Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof

Juha

Recommended Posts

Tallviking

Vid senaste valet var det 75.03% av de röstberättigade som verkligen röstade. Av dom röstade 48.41% på PT

Så det är alltså 36.32% av de som är röstberättigade i landet som röstar på PT

Och av den totala befolkningen är det 15.7 miljoner personer som röstat på PT d.v.s ca 23% av landets medborgare

Av alla dessa röstande är det troligen väldigt många både rika och mellaninkomstagare som röstat rött, särskilt i de norra och nordöstra delarna av landet

Så totalt sett är andelen röda som dessutom är fattiga ganska liten totalt sett

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

• Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Khun Ken

461

• MaiChai

143

• knifetown

136

• Tallviking

123

Guest Isan Lover
Och varför röstar de relativt sett rika i norra/nordöstra Bangkok och i norra delen av centrala Thailand på PT och de betydligt mycket fattigare bönderna på landsbygden  i södra Thailand, eller de riktigt fattiga i nordvästra Thailand, på Demokraterna.

Det är fan när egna teorin om fattiga mot rika inte stämmer med verkligheten. Men givetvis är det verkligheten som det är fel på.

Hej

Det får du fråga dom, jag är absolut inte rätt man för det, det enda jag vet är att dom verkar vara emot politiska alternativ i söder eftersom dom byar som anslöt sig till dom s.k "röda byarna" överfölls, vandaliserades och utsattes för hot i där nere, så det verkar inte vara lätt att vara avvikande politiskt i detta gula område, men själv är jag övertygad om att dessa röda byar där nere kommer att locka till sig fler om dom får en bättre utveckling än övriga i området.

Med vänlig hälsning isan lover

Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

Det får du fråga dom, jag är absolut inte rätt man för det, det enda jag vet är att dom verkar vara emot politiska alternativ i söder eftersom dom byar som anslöt sig till dom s.k "röda byarna" överfölls, vandaliserades och utsattes för hot i där nere, så det verkar inte vara lätt att vara avvikande politiskt i detta gula område, men själv är jag övertygad om att dessa röda byar där nere kommer att locka till sig fler om dom får en bättre utveckling än övriga i området.

Så vad händer i de röda byarna i norr när andra partier försöker göra sin röst hörd ?

Har du redan glömt/förträngt det ?

Dela på andra sajter

Hej

Det var intressant att höra, du har ingen länk som beskriver detta?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Hej

Nu tror jag du har missuppfattat något. Det är i röda områdena som man inte tillåts ha avvikande åsikt.

"PAD supporter killed, 20 others in political violence in Udon Thani

Udon Thani - A supporter of the People's Alliance for Democracy was killed and 20 others were injured when PAD-led protesters clashed with their opponents in this northeastern province Thursday afternoon.

Police said about 1,000 anti-PAD people armed with sticks, machetes and iron bars, stormed into try to demolish the stage of the PAD at about 1:30 pm.

PAD guards tried to fight back and the man was killed in the clash.

The injured people were sent to the provincial hospital."

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vad det gäller risstödet så kommer det naturligtvis att gå back precis som alla andra länders jordbruksstöd, frågan är väl bara hur mycket?

Mig veterligen finns det inga länder (områden) t.ex USA, EU eller andra som har lönsamma jordbruksstöd, alla stöd av olika slag går back av naturliga skäl och det vare sig det gäller jordbruk, skog, industri, glesbygd, o.s.v.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så vad händer i de röda byarna i norr när andra partier försöker göra sin röst hörd ?

Har du redan glömt/förträngt det ?

Hej

Några gula byar projekt finns ju inte i norr och nordost så det är ju inte jämförbart rakt av, men visst har gula politiker och den högerextrema organisationen PAD mötts av demonstrationer och våld i norr och nordost, men det började först när PAD drev förslag om att frånta människor med låg utbildning rösträtten och jämförde människorna här uppe med boskap, propagerade för juridiska och militära kupper, ockuperade parlamentet och flygplatserna, o.s.v, än värre blev det när deras folkvalda regeringar verkligen kuppades bort eller avsattes på andra sätt, och den totala katastrofen för dom gula blev ju inte helt oväntat i.o.m det militära övervåldet mot civila i Bangkok 2010.

