Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof


Juha

Recommended Posts

För står inte riktigt varför jag skall bära på det ni har mellan axlarna.

Men ok kan göra ett undan tag.

Undersökning publicerad den 21-10 Bankok Post.

2073 personer tillfrågade 14-20 oktober.

En av frågorna: vem vinner ett val nu, 63,4% till Pheu Thai 36,6 % för Demokraterna.

Så läs nu själva vidare finns säkert något negativt ni kan använda. Men det bjuder jag på .

Eftersom Carpenter uppenbarligen inte klarar av att lägga in en länk så lägger jag in den.

http://www.bangkokpo...-the-upper-hand

F.ö. en milt sagt konstig undersökning som borde ha rubriken "Vilket parti föredrar du om Thailand slopar flerpartisystemet och inför tvåpartisystem?"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    461

  • MaiChai

    143

  • knifetown

    136

  • Tallviking

    123

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok

För står inte riktigt varför jag skall bära på det ni har mellan axlarna.

Men ok kan göra ett undan tag.

Undersökning publicerad den 21-10 Bankok Post.

2073 personer tillfrågade 14-20 oktober.

En av frågorna: vem vinner ett val nu, 63,4% till Pheu Thai 36,6 % för Demokraterna.

Så läs nu själva vidare finns säkert något negativt ni kan använda. Men det bjuder jag på .

Jag kan förstå att det känns svårt. Du har nog fullt upp att försöka balansera det du har mellan axlarna. Verkar som det mest hänger och dinglar frikopplat från resten av kroppen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Din "demokratiska syn passar bra i...Nord Korea.

Hej

Själv delar jag nog inte din syn Nord Korea som ett bra demokratiskt exempel, Nord Korea påminner väl mer demokratiskt om kuppmakarnas syn på demokrati i Thailand.

I min demokratiska värld är det väljarna och deras vilja som är grunden, inte vad militär, rojalister, elit och extremistiska ogranisationer tycker.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

För någon vecka sedan påstod du att det inte var olagligt att Thaksin ändrade lagar och tjänade pengar på detta, bara omoraliskt.

Jo precis lika omoraliskt är det att militären kör över en regering och tar makten, men i Thailand är det lika lagligt som att ändra lagar för egen vinning.

Personligen tycker jag båda är skit, och anser att alla inblandade i dessa händelser skall in i finkan, men den nu valda regeringen vill att alla skall gå fria.

Demokrati......nej inte ens nära......

Verkar dock som att amnestin inte blir av, Abhisit ville själv bli granskad tillsammans med Sunthep och Thaksin, allt annat fotfolk skulle kunna gå fria, men där sket det sig.

Vanligt folk, politiska motståndare och andra som kan offras skall offras, men Thaksin, han är en person som man inte får röra, så nu skiter det sig nog med amnestin

Hej

Ja jag är väldigt osäker på om dessa lagändringar juridiskt sett är olagliga eftersom dom förmodligen har följt normala procedurer och fattats på ett demokratiskt sätt av dom personer, grupper och instanser som gör detta, och då handlar det om majoritetsbeslut tagna av dessa och inte något som en person själv har genomfört som vissa av er påstår.

Så enligt mig är det förmodligen lagligt sett ok, men i högsta grad olämpligt, omoraliskt och dumt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Synen på demokratin varierar naturligtvis. Du t.ex verkar kunna acceptera och försvara vad som helst bara det är en vald regering. Jag förväntar mig att den demokratiskt valda regeringen också respekterar sina väljarna mellan valdagarna och håller sig på dena smala vägen och tjänar landets bästa. Att de infört risprogrammet igen trots att alla vet att det inte gynnar den fattige bonden får mig att fundera varför de gjort det igen. Frågan är vem som får alla pengar som regeringen plöjer ner om det inte gynnar den lille fattige bonden i Isaan. Där är mina funderingar. Vad är dina funderingar om dessa pengar IL?

Hej

Jordbruksstödet i Thailand gynnsr precis som i EU helt fel grupper, dom små bönder som verkligen skulle behöva lite hjälp blir som vanligt utan, men olagligt är det inte och man för inga diskussioner om militärkupper inom EU p.g.a detta, man får försöka påverka detta genom lobbyverksamhet och dom politiska partierna och inte minst valen till EU.

Och du har rätt när det gäller min syn på demokrati, jag stöder denna näst intill hur långt som helst, och jag har stort förtroende för väljarna och deras förmåga att välja det parti som dom tror gynnar dom själva bäst, och jag misstror skarpt dom grupper i samhället som ligger bakom landets ca 19 militärkupper och ständigt hotar med nya om dom inte får som dom vill, dom kuppar och hotar landets folkvalda regeringar p.g.a egna särintressen och inte för landet och folkets bästa, tråkigt bara att en del människor går på kuppmakarnas lögner och försvarar dessa demokratins och folkets fiender.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jordbruksstödet i Thailand gynnsr precis som i EU helt fel grupper, dom små bönder som verkligen skulle behöva lite hjälp blir som vanligt utan, men olagligt är det inte och man för inga diskussioner om militärkupper inom EU p.g.a detta, man får försöka påverka detta genom lobbyverksamhet och dom politiska partierna och inte minst valen till EU.

Och du har rätt när det gäller min syn på demokrati, jag stöder denna näst intill hur långt som helst, och jag har stort förtroende för väljarna och deras förmåga att välja det parti som dom tror gynnar dom själva bäst, och jag misstror skarpt dom grupper i samhället som ligger bakom landets ca 19 militärkupper och ständigt hotar med nya om dom inte får som dom vill, dom kuppar och hotar landets folkvalda regeringar p.g.a egna särintressen och inte för landet och folkets bästa, tråkigt bara att en del människor går på kuppmakarnas lögner och försvarar dessa demokratins och folkets fiender.

Mvh Isan Lover

Du drar in Eu jordbruksstöd i ditt försvar. Jag tycker inte om det heller. En skillnad mellan Eu och Thailand tror och hoppas jag det finns och det är om Hong Kong hör av sig och tror sig hittat konstigheter med en stor summa pengar t.ex 16 000 000 000 euro från någon EU kommissionär, skulle det utredas ordentligt och inte tystas ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Carpenter uppenbarligen inte klarar av att lägga in en länk så lägger jag in den.

http://www.bangkokpo...-the-upper-hand

F.ö. en milt sagt konstig undersökning som borde ha rubriken "Vilket parti föredrar du om Thailand slopar flerpartisystemet och inför tvåpartisystem?"

...och med en enpartisystem skulle ju Klanens parti får 100% av rösterna...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du drar in Eu jordbruksstöd i ditt försvar. Jag tycker inte om det heller. En skillnad mellan Eu och Thailand tror och hoppas jag det finns och det är om Hong Kong hör av sig och tror sig hittat konstigheter med en stor summa pengar t.ex 16 000 000 000 euro från någon EU kommissionär, skulle det utredas ordentligt och inte tystas ner.

Hej

Beslut om stöd fattar politiker medans brott utredes av polis och åklagare, i detta fallet vet vi ju inte om det handlar om politisk smutskastning, brott eller rena skrönor, men finns det några som helst fakta som stöder dessa misstankar så bör man absolut utreda saken.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

För står inte riktigt varför jag skall bära på det ni har mellan axlarna.

Men ok kan göra ett undan tag.

Undersökning publicerad den 21-10 Bankok Post.

2073 personer tillfrågade 14-20 oktober.

En av frågorna: vem vinner ett val nu, 63,4% till Pheu Thai 36,6 % för Demokraterna.

Så läs nu själva vidare finns säkert något negativt ni kan använda. Men det bjuder jag på .

Du kanske inte vet hur man länkar vidare?

Gör så här. När du är inne på den sida du vill länka vidare högerklicka på den adress som står i adressfältet

http://www.maipenrai.se/forum/t/20607-ris-industrin-mot-katastof/page__st__120 detta är länken till denna sida.

När du högerklickar så får du upp en menyrad bläddrar du ner till och klickar på kopiera.

När du skrivit ditt inlägg högerklickar du igen bläddrar ner i menyraden till klistra in och klickar.

Lycka till. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Beslut om stöd fattar politiker medans brott utredes av polis och åklagare, i detta fallet vet vi ju inte om det handlar om politisk smutskastning, brott eller rena skrönor, men finns det några som helst fakta som stöder dessa misstankar så bör man absolut utreda saken.

Mvh isan lover

Varför skulle Hong Kongs myndigheter blanda sig i Thailändsk inrikespolitik? Varför tystar regeringen ner det hela?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför skulle Hong Kongs myndigheter blanda sig i Thailändsk inrikespolitik? Varför tystar regeringen ner det hela?

