Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof


Juha

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jag gissar att ris inte är nåt som överlever i all evighet.

Enligt det jag vet om ris, så håller den bra kvalitet i ca 2 år. Och det i bästa fall.

Hög kvalité håller den bara i dryga året.

Att den idag späds ut med mindre mängder utländskt ris, gör inte saken bättre.

Så att använda sig att denna "ris-plan" kommer garanterat bara ha negativa resultat. I många år om det får fortsätta på detta vis.

Om man inte sitter i rätt position förstås.

Hej

Enligt vad som har framkommit i media har man ju redan sålt en del av riset och fått bra betalt?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    461

  • MaiChai

    143

  • knifetown

    136

  • Tallviking

    123

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag gissar att ris inte är nåt som överlever i all evighet.

Enligt det jag vet om ris, så håller den bra kvalitet i ca 2 år. Och det i bästa fall.

Hög kvalité håller den bara i dryga året.

Att den idag späds ut med mindre mängder utländskt ris, gör inte saken bättre.

Så att använda sig att denna "ris-plan" kommer garanterat bara ha negativa resultat. I många år om det får fortsätta på detta vis.

Om man inte sitter i rätt position förstås.

Du borde väl med din insikt i skördarbranchen höra något om hur småbönderna upplever det?

Vore roligt att höra någon fler med lite insikt uttala sig om hur småbönderna upplever det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt vad som har framkommit i media har man ju redan sålt en del av riset och fått bra betalt?

Mvh Isan Lover

Problemet är väl inte om eller att de sålt ris.

Problemet är systemet som införts.

Riset hade sålts ändå. Precis som det gjorts i alla år.

Tidigare år dock utan dagens "mellanhänder".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi i Europa / Sverige har ju också subventionerat jordbruket i alla år.

Förmodligen lite mer organiserat och med areal tror jag som den fasta utgångspunkten.

Nåt för Thailand att överväga kanske.

Ett nationellt datoriserat fastighetsregister är så oerhört användbart i jobbet med att få ordning på ett land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde väl med din insikt i skördarbranchen höra något om hur småbönderna upplever det?

Vore roligt att höra någon fler med lite insikt uttala sig om hur småbönderna upplever det.

I är ju mitt uppe i skördetider nu, så jag får återkomma om en månad när det börjar säljas lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt vad som har framkommit i media har man ju redan sålt en del av riset och fått bra betalt?

Mvh Isan Lover

Jag trodde priset för de påstådda försäljningarna var hemligt, men du som verkar ha direktkontakt med regeringen och tillgång till uppgifter som inte tillåts publiceras kan kanske upplysa om vilket pris de fick.

I siffrorna som visar att exporten minskat med 44% ingår även regeringens påstådda försäljningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstrår inte riktigt vad RISINDUSTRIIN , dvs rubriken på denna tråd, är för något. Ris är väl en jordbruksprodukt och inte en industri produkt?

Läste igår en artikel om världsmarknaden för ris.

Exportinkomsterna för ris för perioden 1 jan till 9 oktober 2012

Thailand 3,50 billion dollar

Vietnam 2,45 billion dollar

Indien 2,29 billion dollar

När det gäller ton har tydligen Vietnam och Indien större export än Thailand.

Men i pengar räknat är Thailand fortfarande nummer ett.

Exportinkomsterna är väl viktigare än hur många ton som exporteras.

Thailändskt ris är tydligen fortfarande det bästa

Thailand Will Remain Top Rice Exporter in 2012, Claims Commerce Ministry

Hej

Håller med dig om detta, och pratet om katastrof känns lika främmande, någon förlust eller "kris" blir det väl först om riset måste säljas med stora förluster, och om så blir fallet är väl tveksamt, det verkar ju finnas avsättning för ris, och det är nog många länder som är intreserade av Thailands stora risproduktion som dessutom håller hög kvalitet.

Katastrofen och krisen är nog mest ett försök ifrån politiska motståndare att misskreditera landets ovanligt populära regering, opinionsundersökningarna ger nog snarare kris och katastrof stämmning hos demokraterna, PAD och landets kuppande elit.