Men före allt detta fanns det mig veterligen inte någon hotbild eller risk för trakasserier av vare sig demokrater eller rojalister i norr och nordost, det fanns inte ens någon röd rörelse eftersom en bildades först efteråt som ett svar på dom gulas aktionsgrupp, jag tycker faktiskt att demokraterna och PAD har skapat den här situationen själva och att dom nu inte är välkomna längre i dom byar och städer där offren ifrån massakern i Bangkok ( 90 döda och 2000 skadade) härstammar ifrån är ju inte så konstigt egentligen.

Med vänlig hälsning Isan lover

Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

Några gula byar projekt finns ju inte i norr och nordost så det är ju inte jämförbart rakt av, men visst har gula politiker och den högerextrema organisationen PAD mötts av demonstrationer och våld i norr och nordost, men det började först när PAD drev förslag om att frånta människor med låg utbildning rösträtten och jämförde människorna här uppe med boskap, propagerade för juridiska och militära kupper, ockuperade parlamentet och flygplatserna, o.s.v, än värre blev det när deras folkvalda regeringar verkligen kuppades bort eller avsattes på andra sätt, och den totala katastrofen för dom gula blev ju inte helt oväntat i.o.m det militära övervåldet mot civila i Bangkok 2010.

Men före allt detta fanns det mig veterligen inte någon hotbild eller risk för trakasserier av vare sig demokrater eller rojalister i norr och nordost, det fanns inte ens någon röd rörelse eftersom en bildades först efteråt som ett svar på dom gulas aktionsgrupp, jag tycker faktiskt att demokraterna och PAD har skapat den här situationen själva och att dom nu inte är välkomna längre i dom byar och städer där offren ifrån massakern i Bangkok ( 90 döda och 2000 skadade) härstammar ifrån är ju inte så konstigt egentligen.

Med vänlig hälsning Isan lover

Intressanta påståenden

Du har säkert någon källa att hänvisa till eller .. ?

Läste du Poffas inlägg ovan ?

Dela på andra sajter

Hej

Vad det gäller risstödet så kommer det naturligtvis att gå back precis som alla andra länders jordbruksstöd, frågan är väl bara hur mycket?

Mig veterligen finns det inga länder (områden) t.ex USA, EU eller andra som har lönsamma jordbruksstöd, alla stöd av olika slag går back av naturliga skäl och det vare sig det gäller jordbruk, skog, industri, glesbygd, o.s.v.

Hur många av dessa länder utformar stödet så att de köper upp produkterna och säljer vidare?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Intressanta påståenden

Du har säkert någon källa att hänvisa till eller .. ?

Läste du Poffas inlägg ovan ?

Hej

Mina påståenden är självupplevda och jag har svårt för att tro att någon annan som har vistats i nordöstra Thailand längre perioder under dom senaste 25-30 åren kan ha någon annan uppfattning i frågan, det fanns helt enkelt ingen hotbild alls mot demokraterna där uppe innan PAD bildades och politiken polariserades, demokratin attackerades, statliga byggnader och flygplatser ockuperades och kulmen nåddes vid kuppen och den följande massakern i Bangkok 2010.

PAD bildades först och det var dom som flyttade ut politiken ifrån parlamentet till gatan och som en reaktion på detta bildades senare UDD och dom fortsatte på samma sätt som PAD och dom blev varandras motståndare och motsatser och så är det ännu.

Vad det gäller Poffas inlägg så stämmer det att en PAD medlem blev dödad i Udon Thani och det överraskade nog ingen med känningar i Isaan, läget var och är infekterat.  

Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

Mina påståenden är självupplevda och jag har svårt för att tro att någon annan som har vistats i nordöstra Thailand längre perioder under dom senaste 25-30 åren kan ha någon annan uppfattning i frågan, det fanns helt enkelt ingen hotbild alls mot demokraterna där uppe innan PAD bildades och politiken polariserades, demokratin attackerades, statliga byggnader och flygplatser ockuperades och kulmen nåddes vid kuppen och den följande massakern i Bangkok 2010.

PAD bildades först och det var dom som flyttade ut politiken ifrån parlamentet till gatan och som en reaktion på detta bildades senare UDD och dom fortsatte på samma sätt som PAD och dom blev varandras motståndare och motsatser och så är det ännu.

Vad det gäller Poffas inlägg så stämmer det att en PAD medlem blev dödad i Udon Thani och det överraskade nog ingen med känningar i Isaan, läget var och är infekterat.  

