Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof


Juha

Recommended Posts

Tycker det är ovanligt lugnt idag,men kvällen är inte slut än  :crazy: Själv kör jag på den nyktra trenden,har ju lika tråkigt iaf.Men det gäller att bita ihop,min tid kommer(hoppas jag)

Dröj ej för länge... man vet aldrig när den slutar. Se hur det gick för Kentha...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    461

  • MaiChai

    143

  • knifetown

    136

  • Tallviking

    123

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Manga och alla är stor skillnad. Tror inte dom gar under. Manga har redan ställt om till andra grödor,

Sen att dom är giriga är nat du far sta för. Har du varit norr om Bangkok? Eller sitter du pa Tallhyddan och drömmer om Thailand.

Ja jag har varit norr om Bangkok, en av fruns elevers föräldrars bjöd runt oss på en resa i norr. så man fick se lite sevärdheter och även en trevlig historielektion, mycket trevligt och mycket god mat även om en annan blev lite halvkass på väg hem. Men det var 4 av 5 solar i betyg. Ser att du försökt läsa in mig efter de bilder jag lagt upp, nej jag bor inte i Alingsås men staden är en liten och mysig stad att fika i på sommaren och kan rekommenderas. Men lite i rusket drömmer man om Thailand men det är till att vänta på nya semesterdagar, så är det. Girigheten angående bönderna är väl det om man läser vad du skriver, bla att de inte lider. Men höre du, har du missat at det är endel bönder som trots din påstådda rikedom och välmående tagit livet av sig???

Din text haltar...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker kraftigt att denne SwedeThai var snickare i ett före detta MPR liv.

Misstänker kraftigt att alla här INTE kan påverka utvecklingen i Thai samt att 3 thank you med flera inte bryr sig ett skit om vad vi tycker...

M.A.O vi behöver inte bråka om vad vi/ni anser är rätt och fel.. :crazy:  :17:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har varit norr om Bangkok, en av fruns elevers föräldrars bjöd runt oss på en resa i norr. så man fick se lite sevärdheter och även en trevlig historielektion, mycket trevligt och mycket god mat även om en annan blev lite halvkass på väg hem. Men det var 4 av 5 solar i betyg. Ser att du försökt läsa in mig efter de bilder jag lagt upp, nej jag bor inte i Alingsås men staden är en liten och mysig stad att fika i på sommaren och kan rekommenderas. Men lite i rusket drömmer man om Thailand men det är till att vänta på nya semesterdagar, så är det. Girigheten angående bönderna är väl det om man läser vad du skriver, bla att de inte lider. Men höre du, har du missat at det är endel bönder som trots din påstådda rikedom och välmående tagit livet av sig???

Din text haltar...

Kan inte se varför dom är giriga. Har dom salt en vara sa vill dom ha betalt för den om det sa är i Thailand eller Sverige.

Angaende självmord sa har dom väl Statistik som dom kan jämföra arsvis manad för manad.

Dom har ett dolt kapital i marken dom äger. Manga i nästa Generation kommer nog sälja marken dom ärver bara för att dom har annat jobb pa annan ort.

Du kommer nog se en utveckling som i Sverige pa jordbruket här. Omställningen till andra grödor sasom gummiträd,oljepalm och socker sker i rasande tackt

eftersom bönderna ser Ingen lönsamhet i riset. Själva har vi 350 oljepalmer som kommer att utvecklas mer när vi ser resultatet pa dom 2 olika Sorter vi har. 

När vi ser resultatet sa läggs ca 30-35 rai risfält ner till förman för olje Palm. Om du nu har en aning om hur manga skörda du har pa ett palmoljefält och hur manga

Kilo varje frukt har i snitt och per träd+ kilopris sa ser du en stor skillnad mot riset.

Själv är jag helt emot alla jordbruksbidrag.

Riset kommer nog om nagra ar hos manga familjer bara att odlas till husbehov i den omgivning jag bor i.

 

Angaende Alinsas sa känner jag staden utan och innan.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Wix skrev
 Girigheten angående bönderna

Att kalla det girighet när någon vill ha betalt för det han odlat och sålt

 

är nog ett svenskt rekord i att vara korkad :ahh:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Wix skrev

 Girigheten angående bönderna

Att kalla det girighet när någon vill ha betalt för det han odlat och sålt

 

är nog ett svenskt rekord i att vara korkad :ahh:

Tyvärr Kenneth så får jag hålla med dig (det fetade), men varför går ut och skriva sånt om dig själv här?

För läser du dialogen och inte missar att det finns ett frågetecken i mitt svar, så förstår du att jag frågar swed thai OM bönderna är giriga då han påstår att de sitter på förmögenheter. Läser du sen på fler inlägg jag skrivit så ser du att jag ogillar våld i alla former samt lider med alla fattiga bönder som blivit lurade av takinsläkten. Sist vill jag ta upp att du missat alla inlägg där jag lider med familjerna till bönder som pga ekonomisk kaos tagit livet av sig...

Så ja ditt inlägg är

"är nog ett svenskt rekord i att vara korkad :ahh:"

Värst vad en del börjar tjafsar med en efter att man skrivit vad man tycker om giftemål med stor åldersskillnad, ja att det är fel och synd om småtöserna.  :)

 

SWED THAI

"Sa du menar att alla tjejer som kommer fran isaan är fattiga.

Kan bara  säga att manga familjer sitter pa en förmögenhet om  dom säljer sin mark som dom har."

wix

"Så risbönder är rika giriga individer? Jag som trott att de var fattiga och behövde rispengarna för att inte gå under... Tack för inlägget, känns bra att veta sanningen."

wix

"Girigheten angående bönderna är väl det om man läser vad du skriver, bla att de inte lider. Men höre du, har du missat at det är endel bönder som trots din påstådda rikedom och välmående tagit livet av sig???"

Ändrades av wix

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr Kenneth så får jag hålla med dig (det fetade), men varför går ut och skriva sånt om dig själv här?

För läser du dialogen och inte missar att det finns ett frågetecken i mitt svar, så förstår du att jag frågar swed thai OM bönderna är giriga då han påstår att de sitter på förmögenheter. Läser du sen på fler inlägg jag skrivit så ser du att jag ogillar våld i alla former samt lider med alla fattiga bönder som blivit lurade av takinsläkten. Sist vill jag ta upp att du missat alla inlägg där jag lider med familjerna till bönder som pga ekonomisk kaos tagit livet av sig...

Så ja ditt inlägg är

"är nog ett svenskt rekord i att vara korkad :ahh:"

Värst vad en del börjar tjafsar med en efter att man skrivit vad man tycker om giftemål med stor åldersskillnad, ja att det är fel och synd om småtöserna.  :)

 

SWED THAI

"Sa du menar att alla tjejer som kommer fran isaan är fattiga.

Kan bara  säga att manga familjer sitter pa en förmögenhet om  dom säljer sin mark som dom har."

wix

"Så risbönder är rika giriga individer? Jag som trott att de var fattiga och behövde rispengarna för att inte gå under... Tack för inlägget, känns bra att veta sanningen."

wix

"Girigheten angående bönderna är väl det om man läser vad du skriver, bla att de inte lider. Men höre du, har du missat at det är endel bönder som trots din påstådda rikedom och välmående tagit livet av sig???"

Tror du ska läsa fran början pa sidan 1736, 1737, 1738,1752 och 1755.

Vem tar upp girigheten? Sa om nan inte lider sa är han girig skriver du här ovan i sista raden.

Vad tycker du om mutor förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du ska läsa fran början pa sidan 1736, 1737, 1738,1752 och 1755.

Vem tar upp girigheten? Sa om nan inte lider sa är han girig skriver du här ovan i sista raden.

Vad tycker du om mutor förresten?

Läs vad fan du vill, du ville göra gällande att bönderna inte är fattiga och då undrar man ju om de då är giriga då de vill ha pengar, samtidigt så har bönder tagit sina liv pga ekonomiska problem som orsakats av taksins ris/röstpengar. Detta missar du helt.

 

Vad jag tycker om mutor till risbönderna (för vi är i en ristråd) för att de skall rösta rött på yuingluck ala taksins marionetta... Jo tycker det är fel att köpa röster spec när man då sätter Thailands ekonomi på spel med att betala överpriser på ris de sen inte kan sälja och då förlorar Thailands folk stort...

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs vad fan du vill, du ville göra gällande att bönderna inte är fattiga och då undrar man ju om de då är giriga då de vill ha pengar, samtidigt så har bönder tagit sina liv pga ekonomiska problem som orsakats av taksins ris/röstpengar. Detta missar du helt.

 

Vad jag tycker om mutor till risbönderna (för vi är i en ristråd) för att de skall rösta rött på yuingluck ala taksins marionetta... Jo tycker det är fel att köpa röster spec när man då sätter Thailands ekonomi på spel med att betala överpriser på ris de sen inte kan sälja och då förlorar Thailands folk stort...

Ja tyvärr sa smörjas det nog härs och tvärs fran olika partier.

Även lärare med respektive far en bjudresa till norra Thailand av elevs föräldrar troligtvis i ett enda syfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tyvärr sa smörjas det nog härs och tvärs fran olika partier.

Även lärare med respektive far en bjudresa till norra Thailand av elevs föräldrar troligtvis i ett enda syfte.

Troligtvis fel antagande igen...

