Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof


Juha

Recommended Posts

Till slut så har man plundrat det som gick och då är det färdiglekt.

Kan gå fort.

 

 

Och var är pengarna då? Inte i Thailand iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    461

  • MaiChai

    143

  • knifetown

    136

  • Tallviking

    123

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Frågan är väl snarare: Hur naiv är du egentligen? 

 

 

Jag är väldigt naiv.

 

Vad tycker du om korruptionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Host, host, hur är det med moralen och framförallt mattekunskapen?

 

Du glömde att de snor 80% av skattemedel eller menar du på fullt allvar att du som svensk accepterar att en regering försnillar 80%?

Hej

 

Det finns inga som helst belägg för att regeringen lägger beslag på en enda procent av risstödet, men tro kan man ju alltid göra.

 

Dom som tjänar mest på risstödet är storodlare och uppköpare och här dominerar kineserna och riskartellen, säkerligen hamnar mest här och i den gruppen finns det både demokrater och PT anhängare.

 

Men stödet når som sagt för första gången även den lillie mannen i dom avlägsnaste delarna av landet, så här har ju regeringen lyckats.

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det finns inga som helst belägg för att regeringen lägger beslag på en enda procent av risstödet, men tro kan man ju alltid göra.

 

Dom som tjänar mest på risstödet är storodlare och uppköpare och här dominerar kineserna och riskartellen, säkerligen hamnar mest här och i den gruppen finns det både demokrater och PT anhängare.

 

Men stödet når som sagt för första gången även den lillie mannen i dom avlägsnaste delarna av landet, så här har ju regeringen lyckats.

 

Mvh isan lover 

 

Tillbaka på det gamla rasistspåret ser jag, vad har Pheu Thais ministrar för etnicitet egentligen? Yingluck? Chalerm? Plodprasop? Kttirat?

 

Hade du hängt med lite så är det bara ett mindre antal uppköpare som som får hantera regeringens enorma risuppköp och de är förmodligen thai-kineser men de är garanterat supporters till den nu sittande regeringen!

 

Du har ju noggrant undvikit att kommentera att Klanen Shinawatra numera ingår ibland Forbes "Super-Rich" lite drygt 20 månader efter de kommit till makten igen, så visst är det lukurativt att ägna sig åt politik.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Tillbaka på det gamla rasistspåret ser jag, vad har Pheu Thais ministrar för etnicitet egentligen? Yingluck? Chalerm? Plodprasop? Kttirat?

 

Hade du hängt med lite så är det bara ett mindre antal uppköpare som som får hantera regeringens enorma risuppköp och de är förmodligen thai-kineser men de är garanterat supporters till den nu sittande regeringen!

 

Du har ju noggrant undvikit att kommentera att Klanen Shinawatra numera ingår ibland Forbes "Super-Rich" lite drygt 20 månader efter de kommit till makten igen, så visst är det lukurativt att ägna sig åt politik.

Hej

 

Det är inte bara dom ev. risuppköpare som ev. ingår i regeringen som har kinesiskt ursprung och tillhör kartellen, det börjar flera led tidigare ute i provinserna i princip varje amphoe där ris odlas och alla tjänar dom på stödet och detta oavsett var dom har sina partisympatier, enligt mig är det omöjligt att dra slutsatsen att det är fler uppköpare och storodlare ifrån PT än Demokraterna som tjänar på risstödet, det finns helt enkelt inget underlag för en sån slutsats.

 

Och teorin att t.ex just familjen Shinawatra skulle ha berikat sig på just risstödet är jag tveksam till, dom var rika redan ångt innan något risstöd fanns och har mig veterligen tjänat sina pengar i andra branscher.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är inte bara dom ev. risuppköpare som ev. ingår i regeringen som har kinesiskt ursprung och tillhör kartellen, det börjar flera led tidigare ute i provinserna i princip varje amphoe där ris odlas och alla tjänar dom på stödet och detta oavsett var dom har sina partisympatier, enligt mig är det omöjligt att dra slutsatsen att det är fler uppköpare och storodlare ifrån PT än Demokraterna som tjänar på risstödet, det finns helt enkelt inget underlag för en sån slutsats.

 

Och teorin att t.ex just familjen Shinawatra skulle ha berikat sig på just risstödet är jag tveksam till, dom var rika redan ångt innan något risstöd fanns och har mig veterligen tjänat sina pengar i andra branscher.

 

Mvh isan lover

 

Du glömde etniciteten på ministrarna i regeringen...i princip thaikineser allihop. De som du gör rasistiska utfall mot så ofta du kan verkar det som. Men de sitter i Pheu Thai regeringen.

 

Klanen Shinawatra verkar främst inom politiken och det är lukurativt som du sett, redan efter 20 månader så är klanen med bland thailands topp 10  miljardärer...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Du glömde etniciteten på ministrarna i regeringen...i princip thaikineser allihop. De som du gör rasistiska utfall mot så ofta du kan verkar det som. Men de sitter i Pheu Thai regeringen.

 

Klanen Shinawatra verkar främst inom politiken och det är lukurativt som du sett, redan efter 20 månader så är klanen med bland thailands topp 10  miljardärer...

Hej

 

Etniciteten på landets politiker i parlamentet var vid ett tidigare tillfälle ca 85% Thi-kineser och det är ganska mycket när dom utfgör ca 10% av befolkningen, och det gäller till stor del även PT, men här var det ju risupköpare vi talade om, och i vår del av Thailand är det Isaanborna som odlar riset, redan i första uppköpsledet tar Tha- Kineserna över, och dom i in tur levererar till Bangkok kineser, jag tror att det är så att vi som odlar får 12 000-12 600 baht per ton och att resten av risstödet delas av uppköparna i kartellen, om detta är rimligt eller ej att uppköparna tar sin del av kakan kan man kanske ha åsikter om, men ungefär så fungerar de nog.

 

Vad det gäller klanen Shinawatra som du kallar familjen så vidhåller jag nog att deras förmögenhet grundades i affärsvärlden och inte i politiken, har man inkomster ifrån politiken så är dom säkerligen inte alls i närheten av dom man har tjänat på sina privata affärer.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Att mestadels ThaiKineser tillhör mellanleden och tjänar pengar på detta, och att thai-kineser inte

är risbönder i större utsträckning än vad som idag är fallet

beror i huvudsak på att när dessa människor invandrade till Thailand så fick de vare sig medborgarskap

eller rätt till att köpa jordbruksmark. De hunsades och diskriminerades istället av de "äkta" Thailändarna.

På grund av detta fick de livnära sig och syssla med andra affärer där bl.a.

Risuppköpare, kvarnverksamhet och grosshandel ingick.

Numera är det ingen som hindrar IsanLovers sk äkta Thailändare att själva bli "uppköpare" eller politiker om de vill det,

och det är i mitt tycke vidrigt att läsa IsanLovers unkna och rasistiska pikar åt ett visst etniskt håll.

Han har spridit sina självupptagna rasiståsikter i flera år här på MPR, vilket bildar en tydlig bild av vad han går för.

Folk som gör dessa negativa och svepande etniska utpekande är i mitt tycke obildade, enkelspåriga och

obehagliga människotyper.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är inte bara dom ev. risuppköpare som ev. ingår i regeringen som har kinesiskt ursprung och tillhör kartellen, det börjar flera led tidigare ute i provinserna i princip varje amphoe där ris odlas och alla tjänar dom på stödet och detta oavsett var dom har sina partisympatier, enligt mig är det omöjligt att dra slutsatsen att det är fler uppköpare och storodlare ifrån PT än Demokraterna som tjänar på risstödet, det finns helt enkelt inget underlag för en sån slutsats.

 

Och teorin att t.ex just familjen Shinawatra skulle ha berikat sig på just risstödet är jag tveksam till, dom var rika redan ångt innan något risstöd fanns och har mig veterligen tjänat sina pengar i andra branscher.

 

Mvh isan lover

Enligt dig så är det väl skurken Abhisit som har berikat sig på risstödet???? Dit tjat om Kungliga rådgivare och Kinesiska riskarteller börjar bli aningen tröttsamt. Enligt mig hit, enligt mig dit.

Suck!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

 

Etniciteten på landets politiker i parlamentet var vid ett tidigare tillfälle ca 85% Thi-kineser och det är ganska mycket när dom utfgör ca 10% av befolkningen, och det gäller till stor del även PT, men här var det ju risupköpare vi talade om, och i vår del av Thailand är det Isaanborna som odlar riset, redan i första uppköpsledet tar Tha- Kineserna över, och dom i in tur levererar till Bangkok kineser, jag tror att det är så att vi som odlar får 12 000-12 600 baht per ton och att resten av risstödet delas av uppköparna i kartellen, om detta är rimligt eller ej att uppköparna tar sin del av kakan kan man kanske ha åsikter om, men ungefär så fungerar de nog.

 

Vad det gäller klanen Shinawatra som du kallar familjen så vidhåller jag nog att deras förmögenhet grundades i affärsvärlden och inte i politiken, har man inkomster ifrån politiken så är dom säkerligen inte alls i närheten av dom man har tjänat på sina privata affärer.

 

Mvh isan lover

 

Thaksin grundade väl sin förmögenhet i BIB!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin grundade väl sin förmögenhet i BIB!!

 

 

Thaksins första affärer var inte så lyckade och slutade med en skuld på 50 miljoner thb.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Vad det gäller klanen Shinawatra som du kallar familjen så vidhåller jag nog att deras förmögenhet grundades i affärsvärlden och inte i politiken, har man inkomster ifrån politiken så är dom säkerligen inte alls i närheten av dom man har tjänat på sina privata affärer.

Man får nog vara mycket naiv om man tror att Taxen hållit isär sina politisk uppdrag med sina affärer.

Vi har under åren tagit upp lika många exempel som ett svenskt sommarregn kring hur Taxen använt politiken för att nå sina privata, ekonomiska syften.

Detta glömmer IL väldigt fort (eller vill inte ta upp dessa flagranta fall)

ETT av fallen; försäljningen av Shin Group torde vara tillräckligt för att få en idé om hur Taxen använt politiken för att tjäna pengar.

 

Glöm aldrig de bedrägerier Taxen gjort mot det Thailändska folket!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Enligt dig så är det väl skurken Abhisit som har berikat sig på risstödet? ??? Dit tjat om Kungliga rådgivare och Kinesiska riskarteller börjar bli aningen tröttsamt. Enligt mig hit, enligt mig dit.

Suck!!!!

Hej

 

Ja sanningen är jobbig ibland.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Enligt dig så är det väl skurken Abhisit som har berikat sig på risstödet? ??? Dit tjat om Kungliga rådgivare och Kinesiska riskarteller börjar bli aningen tröttsamt. Enligt mig hit, enligt mig dit.

Suck!!!!

Hej

 

Jag utesluter inte alls att medlemmar i klanen Apishit har tjänat pengar på risstödet.

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag utesluter inte alls att medlemmar i klanen Apishit har tjänat pengar på risstödet.

 

Mvh isan lover 

 

Tveklöst finns det personer ur klanen Abhisit (han heter Abhisit du vet, bara gravt socialt störda människor envisas med att hitta på namn som de flesta normalbegåvade 7-åringar skulle rynka på näsan åt) som tjänat pengar på risstödet, Abhisits kusin Suranand bland annat är ju Yinglucks privata rådgivare och enligt många nummer två efter Thaksin.

 

Det finns säkert även andra i Abhisits närhet som tjänar en slant på bedrägeriet, gruppen av människor i Thailand med mycket makt och kontakter är trots allt en ganska liten och homogen grupp oavsett vem de stöder, men närmast grytan får alltid de finaste bitarna.

 

De som procentuellt får mest, det vill säga de som programmet framförallt var avsett för, är dock bychefer, kommunchefer, provinschefer mm i de provinserna där det odlas mycket ris och även om vissa av dem egentligen inte är PT-anhängare så är ett par hundra miljoner Baht om året ett skäl bra nog för att se till att det fortsätter och det i sin tur är skäl nog att uppmuntra gräsrötterna att fortsätta rösta på PT, även om Demokraternas risprogram gav småbönderna lika mycket men kostade staten en bråkdel.