Nu gällde ju detta dina åsikter du skrev om röda byar i syd i inlägg #677 och dom fanns inte förrän förra året.

Dela på andra sajter

Hej

Ja, absolut.

Ockupationen av parlament och Suvvan skedde först i November 2008. Demonstrationen i Udon Thani, där vanliga fredliga PAD aktivister med gott uppsåt för Udon Thani blev jagade och ihjälslagna, skedde i Juli 2008. 5 månader tidigare

Men det är klart att sura röda fattigbönder kände till dessa planer redan i Juli och hade all anledning att vara sura.

De hade kanske planerat en weekendresa till New York för att fira Loy Kratong allihopa och då förstår man ju att de måste ha blivit förbannade när de fick sina semesterplaner spoilerade. Vem hade inte blivit sur? :)

Dela på andra sajter

Nu tror jag du har missuppfattat något. Det är i röda områdena som man inte tillåts ha avvikande åsikt.

"PAD supporter killed, 20 others in political violence in Udon Thani

Udon Thani - A supporter of the People's Alliance for Democracy was killed and 20 others were injured when PAD-led protesters clashed with their opponents in this northeastern province Thursday afternoon.

Police said about 1,000 anti-PAD people armed with sticks, machetes and iron bars, stormed into try to demolish the stage of the PAD at about 1:30 pm.

PAD guards tried to fight back and the man was killed in the clash.

The injured people were sent to the provincial hospital."

Det är denna röda demokrati som IL vurmar om.

Dela på andra sajter

Hej

Du kan inte jämföra Thailands stöd med EU´s. Ser du inte skillnaden????

Dela på andra sajter

Ja, absolut.

Ockupationen av parlament och Suvvan skedde först i November 2008. Demonstrationen i Udon Thani, där vanliga fredliga PAD aktivister med gott uppsåt för Udon Thani blev jagade och ihjälslagna, skedde i Juli 2008. 5 månader tidigare

Men det är klart att sura röda fattigbönder kände till dessa planer redan i Juli och hade all anledning att vara sura.

De hade kanske planerat en weekendresa till New York för att fira Loy Kratong allihopa och då förstår man ju att de måste ha blivit förbannade när de fick sina semesterplaner spoilerade. Vem hade inte blivit sur? :)

Nu pajar du ju IL´s historierevision igen...

Ungefär som att han påstår att det inte var konstigt att Natthawut, Arisaman och de andra uppmanade åhörarna att bränna Bangkok med motiveringen att deras anhängare blivit dödade av militären-problemet var väl bara att dessa så kallade ledare uppmanade åhörarna att bränna  ner Bangkok långt innan några demonstrationer hade börjat och ingen hade då varken skadats eller dödats-mer än PAD supportrar givetvis...

Ska historierevision fungera så måste man ha en effektiv censur och det har ju PTP!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

den högerextrema organisationen PAD

Nu är ju (var) PAD ett verk av Sondhi. Han som uttryckte sig så här om Thaksin "the best prime minister our country has ever had."

Och är Sondhi högerextrem så måste givetvis även "landets bästa premiärminister genom tiderna", Thaksin,  också vara högerextrem. Annars hade ju inte kunnat vara bäst.

Att så är fallet bevisas även av att Thaksin utsåg det riktiga högerspöket Samak till PM under PPP eran.

Inte lätt det här med höger - vänster i Thailand. 

Dela på andra sajter

Hej

A trial donation last last month of 40 tonnes as humanitarian aid to poor villagers in Phitsanulok province, which a commerce ministry official said would be followed by a few 
millions of tonnes more, drew complaints it had been stored too long.

"I don't know why the government gave it to us as no one can eat this rice," said Chaew Malila, 60, in Beung Phra district in Phitsanulok, almost 400 km north of Bangkok.

Villagers who received a 4-kg bag per family, said the rice had a bad smell, yellowish colour and insects in the sacks.

En försöks-donation förra månaden på 40 ton som humanitärt bistånd till fattiga bybor i Phitsanulok Province, som en handel departementtjänsteman sade skulle följas av ett par 
miljoner ton mer, drog klagomål som den hade lagrats för länge.

