Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

Hej

Nej det svider nog helt klart att en del Svenskar både kan arbeta och tjäna pengar i Thailand helt öppet utan problem, och att dom dessutom får både risstöd och gratis plantor av staten kan nog göra en del rejält svartsjuka, svartsjuka är ju som bekant något som svenskar är bra på och den traditionen

tar väl en del med sig till Thailand .

Mvh isan lover

Har du arbetstillstånd?
Dela på andra sajter

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Guest Isan Lover
Har du arbetstillstånd?

Hej

Det behövs inte i Isaan, här ser man det som självklart att alla i en släkt eller familj arbetar tillsammans med övriga och det är inget som vare sig polis, kommunala eller statliga myndigheter eller andra har några som helst synpunkter på mer än att dom uppmuntrar och uttrycker sitt gillande för detta.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Hej   Det behövs inte i Isaan, här ser man det som självklart att alla i en släkt eller familj arbetar tillsammans med övriga och det är inget som vare sig polis, kommunala eller statliga myndigheter eller andra har några som helst synpunkter på mer än att dom uppmuntrar och uttrycker sitt gillande för detta.   Mvh isan lover
Så Isaan lyder inte under Thailändsk lag????
Dela på andra sajter

Så Isaan lyder inte under Thailändsk lag? ???

Röda behöver inte följa lagen, de kan mörda och bränna utan konsekvenser.

Jordbrukare är ett yrke som är reserverat för thailändska medborgare så han kan inte få arbetstillstånd.

Däremot är det straffbart med 5 år i aphuset.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så Isaan lyder inte under Thailändsk lag? ???

Hej

Vad som sägs och beslutas i Bangkok betyder inte så mycket lång därifrån om man säger så och det är en av anledningarna till att jag trivs väldigt bra där.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Hej

Vad som sägs och beslutas i Bangkok betyder inte så mycket lång därifrån om man säger så och det är en av anledningarna till att jag trivs väldigt bra där.

Mvh isan lover

Du menar att beroende på VEM som säger VAD i Bangkok så är det IBLAND oviktigt och ibland dödligt allvar ?

Samma med lagar och regler. Ni följer dom som stöder er åsikt och verksamhet och skiter i dom som ni anser hindrar er i livet ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Du menar att beroende på VEM som säger VAD i Bangkok så är det IBLAND oviktigt och ibland dödligt allvar ?

Samma med lagar och regler. Ni följer dom som stöder er åsikt och verksamhet och skiter i dom som ni anser hindrar er i livet ?

Hej

Livet på landet flyter ungefär likadant vad dom än säger och hittar på för lagar och regler i Bangkok och både lokal polis och myndigheter tar det mesta med ro och en nypa salt.

Mvh isan Lover

Dela på andra sajter

Hej   Livet på landet flyter ungefär likadant vad dom än säger och hittar på för lagar och regler i Bangkok och både lokal polis och myndigheter tar det mesta med ro och en nypa salt.   Mvh isan Lover
Men om Bangkok skulle skita i vad Issan tycker och vill så är det mycket gnäll från din sida.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Hej

Livet på landet flyter ungefär likadant vad dom än säger och hittar på för lagar och regler i Bangkok och både lokal polis och myndigheter tar det mesta med ro och en nypa salt.

Mvh isan Lover

Så regler om minimilöner, risstöd etc etc är inte viktigt och man behöver inte bry sig om sånt i Isaan ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Hej

Nej det svider nog helt klart att en del Svenskar både kan arbeta och tjäna pengar i Thailand helt öppet utan problem, och att dom dessutom får både risstöd och gratis plantor av staten kan nog göra en del rejält svartsjuka, svartsjuka är ju som bekant något som svenskar är bra på och den traditionen tar väl en del med sig till Thailand .

Mvh isan lover

Rösta rött, arbeta svart och leva på bidrag. :14:

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Rösta rött, arbeta svart och leva på bidrag. :14:

Hej

Det låter som ett bra recept att bry sig om sina medmänniskor och värna om dom sämst ställda, inte betala mer skat än nödvändigt och om ingen annan i byn betalar skatt på arbete i byn ser jag ingen som helst anledning till att vi ska göra det och vi bryter inte mot någon lag eller bestämmelse genom att inte betala skatt, att ta emot bidrag ifrån stat och kommun ser jag inte heller några problem med, självklart ska man ta emot den hjälp som erbjuds till näringen, gör man inte det är man väl korkad.