Mvh isan Lover

Thailand rice exports decreased 44% in 2012

Thai rice export figure decreased 44 percent in quantity and 32 percent in value from January to September 2012. The export volume was recorded at 5 million tonnes with a value of Bt106 billion.

Thai Rice Exporters Association reported the figures for Jan-Sep compared them to the same period last year which saw the export quantity of 9 million tonnes with a value of Bt156 billion.

Thai ris export siffra sjönk 44 procent i antal och 32 procent i värde januari-september 2012. Exportvolymen registrerades på 5 miljoner ton till ett värde av BT106 miljarder.

Thai Rice Exportörer Association rapporterade siffrorna för jan-sep jämfört dem med samma period förra året som såg exportkvantiteten av 9 miljoner ton till ett värde av Bt156 miljarder.

http://Thailand-busi...ased-44-in-2012

Regeringen gör ett bra jobb med sitt risprogram och

när risexportörerna lägger fram sina siffror så är det bara nonsens och ett försök att

misskreditera landets ovanligt populära regering, opinionsundersökningarna ger nog snarare kris och katastrof stämmning hos demokraterna, PAD och landets kuppande elit.

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med dig om detta, och pratet om katastrof känns lika främmande, någon förlust eller "kris" blir det väl först om riset måste säljas med stora förluster, och om så blir fallet är väl tveksamt, det verkar ju finnas avsättning för ris, och det är nog många länder som är intreserade av Thailands stora risproduktion som dessutom håller hög kvalitet.

Katastrofen och krisen är nog mest ett försök ifrån politiska motståndare att misskreditera landets ovanligt populära regering, opinionsundersökningarna ger nog snarare kris och katastrof stämmning hos demokraterna, PAD och landets kuppande elit.

Mvh isan Lover

Du griper efter dina halmstrån,och fortsätter med dina mantran. :not_i:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du griper efter dina halmstrån,och fortsätter med dina mantran. :not_i:

Hej

Jag är egentligen emot jordbruksstöd både i EU och Thailand om inte detta går till småbrukare och fattiga som verkligen behöver hjälp, men man får nog ändå avvakta resultatet av detta uppköpande av ris innan man är tvärsäker på utfallet, får man sålt riset och får hyfsat betalt så kan det ju gå vägen, så jag väntar på resultatet innan jag uttalar mig säkert om just detta stöds utfall, och ska det bli tal om en katastrof eller kris så vill det ju till att dom ansvariga gör riktigt dåliga affärer, och gör dom det så kommer dom att få betala för det i nästa val.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är egentligen emot jordbruksstöd både i EU och Thailand om inte detta går till småbrukare och fattiga som verkligen behöver hjälp, men man får nog ändå avvakta resultatet av detta uppköpande av ris innan man är tvärsäker på utfallet, får man sålt riset och får hyfsat betalt så kan det ju gå vägen, så jag väntar på resultatet innan jag uttalar mig säkert om just detta stöds utfall, och ska det bli tal om en katastrof eller kris så vill det ju till att dom ansvariga gör riktigt dåliga affärer, och gör dom det så kommer dom att få betala för det i nästa val.

Mvh Isan lover

Frågan är om landet har råd med att några korrupta politiker sanerar landet i så många år.Att köpa riset till ett pris över världsmarknadspriset och sedan sälja det med förlust liknar lite Ebberöds Bank och det vet vi ju hur det gick.Och detta exempel är ju bara ett av många dränerande saker som de röda hunnit med på 1 1/2 år knappt.Med den här takten på rån närmare sig stupet i rekordfart.Men de är ju OK för dig för det här visste väljarna om skulle ske när de röstade på de röda.Med andra ord så tycker du att de fattigaste kan skylla sig själva.Konstigt sätt att värna om de fattiga.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har Hong Kong verkligen framfört några misstankar eller haft några oficiella åsikter i frågan?

