Jump to content
IGNORERAD

Vem kom på att det ska grillas varenda j*vla dag?


bond1

Recommended Posts

Ja vad är det som gör grillning så otroligt märkvärdigt att i vanliga fall lata soffpotatisar masar sig ut i trädgården, på altanen eller t om på balkongen för att grilla var och varannan dag så fort det är sommar?

Sitter nu och ser en granne, såg han senast förra sommaren, mäkta med sin grill. Det skall eldas och stånkas och väsnas och bolmas med denna för*annade grill. Jag har aldrig förstått mig på eländet.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • bond1

    5

  • GammalDansken

    4

  • borje222

    4

  • andrejsdenruskige

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai

Ja vad är det som gör grillning så otroligt märkvärdigt att i vanliga fall lata soffpotatisar masar sig ut i trädgården, på altanen eller t om på balkongen för att grilla var och varannan dag så fort det är sommar?

Sitter nu och ser en granne, såg han senast förra sommaren, mäkta med sin grill. Det skall eldas och stånkas och väsnas och bolmas med denna för*annade grill. Jag har aldrig förstått mig på eländet.

Den perfekta ursäkten för att kunna dricka öl, för man kan inte grilla utan öl!

Grillning är ett genialiskt påfund för oss kuvade män! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Den perfekta ursäkten för att kunna dricka öl, för man kan inte grilla utan öl!

Grillning är ett genialiskt påfund för oss kuvade män! :)

Ja, inte fan kan man grilla utan öl.

Det är ju den viktigaste ingrediensen

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv fördrar jag att ligga kvar på soffan och öppna en bira till.

Överlåter åt sommarhysteriker att stå i regn och blåst med en trilskande grill

medan familjen sitter inne i värmen väntande på mat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Håller helt med TS. Ett jävla påhitt.

Och alla affärerna härikring tar 32 spänn för 15 st. små kol.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad är det som gör grillning så otroligt märkvärdigt att i vanliga fall lata soffpotatisar masar sig ut i trädgården, på altanen eller t om på balkongen för att grilla var och varannan dag så fort det är sommar?

Sitter nu och ser en granne, såg han senast förra sommaren, mäkta med sin grill. Det skall eldas och stånkas och väsnas och bolmas med denna för*annade grill. Jag har aldrig förstått mig på eländet.

Har han ingen öl med sig så förstår jag din förundran.

Isåfall får du gå och ta ett allvarligt snack med honom, för att kolla att det inte är något riktigt allvarligt fel på honom eller kanske om frun misshandlar honom.

Eller också skiter du i grublerierna och tar en öl.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det är underbart att få laga mat utomhus, och gärna över eld...

MEN det som gör mig förbannad, är kvaliteten på vår "svenska" kol...

Ibland kan man lyckas hitta en bra kol påse, men oftas är det flis som i denna.

post-7126-0-13737700-1343151455.jpg

Jag tog hem lite kol från "vår" mila i Thailand, ( jo, jag vet,inte det vanligaste man tar från Thailand...)

post-7126-0-10924200-1343151469.jpg

Använde lite av denna kol, samtidigt, som köpekolen. Se och avgör själva!

post-7126-0-76844200-1343151483.jpgpost-7126-0-05194200-1343151498.jpg

Hade en lokal leverantör tidigare, men han slutade.

Mvh. borje222

post-7126-0-13737700-1343151455.jpg

post-7126-0-10924200-1343151469.jpg

post-7126-0-76844200-1343151483.jpg

post-7126-0-05194200-1343151498.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det där att man ska grilla är faktiskt ett sett att plåga grannarna så dom går inn

å håller käften! Så sommaren är en bra tid att stävja upp gnälliga grannar!

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat briketter? Glöder betydligt längre än vanligt kol.

Jo, men...briketter är pressad sot, och tyvärr luktar det, och smaksätter med sot...men du har rätt, brinner länge.

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Öl kan jag dricka utan att kamouflera det som grillning.

Är man kuvad så låter det iofs som en bra ursäkt :).

Men det lustiga i min iakttagelse är att det är många av dessa grillkungar som i vanliga fall aldrig ställer sig vid spisen. Och då menar jag inte nödvändigtvis grannen.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att stå vid spisen är kvinnogöra,

att grilla är manligt., och på allvar.

sen att en del fegisar måste dopa sig med öl, får vi stå ut med.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Öl kan jag dricka utan att kamouflera det som grillning.

Är man kuvad så låter det iofs som en bra ursäkt :).

Men det lustiga i min iakttagelse är att det är många av dessa grillkungar som i vanliga fall aldrig ställer sig vid spisen. Och då menar jag inte nödvändigtvis grannen.

Jaha, grannarna kör med de traditionella könsrollerna. Gubben ska sköta grillen...

Oftast är det frugan som sköter våran grill, medans jag dricker öl.

MVH

Genuskorrekta andrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Öl kan jag dricka utan att kamouflera det som grillning.

Är man kuvad så låter det iofs som en bra ursäkt :).

Men det lustiga i min iakttagelse är att det är många av dessa grillkungar som i vanliga fall aldrig ställer sig vid spisen. Och då menar jag inte nödvändigtvis grannen.

Är både kuvad, och står ofta i "vanliga" köket...nu vet ni vad ni har mig!

Mvh.borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Är både kuvad, och står ofta i "vanliga" köket...nu vet ni vad ni har mig!

Mvh.borje222

Är du med i man bag tråden oxå?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att stå vid spisen är kvinnogöra,

att grilla är manligt., och på allvar.

sen att en del fegisar måste dopa sig med öl, får vi stå ut med.

Leif

Enligt ditt resonemang består detta forum till stor del av kvinnor, (mej själv inkluderat)

bara att kolla "vad åt ni idag"tråden.

Att göra mat är manligt ,och män gör den bästa maten, kolla vilket kön

det är på innehavarna av "Guide Michelin" krogarna

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du med i man bag tråden oxå?

Absolut!

Det var ju nästan jag som uppfann tingesten...

(Sida 2 tror jag)

Mvh. borje222

Ändrades av borje222
Link to comment
Dela på andra sajter

Att stå vid spisen är kvinnogöra,

att grilla är manligt., och på allvar.

sen att en del fegisar måste dopa sig med öl, får vi stå ut med.

Leif

Solly glömde ironiskylten... :ironi:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt okey kalla mig för kyvad, eller toffel..

Frugan står i köket och fixar käk i 3 timmar,.

jag tar en pilsner och grillar köttet 10 min, o grannarna tackar mig för gott käk..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag tror det har med manlighet att göra.

Precis som bilar eller motorsport.

Man ska ha den största grillen, man skall veta hur länge köttet ska ligga på, vilka grönsaker som klarar gallret och när MANNEN står framför sin grill äger han (som dottern skulle ha sagt) och är något för väldens alla kvinnor (eller män) att se upp till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vi kallar grillning och bbq i Sverige är oftast ett stort skämt! Snubbar som grillar och leker med sina webers och tror att dom är grilkungarnas kungar. Tvi vale! Grillning är en konst som många av alla grilldårar sakta börjar lära sig efter att ha läst aftontidningarnas matbilagor. Kommer man hem till någon av dessa grillmarodörer och dom ska bjuda på en enkel sak som en färsrätt eller en entrecote så betyder det oftast att du får en välkremerad maträtt att äta. Många av dom grillarna som finns till salu här i Sverige är riktigt grymma grillar men tyvärr så förstör klåparn bakom grillen resultatet i 90% av fallen. Jag skulle med garanti kunna lova att MINST 90% av dom som är "grillfantaster" här på MPR är egentligen grillklåpare. Tillbaks till topic, jag grillar då och då men tycker att det tar en jäkla tid att rengöra grillhelvetet. Gillar att röka råvarorna men för tillfället har jag ingen bra rök! Har tänkt mig att bygga en kombinerad varm&kallrök. Så nu grillar jag sällan utomhus utan förlitar mig på klassisk matlagning i köket inomhus...

MVH Grillmaster :thumbsup:

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det vi kallar grillning och bbq i Sverige är oftast ett stort skämt! Snubbar som grillar och leker med sina webers och tror att dom är grilkungarnas kungar. Tvi vale! Grillning är en konst som många av alla grilldårar sakta börjar lära sig efter att ha läst aftontidningarnas matbilagor. Kommer man hem till någon av dessa grillmarodörer och dom ska bjuda på en enkel sak som en färsrätt eller en entrecote så betyder det oftast att du får en välkremerad maträtt att äta. Många av dom grillarna som finns till salu här i Sverige är riktigt grymma grillar men tyvärr så förstör klåparn bakom grillen resultatet i 90% av fallen. Jag skulle med garanti kunna lova att MINST 90% av dom som är "grillfantaster" här på MPR är egentligen grillklåpare. Tillbaks till topic, jag grillar då och då men tycker att det tar en jäkla tid att rengöra grillhelvetet. Gillar att röka råvarorna men för tillfället har jag ingen bra rök! Har tänkt mig att bygga en kombinerad varm&kallrök. Så nu grillar jag sällan utomhus utan förlitar mig på klassisk matlagning i köket inomhus...

MVH Grillmaster :thumbsup:

Du har totalt missat det här med grillning!? 90% skiter i grillningen, det är ölen som är intressant. Trodde inte att siffran skulle vara så hög som 10% som inte fattat poängen med grillning?! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har totalt missat det här med grillning!? 90% skiter i grillningen, det är ölen som är intressant. Trodde inte att siffran skulle vara så hög som 10% som inte fattat poängen med grillning?! :)

Så man kan enkelt uttrycka det som så att det är dom som är kärringar i sitt förhållande som börjar att grilla för att dom ska få ta sig en öl/grogg/glas vin osv... när dom 1 lagar mat 2 får gäster över...Hoppas WUThai att det inte är så i ditt fall...Snack om att du skulle behöva köpa en ny grill efter Thailandresan.

btw tack för en fin resetråd ;-)

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja...

Grillning är en sommarritual. Som så många andra ritualer är det kanske inte bästa sättet att göra något på.

Jag gillar att grilla när jag är på landet. Göra en god marinad (lime, citron, vitlök och svartpeppar är en favorit) och låta köttet (karre eller entrecot föredrar jag) dra i sig under 10-12 timmar.

Sen tänder man grillen och tar sig en bira eller 2 medans man väntar på att kolen blir vit.

En trevlig ritual tycker jag.

Rätt kött, Rätt marinad och vit glöd är det viktigaste tycker jag. Storleken på grillen är av mindre betydelse...

Mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag trodde att man grillade för att röka bort dom onda andarna.

Då vet jag att jag har blivit felinformerad igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...