 

Som jag skrivit tidigare, jag har inget emot ett generöst risbidrag, hela världen håller sina jordbrukare under armarna, men om regeringen verkligen bara velat stöda fattiga bönder så kunde de nått samma resultat till en bråkdel av kostnaden. Nu var det dock inte det de ville och därför har vi det vi har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst finns det personer ur klanen Abhisit (han heter Abhisit du vet, bara gravt socialt störda människor envisas med att hitta på namn som de flesta normalbegåvade 7-åringar skulle rynka på näsan åt) som tjänat pengar på risstödet, Abhisits kusin Suranand bland annat är ju Yinglucks privata rådgivare och enligt många nummer två efter Thaksin.

 

Det finns säkert även andra i Abhisits närhet som tjänar en slant på bedrägeriet, gruppen av människor i Thailand med mycket makt och kontakter är trots allt en ganska liten och homogen grupp oavsett vem de stöder, men närmast grytan får alltid de finaste bitarna.

 

De som procentuellt får mest, det vill säga de som programmet framförallt var avsett för, är dock bychefer, kommunchefer, provinschefer mm i de provinserna där det odlas mycket ris och även om vissa av dem egentligen inte är PT-anhängare så är ett par hundra miljoner Baht om året ett skäl bra nog för att se till att det fortsätter och det i sin tur är skäl nog att uppmuntra gräsrötterna att fortsätta rösta på PT, även om Demokraternas risprogram gav småbönderna lika mycket men kostade staten en bråkdel.

 

Som jag skrivit tidigare, jag har inget emot ett generöst risbidrag, hela världen håller sina jordbrukare under armarna, men om regeringen verkligen bara velat stöda fattiga bönder så kunde de nått samma resultat till en bråkdel av kostnaden. Nu var det dock inte det de ville och därför har vi det vi har.

Man kan med viss fasa undra vad som kommer att hända den dag då Regeringen tvingas ta bort risstödet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan med viss fasa undra vad som kommer att hända den dag då Regeringen tvingas ta bort risstödet?

 

Regeringen styrs inte av ett gäng knäppgökar, det som ter sig konstigt för oss är välgenomtänkt opportunism. Regeringen rivstartade med risprogram, minimilönhöjningar, rabatter på bilar och tablets för barnen för att försäkra sig om vidhållet folkligt stöd för att garantera att inga militära, juridiska eller konstitutionella kupper skulle inträffa samt att förbereda för en snabb Thaksinsk återkomst. Motståndet mot Thaksins amnesti och Demokraternas oväntade överlägsna vinst i Bangkok gör dock att de byter till Plan B; försäkra sig om att vinna nästa val. Då kan regeringen under två år i tysthet avbyta det misslyckade tabletprogrammet samt skära lite i risstödet för att ett halvår innan nästa val återstarta dessa projekt, med dubbel verkningsgrad, och därmed än en gång slå de trötta Demokraterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

kommunchefer, provinschefer

De som procentuellt får mest, det vill säga de som programmet framförallt var avsett för, är dock bychefer, kommunchefer, provinschefer mm i de provinserna där det odlas mycket ris och även om vissa av dem egentligen inte är PT-anhängare så är ett par hundra miljoner Baht om året ett skäl bra nog för att se till att det fortsätter och det i sin tur är skäl nog att uppmuntra gräsrötterna att fortsätta rösta på PT, även om Demokraternas risprogram gav småbönderna lika mycket men kostade staten en bråkdel.

Hej

 

Hur t.ex bychefer ska få ta del av risstödet utan att själva odla och sälja ris är för mig en gåta om man ser till hur det fungerar i vårt område och by, och jag ser inte heller hur kommunchefer och provinschefer ska få ta del av risstödet utan att själva odla och sälja ris, stödet betalas ju ut när man väger och säljer riset.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

kommunchefer, provinschefer

Hej

 

Hur t.ex bychefer ska få ta del av risstödet utan att själva odla och sälja ris är för mig en gåta om man ser till hur det fungerar i vårt område och by, och jag ser inte heller hur kommunchefer och provinschefer ska få ta del av risstödet utan att själva odla och sälja ris, stödet betalas ju ut när man väger och säljer riset.

 

Mvh isan Lover

Någon administrerar och betalar ut stöden åt staten, och tar då givitsvis en viss fet provision för det.

Det är byachefer, kommunchefer och provinschefer som har det uppdraget åt regeringen.

Rätt att stötet betalas ut när man väger in riset, men inte hela beloppet når risbonden.

Detta lönsamma uppdrag är väl tacken för att man är lojal med regeringen.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kommunchefer, provinschefer Hej   Hur t.ex bychefer ska få ta del av risstödet utan att själva odla och sälja ris är för mig en gåta om man ser till hur det fungerar i vårt område och by, och jag ser inte heller hur kommunchefer och provinschefer ska få ta del av risstödet utan att själva odla och sälja ris, stödet betalas ju ut när man väger och säljer riset.   Mvh isan Lover
Finns hur manga satt som helst. I var by finns bara en uppkopare, bychefen, och dar gors smabonderna medskyldiga genom att acceptera att bara fa 12,000 mot 15,000 Baht per ton mot att de registreras for X antal ton mer an de hade. Det ar sedan kommunchefen som ager forvaringssmagasinet som han hyr ut for grova pengar och saljer ris pa sidan om och det ar provinschefen som overser alla utbetalningar. Jag har inga inspelningar med dold kamera att styrka mina pastaenden men att ett sa lattvindigt stod, med sa grova maskor, inte skulle missbrukas I Thailand ar en fantastiskt naiv uppfattning. Hade regeringen bara velat stoda fattiga bonder kunde de betalat dem direkt per areal men da hade fusket blivit sa mycket svarare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Någon administrerar och betalar ut stöden åt staten, och tar då givitsvis en viss fet provision för det.

Det är byachefer, kommunchefer och provinschefer som har det uppdraget åt regeringen.

Rätt att stötet betalas ut när man väger in riset, men inte hela beloppet når risbonden.

Detta lönsamma uppdrag är väl tacken för att man är lojal med regeringen.

 

Leif

Hej

 

Själv tror jag att uppköparna tar den del av stödet som bönderna inte får vid försäljning, om man tar vår egen bychef som exempel så är han inte rik, odlar eucalyptus på 7 rai och har totalt ca 25 rai, ett hus som tillhör dom billigaste i byn, utmärker sig inte på något sätt, ska plantera sina första rai med gummiträd i år.

 

Och att uppköparen också är bychef tror jag inte är så vanligt i Isaan.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv tror jag att uppköparna tar den del av stödet som bönderna inte får vid försäljning, om man tar vår egen bychef som exempel så är han inte rik, odlar eucalyptus på 7 rai och har totalt ca 25 rai, ett hus som tillhör dom billigaste i byn, utmärker sig inte på något sätt, ska plantera sina första rai med gummiträd i år.

 

Och att uppköparen också är bychef tror jag inte är så vanligt i Isaan.

 

Mvh isan lover

Det är skillnad i en Robin Hoodby som heter Utopia,där finns det bara rättroget folk och inga profitörer  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det är skillnad i en Robin Hoodby som heter Utopia,där finns det bara rättroget folk och inga profitörer  :crazy:

Hej

 

Våran by har inga uppköpare alls, vi tvingas åka till antingen Ban Dung eller Fao Rai för att sälja vårt ris, så detta gäller dom 10-15 närmaste byarna också, så deras bychefer är i vart fall inte uppköpare.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Våran by har inga uppköpare alls, vi tvingas åka till antingen Ban Dung eller Fao Rai för att sälja vårt ris, så detta gäller dom 10-15 närmaste byarna också, så deras bychefer är i vart fall inte uppköpare.

 

Mvh isan lover

Det var ju det jag sa "inga profitörer"bara lakejer :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...