Mvh isan Lover

Hongkongs oberoende kommissionen mot korruption (ICAC) har upptäckt en olaglig överföring av pengar från Thailand men beslutade att lägga ned ärendet eftersom thailändska myndigheterna hade underlåtit att lämna in ett klagomål.

http://www.maipenrai.se/forum/t/21949-bt16-miljarder-foervunna/

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frågan är om landet har råd med att några korrupta politiker sanerar landet i så många år.Att köpa riset till ett pris över världsmarknadspriset och sedan sälja det med förlust liknar lite Ebberöds Bank och det vet vi ju hur det gick.Och detta exempel är ju bara ett av många dränerande saker som de röda hunnit med på 1 1/2 år knappt.Med den här takten på rån närmare sig stupet i rekordfart.Men de är ju OK för dig för det här visste väljarna om skulle ske när de röstade på de röda.Med andra ord så tycker du att de fattigaste kan skylla sig själva.Konstigt sätt att värna om de fattiga.

Hej

Just jordbruksstöd var ju en valfråga och det finns mig veterligen fortfarande ett stöd för ex.vis ris stödet.

Och jag vill se resultatet innan jag slänger in handduken och talar om kris och katastrof.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Just jordbruksstöd var ju en valfråga och det finns mig veterligen fortfarande ett stöd för ex.vis ris stödet.

Och jag vill se resultatet innan jag slänger in handduken och talar om kris och katastrof.

Mvh Isan Lover

Och siffrorna om detta är inte skäl nog?När du kastar in handduken för nåt Thaksin är inblandad i så har nog solen blivit blå.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och siffrorna om detta är inte skäl nog?När du kastar in handduken för nåt Thaksin är inblandad i så har nog solen blivit blå.

Hej

Jag kan ju ogilla jordbruksstöd, men ogilla militärkupper ändå mer.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag kan ju ogilla jordbruksstöd, men ogilla militärkupper ändå mer.

Mvh isan Lover

Det var ju oxå ett svar,not

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Just jordbruksstöd var ju en valfråga och det finns mig veterligen fortfarande ett stöd för ex.vis ris stödet.

Och jag vill se resultatet innan jag slänger in handduken och talar om kris och katastrof.

Mvh Isan Lover

Krisen kommer inte nu. Kanske inte nästa år. Kanske inte om två år.

Men den kommer om detta får fortsätta.

Och vem blir skadad av att andra länder tagit mycket större delar av världsmarknaden?

Fast å andra sidan kanske detta behövs, så vi slipper alla dessa småbönder som ändå inte gör nån egentlig nytta.

Om man gör dem fattigare, så kanske man kan köpa deras röster ännu billigare och då tjänar politikerna ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt vad som har framkommit i media har man ju redan sålt en del av riset och fått bra betalt?

Mvh Isan Lover

Bra betalt? Hur vet du det? Regeringen vägrar ju tala om hur mycket dom fått betalt.

Hur mycket betalar Regeringen per ton? Vad är Världsmarknadspriset per ton?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde väl med din insikt i skördarbranchen höra något om hur småbönderna upplever det?

Vore roligt att höra någon fler med lite insikt uttala sig om hur småbönderna upplever det.

Jag tycker att hans uttalanden visar på "noll koll"
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är egentligen emot jordbruksstöd både i EU och Thailand om inte detta går till småbrukare och fattiga som verkligen behöver hjälp, men man får nog ändå avvakta resultatet av detta uppköpande av ris innan man är tvärsäker på utfallet, får man sålt riset och får hyfsat betalt så kan det ju gå vägen, så jag väntar på resultatet innan jag uttalar mig säkert om just detta stöds utfall, och ska det bli tal om en katastrof eller kris så vill det ju till att dom ansvariga gör riktigt dåliga affärer, och gör dom det så kommer dom att få betala för det i nästa val.

Mvh Isan lover

Abhisits risstödsprogram gick direkt till bönderna, varför fortsatte PTP inte med ett liknande program?

Svar; Med ett sådant program är det svårt att roffa åt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Jag menade inte dig Surin P3. Jag menade IL :not_i:

Misstänkte det.

Och i och med det, så känns det som IL får lite väl många svar/mothugg ibland. Även för inlägg han inte skrivit eller är inblandad i. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt vad som har framkommit i media har man ju redan sålt en del av riset och fått bra betalt?

Mvh Isan Lover

Det har jag missat, har du någon länk till de mediauppgifterna?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli intressant att se vad uppköparna bjuder, ska snart tröska av 24 rai.

Är du ansluten till risstödet? Håll oss informerade, skall bli intressant. :thumbsup:
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...