'Jag vet inte varför regeringen gav det till oss eftersom det är oätligt,' sade Chaew Malila, 60, i Beung Phra distriktet i Phitsanulok, nästan 400 km norr om Bangkok. 
Bybor som fick en 4-kg säck per familj, sade riset hade en dålig lukt, gulaktig färg och insekter i säckarna.

Risstödet var ett stort misstag, riktigt stort misstag.
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej   Det får du fråga dom, jag är absolut inte rätt man för det, det enda jag vet är att dom verkar vara emot politiska alternativ i söder eftersom dom byar som anslöt sig till dom s.k "röda byarna" överfölls, vandaliserades och utsattes för hot i där nere, så det verkar inte vara lätt att vara avvikande politiskt i detta gula område, men själv är jag övertygad om att dessa röda byar där nere kommer att locka till sig fler om dom får en bättre utveckling än övriga i området.   Med vänlig hälsning isan lover
Det här är ett ganska kraftigt påstående! Var har du fått denna information från? Säg nu inte att du har hört det för så dålig argumentation kan väl inte ens du hålla på med?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

Det här är ett ganska kraftigt påstående! Var har du fått denna information från? Säg nu inte att du har hört det för så dålig argumentation kan väl inte ens du hålla på med?

Faktum är att en "väntkur" (Sala) i en av de nyligen proklamerade "röda byarna" i södern brandhärjades. Om det var ett politiskt attentat, eller nån som råkat slänga en brinnande fimp blev mig veterligen aldrig utrett. Men med IL's terminologi blir det "överfölls, vandaliserades och utsattes för hot i där nere"

Dela på andra sajter

Hej

Jag har inga skygglappar och jag delar dom Thailändska väljarnas syn på vilket regeringsalternativ som är bäst för dom sämst ställda och jag är inte alls förvånad över att landet har haft röda regeringar hela 2000 talet med undantag för kuppen det är helt logiskt och väntat.

Är det då inte logiskt att din "röda" regering försöker att förbättra villkoren för de som har det sämst ? Annars är det väl skit samma om de blir duperade av bychefen att rösta rött - det gör ju ingen skillnad för dem.

De som har ett antal rai att odla på får sitt risstöd, men de som inte har någonting får inte heller något.

Är det inte i Bibeln det står: Åt den som har skall varda givet ? Men jag trodde inte att röda regeringar trodde på Gud, fast det kanske är så att din store idol sitter i Dubai och detaljstuderar bibeln...

Du är fortfarande inget annat än en patetisk salongskommunist.

En politiker med ditt sätt att argumentera hade fått foten från sitt parti efter mindre än ett år och förmodligen är det bara Gud som vet hur du lyckas klamra dig fast vid fackligt arbete...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

Hej   Det får du fråga dom, jag är absolut inte rätt man för det, det enda jag vet är att dom verkar vara emot politiska alternativ i söder eftersom dom byar som anslöt sig till dom s.k "röda byarna" överfölls, vandaliserades och utsattes för hot i där nere, så det verkar inte vara lätt att vara avvikande politiskt i detta gula område, men själv är jag övertygad om att dessa röda byar där nere kommer att locka till sig fler om dom får en bättre utveckling än övriga i området.   Med vänlig hälsning isan lover
Så du har ingen som helst info eller länk till dessa "överfall, vandalism och hot" mot de röda byarna? Har sökt igenom både Thailvisa och Prachathai men inte hittat något om detta, är det bar byskvaller eller?

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Nu är ju (var) PAD ett verk av Sondhi. Han som uttryckte sig så här om Thaksin "the best prime minister our country has ever had."

Och är Sondhi högerextrem så måste givetvis även "landets bästa premiärminister genom tiderna", Thaksin,  också vara högerextrem. Annars hade ju inte kunnat vara bäst.

Att så är fallet bevisas även av att Thaksin utsåg det riktiga högerspöket Samak till PM under PPP eran.

Inte lätt det här med höger - vänster i Thailand. 

Ännu lurigare blir det om man betänker att PAD hade som målsättning att öka statligt ägande, förbjuda privatisering av allmän egendom och minska materialismens och kapitalismens intåg i Thailand. 

Dela på andra sajter

Ännu lurigare blir det om man betänker att PAD hade som målsättning att öka statligt ägande, förbjuda privatisering av allmän egendom och minska materialismens och kapitalismens intåg i Thailand. 
Schyyyy, säg inget till IL, han kan få en hjärtinfakt.
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...