Med vänlig hälsning Isan Lover 

Dela på andra sajter

Hej

Det låter som ett bra recept att bry sig om sina medmänniskor och värna om dom sämst ställda, inte betala mer skat än nödvändigt och om ingen annan i byn betalar skatt på arbete i byn ser jag ingen som helst anledning till att vi ska göra det och vi bryter inte mot någon lag eller bestämmelse genom att inte betala skatt, att ta emot bidrag ifrån stat och kommun ser jag inte heller några problem med, självklart ska man ta emot den hjälp som erbjuds till näringen, gör man inte det är man väl korkad.

Med vänlig hälsning Isan Lover 

Eftersom  du arbetar skall du ha arbetstillstånd och som svensk tjäna minimum 50.000 baht per månad.

Det blir 4000 baht per månad som du ska bidra med, dessa pengar skulle kunna ge de fattiga jordlösa statarnas barn fria skoluniformer för en hel klass.

Istället bygger du en lyxkåk i Hua Hin.

Jo du, "bra recept att bry sig om sina medmänniskor och värna om dom sämst ställda"

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Eftersom  du arbetar skall du ha arbetstillstånd och som svensk tjäna minimum 50.000 baht per månad.

Det blir 4000 baht per månad som du ska bidra med, dessa pengar skulle kunna ge de fattiga jordlösa statarnas barn fria skoluniformer för en hel klass.

Istället bygger du en lyxkåk i Hua Hin.

Jo du, "bra recept att bry sig om sina medmänniskor och värna om dom sämst ställda"

Hej

Jag hävdar bestämt att det är bra för alla att mark brukas och att arbete erbjuds till släkt och bybor, att man själv är med och bidrar till familjens och släktens försörjning ser jag bara som naturligt och det verkar alla Thailändare i omgivningen tycka också.

Med vänlig hälsning isan Lover

Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

Jag hävdar bestämt att det är bra för alla att mark brukas och att arbete erbjuds till släkt och bybor, att man själv är med och bidrar till familjens och släktens försörjning ser jag bara som naturligt och det verkar alla Thailändare i omgivningen tycka också.

Det var överhuvudtaget inget svar på varför du arbetar olagligt i landet och inte betalar skatt. Du kanske vill påskina att om du inte var där så skulle marken inte brukas?

Det du skrev de senaste inläggen motsäger sig kraftigt.

Det låter som ett bra recept att bry sig om sina medmänniskor och värna om dom sämst ställda, inte betala mer skat än nödvändigt och om ingen annan i byn betalar skatt på arbete i byn ser jag ingen som helst anledning till att vi ska göra det och vi bryter inte mot någon lag eller bestämmelse genom att inte betala skatt,

Du gör precis tvärtom genom att du jobbar svart och inte betalar någon skatt för den inkomst du har.

Argumentet att "där vi bor bryr man sig inte om de lagar som stiftats i Bangkok" är direkt fånigt. Det måste du väl själv hålla med om?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det var överhuvudtaget inget svar på varför du arbetar olagligt i landet och inte betalar skatt. Du kanske vill påskina att om du inte var där så skulle marken inte brukas?

Det du skrev de senaste inläggen motsäger sig kraftigt.

Det låter som ett bra recept att bry sig om sina medmänniskor och värna om dom sämst ställda, inte betala mer skat än nödvändigt och om ingen annan i byn betalar skatt på arbete i byn ser jag ingen som helst anledning till att vi ska göra det och vi bryter inte mot någon lag eller bestämmelse genom att inte betala skatt,

Du gör precis tvärtom genom att du jobbar svart och inte betalar någon skatt för den inkomst du har.

Argumentet att "där vi bor bryr man sig inte om de lagar som stiftats i Bangkok" är direkt fånigt. Det måste du väl själv hålla med om?

Hej

Jag håller inte med om något i ditt inlägg, jag tar som sagt seden dit jag kommer och det fungerar alldeles utmärkt.

Det handlar inte alls om svart arbete, det finns helt enkelt ingen beskattning av småjordbruk och dess inkomster i Thailand, så vi bryter inte mot någon bestämmelse eller lag.

Att lagar och regler som stiftas i Bangkok nästan inte har någon betydelse alls ute i provinserna kan man ju tycka vad man vill om men så är det faktiskt.

