Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof


Juha

Recommended Posts

Ja det är väll inget att hymla om gamla gubbar och unga tjejer. Det känner väll varenda klarsynt ( nykter ) människa till att minst 95 % av alla bofasta svenskar är

just gamla gubbar tillsammans med unga tjejer. Jag har då inte träffat på några svenska ungdomar som är bofasta i Thailand. Ung svensk kille tillsammans med ung Thai tjej som är bofast i Thailand. Väldigt ovanligt.

/Chaang4263

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    461

  • MaiChai

    143

  • knifetown

    136

  • Tallviking

    123

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Denis Blomgren

Jag tycker att man inte skall blanda in hur folk lever i Issan gammal man med ung kvinna skrivs det,personliga påhopp med m.m.Men vad är en ung tjej?  Enligt mej 20-25 års åldern,men vad jag kan se runt Udon är det väldigt sällan man ser en man i 60-70 åren med en så ung tjej. Istället ser det mer ut att vara si sådär en 20 års skillnad, mannen 60 och kvinnan runt 40 inte är väl det att säga gamla gubbar med unga tjejer.

Och mycket prat om ris-byar, finns det byar och familjer som endast har ris på sina marker? jo det finns, men då säljer man inte utan odlar för års-förbrukningen inom familjen, tycker mej se att dom flesta har ett antal grödor på sina marker, lite ris som blir mindre och mindre för att socker tar nu större plats på markerna tillsammans med tapioca. Detta är mina reflektioner som boende i Issan.

Samtidigt tycker jag att som gäst och inflyttad från Sverige borde vara mera ödmjuka i sin framtoning mot varandra, hålla ihop och hjälpas åt i ett främmande land.

Mvh Denis

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag personligen att det är ganska ointressant som nyhetsstoff att hänvisa till IL:s by, i synnerhet om man som du bara har negativt om personen IL att komma med, det kan ju knappast kallas för att diskutera risproblemet som tråden ju initialt handlar om, har argumenten om sakfrågan trutit så är det uppenbart att du bara kommer med en massa floskler och oförskämdheter om andra medlemmar och deras familjer, är det på det sättet du tycker att ett internetforum skall användas? Det är för mig obegripligt att en vuxen man kan vara så inihelvete inskränkt att han tar till sådana dumheter!

Om du har något som helst kurage ber du de medlemmar som bevistar div. träffar om ursäkt för din oförskämdhet och totala okunskap och generaliserande om deras familjeförhållanden!

 

Och personligen så tycker jag att om IL berättar att det i hans by inte finns några problem med betalning av ris så skall jag ha rätt att svara honom.

 

Sedan är det inte jag utan du och medlem swedethai som använder argumentet att om man vill argumentera på riktigt så bör man göra detta IRL, men detta är inte IRL.

 

Javisst är jag inskränkt, men om man lägger ut en massa foton på sig själv, sin partner och andra medlemmar från en fest forumträff så måste man väl tåla mer än bara hurtiga hejaramsor om hur kul det var, och gör man inte det, lägg inte ut bilder.

Eller hade ni tänkt er att alla skulle gratta er till att ni fixat unga fruar som gärna tittar på när ni drar till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är väll inget att hymla om gamla gubbar och unga tjejer. Det känner väll varenda klarsynt ( nykter ) människa till att minst 95 % av alla bofasta svenskar är

just gamla gubbar tillsammans med unga tjejer. Jag har då inte träffat på några svenska ungdomar som är bofasta i Thailand. Ung svensk kille tillsammans med ung Thai tjej som är bofast i Thailand. Väldigt ovanligt.

/Chaang4263

 

Det med unga tjejer och gamla gubbar, är enl mig överdrivet.. ... ..ok, på ställen som Pattaya och Phuket så är det väl mycket av detta för den rena sexturismen, men upp i norr så är nog de bofasta relationerna lite mer "normala", är tjejen typ över 35 år så vill jag nog inte kalla henne ung!

Ingen av de jag känner i vår by har den typ av relationer du syftar på, inga 20taggare med gubbar!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har dom ju fått i ett antal andra distrikt också, vad är det för speciellt med IL:s by jmf dessa andra, eller är det ett sätt att dra till dig billiga poäng? Ursäkta men det verkar vara mer viktigt att svartmåla en människa än att belysa fakta!

 

Jag var i Uthan Phan igår en liten stad närheten av Sisaket igår. Min svärmor var där för att tömma pengar det ryktades om bankrush då den banken är statlig hade erbjudit lån för thailändska staten.

fru

Den by min fru kommer ifrån är igentligen helt röd förutom mina svärföräldrar och fru. Byledaren var rätt så neutral för två år sedan men verkar ha sett fördelar med att hålla sig till rött. Vägen i byn är ny och fin och lärarna har fått sig ett rejält lönelyft sedan yingluck kom till makten. Som sagt blue sky rullar så fort svärmor har tillfälle att sätta sig ner hemma.

 

Det verkar finnas fördelar med att vara röd då man kan räkna med priviligier. Något som man kan förstå att folk tar till vara på när resurserna i knappa. Däremot helt oacceptabelt ur demokratisk synvinkel. Det är nästan lite diktatoriskt att straffa dem som väljer att lägga rösträtten på annat parti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i Uthan Phan igår en liten stad närheten av Sisaket igår. Min svärmor var där för att tömma pengar det ryktades om bankrush då den banken är statlig hade erbjudit lån för thailändska staten.

fru

Den by min fru kommer ifrån är igentligen helt röd förutom mina svärföräldrar och fru. Byledaren var rätt så neutral för två år sedan men verkar ha sett fördelar med att hålla sig till rött. Vägen i byn är ny och fin och lärarna har fått sig ett rejält lönelyft sedan yingluck kom till makten. Som sagt blue sky rullar så fort svärmor har tillfälle att sätta sig ner hemma.

 

Det verkar finnas fördelar med att vara röd då man kan räkna med priviligier. Något som man kan förstå att folk tar till vara på när resurserna i knappa. Däremot helt oacceptabelt ur demokratisk synvinkel. Det är nästan lite diktatoriskt att straffa dem som väljer att lägga rösträtten på annat parti.

Samma sak här i byn, typ en på hundra säger frugan är inte röd, dvs tänker lite längre än vad näsan räcker!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller hade ni tänkt er att alla skulle gratta er till att ni fixat unga fruar som gärna tittar på när ni drar till det?

 

Kan du översätta detta till svenska?

 

"Fixat" fru, nja,jag och alla som jag känner, OK något undantag finns det, "fixar" inte fru så det måste väl vara av egen erfarenhet du talar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak här i byn, typ en på hundra säger frugan är inte röd, dvs tänker lite längre än vad näsan räcker!

Jag har ju tidigare relaterat stort sett samma sak, men med ett ganska stort MEN, hustrun och några av hennes barndomsvänner, alltså runt de 40 eller däromkring som har ett förhållandevis OK liv träffades för ett par veckor sedan hemma i sin barndoms numer "röda by" för att rösta, ganska naturligt kom lite politik upp men det har vi ju redan talat om, det jag tyckte va ganska ovanligt var den öppna kritik som utdelades till fäder och i vissa fall mödrar som envist stirrade på "kanal röd" på TV:n och gav mer eller mindre fanken i nyhetrna som kablades ut i andra kanaler. Kommande generationer kanske inte odelat går i fädernas fotspår, inte ens ute i fattigbyarna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Chaiyaphum har inte pengar utbetalts än för tidiga skördar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen har jantelagen fått ett ansikte...fast det är bara i svart/vitt  för närvarande

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Inga problem med betalningen for riset i ar heller, vi ar mer an nojda.

 

Alla kommer med garanti att fa vad dom har blivit lovade sa fort laget normaliseras och terroristerna blir utjagade ur alla statliga byggnader.

 

Mvh isan lover

 

Vi får väl anta att IL talar sanning här och att de fått fullt betalt för sitt ris och med tanke på hur han beskrivit byn, livet och allt som har blivit bra där efter klanens inträde i politiken så är det nog en "Röd by" han bor i.

 

 

Tydligen har då inte pengarna räckt till alla röda byar eftersom dina svärföräldrar inte fått betalt, liksom många byar som inte är röda men trots det odlat ris som de sålt till regeringen under risprogrammet. Borde inte de fått betalt?

 

Ifall pengarna inte räcker till det regeringen lovat, är det demokratiskt riktigt då att bara betala till de byar som röstat på dig eller bör de pengar som finns fördelas jämnt till alla byar som skulle haft pengar?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Yingluck försvarar risprogrammet och avfärdar alla rykten och anklagelser om korruption.

 

Hon anklagar också demostranterna för problemen i programmet

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/yingluck-defends-rice-scheme-rejects-corruption-claim/

 

 

 

Yingluck får på käften för sitt tal "hate speech"

 

http://www.nationmultimedia.com/politics/Yingluck-slammed-for-disseminating-hate-speech-30227211.html

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du översätta detta till svenska?

 

"Fixat" fru, nja,jag och alla som jag känner, OK något undantag finns det, "fixar" inte fru så det måste väl vara av egen erfarenhet du talar!

 

Det var ju tråkigt om du inte förstår och jag ber självfallet om ursäkt för mitt otydliga språk.

"Fixa"  betyder ju numera i praktiken få tag på, antar detta gör det klarare.

 

I övrigt kollade jag in lite foton igen från Udonträffar, antingen är det så att männen ser äldre ut än de är eller att damerna ser yngre ut än de är,(annars är det pensionärer med unga fruar), har inga problem med det, men att ljuga för sig själv och tro att charm och utseende "fixat" damen, njae.

Men jag är övertygad om att de som lagt ut foto är medvetna om detta själva, och jag hittade en liten filmsnutt där män i min ålder och äldre dansade loss, ser ju kul ut, men ingen kan någonsin förneka ett "handsome man" syndrome.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Yingluck försvarar risprogrammet och avfärdar alla rykten och anklagelser om korruption.

 

Hon anklagar också demostranterna för problemen i programmet

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/yingluck-defends-rice-scheme-rejects-corruption-claim/

 

 

 

Yingluck får på käften för sitt tal "hate speech"

 

http://www.nationmultimedia.com/politics/Yingluck-slammed-for-disseminating-hate-speech-30227211.html

 

Detta måste väl ändå göra att ALLA precis ALLA inser vilken lögn som Yingluck och klanen försöker försörja sig på.

 

¨De har inte möjlighet att betala risbönderna sedan mitten på september på grund av elaka demonstrationer som började i december. :)

(javisst, alla i hela världen ser ju lögnen, men i Thailand hoppas man på att risbonden inte fattar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju tråkigt om du inte förstår och jag självfallet om ursäkt för mitt otydliga språk.

Fixa betyder ju numera i praktiken få tag på, antar detta gör det klarare.

I övrigt kollade jag in lite foton igen från Udonträffar, antingen är det så att männen ser äldre ut än de är eller att damerna ser yngre ut än de är,(annars är det pensionärer med unga fruar), har inga problem med det, men att ljuga för sig själv och tro att charm och utseende "fixat" damen, njae.

Men jag är övertygad om att de som lagt ut foto är medvetna om detta själva, och jag hittade en liten filmsnutt där män i min ålder och äldre dansade loss, ser ju kul ut, men ingen kan någonsin förneka ett "handsome man" syndrome.

Ja det kan ju vem som helst se att det är gubbdagis med unga damer som överallt annars. Inget konstigt. Helt normalt.

/Chaang4263

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan ju vem som helst se att det är gubbdagis med unga damer som överallt annars. Inget konstigt. Helt normalt.

/Chaang4263

Måste bara fråga, ser du det normalt om tex en 20 årig tös på gatan (i Sverige) blir ihop med nån granngubbe på 65+ och slutar umgås med jämnåriga och bara tar hand om gubben, städar lagar mat och det i sängen...

Här skulle det bli ett himla liv och jag tror personen (den äldre) skulle känna sig tvungen att flytta, men varför är det okey om det är en Thailändska att göra så? Själv tycker jag 20 åriga töser skall umgås med runt 20 åriga killar och ha en trevlig ungdom.

De dagar jag och frun var på myndigheten och registrerade vår äktenskap i Bkk så var vi de enda jämnåriga av alla par, tyckte det kändes väldigt konstigt... Som sagt nyfiken varför man ser det okey bara för att det handlar om Thailändskor.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju tråkigt om du inte förstår och jag ber självfallet om ursäkt för mitt otydliga språk. "Fixa" betyder ju numera i praktiken få tag på, antar detta gör det klarare.

 

Och som vanligt klipper du bort frågan du fick, du är urtypen av en amatörpolitiker! Svarar på något som möjligen skulle gynna dig själv! Håhåjaja, fortsätt du med ditt trista liv, vi som "lever" har det betydligt trevligare!

Det mest tråkiga med ditt påstådda intresse för internetforum är att när argumenten i sakfrågan tryter går du till personangrepp och när du då får mothugg blir du både oförskämd och dum, men det är OK, bara du kan ta en retur på det utan att grina och komma med påståenden om de MPR medlemmar som inte ens deltager i trådarna och deras familjer, men du har redan avslöjat dig som  en skitkastare av rang så.grina på du!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara fråga, ser du det normalt om tex en 20 årig tös på gatan (i Sverige) blir ihop med nån granngubbe på 65+ och slutar umgås med jämnåriga och bara tar hand om gubben, städar lagar mat och det i sängen...

Här skulle det bli ett himla liv och jag tror personen (den äldre) skulle känna sig tvungen att flytta, men varför är det okey om det är en Thailändska att göra så? Själv tycker jag 20 åriga töser skall umgås med runt 20 åriga killar och ha en trevlig ungdom.

De dagar jag och frun var på myndigheten och registrerade vår äktenskap i Bkk så var vi de enda jämnåriga av alla par, tyckte det kändes väldigt konstigt... Som sagt nyfiken varför man ser det okey bara för att det handlar om Thailändskor.

Nu blir det OT tyvär.

Men allvarligt? Hur många 20 åringar har du egentligen sett med 65+?

Du missade förmodligen med minst 10-20 år i din åldersbedomning! Klart att det finns, men vanligt, knappast!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det OT tyvär.

Men allvarligt? Hur många 20 åringar har du egentligen sett med 65+?

Du missade förmodligen med minst 10-20 år i din åldersbedomning! Klart att det finns, men vanligt, knappast!

Jag pratar inte om folket på detta forum, utan allmänt och då utifrån vad man sett på olika myndigheter i Bkk vid ett antal besök. Åldersbedömningen skulle isåfall även gälla frun som är kapabel att avgöra åldern klart bättre än vi misstänker jag.

Men det var inte vad min fråga handlade om,,, du svarar på mitt inlägg med frågor jag inte ställt. Men informera mig gärna om du har några svar på det jag undrar.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du översätta detta till svenska?

 

"Fixat" fru, nja,jag och alla som jag känner, OK något undantag finns det, "fixar" inte fru så det måste väl vara av egen erfarenhet du talar!

 

 

 

Kan väl inte göra mer än att kopiera in ditt inlägg, och så länge jag inte ändrat något sa har jag ju inte heller klippt bort något, "personangrepp" ? förklara gärna så jag inte gör det igen utan att förstå att jag gör ett personangrepp.

 

"Angriper MPR medlemmar" och deras familjer? "Skitkastare", angriper "folk som inte ens deltar i trådarna", förklara dig gärna i detalj.

 

Är det mina kommentarer om foton från Udonträffar så är det väl inte skitkasteri, ni lägger ut foton, skrattar åt och hyllar varandra, skriver namn på folk på bilderna och blir sedan skitsnea om någon inte hänger på.

 

Och du, jag har ett rätt bra liv, problemen är mindre än de varit på länge, och jag glad att du mår så bra också!

Men vad det gäller personangrepp och gnäll på andra skribenter vinner du alla dagar i veckan, kan inte påminna mig att du någonsin skrivet om själva trådarnas sakfråga utan bara gnällt på andra som verkligen tyckt något.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller hade ni tänkt er att alla skulle gratta er till att ni fixat unga fruar som gärna tittar på när ni drar till det?

Här är hela meningen,,,,,,,,,,drar vart då?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är hela meningen,,,,,,,,,,drar vart då?

 

Ehhhh.....

 

Nu har du fintat bort mig, kopierar du in ett av mina inlägg men hänvisar till ett annat, eller?

 

Kul med en förklaring så jag inte gör om mina misstag igen, så lär mig och andra på forumet som kanske inte heller förstår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju tråkigt om du inte förstår och jag ber självfallet om ursäkt för mitt otydliga språk.

"Fixa"  betyder ju numera i praktiken få tag på, antar detta gör det klarare.

 

I övrigt kollade jag in lite foton igen från Udonträffar, antingen är det så att männen ser äldre ut än de är eller att damerna ser yngre ut än de är,(annars är det pensionärer med unga fruar), har inga problem med det, men att ljuga för sig själv och tro att charm och utseende "fixat" damen, njae.

Men jag är övertygad om att de som lagt ut foto är medvetna om detta själva, och jag hittade en liten filmsnutt där män i min ålder och äldre dansade loss, ser ju kul ut, men ingen kan någonsin förneka ett "handsome man" syndrome.

Suck att du orkar???

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl anta att IL talar sanning här och att de fått fullt betalt för sitt ris och med tanke på hur han beskrivit byn, livet och allt som har blivit bra där efter klanens inträde i politiken så är det nog en "Röd by" han bor i.

 

 

Tydligen har då inte pengarna räckt till alla röda byar eftersom dina svärföräldrar inte fått betalt, liksom många byar som inte är röda men trots det odlat ris som de sålt till regeringen under risprogrammet. Borde inte de fått betalt?

 

Ifall pengarna inte räcker till det regeringen lovat, är det demokratiskt riktigt då att bara betala till de byar som röstat på dig eller bör de pengar som finns fördelas jämnt till alla byar som skulle haft pengar?

 

 

Jag tror att gubben som skimrar i rött i Udon Thani, anser att allt Yinglick och klanen står för, är demokrati och därmed är det demonstranternas fel att några få stackars bönder inte fått betalt, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 miljarder bath togs ut under 2 dagar.

Thailändare ogillar att banken lånar ut pengar till risstödet 

 

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/396004/run-on-gsb-funds-shows-public-distrusts-rice-scheme

 

 

Som tur är för banken är att pjutakki eliten istället satt in pengar.

Lilltakki, sonen till den landsflyktige har satt in 11 miljoner

 

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...