Hej

För det första verkar det råda osäkerhet om Hong Kong verkligen har blandat sig i Thailändsk inrikespolitik, både ifrån Thailands och Hong Kongs sida?

Men jag har opinionsmässig förståelse för att en demokratisk politiker påstår detta.

Och finns det någon som helst sanning i detta bör det absolut utredas,

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

För står inte riktigt varför jag skall bära på det ni har mellan axlarna.

Men ok kan göra ett undan tag.

Undersökning publicerad den 21-10 Bankok Post.

2073 personer tillfrågade 14-20 oktober.

En av frågorna: vem vinner ett val nu, 63,4% till Pheu Thai 36,6 % för Demokraterna.

Så läs nu själva vidare finns säkert något negativt ni kan använda. Men det bjuder jag på .

Den undersökningen är inte värt det digitala pappret det är skrivit på!

1. Ingen redovisning hur frågorna var formulerade.

2. Ingen uppgift om i vilka provinser frågorna var ställda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För det första verkar det råda osäkerhet om Hong Kong verkligen har blandat sig i Thailändsk inrikespolitik, både ifrån Thailands och Hong Kongs sida?

Men jag har opinionsmässig förståelse för att en demokratisk politiker påstår detta.

Och finns det någon som helst sanning i detta bör det absolut utredas,

Mvh isan lover

Öhh, för att få reda på om det finns någon sanning i det så måste man väl utreda eller hur? Just det som regeringen inte vill.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstrår inte riktigt vad RISINDUSTRIIN , dvs rubriken på denna tråd, är för något. Ris är väl en jordbruksprodukt och inte en industri produkt?

Läste igår en artikel om världsmarknaden för ris.

Exportinkomsterna för ris för perioden 1 jan till 9 oktober 2012

Thailand 3,50 billion dollar

Vietnam 2,45 billion dollar

Indien 2,29 billion dollar

När det gäller ton har tydligen Vietnam och Indien större export än Thailand.

Men i pengar räknat är Thailand fortfarande nummer ett.

Exportinkomsterna är väl viktigare än hur många ton som exporteras.

Thailändskt ris är tydligen fortfarande det bästa

Thailand Will Remain Top Rice Exporter in 2012, Claims Commerce Ministry

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstrår inte riktigt vad RISINDUSTRIIN , dvs rubriken på denna tråd, är för något. Ris är väl en jordbruksprodukt och inte en industri produkt?

Läste igår en artikel om världsmarknaden för ris.

Exportinkomsterna för ris för perioden 1 jan till 9 oktober 2012

Thailand 3,50 billion dollar

Vietnam 2,45 billion dollar

Indien 2,29 billion dollar

När det gäller ton har tydligen Vietnam och Indien större export än Thailand.

Men i pengar räknat är Thailand fortfarande nummer ett.

Exportinkomsterna är väl viktigare än hur många ton som exporteras.

Thailändskt ris är tydligen fortfarande det bästa

Thailand Will Remain Top Rice Exporter in 2012, Claims Commerce Ministry

Thailand rice exports decreased 44% in 2012

Thai rice export figure decreased 44 percent in quantity and 32 percent in value from January to September 2012. The export volume was recorded at 5 million tonnes with a value of Bt106 billion.

Thai Rice Exporters Association reported the figures for Jan-Sep compared them to the same period last year which saw the export quantity of 9 million tonnes with a value of Bt156 billion.

Thai ris export siffra sjönk 44 procent i antal och 32 procent i värde januari-september 2012. Exportvolymen registrerades på 5 miljoner ton till ett värde av BT106 miljarder.

Thai Rice Exportörer Association rapporterade siffrorna för jan-sep jämfört dem med samma period förra året som såg exportkvantiteten av 9 miljoner ton till ett värde av Bt156 miljarder.

http://Thailand-busi...ased-44-in-2012

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Öhh, för att få reda på om det finns någon sanning i det så måste man väl utreda eller hur? Just det som regeringen inte vill.

Hej

Har Hong Kong verkligen framfört några misstankar eller haft några oficiella åsikter i frågan?

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Den undersökningen är inte värt det digitala pappret det är skrivit på!

1. Ingen redovisning hur frågorna var formulerade.

2. Ingen uppgift om i vilka provinser frågorna var ställda.

Och alla andra optionsundersökningar inte värda pappren de är skrivna på.

Har du stora problem att folket gång på gång bekräftar val resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du läst hela mitt inlägg och inte bara första raden, så kanske du hade förstått vad jag menade.