Det känns lite konstigt och komiskt att dom enda som verkar ha ont av att utlänningar jobbar med jordbruk i Thailand är en del Svenskar och att Thailändarna själva blir glada och  uppskattar detta, jag har aldrig hört någon Thailändare eller myndighet vara kritisk mot detta under alla år.

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Det handlar inte alls om svart arbete, det finns helt enkelt ingen beskattning av småjordbruk och dess inkomster i Thailand, så vi bryter inte mot någon bestämmelse eller lag.

Tycker det är precis vad det är. Svartarbete.

Men jag kan hålla med om att ingen någonsin skulle komma på tanken att beskatta dig för det du gör. Oavsett om du får betalt för arbete på åkrarna.

Inte ens om du gick till skattemyndigheten, skulle de vilja ha dina pengar.

Dela på andra sajter

Hej.

Började läsa detta forum idag men orkade bara komma till sidan 15 sedan hoppade till dom 2 sista sidorna.

1) Tror inte att riset lagras sa att det blir gammalt. Utan ny skörd in föregaende ut. typ Svenska beredskapslager under manga ar.

2) Manga pratar om korrumption. Är ni helt rena själva utan att muta er till olika tjänster i Thailand?

3) Nagon pratar om fria plantor. Själv betalade jag 180 bht per palmplanta.

4) Skatter för varan lilla affär betalas i Phen ( alkohol och cigaretter) en engangssumma per ar. Vat betalas i Nonghan. reklamskyltenskatt betalas i bykommunen.

Bönderna betalar skatt per rai mark dom äger. Vat skatt betalas av uppköparna. Samma gäller för vara varor i butiken. Typ vi betalar vat i makro som sedan betalar den

till staten alltsa ändkund.

5) Demokrati för mig är friheten att yttra sig oavsett du är gul eller röd utan att bli trakasserad. Livet i Bangkok och Issan är 2 olika ting. Jag förstar bönderna här uppe

att dom försöker organisera sig.

6) Sa alla ni som är experter hur landet ska styras. Starta en konsultfirma och hjälp dom istället utan. Eller fortsätt att spela Världs Mästare.

7) Man far ta seden dit man kommer.

8) Eller aka hem fran detta förfärliga land om det inte passar.

Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

Jag håller inte med om något i ditt inlägg, jag tar som sagt seden dit jag kommer och det fungerar alldeles utmärkt.

Att lagar och regler som stiftas i Bangkok nästan inte har någon betydelse alls ute i provinserna kan man ju tycka vad man vill om men så är det faktiskt.

Det känns lite konstigt och komiskt att dom enda som verkar ha ont av att utlänningar jobbar med jordbruk i Thailand är en del Svenskar och att Thailändarna själva blir glada och  uppskattar detta, jag har aldrig hört någon Thailändare eller myndighet vara kritisk mot detta under alla år.

Ok jag ska göra det riktigt enkelt för dig:

- Gör du något olagligt eller lagligt när du jobbar med det du gör i Thailand? Jag kan ge dig en ledtråd; FBA. Om det är olagligt så kan man kalla det för illegal verksamhet eller svarta affärer.

Du har direkt fel när du säger att de enda som har ont av illegalt arbete är svenskar. Då skulle du inte ha något emot att anmäla till immigration att du arbetar utan nödvändiga tillstånd? Du kan väl berätta detta i immigration nästa gång du landar i Thailand så får du väl se om det finns några som har synpunkter.

Att du inte hört om någon myndighet eller Thailändare som har synpunkter på ditt illegala arbete beror väl på att du inte träffar någon utanför risbyn.

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om ifall några arbetar utan tillstånd. Det som jag diskuterar är din fullständiga frånvaro av kunskap på området.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."

Dela på andra sajter

andersbangkok

1) Tror inte att riset lagras sa att det blir gammalt. Utan ny skörd in föregaende ut. typ Svenska beredskapslager under manga ar. 2) Manga pratar om korrumption. Är ni helt rena själva utan att muta er till olika tjänster i Thailand?

1. Problemet är just att man inte säljer riset utan det förvaras i olika lokaler, ofta helt undermåliga. Om det vore som du beskrev så vore allt väl men det är inte det.

