kanske kan be någon översätta. Detta är Ministrar i Thailands Regering, WTF????
Dela på andra sajter

Vet den ena handen vad den andra gör? Talar dom inte med varandra? Är det kris/oenighet i Regeringen?

Regeringen tvingas minska risstödet med 10-20%

http://www.nationmultimedia.com/business/Govt-forced-to-cut-rice-price-10-20-30208543.html

PM Yingluck "Ingen sänkning av risstödet"

http://www.bangkokpost.com/news/local/355702/rice-scheme-losses-attacked

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

Hade du haft insyn i bylivet så hade du insett att det finns hundratals tillfällen varje år att agera för byns bästa t.ex genom att ställa upp för skolan t.ex ordna en insamling som ger nya TV apparater, idrottsutrustning, reparera fotbollsplan, ordna toalett inomhus i förskolan, engagera sig i byns utveckling på alla möjliga sätt, ge arbete åt släkt och bybor, hjälpa släktingars barn, deltaga på barnens dag och nyår och skänka presenter och godis till barnen, deltaga på skolans idrottsvecka och åka med på tävlingar i andra byar t.ex sitta med på bänken för byns fotbollslag, besöka sjuka och skadade i byn, utföra gratis arbete i skolan, köra gamla till läkarstationen när det är hälsokontroller, gå ihop med grannar och kräva att vägar byggs ut och förbättras, deltaga på byns begravningar och bröllopp, handla så mycket som möjligt lokalt, skänka material eller pengar till templet, hjälpa grannar med skörden gratis, se till att släktingar kan gå färdigt skolan, ta hand om svärföräldrar, låna ut maskiner och verktyg, bekosta en skolresa för byns barn, o.s,v, o.s.v, det finns hur mycket som helst att göra om man vill hjälpa byns innevånare och vara med och utveckla byn.

Allt handlar inte om skatter och på by nivå betalar man ju som sagt inte skatt så då finns andra sätt för innevånarna att bidra till det allmännas bästa och detta är vi naturligtvis en del av.

Mvh isan lover

Skatt går till de FOLKVALDAS beslut om var dessa pengar behövs bäst, allt det andra du skriver kan man göra ändå.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...