Jump to content
IGNORERAD

Ris-industrin mot katastof


Juha

Recommended Posts

Hej   Jordbruksstöd är ju vanligt förekommande i många länder och världsdelar, EU är väl den största bidragsgivaren i världen, och visst kan man vara kritisk mot det, hur länge man kan ge stöd är ju beroende på hur man prioriterar inom budgeten, visst kan man fortsätta om man vill.   Mvh Isan Lover
Jordbruksstöd... EU har till att börja med en ganska mycet större budget än Thailand och kan bränna mer pengar på idi*tiska principer och strejkande bönder om de vill. Men om låt oss säga Reinfeldt lovade de svenska mjölkbönderna 30 kronor litern för mjölken, samma mjölk som kostar 12,50 i butiken, skulle du kalla det jordbruksstöd eller röstköp?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2,2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    461

  • MaiChai

    143

  • knifetown

    136

  • Tallviking

    123

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag blir lite fundersam.   Jag har läst här på MPR under en längre tid att Thailand är mer eller mindre bankrutt, att det bara är en tidsfråga innnan ekonomin kraschar fullständigt osv. Igår gjorde jag för skojs skull en sökning på "Thailand economy" och fick fram ett antal siffror som sjöng Thailands lov i en massa olika tonarter, och det var inte gamla sidor från 2008 utan en del behandlade tom ekonomin under 2013. Inflation på 3% med mera, med mera.   Jag tycker det är väldigt konstigt att diverse olika ekonomiska sajter kan prisa Thailands ekonomi samtidigt som MPR-experterna dömer ut den fullständigt...   Även om regeringen friserar siffrorna så borde det väl någonstans lysa igenom att kejsaren är naken...
Så länge det finns pengar att låna så går det ju, att industrin i Thailand går bra gör ju at lånebehovet är mindre men när regeringen börjar tala om at låna pengar ur budgeten 2014-2016 för att täcka underskottet i risprogrammet så börjar jag iallafall bli orolig. Ifall Thailand går så bra varför använder de då sig inte av alla pengar de hävdar sig tjäna för att täcka underskottet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det finns pengar att låna så går det ju, att industrin i Thailand går bra gör ju at lånebehovet är mindre men när regeringen börjar tala om at låna pengar ur budgeten 2014-2016 för att täcka underskottet i risprogrammet så börjar jag iallafall bli orolig. Ifall Thailand går så bra varför använder de då sig inte av alla pengar de hävdar sig tjäna för att täcka underskottet?

Jag har inte detaljstuderat Thailands ekonomi utan blev bara fundersam över skillnaden: I det ena fallet nattasvart och i det andra rejält vitt. Om det hade funnits lite gråskalor här och där så hade jag inte reagerat nämnvärt.

Att jag tittade på Thailands ekonomi berodde på att jag funderar på hur växelkursen kommer att utveckla sig de närmaste månaderna.

Överföra pengar nu eller om 1-2 månader alltså...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det finns pengar att låna så går det ju, att industrin i Thailand går bra gör ju at lånebehovet är mindre men när regeringen börjar tala om at låna pengar ur budgeten 2014-2016 för att täcka underskottet i risprogrammet så börjar jag iallafall bli orolig. Ifall Thailand går så bra varför använder de då sig inte av alla pengar de hävdar sig tjäna för att täcka underskottet?

No problem

Yingluck är ute på en världsturne för att "låna" pengar

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jordbruksstöd... EU har till att börja med en ganska mycet större budget än Thailand och kan bränna mer pengar på idi*tiska principer och strejkande bönder om de vill. Men om låt oss säga Reinfeldt lovade de svenska mjölkbönderna 30 kronor litern för mjölken, samma mjölk som kostar 12,50 i butiken, skulle du kalla det jordbruksstöd eller röstköp?

Hej

 

Jordbruksstöd är nog just jordbruksstöd och bör väl benämnas som det, visst kan olika stödåtgärder ifrån olika länders regeringar påverka väljarna och det gäller väl jordbruksstöd också, men det kan det göra både på ett positivt och negativt sätt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Jordbruksstöd är nog just jordbruksstöd och bör väl benämnas som det, visst kan olika stödåtgärder ifrån olika länders regeringar påverka väljarna och det gäller väl jordbruksstöd också, men det kan det göra både på ett positivt och negativt sätt.

 

Mvh isan lover

 

Och om ett sådant stöd står på ett parti:s valaffischer och i media innan valet. Vad är det då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och om ett sådant stöd står på ett parti:s valaffischer och i media innan valet. Vad är det då ?

 

Hej

 

Då kallas det vallöfte eller valfläsk.

 

Mvh Isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Då kallas det vallöfte eller valfläsk.

 

Mvh Isan lover 

Fläsk är dyrt

 

Govt accepts it will lose on rice

 

The government will have to sell off its rice stockpile amassed under the rice pledging scheme at market prices, PM's Office Minister Nawatthamrong Boonsongpaisan admitted on Thursday.

The government will have to take a big loss on the sale, because pledging prices were set much higher than the market price, he said.

 

MR Pridiyadhorn said the losses stemming from the scheme were estimated at 140 billion baht for the 2011/12 harvesting season

and this figure is projected to increase to more than 210 billion baht for the 2012/13 harvesting season.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/339269/govt-to-sell-rice-at-market-prices

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Fläsk är dyrt

 

Govt accepts it will lose on rice

 

The government will have to sell off its rice stockpile amassed under the rice pledging scheme at market prices, PM's Office Minister Nawatthamrong Boonsongpaisan admitted on Thursday.

The government will have to take a big loss on the sale, because pledging prices were set much higher than the market price, he said.

 

MR Pridiyadhorn said the losses stemming from the scheme were estimated at 140 billion baht for the 2011/12 harvesting season

and this figure is projected to increase to more than 210 billion baht for the 2012/13 harvesting season.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/339269/govt-to-sell-rice-at-market-prices

Hej

 

Ja det är det verkligen, i vårt eget EU är väl jordbruksstödet den största utgiftsposten och det är absolut olönsamt men finns ändå.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja det är det verkligen, i vårt eget EU är väl jordbruksstödet den största utgiftsposten och det är absolut olönsamt men finns ändå.

 

Mvh isan lover

Vad har EU med Takkis risprogram att göra?

 

Det märks att du bor i en röd by.

Kritisera regeringen för att göra en liten nätt förlust på 350 miljarder THB, fy skäms, det får man inte göra

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vad har EU med Takkis risprogram att göra?

 

Det märks att du bor i en röd by.

Kritisera regeringen för att göra en liten nätt förlust på 350 miljarder THB, fy skäms, det får man inte göra

Hej

 

Det får man absolut och själv är jag i princip emot genrella jordbruksstöd, men det är något som många länder använder, ska man ha stöd ska det gynna speciellt utsatta eller fattiga bönder.

 

Jag ser inga direkta skillnader på att Thailand ger stöd till sina jordbrukare och EU stöder sina.

 

Dom som får stöd gillar det och dom som inte får ta del av stödet ogillar det oftast.

 

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det får man absolut och själv är jag i princip emot genrella jordbruksstöd, men det är något som många länder använder, ska man ha stöd ska det gynna speciellt utsatta eller fattiga bönder.

 

Jag ser inga direkta skillnader på att Thailand ger stöd till sina jordbrukare och EU stöder sina.

 

Dom som får stöd gillar det och dom som inte får ta del av stödet ogillar det oftast.

 

Mvh Isan lover

Så med andra ord gillar du risstödet? Då måste du också vara för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Så med andra ord gillar du risstödet? Då måste du också vara för det?

Hej

 

Det enda positiva jag har att säga om risstödet är att för första gången får fattiga småbönder ta del av det och att ett vallöfte infriades.

 

Men själv skulle jag vilja ha ett riktat stöd till småbönderna och inget stöd alls till storjordbruken.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det enda positiva jag har att säga om risstödet är att för första gången får fattiga småbönder ta del av det och att ett vallöfte infriades.

Men själv skulle jag vilja ha ett riktat stöd till småbönderna och inget stöd alls till storjordbruken.

Mvh isan Lover

Så som Demokraterna föreslog alltså.

De ville sätta ett övre tak på stödet och begränsa det till drygt 20 rai.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det får man absolut och själv är jag i princip emot genrella jordbruksstöd, men det är något som många länder använder, ska man ha stöd ska det gynna speciellt utsatta eller fattiga bönder.

 

Jag ser inga direkta skillnader på att Thailand ger stöd till sina jordbrukare och EU stöder sina.

 

Dom som får stöd gillar det och dom som inte får ta del av stödet ogillar det oftast.

 

Mvh Isan lover

Det är ett lika stort ofog i EU som i Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så som Demokraterna föreslog alltså.

De ville sätta ett övre tak på stödet och begränsa det till drygt 20 rai.

Hej

 

Jag hade tyckt att detta hade varit bättre.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det enda positiva jag har att säga om risstödet är att för första gången får fattiga småbönder ta del av det och att ett vallöfte infriades.

 

Men själv skulle jag vilja ha ett riktat stöd till småbönderna och inget stöd alls till storjordbruken.

 

Mvh isan Lover

Min bästa herre. Du har ingen aning vad du pratar om. Dom fattiga bönderna har bara små risfält och kan bara odla för sin egen försörjning, eller så är dom daglönare utan egen mark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej   Jag hade tyckt att detta hade varit bättre.   Mvh isan lover
Jag också, men det går väl knappast att torgföra en ide från Demokraterna som bättre än Pheu Thais i en röd by? Tror de föreslog att taket skulle ligga på 23 eller 25 rai och då hade programmet bara gynnat småbönderna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Min bästa herre. Du har ingen aning vad du pratar om. Dom fattiga bönderna har bara små risfält och kan bara odla för sin egen försörjning, eller så är dom daglönare utan egen mark.

Hej

 

Här är du allt ute och cyklar eftersom även en familj med 20 rai normalt är i högsta grad fattiga om dom bor i Isaan och lever av att bruka sin jord.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag också, men det går väl knappast att torgföra en ide från Demokraterna som bättre än Pheu Thais i en röd by? Tror de föreslog att taket skulle ligga på 23 eller 25 rai och då hade programmet bara gynnat småbönderna.

Hej

 

Det hade varit både mer rätt och billigare om dom som verkligen behöver stöd hade fått det, att ge miljonärer och miljardärer stöd ifrån staten är stötande.

 

Förhoppningsvis kan det komma att bli så en gång i framtiden.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det enda positiva jag har att säga om risstödet är att för första gången får fattiga småbönder ta del av det och att ett vallöfte infriades.

 

Men själv skulle jag vilja ha ett riktat stöd till småbönderna och inget stöd alls till storjordbruken.

 

Mvh isan Lover

 

 

Dom största vinnarna i detta lotteri är konkurrentländerna Vietnam, Indien m.fl som får ett högre pris på världsmarknaden, utan att ha satsat en krona. Däremot, om Thailand skall få tillbaka det kapital de satsat så måste till en brist på ris på världsmarknaden som skulle pressa upp priset rejält, vilket inte är troligt. Men om det ändå skulle ske och Thailand fick tillbaka sina investerade pengar så är fortfarande de stor vinnarna konkurrentländerna. Borde finnas smartare sätt att gynna fattiga människor på. Troligtvis är det inte fattiga bönder som är det primära med stödet och därför har man valt detta korkade förfaringssätt.

 

Alternativet med ett riktat stöd till bönderna vore mycket billigare men det skulle inte ge mellanhänderna de stora vinster som de nu får.

 

Detta system som nu finns är bara till för att lura den fattiga befolkning och samtidigt göda de som redan har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Dom största vinnarna i detta lotteri är konkurrentländerna Vietnam, Indien m.fl som får ett högre pris på världsmarknaden, utan att ha satsat en krona. Däremot, om Thailand skall få tillbaka det kapital de satsat så måste till en brist på ris på världsmarknaden som skulle pressa upp priset rejält, vilket inte är troligt. Men om det ändå skulle ske och Thailand fick tillbaka sina investerade pengar så är fortfarande de stor vinnarna konkurrentländerna. Borde finnas smartare sätt att gynna fattiga människor på. Troligtvis är det inte fattiga bönder som är det primära med stödet och därför har man valt detta korkade förfaringssätt.

 

Alternativet med ett riktat stöd till bönderna vore mycket billigare men det skulle inte ge mellanhänderna de stora vinster som de nu får.

 

Detta system som nu finns är bara till för att lura den fattiga befolkning och samtidigt göda de som redan har.

Hej

 

Även här skiljer sig Thailand inte ifrån EU där storbönderna också lägger beslag på nästan hela stödet.

 

Mvh Isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Här är du allt ute och cyklar eftersom även en familj med 20 rai normalt är i högsta grad fattiga om dom bor i Isaan och lever av att bruka sin jord.

 

Mvh Isan lover

Jag syftade inte på dom bönder som äger 20 rai. utan på dom små bönderna som har för lite mark för att kunna dra nytta av stödet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Govt accepts it will lose on rice

The government is now 476.89 billion baht in debt to the BAAC because of the rice pledging scheme over the last two harvesting years. The Ministry of Commerce has returned only 65 billion baht to the state-owned bank in proceeds derived from rice sales.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/339269/govt-to-sell-rice-at-market-prices

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...