2. Jag har mutat många gånger, främst poliser som stoppat mig för påstådda olagligheter (vilket nästan aldrig varit olagligheter). Det betyder inte att systemet är bra eller att officiella tjänstemän eller politiker skall göra det.

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Hej.

Började läsa detta forum idag men orkade bara komma till sidan 15 sedan hoppade till dom 2 sista sidorna.

1) Tror inte att riset lagras sa att det blir gammalt. Utan ny skörd in föregaende ut. typ Svenska beredskapslager under manga ar.

2) Manga pratar om korrumption. Är ni helt rena själva utan att muta er till olika tjänster i Thailand?

3) Nagon pratar om fria plantor. Själv betalade jag 180 bht per palmplanta.

4) Skatter för varan lilla affär betalas i Phen ( alkohol och cigaretter) en engangssumma per ar. Vat betalas i Nonghan. reklamskyltenskatt betalas i bykommunen.

Bönderna betalar skatt per rai mark dom äger. Vat skatt betalas av uppköparna. Samma gäller för vara varor i butiken. Typ vi betalar vat i makro som sedan betalar den

till staten alltsa ändkund.

5) Demokrati för mig är friheten att yttra sig oavsett du är gul eller röd utan att bli trakasserad. Livet i Bangkok och Issan är 2 olika ting. Jag förstar bönderna här uppe

att dom försöker organisera sig.

6) Sa alla ni som är experter hur landet ska styras. Starta en konsultfirma och hjälp dom istället utan. Eller fortsätt att spela Världs Mästare.

7) Man far ta seden dit man kommer.

8) Eller aka hem fran detta förfärliga land om det inte passar.

Det blev för taskigt...kör på.

Ändrades av Atom
Dela på andra sajter

1. Problemet är just att man inte säljer riset utan det förvaras i olika lokaler, ofta helt undermåliga. Om det vore som du beskrev så vore allt väl men det är inte det.

2. Jag har mutat många gånger, främst poliser som stoppat mig för påstådda olagligheter (vilket nästan aldrig varit olagligheter). Det betyder inte att systemet är bra eller att officiella tjänstemän eller politiker skall göra det.

1 I min by byts riset ut hela tiden och jag ser detta hela tiden eftersom lagret ligger mitt emot varan affär. (alltsa kommunlagret.)

2 Muta som muta. 100bht- 1000000bht lika illa bada. Men är man gäst i Thailand sa far man acceptera deras system där.  

Dela på andra sajter

Hej

Har du inget arbetstillstånd och jobbar ändå, då jobbar du svart, för jag antar att du inte betalar skatt i Thailand? 

Dela på andra sajter

Har du inget arbetstillstånd och jobbar ändå, då jobbar du svart, för jag antar att du inte betalar skatt i Thailand? 

Om han hjälper sin fru med jordbruket sa kan det bli en tolkningsfraga.

Angaende skatt sa betalas den per rai dom äger. Vat betalas av uppköparen.

Registreras jordbruket som företag (Ltd) sa betalas företagsskatt.

Skatten kommer han  inte undan. Kan ej tolka detta som svartjobb.

Tolkningsfragan fran myndigheterna maste bli illegalt eller legalt arbete.

Dela på andra sajter

andersbangkok
1 I min by byts riset ut hela tiden och jag ser detta hela tiden eftersom lagret ligger mitt emot varan affär. (alltsa kommunlagret.)

2 Muta som muta. 100bht- 1000000bht lika illa bada. Men är man gäst i Thailand sa far man acceptera deras system där.  

1. Så det riset säljs? Eller flyttas det till en annan plats? Detta är ett av de stora mysterierna i denna fars; lagren fylls, ingen vet vad som säljs och till vem det säljs, oändliga rapporter om ruttnande ris, en lam regering som inte säger ett ord om huruvida dom lyckas sälja riset, de stora uppköparna själva säger att detta är ett gigantiskt misstag. Det är ett mycket litet antal personer; IL och någon till, som ser det positiva i detta spektakel.

2. I princip; ja men... det är en stor skillnad (enligt min moral) på att t.ex tvinga budgivare att dra tillbaka sina anbud (Thaksins landaffärer), se till att sonen får intäkterna från nya motorvägen till Pattaya, se till att systern får koncessionen till parkeringsplatserna vid nya flygplatsen, mm.mm OCH att betala en polis 100 THB för att han hittat på ett fel man vet at man inte gjorde.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...