Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof


Juha

Recommended Posts

Det har jag missat, har du någon länk till de mediauppgifterna?

Det förstår du väl att det är den där hemliga som inte någon får tala om!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    461

  • MaiChai

    143

  • knifetown

    136

  • Tallviking

    123

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Jag är egentligen emot jordbruksstöd både i EU och Thailand om inte detta går till småbrukare och fattiga som verkligen behöver hjälp, men man får nog ändå avvakta resultatet av detta uppköpande av ris innan man är tvärsäker på utfallet, får man sålt riset och får hyfsat betalt så kan det ju gå vägen, så jag väntar på resultatet innan jag uttalar mig säkert om just detta stöds utfall, och ska det bli tal om en katastrof eller kris så vill det ju till att dom ansvariga gör riktigt dåliga affärer, och gör dom det så kommer dom att få betala för det i nästa val.

Mvh Isan lover

Menar du att de småbrukare som sålt ris inte har fått betalt ännu, och därför inte vet om det var ett bra pris de fick eller om det var dåligt. Eller menar du att de ska få någon slags retroaktiv ersättning? Kanske isåfall innan valdagen möjligen! Det behövs väl inte göras så många vändor uppköp innan man vet. I alla andra länder gör man en affär och sedan vet man om det gick bra eller dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Abhisits risstödsprogram gick direkt till bönderna, varför fortsatte PTP inte med ett liknande program?

Svar; Med ett sådant program är det svårt att roffa åt sig.

Hej

Småbönderna fick inget stöd då heller, känner inte någon släkting, granne eller vän som fick en enda baht av Abhisits risstödsprogram, och vi själva fick inget heller.

Abhisits risstödsprogram gick till storbönderna och uppköparna i riskartellen som vanligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Småbönderna fick inget stöd då heller, känner inte någon släkting, granne eller vän som fick en enda baht av Abhisits risstödsprogram, och vi själva fick inget heller.

Abhisits risstödsprogram gick till storbönderna och uppköparna i riskartellen som vanligt.

Mvh Isan Lover

Har dina släktingar, grannar och vänner fått sina 15.000 baht / ton?

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har dina släktingar, grannar och vänner fått sina 15.000 baht / ton?

Hej

Dom skördar väl nu, men några 15 000 baht blir det garanterat inte, detta stöd hamnar säkert hos storodlare och uppköpare i riskartellen som vanligt även om denna regering precis som Apishits sa sig avse att hjälpa just småbönder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Posted Yesterday, 16:42

India topples Thailand as world's largest rice exporter: USDA

NEW DELHI: -- India has the emerged as the world's largest rice exporter in 2012 beating its Asian counterpart Thailand with shipment of 9.75 million tonnes, according to USDA's latest report.

Thailand was the top rice exporter with exports of 10.65 million tonnes in 2011. However, its volume slipped to 6.5 million tonnes in 2012.

"On the export side, India's exports were raised 1.75 million tonnes to a record 9.75 million tonnes based on a record pace of shipments to date and larger supplies. This makes India the largest rice exporter in 2012, a first for India," the USDA report said.

India is followed by Vietnam, which shipped 7 million tonnes of rice, Thailand (6.5 million tonnes), Pakistan (3.75 million tonnes) and the US (3.5 million tonnes), it added.

Takkiregeringens risprogram ger resultat

2011=10.65 million ton

2012=6.5 million ton

.

Också ett sätt för Takkifamiljen att bli hyllade av övriga världens risproducerande länder

Fortsätter dom i samma tempo är Pakistan o Usa snart förbi

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom skördar väl nu, men några 15 000 baht blir det garanterat inte, detta stöd hamnar säkert hos storodlare och uppköpare i riskartellen som vanligt även om denna regering precis som Apishits sa sig avse att hjälpa just småbönder.

Mvh Isan Lover

Med den skillnade att det nuvarande stödet kostar mycket mer. Det innebär att mellanhänderna skor sig än mer och hur hjälper det de fattiga? Det är ju en regering som hjälper de fattiga enligt vad du skrivit tidigare. Kan det vaara så de 16 000 000 000 bathen har hamnat i Hong Kong?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Dom skördar väl nu, men några 15 000 baht blir det garanterat inte, detta stöd hamnar säkert hos storodlare och uppköpare i riskartellen som vanligt även om denna regering precis som Apishits sa sig avse att hjälpa just småbönder.

Mvh Isan Lover

Jag vill påminna dig om din eufori när gänget kom till makten. Du var oerhört positiv över hur fint den nya regeringen skulle etablera stöd för småbönderna eftersom denna regering minsann förstod och hade stöd bland folket.

Nu kanske du fattar vad vi som var skeptiska menade när vi sa att vi misstrodde gänget vid makten. Det ser verkligen ut som om allt vi skrev håller på att slå in.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket jag än ogillar Thaksins regering så händer liknande tokigheter inom EU.

''17 000 ton fisk och skaldjur köptes upp av EU:s fiskefond under 2009 – bara för att skickas som avfall för att förstöras.''

Är det inte dessutom så att ton av tomater förstörs varje år pga EU sk jordbruksstöd bla...

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hur mycket jag än ogillar Thaksins regering så händer liknande tokigheter inom EU.

''17 000 ton fisk och skaldjur köptes upp av EU:s fiskefond under 2009 – bara för att skickas som avfall för att förstöras.''

Är det inte dessutom så att ton av tomater förstörs varje år pga EU sk jordbruksstöd bla...

Jo det är fullständigt åt helvete! De där subventionerna funkar lika dåligt inom EU som i Thailand.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är fullständigt åt helvete! De där subventionerna funkar lika dåligt inom EU som i Thailand.

Japp och dessutom sämre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket jag än ogillar Thaksins regering så händer liknande tokigheter inom EU.

''17 000 ton fisk och skaldjur köptes upp av EU:s fiskefond under 2009 – bara för att skickas som avfall för att förstöras.''

Är det inte dessutom så att ton av tomater förstörs varje år pga EU sk jordbruksstöd bla...

Skillnaden är att EU är rikt och Thailand fattigt men det är för jävligt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är att EU är rikt och Thailand fattigt men det är för jävligt ändå.

En annan skillnad är väl att EU är inte lika korrumperat som Thailand så mer av stödet når ner till dom som det är avsett för

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är att EU är rikt och Thailand fattigt men det är för jävligt ändå.

Det finns med all säkerhet korrupta tjänstemän inom EU men korruptionen i Thailand slår de säkert inte. Personligen har jag en känsla att allt går ut på att roffa åt sig en femtedel av budgeten vad det än gäller i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns med all säkerhet korrupta tjänstemän inom EU men korruptionen i Thailand slår de säkert inte. Personligen har jag en känsla att allt går ut på att roffa åt sig en femtedel av budgeten vad det än gäller i Thailand.

Frågan är om 20% räcker nuförtiden. Det verkar bråttom med att samla i ladorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket jag än ogillar Thaksins regering så händer liknande tokigheter inom EU.

''17 000 ton fisk och skaldjur köptes upp av EU:s fiskefond under 2009 – bara för att skickas som avfall för att förstöras.''

Är det inte dessutom så att ton av tomater förstörs varje år pga EU sk jordbruksstöd bla...

Det kan ju thailändarna alltid trösta sig med när landets kassakista är tom och de har har skulder långt upp över öronen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag vill påminna dig om din eufori när gänget kom till makten. Du var oerhört positiv över hur fint den nya regeringen skulle etablera stöd för småbönderna eftersom denna regering minsann förstod och hade stöd bland folket.

Nu kanske du fattar vad vi som var skeptiska menade när vi sa att vi misstrodde gänget vid makten. Det ser verkligen ut som om allt vi skrev håller på att slå in.

Hej

Ja jag är för stöd till småskaliga fattiga jordbrukare, men helt emot stöd till storbönder och uppköpare som ingår i riskartellen, och detta oavsett vem som sitter vid makten.

Thailand agerar nu och under Apishits tid precis som EU och ger stöd till redan rika grupper i näringen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska regeringen sälja ut ris för mindre än de köpt in det för.

http://www.nationmultimedia.com/business/Govt-set-to-sell-rice-below-cost-in-secret-deals-s-30193349.html

Bra ide att köpa in lite billigt ris nu och sälja tillbaka det till regeringen för ett högre pris senare.

Kan vi nominera Thaksin till ekonomi priset till Alfred Nobels minne.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska regeringen sälja ut ris för mindre än de köpt in det för.

http://www.nationmul...s-30193349.html

Bra ide att köpa in lite billigt ris nu och sälja tillbaka det till regeringen för ett högre pris senare.

Kan vi nominera Thaksin till ekonomi priset till Alfred Nobels minne.

Eller varför inte Nobels fredspris? :crazy:
Link to comment
Dela på andra sajter

Ris det kommer att uppskattas av dem som blivit uppfödd på det

???? vad menar du? Ursäkta att jag inte förstår.
Link to comment
Dela på andra sajter

???? vad menar du? Ursäkta att jag inte förstår.

För står dig, du har det inte lätt i kammaren.

Pröva att googla eller slå i böckerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

För står dig, du har det inte lätt i kammaren.

Pröva att googla eller slå i böckerna.

"Trollet" frågan var inte till dig, ta din medicin och kryp in i din egen kammare.
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nu ska regeringen sälja ut ris för mindre än de köpt in det för.

http://www.nationmul...s-30193349.html

Bra ide att köpa in lite billigt ris nu och sälja tillbaka det till regeringen för ett högre pris senare.

Kan vi nominera Thaksin till ekonomi priset till Alfred Nobels minne.

Intressant! 500 000 ton skall sälja till ett pris c:a 4000THB/ton under marknadspris. Mycket pengar som skall tas som mutor av diverse politiker och höga tjänstemän.

Gänget vid makten har verkligen skaffat en kassako för deras privata förmögenheter!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...