Syftet var att göra trevlige farrang glad, du har tydligen missat att frun är privatlärare och inte den som sätter betyg för eleverna...( En tidigare elev har nyligen fått jobb, han jobbar som pilot på Thaiair. ) Men nu var och är vi i en ristråd, och taksins risprogram håller på att välta landets ekonomi, och du är sur för att jag fått se norra Thailand på ett trevlig vis. Du trodde inte att jag varit i norra Thailand så pga det nämnde jag att visst har jag det. Men det viktiga är då inte vad jag sett utan att Thaksin som du ser som en ängel från ovan är en demon från nedan. Han har försatt Thailand i en svår situation... Och vad du än säger så har flera bönder tagit sina liv och flera lider och funderar hur de skall överleva pga att Thaksin satt dem på pottkanten.

Ändrades av wix

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis fel antagande igen...

Syftet var att göra trevlige farrang glad, du har tydligen missat att frun är privatlärare och inte den som sätter betyg för eleverna... Men nu var och är vi i en ristråd, och taksins risprogram håller på att välta landets ekonomi, och du är sur för att jag fått se norra Thailand på ett trevlig vis. Du trodde inte att jag varit i norra Thailand så pga det nämnde jag att visst har jag det. Men det viktiga är då inte vad jag sett utan att Thaksin som du ser som en ängel från ovan är en demon från nedan. Han har försatt Thailand i en svår situation... Och vad du än säger så har flera bönder tagit sina liv och flera lider och funderar hur de skall överleva pga att Thaksin satt dem på pottkanten.

Hade det varit sa illa som du skriver sa tror jag inte bönderna hade vänt sin kortege när dom ända var pa gang.

Sen att du spekulerar om ditt och datt  om Thaksin  och att jag skulle ha honom som ängel sa är du ute och seglar.

Tror du ditt försvar hade godtagits i Sverige om samma hade skett i en skola där? Frugan kan ju paverka betygssättaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det varit sa illa som du skriver sa tror jag inte bönderna hade vänt sin kortege när dom ända var pa gang.

 

 

Rice farmers 'conned' by Chada 

Please credit and share this article with others using this link:http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/396423/what-was-chada-up-to. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Normerna finns nog inte i Thailand, men inuti farbrorn på 65+ som skaffat sig en 25-40 år yngre dam från fattiga förhållande så pågår nog ändå en liten kamp om att övertyga sig själv om att om en rikare, snyggare och yngre man dyker upp, då åker man ut. Har ju hänt några ..gånger om man underdriver.lite..

Fanns det inte fattiga tjejer som accepterar gamla gubbar för att få ett bättre liv skulle nog Thailand vara rätt tomt på manliga faranger som flyttat dit, framförallt ut i obygden.

Jajamensan då skulle man va ganska ensam falang i Isaan vilket skulle vara skönt faktiskt. Att slippa alla gamla försupna skrivbordsexpert gubbar skulle höja livskvaliteten för oss andra avsevärt i byarna.

/Chaang4263

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackzhins vänner hotar och hindrar risfarmare från att demonstrera och kräva betalt för sitt ris 

 

One of the posters the red-shirt put up to oppose farmers reads “Democracy..No Hooligans Blockading Highway”, and another reads
“Don not come to make trouble in this area.”

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/706838-red-shirt-guards-seize-farmers-muster-point-on-friendship-highway/

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackzhins vänner hotar och hindrar risfarmare från att demonstrera och kräva betalt för sitt ris 

 

One of the posters the red-shirt put up to oppose farmers reads “Democracy..No Hooligans Blockading Highway”, and another reads

“Don not come to make trouble in this area.”

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/706838-red-shirt-guards-seize-farmers-muster-point-on-friendship-highway/

 

 

Mer om rödskjortornas aktiviteter för att stoppa risböndernas protester:  http://www.bangkokpost.com/breakingnews/396870/northeast-farmers-change-rally-site-avoid-confrontation

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/business/news/396960/rice-farmers-poorest-in-asean

 

Thailands risbönder tjänar minst i hela ASEAN på sitt ris-trots att Yingluck tyckte risstödsprogrammet var en succé...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Stödet har väl aldrig varit för böndernas skull, utan klanens affärsvänner.

 

Hon har ju iofs rätt stödet har ju varit en succé, för klanen Shinwatra och dess affärsvänner. Det var kanske det hon menade i sitt tal?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Korrumperade tjänstemän inom ris-programmet har förskingrat 60 miljarder THB av statens pengar till Hongkong via ett olagligt valutaväxlings nätverk i Yaowarat, hävdar en ris uppköpare .

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/397296/b60bn-iphoned-to-hong-kong-in-rice-pledging-scam

 

Nähä, du måste skoja det kan väl inte finnas någon som är korrumperad inom Thasksvinets fina risprogram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä, du måste skoja det kan väl inte finnas någon som är korrumperad inom Thasksvinets fina risprogram!

Den "store" affärsmannen trodde att han kunde manipulera Världsmarknaden, big misstake. Tyvärr så är det hans största supportergrupp som får betala priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Den "store" affärsmannen trodde att han kunde manipulera Världsmarknaden, big misstake. Tyvärr så är det hans största supportergrupp som får betala priset.

 

De får väl vara tacksamma för 500battaren de fick vid valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...