Gå tillbaka och gör ett nytt försök att läsa "hela" mitt inlägg. 3(rader) hur svårt kan det vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du läst hela mitt inlägg och inte bara första raden, så kanske du hade förstått vad jag menade.

Gå tillbaka och gör ett nytt försök att läsa "hela" mitt inlägg. 3(rader) hur svårt kan det vara?

Det var ju en artikel i en tidning, finns även hos andra.

Men du får väl läsa undersökningen så får du svar, hur svårt kan det vara av en googelmästare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en artikel i en tidning, finns även hos andra.

Men du får väl läsa undersökningen så får du svar, hur svårt kan det vara av en googelmästare.

Enligt dig tycks varenda medlem på MPR förutom en vara googlande idi*ter som dessutom inte lever i verkligheten.

Skulle vilja veta var ligger den där verkligheten som vi andra inte lever i?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt dig tycks varenda medlem på MPR förutom en vara googlande idi*ter som dessutom inte lever i verkligheten.

Skulle vilja veta var ligger den där verkligheten som vi andra inte lever i?

Du får väl leta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en artikel i en tidning, finns även hos andra.

Men du får väl läsa undersökningen så får du svar, hur svårt kan det vara av en googelmästare.

Hur är det med din läsförståelse?

Får jag be dig gå tillbaka till min post #137 och läsa punkt 1 och 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstrår inte riktigt vad RISINDUSTRIIN , dvs rubriken på denna tråd, är för något. Ris är väl en jordbruksprodukt och inte en industri produkt?

Läste igår en artikel om världsmarknaden för ris.

Exportinkomsterna för ris för perioden 1 jan till 9 oktober 2012

Thailand 3,50 billion dollar

Vietnam 2,45 billion dollar

Indien 2,29 billion dollar

När det gäller ton har tydligen Vietnam och Indien större export än Thailand.

Men i pengar räknat är Thailand fortfarande nummer ett.

Exportinkomsterna är väl viktigare än hur många ton som exporteras.

Thailändskt ris är tydligen fortfarande det bästa

Thailand Will Remain Top Rice Exporter in 2012, Claims Commerce Ministry

Den sittande Regeringen säljer riset med förlust, dom vägrar att avslöja några siffror, oroväckande.

Risstödet kommer att påverka kvaliteten på riset, nu går bönderna för kvantitet före kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Förstrår inte riktigt vad RISINDUSTRIIN , dvs rubriken på denna tråd, är för något. Ris är väl en jordbruksprodukt och inte en industri produkt?

Läste igår en artikel om världsmarknaden för ris.

Exportinkomsterna för ris för perioden 1 jan till 9 oktober 2012

Thailand 3,50 billion dollar

Vietnam 2,45 billion dollar

Indien 2,29 billion dollar

När det gäller ton har tydligen Vietnam och Indien större export än Thailand.

Men i pengar räknat är Thailand fortfarande nummer ett.

Exportinkomsterna är väl viktigare än hur många ton som exporteras.

Thailändskt ris är tydligen fortfarande det bästa

Thailand Will Remain Top Rice Exporter in 2012, Claims Commerce Ministry

Hej

Håller med dig om detta, och pratet om katastrof känns lika främmande, någon förlust eller "kris" blir det väl först om riset måste säljas med stora förluster, och om så blir fallet är väl tveksamt, det verkar ju finnas avsättning för ris, och det är nog många länder som är intreserade av Thailands stora risproduktion som dessutom håller hög kvalitet.

Katastrofen och krisen är nog mest ett försök ifrån politiska motståndare att misskreditera landets ovanligt populära regering, opinionsundersökningarna ger nog snarare kris och katastrof stämmning hos demokraterna, PAD och landets kuppande elit.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

någon förlust eller "kris" blir det väl först om riset måste säljas med stora förluster, och om så blir fallet är väl tveksamt, det verkar ju finnas avsättning för ris, och det är nog många länder som är intreserade av Thailands stora risproduktion som dessutom håller hög kvalitet.

Jag gissar att ris inte är nåt som överlever i all evighet.

Enligt det jag vet om ris, så håller den bra kvalitet i ca 2 år. Och det i bästa fall.

Hög kvalité håller den bara i dryga året.

Att den idag späds ut med mindre mängder utländskt ris, gör inte saken bättre.

Så att använda sig att denna "ris-plan" kommer garanterat bara ha negativa resultat. I många år om det får fortsätta på detta vis.

Om man inte sitter i rätt position förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...