Juha Inlagd Maj 25, 2013 Trådstartare Dela Inlagd Maj 25, 2013 så några enkla lösningar finns nog inte. Begränsa stödet till 10 rai, enkelt. Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bajen Inlagd Maj 25, 2013 Dela Inlagd Maj 25, 2013 Sedan har vi ju storebror Norge som får utlokaliseringar och hela landet att leva att fungera hur bra som helst. Fungerar hur bra som helst!!Världens rikaste u-land.Mvh bajen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Maj 25, 2013 Dela Inlagd Maj 25, 2013 Begränsa stödet till 10 rai, enkelt. Hej Det skulle vara möjligt men förmodligen också innebära att även dom som har 100 rai bara skulle dela upp den i 10 rai bitar skrivna på barn och barnbarn, men i princip är jag för begränsningar som gör att bidragen går till dom som verkligen behöver dom. Med vänlig hälsning Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Maj 25, 2013 Dela Inlagd Maj 25, 2013 Hej Det skulle vara möjligt men förmodligen också innebära att även dom som har 100 rai bara skulle dela upp den i 10 rai bitar skrivna på barn och barnbarn, men i princip är jag för begränsningar som gör att bidragen går till dom som verkligen behöver dom. Med vänlig hälsning Isan Lover 10 rai per familj så är det problemet löst. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 25, 2013 Dela Inlagd Maj 25, 2013 I Thailand har de flyttat ut nästan allting till Chaeng Wattana, alla myndigheter sida vid sida och nära till Don Muang. Sverige kan flytta alla statliga myndigheter till Upplands Väsby, bra motorväg, tåg och nära nödlanda. Det är bara några få som ligger där och då dom som har nära anknytning tillvarandras verksamheter bl.a department och foreign affairs, department of tourism etc I Sverige finns det drygt 250 myndigheter så dom skulle knappast få plats i Upplands Väsby. Kanske om man bygger ett nytt "Uppsala" eller liknande storlek får man plats med alla byggnader, support-verksamheter, bostäder, serviceinrättningar etc etc etc etc etc som krävs runt en stor samling av myndigheter, departement och regeringsorgan. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Maj 25, 2013 Dela Inlagd Maj 25, 2013 Jordbruksstöd förekommer i många länder. På gott och ont. Mest ont. Men det är väl utformningen av det thailändska stödet som kritiseras. Där staten köper upp allt ris som produceras och lagrar det i förhoppning om stigande världsmarknadspriset. När stödet infördes var Thaksin övertygad om att stödet inte skulle kosta staten en enda bath. Med Thailands risskörd borta från världsmarknaden skulle rispriset skena uppåt så att när regeringen började sälja riset skulle det göra det med vinst. Enligt Thaksin. Verkligheten blev an annan. Världsmarknadspriset har inte skenet. Lagren som förvarar det uppköpta riset verkar sakna både tak och lås eftersom att betydande mängder redan ruttnat. Eller stulits. Dessutom hamnar en betydande del av pengarna för det statliga överpriset inte hos bönderna utan hos mellanhänderna. Metoden med statliga uppköp testades redan under Thaksins förra period. Det visade sig vid en utvärdering efteråt att 25 % av statens utgifter för stödet hamnade hos bönderna. 75 % hamnade i andra fickor. Men likväl skulle samma fiasko upprepas igen när PT återtog makten. Iden var ju Thaksins. Alltså går den inte ens att ifrågasätta. Sen kan det diskuteras det vettiga att betala ut hundratals miljarder på ett stöd som enbart kan skjuta upp den nödvändiga moderniseringen / mekaniseringen av det thailändska jordbruket några år. Ska det satsas på jordbruket så satsa pengarna på en modernisering. Inte på att konservera ett uråldrigt jordbruk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd Maj 28, 2013 Dela Inlagd Maj 28, 2013 Kritisera Takkis risprogrammet, det får man inte göra The Finance Ministry has reassigned Supa Piyajitti, a deputy finance permanent secretary, from her role overseeing the debts and expenses group after last week's leaked report predicting big losses for the state's rice pledging scheme. http://www.bangkokpost.com/news/local/352086/senior-finance-official-transferred-over-media-leaks-on-rice-scheme Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Maj 28, 2013 Dela Inlagd Maj 28, 2013 Kritisera Takkis risprogrammet, det får man inte göra The Finance Ministry has reassigned Supa Piyajitti, a deputy finance permanent secretary, from her role overseeing the debts and expenses group after last week's leaked report predicting big losses for the state's rice pledging scheme. http://www.bangkokpost.com/news/local/352086/senior-finance-official-transferred-over-media-leaks-on-rice-scheme Till råga på eländet så har hon inte ens kritiserat risprogrammet. Hennes "brott" var att hon inte rapade upp regeringen förfalska siffror utan berättade de sanna siffrorna i fiaskot. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd Juni 2, 2013 Dela Inlagd Juni 2, 2013 Det finns många som vet hur man tjänar pengar på Yinglucks fantastiska risprogram He said the government suspiciously allowed a private company owned by "Sia Piak" to buy rice from the government's stockpile for just Bt5,700 per tonne. According to Warong, "Sia Piak" was affiliated with "Sia Piang", a person close to former prime minister Thaksin Shinawatra. After Sia Piak's company bought rice from the government, it immediately sold it to a rice miller in Kamphaeng Phet for Bt12,000 per tonne, the MP said. Det står också i artikeln att Kambodja exporterar 14,250 ton ris till Thailand. Köps det riset också upp av regeringen? NACC 'to probe rice scheme testimony' http://www.nationmultimedia.com/politics/NACC-to-probe-rice-scheme-testimony-30207459.html Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 3, 2013 Dela Inlagd Juni 3, 2013 Det packas om i thailändska rissäckar och säljs sedan till regeringen för mycket högre pris än det köptes från Kambodja för Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Juni 3, 2013 Dela Inlagd Juni 3, 2013 Tallviking. När det gäller kommunala inrättningar . Så såg jag vad du skrev. men håller inte med.Jag hävdar inte att alla kommunala inrättningar ska flytta ut. Men dom flesta kan mycket väl göra det. Det hänger på viljan. Jag anser att vi måste vara rädd om varje skattekrona. Att som du säga att man inte ¨får kvalificerad personal. Är det bara därför. Så kan vi grattulera dessa människor som har jobberbjudande överallt. Dom kanske kan börja på den privata sidan . Så vi får skatteinkomster istället. För vi måste få fart på sverige MVH John Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 3, 2013 Dela Inlagd Juni 3, 2013 (ändrad) Tallviking. När det gäller kommunala inrättningar . Så såg jag vad du skrev. men håller inte med.Jag hävdar inte att alla kommunala inrättningar ska flytta ut. Men dom flesta kan mycket väl göra det. Det hänger på viljan. Jag anser att vi måste vara rädd om varje skattekrona. Att som du säga att man inte ¨får kvalificerad personal. Är det bara därför. Så kan vi grattulera dessa människor som har jobberbjudande överallt. Dom kanske kan börja på den privata sidan . Så vi får skatteinkomster istället. För vi måste få fart på sverige MVH John Du missade den delen där jag påpekade att kommunala inrättningar inte KAN flytta ut för då hamnar de i en ANNAN kommun ! Ändrades Juni 3, 2013 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Juni 3, 2013 Dela Inlagd Juni 3, 2013 Thailand importerar ris från Kambodja trots att man står upp till knäna i inhemskt ris. Låta någon nära Thaksin Shinawatra köpa ris för 5, 700 thb/ton som sen säljer det vidare till en"miller" för 12, 000 thb per ton. Det är mycket upprörande. Dessutom är det lånade pengar från Agricultural Bank. (BAAC) Ofattbart att det finns folk som stöder PTP och dess "rövarbaroner" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Juni 3, 2013 Dela Inlagd Juni 3, 2013 (ändrad) Recent losses and any future losses from the unmodified rice buying scheme will increase the difficulty of the Thai government's task of reaching its goal of a balanced budget by 2017, and are credit negative for the Thai sovereign, warned Moody's Investors Service. Nya förluster och eventuella framtida förluster från regeringens risstöd kommer att göra det svårare för den Thailändska Regeringen att nå sitt mål om en balanserad budget till 2017 och kan bli negativt för kreditvärdigheten varnar Moodys Investerings Service. http://www.nationmultimedia.com/business/Higher-than-expected-losses-negative-for-Thailands-30207474.html Ändrades Juni 3, 2013 av Khun Ken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juni 3, 2013 Dela Inlagd Juni 3, 2013 Recent losses and any future losses from the unmodified rice buying scheme will increase the difficulty of the Thai government's task of reaching its goal of a balanced budget by 2017, and are credit negative for the Thai sovereign, warned Moody's Investors Service. Nya förluster och eventuella framtida förluster från regeringens risstöd kommer att göra det svårare för den Thailändska Regeringen att nå sitt mål om en balanserad budget till 2017 och kan bli negativt för kreditvärdigheten varnar Moodys Investerings Service. http://www.nationmultimedia.com/business/Higher-than-expected-losses-negative-for-Thailands-30207474.html Nu får jag nog ändra ståndpunkt! Tack vare Thaksin så blir det säkert mycket bättre att vara falang i Thailand framöver Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Juni 3, 2013 Dela Inlagd Juni 3, 2013 Nu får jag nog ändra ståndpunkt! Tack vare Thaksin så blir det säkert mycket bättre att vara falang i Thailand framöver Om han nu vill ha farlanger i Thailand? Jag tror det kan bli försämringar för oss, han har aldrig tyckt om utlänningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juni 3, 2013 Dela Inlagd Juni 3, 2013 Om han nu vill ha farlanger i Thailand? Jag tror det kan bli försämringar för oss, han har aldrig tyckt om utlänningar. Kanske han ändrat sig när han bott i Dubai som utlänning! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Juni 3, 2013 Dela Inlagd Juni 3, 2013 Kanske han ändrat sig när han bott i Dubai som utlänning!Eller så konverterar han till mudlim:-D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joe Inlagd Juni 4, 2013 Dela Inlagd Juni 4, 2013 Nu får jag nog ändra ståndpunkt! Tack vare Thaksin så blir det säkert mycket bättre att vara falang i Thailand framöver Resultatet av den förda politiken där familjen och dess kumpaner roffar åt sig miljard efter miljard ur den Thailändska statskassan kan ju på sikt bara sluta på ett sätt - Gigantisk statsskuld - Större klyftor - Fler riktigt fattiga - Kraschad valuta Om man då intar en helt egoistisk hållning och inte alls bryr sig om det Thailändska folket och dess utveckling så kan jag nog hålla med om att Thaksins politik kan göra det bättre för oss falanger som får våra pengar i SEK. - Fler Baht för våra Kronor - Lättare att utnyttja den riktigt fattiga befolkningen Jag får väl tillägga att jag inte alls stödjer en sådan utveckling utan jag vill verkligen att det Thailändska folket skall få det precis motsatta, men de röstar ju på Thaksin och då får de Thaksin... / Joe In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Juni 4, 2013 Dela Inlagd Juni 4, 2013 Stop hiding the truth about the rice buying scheme. Sluta dölj sanningen när det gäller risstödet. http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/353390/stop-hiding-the-truth-about-the-rice-buying-scheme Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juni 4, 2013 Dela Inlagd Juni 4, 2013 Om han nu vill ha farlanger i Thailand? Jag tror det kan bli försämringar för oss, han har aldrig tyckt om utlänningar. Hej Själv upplever jag det precis tvärtom och tycker att intresset för utlänningar som kan bidra till en positiv utveckling i landet, tar ansvar och försöker bli en del av det lokala samhället, och som har anhöriga i landet är oerhört positiv både hos myndigheter och lokalt aktiva röda, dom enda grupper TRT med Thaksin vid rodret var lite aviga mot var väl dom utlänningar som vistades illegalt eller på turistvisum och arbetade, begick brott eller gömde sig undan straff i sina hemländer, man var även kritiska mot rena drog och sexturister och man var väl inte speciellt intreserade av lågbudget turismen där vistelsen i landet går ut på att stanna så länge som möjligt till lägsta möjliga kostnad, detta kan man naturligtvis ha åsikter om men så här upplevde jag det som många utmålar som att Thaksin och hans olika partier ogillar utlänningar. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Juni 4, 2013 Dela Inlagd Juni 4, 2013 Hej Själv upplever jag det precis tvärtom och tycker att intresset för utlänningar som kan bidra till en positiv utveckling i landet, tar ansvar och försöker bli en del av det lokala samhället, och som har anhöriga i landet är oerhört positiv både hos myndigheter och lokalt aktiva röda, dom enda grupper TRT med Thaksin vid rodret var lite aviga mot var väl dom utlänningar som vistades illegalt eller på turistvisum och arbetade, begick brott eller gömde sig undan straff i sina hemländer, man var även kritiska mot rena drog och sexturister och man var väl inte speciellt intreserade av lågbudget turismen där vistelsen i landet går ut på att stanna så länge som möjligt till lägsta möjliga kostnad, detta kan man naturligtvis ha åsikter om men så här upplevde jag det som många utmålar som att Thaksin och hans olika partier ogillar utlänningar. Mvh isan lover Det är bara att konstatera att vi inte lever i samma verklighet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 4, 2013 Dela Inlagd Juni 4, 2013 Hej Själv upplever jag det precis tvärtom och tycker att intresset för utlänningar som kan bidra till en positiv utveckling i landet, tar ansvar och försöker bli en del av det lokala samhället, och som har anhöriga i landet är oerhört positiv både hos myndigheter och lokalt aktiva röda, dom enda grupper TRT med Thaksin vid rodret var lite aviga mot var väl dom utlänningar som vistades illegalt eller på turistvisum och arbetade, begick brott eller gömde sig undan straff i sina hemländer, man var även kritiska mot rena drog och sexturister och man var väl inte speciellt intreserade av lågbudget turismen där vistelsen i landet går ut på att stanna så länge som möjligt till lägsta möjliga kostnad, detta kan man naturligtvis ha åsikter om men så här upplevde jag det som många utmålar som att Thaksin och hans olika partier ogillar utlänningar. Mvh isan lover Ja. Han är ju helt "rätt" man att uttala sig om sådant. Han har ju gedigen kunskap där.. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Juni 4, 2013 Dela Inlagd Juni 4, 2013 Nu verkar IL:s parodi börja om från ruta 1 detta eviga tjatande om Thaksins och de rödas förträfflighet och värnande om de fattiga.Frågan för mig är om han har någon verklighetsförankring överhuvudtaget utan att han bara kör sina mantran och jag tror.Hur f-n orkar han vara så förbannat enögd,läser han ingen fakta alls om vad som verkligen händer och sker med Thailand. Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Ken Inlagd Juni 4, 2013 Dela Inlagd Juni 4, 2013 Kanske han ändrat sig när han bott i Dubai som utlänning! Han ser inte så lycklig ut, men kanske han har lärt sig tycka om muslimer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu