GreenValley Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Hej Tror du att fler eller mindre hade bott på dessa platser utan regionalstöd? Mvh isan Lover Hur kommer det sig att regionalstödet påverkar befolkningens medellängd? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Är inte det ett ganska vanligt fenomen världen över att folk flyttar dit jobben finns och inte tvärt om ? Nja, ibland flyttar folk dit de får bidrag och slipper jobba... men kanske bara i Sverige då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Hej Du får förlåta mig men jag tror helt enkelt inte på ideen om att avfolka delar av länder via mer eller mindre tvångsförflyttning p.g.a politiska beslut eller brist på sådana, enligt mig är det självklart så att politiker borde verka för att så många som möjligt ska kunna erbjudas arbete och försörjning i sina provinser (län) och detta oavsett om det gäller Sverige eller Thailand. Mvh isan lover Visst kan en regering stödja en region och fördröja en avfolkning men i längden måste det finnas hållbara ekonomiska grunder för sysselsättningen annars är det kört, förr eller senare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Visst kan en regering stödja en region och fördröja en avfolkning men i längden måste det finnas hållbara ekonomiska grunder för sysselsättningen annars är det kört, förr eller senare. Visst är det så. Se bara hur delar av Sverige såg ut för 40-50 år sedan och jämför med t.ex Isaan idag, skrämmande likheter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Googla lite, du är ju duktig på det ;-) Vore det inte mer korrekt om du presenterar källa på dina vilda påståenden någon gång ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Nja, ibland flyttar folk dit de får bidrag och slipper jobba... men kanske bara i Sverige då. Så Sverige betalar människor för att flytta till glesbygden och slippa jobba ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Vore det inte mer korrekt om du presenterar källa på dina vilda påståenden någon gång ? Varför då? du är ju experternas expert ändå, även nu när du trampar in i min genre Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Varför då? du är ju experternas expert ändå, även nu när du trampar in i min genre Så du anser att du skall få slänga ur dig vilka påståenden som helst och aldrig bli avkrävd att du kan påvisa minsta spår av sanning i det du påstår ? Dessutom bli spydig och otrevlig om ditt påstående ifrågasätts ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Så du anser att du skall få slänga ur dig vilka påståenden som helst och aldrig bli avkrävd att du kan påvisa minsta spår av sanning i det du påstår ? Dessutom bli spydig och otrevlig om ditt påstående ifrågasätts ? hehehe... hur menar du nu? Och är du Byggnadsexpert numera? hur många år har du inom detta yrke? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 hehehe... hur menar du nu? Och är du Byggnadsexpert numera? hur många år har du inom detta yrke? Du slingrar dig som en orm som vanligt när du får kritik.. Pinsamt. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Du slingrar dig som en orm som vanligt när du får kritik.. Pinsamt. Det mest pinsamma här är väl att jag jobbat med dessa frågor sedan 1985 och att du aldrig jobbat med dessa frågor. Jag orkar helt enkelt inte att leka med dig nu när jag har ledigt(Jag jobbar 12h om dan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Visst är det så. Se bara hur delar av Sverige såg ut för 40-50 år sedan och jämför med t.ex Isaan idag, skrämmande likheter Vi borde ju kunna dela med oss av våra erfarenheter som "Hela landet ska leva och "Vi flytt int" och gud vet vad vi försökt med under åren. För visst har vi försökt, dels att flytta olika myndigheter till glesbygden. Funkade väl inget vidare även om det vore enklare idag med tanke på IT samhället. Itera cyklar och gud vet vad som har producerats som konstgjord andning. Men inte har de fått ungdomarna i norrlands inland att stanna kvar i bygden? Privata företag ser ju till vart det kan producera sin produkt till lägsta pris och har de inte en emotionell eller personlig anknytning till någon Issan stad så ser jag inte dem etablera sig där. Ska det funka i Issan måste det vara en tillverkning där råvarorna finns i närområdet och det är främst jordbruksprodukter. Det är det som kommer att funka. Att Toyota skulle smälla upp en bilfabrik i Udon är ju helt befängt-även om man bygger ut järnvägen så måste både råvarona (komponenterna) och slutprodukten fraktas fram och tillbaka mellan hamnen och Issan. Kostnader som måste läggas på slutprodukten "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Regeringen skall sälja 30 000 ton ris, till sig själva? VTF. Det ger G2G (Government to Government) en helt ny innebörd. http://www.pattayamail.com/business/over-30-000-tonnes-of-rice-to-be-released-from-state-stockpiles-23489 Att de inte säljer mer när de verkar få 32000 bath/ton, men tydligen bara för 20000 ton. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Vi borde ju kunna dela med oss av våra erfarenheter som "Hela landet ska leva och "Vi flytt int" och gud vet vad vi försökt med under åren. För visst har vi försökt, dels att flytta olika myndigheter till glesbygden. Funkade väl inget vidare även om det vore enklare idag med tanke på IT samhället. Itera cyklar och gud vet vad som har producerats som konstgjord andning. Men inte har de fått ungdomarna i norrlands inland att stanna kvar i bygden? Privata företag ser ju till vart det kan producera sin produkt till lägsta pris och har de inte en emotionell eller personlig anknytning till någon Issan stad så ser jag inte dem etablera sig där. Ska det funka i Issan måste det vara en tillverkning där råvarorna finns i närområdet och det är främst jordbruksprodukter. Det är det som kommer att funka. Att Toyota skulle smälla upp en bilfabrik i Udon är ju helt befängt-även om man bygger ut järnvägen så måste både råvarona (komponenterna) och slutprodukten fraktas fram och tillbaka mellan hamnen och Issan. Kostnader som måste läggas på slutprodukten I god sed så borde man väl svara på gamla frågor innan man ställer nya frågor. Backa tillbaks lite och ge svar innan du ställer nya frågor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 (ändrad) Så Sverige betalar människor för att flytta till glesbygden och slippa jobba ? Tänk att du bor i Stockholm och är trött på att jobba. Du kollar upp var det inte finns några jobb och flyttar dit. Du skriver in dig på arbetsförmedlingen och konstaterar att de har inga jobb. Du får a-kassa, troligtvis i flera år innan kravet kommer på att flytta dit där jobben finns. Tanken är inte att folk ska flytta från jobben utan till jobben, men vad är det som hindrar det scenario jag nämnde? Vet inte hur det funkar idag med skärpta krav men... Ändrades Mars 20, 2013 av Prutten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Tänk att du bor i Stockholm och är trött på att jobba. Tack för tipset, stämmer 100 % in på mig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Det mest pinsamma här är väl att jag jobbat med dessa frågor sedan 1985 och att du aldrig jobbat med dessa frågor. Jag orkar helt enkelt inte att leka med dig nu när jag har ledigt(Jag jobbar 12h om dan) Vilka "frågor" är det du jobbar med då ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Vi borde ju kunna dela med oss av våra erfarenheter som "Hela landet ska leva och "Vi flytt int" och gud vet vad vi försökt med under åren. För visst har vi försökt, dels att flytta olika myndigheter till glesbygden. Funkade väl inget vidare även om det vore enklare idag med tanke på IT samhället. Itera cyklar och gud vet vad som har producerats som konstgjord andning. Men inte har de fått ungdomarna i norrlands inland att stanna kvar i bygden? Privata företag ser ju till vart det kan producera sin produkt till lägsta pris och har de inte en emotionell eller personlig anknytning till någon Issan stad så ser jag inte dem etablera sig där. Ska det funka i Issan måste det vara en tillverkning där råvarorna finns i närområdet och det är främst jordbruksprodukter. Det är det som kommer att funka. Att Toyota skulle smälla upp en bilfabrik i Udon är ju helt befängt-även om man bygger ut järnvägen så måste både råvarona (komponenterna) och slutprodukten fraktas fram och tillbaka mellan hamnen och Issan. Kostnader som måste läggas på slutprodukten Skulle fungera om lönekostnaden är mycket lägre i Issan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 I god sed så borde man väl svara på gamla frågor innan man ställer nya frågor. Backa tillbaks lite och ge svar innan du ställer nya frågor Nä, jag följer IL normen att inte svara på några frågor utan spy ut floskler istället... Vilka frågor har du ställt som du önskar att jag ska besvara? "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Skulle fungera om lönekostnaden är mycket lägre i Issan. Det är det inte-om du inte anställer Laotier eller Kambodjaner. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Tack för tipset, stämmer 100 % in på mig! Jag har tänkt tanken att flytta till min födelseort i Dalarna som vart en utflyttningsort i flera decennier och köra den varianten men väntar tills jag har några år kvar till pensionen. Då vet jag att det kommer att funka, oberoende vilken regering vi har då, hehe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Jag har tänkt tanken att flytta till min födelseort i Dalarna som vart en utflyttningsort i flera decennier och köra den varianten men väntar tills jag har några år kvar till pensionen. Då vet jag att det kommer att funka, oberoende vilken regering vi har då, hehe. Risken är stor då att du tvingas söka hjälp av socialen för a-kassan ryker snabbt om du inte söker och tar jobb på annan ort där jobb finns med dagens regler Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Vilka "frågor" är det du jobbar med då ? Alla dom som du inte har en susning om Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Nä, jag följer IL normen att inte svara på några frågor utan spy ut floskler istället... Vilka frågor har du ställt som du önskar att jag ska besvara? Jag vill t.ex veta vad du har för erfarenhet av det vi diskuterar, t.ex.byggbranchen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Mars 20, 2013 Dela Inlagd Mars 20, 2013 Jag vill t.ex veta vad du har för erfarenhet av det vi diskuterar, t.ex.byggbranchen? Trodde topic var ris industrin mot katastrof men vad vet jag? Nä, jag vet inte vad det kostar att iordningställa en existerande lokal byggd på 1980-talet för ett callcenter för 40-50 operatörer, vad tror du om kostnaden och tidsåtgången för det? Tror du inte att Piteå kommun subventionerade nyetableringen, med hyra och kostnader för ordningsställandet? "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu