Jump to content
IGNORERAD

Tycker du om ost?


Juha

  

83 röster

  1. 1. Ost.

    • Ja
      14
    • Ja för fan.
      48
    • Bara bra ost.
      15
    • Ost är dyrt i Thailand
      6


Recommended Posts

Som ostälskare av stora mått insåg att flytten till ost u-land som Thailand skulle medföra problem. Visst finns det ost i Thailand. Central Food i Bangkok har en ostdisk som vilket bättre svensk varuhus som helst skulle vara stolt över. Problemet är att ska man handla där får man ha en bärare med sig. Inte så mycket för att hjälpa till att bära osten, utan hjälpa till att bära den smärre förmögenhet i penningar som behövs för att inhandla minsta lilla ostskalk där.

Till min lycka har vi slut fått ett Macro här uppe i Ayutthya. Tvåkilos bitar av Cheddar för under 800 bath.( Se inlägg 17 ovan). Ja faktiskt 3 olika varianter under 800. Och Edamer på 1,9 kg i samma prisklass. Och även Mozzarella till nästan anständigt pris.

Och för ett par veckor sen upptäckte jag att min Lotusbutik, vars ostutbud lämnar mycket i övrigt att önska, faktiskt hade fått in en nyhet. Kavli mjukost. Både räkost, skinkost och naturell. Förvissa från deras engelska fabrik. Men i alla fall.

Så numera är det faktiskt möjligt att få ihop en svenskmacka även i Thailand. Med råvaror köpta här.

post-5577-0-42973400-1343280742.jpg

Ett litet sista tips till er med svårartad ostabstinens. Stable Lodge på Sukhumvit Soi 8 har en god och prisvärd osttallrik på menyn.

post-5577-0-42973400-1343280742.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    3

  • Kenneth4618

    2

  • Moipenyang

    2

  • GreenValley

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Trodde aldrig jag skulle skriva det här men. Lagrad Getost från Jämtland. ÅÅÅhh fy helvete va gott, med Hjortronsylt till...

Härligt :great:

Bred en macka till mig åxå och kom hem med den till mig. :wai:

Jag är hemma efter 10.30 :)

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Halvår sedan fick jag ett kilo lagrad Gamle ole från en dansk vän på besök. :)

Inte populärt hos min fru. :nono:

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Som ostälskare av stora mått insåg att flytten till ost u-land som Thailand skulle medföra problem. Visst finns det ost i Thailand. Central Food i Bangkok har en ostdisk som vilket bättre svensk varuhus som helst skulle vara stolt över. Problemet är att ska man handla där får man ha en bärare med sig. Inte så mycket för att hjälpa till att bära osten, utan hjälpa till att bära den smärre förmögenhet i penningar som behövs för att inhandla minsta lilla ostskalk där.

Till min lycka har vi slut fått ett Macro här uppe i Ayutthya. Tvåkilos bitar av Cheddar för under 800 bath.( Se inlägg 17 ovan). Ja faktiskt 3 olika varianter under 800. Och Edamer på 1,9 kg i samma prisklass. Och även Mozzarella till nästan anständigt pris.

... cut ...

Jag kan komma på ytterligare ett problem som är kopplat till flytten: Man glömmer att vissa saker är jävligt dyra även i Sverige.

Visst kan man få barnsliga ostar här i stora bitar för en billig peng, men ska man ha riktiga grejor så räcker 100 spänn inte långt.

800 baht för 2 kilo är helt OK.

Vad man kan sakna - även i Sverige - är den upplevelse det är att gå in i en riktig ostaffär.

Att det är en sådan det vet man i samma sekund som lukten träffar en i nyllet och det känns som en karatespark.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Västerbotten kostar idag 165 kr/kg. Finns väldigt få lagrade ostar under hundralappen, om ens några värda att köpa. Däremot ingen konst att komma upp i 200 eller närmare 300 kr/kg för importerade läckerbitar som till exempel Rochefort, St Aguir (mmm), Gorgonzola, Parmesan mm. mm.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Halvår sedan fick jag ett kilo lagrad Gamle ole från en dansk vän på besök. :)

Inte populärt hos min fru. :nono:

Gör varma mackor med den osten och du står inför mycket större problem än rengöring / bortforsling av smörgåsgrill.

Skilsmässa, ommålning och ny tapet.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Som ostälskare av stora mått insåg att flytten till ost u-land som Thailand skulle medföra problem. Visst finns det ost i Thailand. Central Food i Bangkok har en ostdisk som vilket bättre svensk varuhus som helst skulle vara stolt över. Problemet är att ska man handla där får man ha en bärare med sig. Inte så mycket för att hjälpa till att bära osten, utan hjälpa till att bära den smärre förmögenhet i penningar som behövs för att inhandla minsta lilla ostskalk där.

Till min lycka har vi slut fått ett Macro här uppe i Ayutthya. Tvåkilos bitar av Cheddar för under 800 bath.( Se inlägg 17 ovan). Ja faktiskt 3 olika varianter under 800. Och Edamer på 1,9 kg i samma prisklass. Och även Mozzarella till nästan anständigt pris.

Och för ett par veckor sen upptäckte jag att min Lotusbutik, vars ostutbud lämnar mycket i övrigt att önska, faktiskt hade fått in en nyhet. Kavli mjukost. Både räkost, skinkost och naturell. Förvissa från deras engelska fabrik. Men i alla fall.

Så numera är det faktiskt möjligt att få ihop en svenskmacka även i Thailand. Med råvaror köpta här.

post-5577-0-42973400-1343280742.jpg

Ett litet sista tips till er med svårartad ostabstinens. Stable Lodge på Sukhumvit Soi 8 har en god och prisvärd osttallrik på menyn.

Gourmet Market (Emporium, Paragorn och K-Village) har betydligt bättre utbud än Central tycker jag. K-village har även en italienska ost/chark-disk som drivs av två italienare med relativt billiga korvar, skinkor och ostar av yppersta kvalitet. Då vi bodde ca 200 m bort från denna härlighet tror jag halva matbudgeten gick till denna lilla delikatesshörna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också tippsa om nya macro utanför hua-hin.Deras ostdisk är det inte många butiker i sverige som slår.Jag hade mina aningar om att det inte

gick att jämföra med macro i petchaburi,men dom överträffade mina förväntningar vad gäller falanggott.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Korat har matbutiken i The Mall ett allt bättre ost och chark utbud, även mögelostarna blir fler där, men priserna är ganska höga och personalen har inte mycket kunskap om delikatesserna man säljer. Frågor om tillverkningsland odyl blir oftast obesvarade. ???

Men de stora ostarna på Makro som nämnts tidigare i tråden brukar jag också köpa som "daglig" ost och prismässigt är det inte så dyrt.

Men trots det så slinker det med både Västerbotten och Jarlsberg i bagaget när vi åker ner. :nyam:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ha ost varje dag nästan.

Många med mig saknar säkert "Raketosten". Ingen högkvalitetsost kanske men väldigt vardaglig.

post-3194-0-92736200-1343366346.jpg

post-3194-0-92736200-1343366346.jpg

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jau gillar kristen ost,,,,,,prästost! Mmmm! Muslimost finns väl inte? :not_i:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jau gillar kristen ost,,,,,,prästost! Mmmm! Muslimost finns väl inte? :not_i:

Nja, getost eller kamelost kanske ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper gärna vällagrat ost men ost som luktar illa gillar jag inte. :nono:

Inte heller getost.

Kör till och med mjukost hemma fast det platsar väl inte som riktig ost.

Skall göra mig en kavli mjukostmacka nu.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nja, getost eller kamelost kanske :wink:

Tveksamt om ostar kan kallas religiösa öht.

Ostälskare kan vara ganska fanatiska däremot

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...