Jonasn Inlagd Juli 17, 2012 Dela Inlagd Juli 17, 2012 Hej, är det någon som har erfarenhet av att vara QRV nere i Thailand? Med tanke på alla elkopplingar i stolparna med div överslag så borde det vara lite taskigt med KV, men hur är det med 70 cm och 2 meters banden, funkar det skapligt och hur är priserna på olika riggar där nere? Har varit där nere flera gånger men aldrig kommit mig för att kolla priser på olika riggar. Vet även att Thailands Drottning har en amatörradiosignal men kommer inte ihåg vad den är, då jag aldrig kört henne. 73 de SM5YBE För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Juli 17, 2012 Dela Inlagd Juli 17, 2012 Nu är det inte så himla lätt att få licens i Thailand. Kollade in det där och det går ju med lite pyssel. Jag har 2 freaks i området som kör stenhårt som lovat hjälpa mig men har hamnat lågt på prio. Själv är jag inte där tillräckligt ofta och eller tillräckligt intresserad för att ordna. Radion får du ju inte ta med heller, måste vara thai såld och godkänd och stämplat och . 73 de SA0BOX Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonasn Inlagd Juli 17, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 17, 2012 Ja det där med att ta egen radio med sig viste jag men det är ju inte så ofta man blir kollad när man kommer dit. Var in på både tesco lotus och big c nu sist jag var ner men det var ingen som kunde tala om för mig vilka frekvenser radion gick på så då var det ingen idé att handla. Finns det några "fria" frekvenser i HS / E2 som man kan använda? För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonasn Inlagd Juli 17, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 17, 2012 Själv så var jag QRV för förstagången på över 2 år nu i helgen, körde ett QSO över RU9 gävle/sandviken För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd Juli 17, 2012 Dela Inlagd Juli 17, 2012 Tja, Har aldrig förstått så lite av text som uppenbarligen är skriven på svenska.. Erkki eller zdr45qrc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Juli 17, 2012 Dela Inlagd Juli 17, 2012 Det här verkar bli en riktig bra tråd Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonasn Inlagd Juli 17, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 17, 2012 Nja, efter att ha varir QRT i över 2 år så var det faktiskt riktigt roligt att vara QRV och köra ett QSO, men det vore även roligt att testa att köra ifrån HS land. 73 För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonasn Inlagd Juli 17, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 17, 2012 Misstänker att det är en massa QRM nere i Thailand med alla dessa överslag i var och varannan elstolpe, men det vore kul att testa. Man kanske skulle ta och skicka ett mail till fru drottning och höra om hon kan hjälpa mig med signal. Fru drottning har faktiskt kört nått QSO mot SM-land vilket var mycket omskrivet i radioamatör kretsar för några år sedan. För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke031 Inlagd Juli 17, 2012 Dela Inlagd Juli 17, 2012 En ren amatörtråd då alltså Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd Juli 17, 2012 Dela Inlagd Juli 17, 2012 http://sv.wikipedia.org/wiki/Q-f%C3%B6rkortningar Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonasn Inlagd Juli 17, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 17, 2012 Jag var inte så intresserad. Men nu börjar det ju bli riktigt intressant. Gå då in på www.ssa.se och läs mer om denna hobby För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juli 17, 2012 Dela Inlagd Juli 17, 2012 Själv har jag varit QRT i snart 20år. Det var svårt under den tiden man var mera utomlands än hemavid. Så jag sålde hela riggen. Sedan när man fick spurioser i familjen har det liksom inte funnits läge. Tänkte bli QRV igen när man blev pensionerad, men ska man bli pensionär i Thailand ser det väl inte så lovande ut. Roligt att det finns fler med genuint "ham"-intresse på forumet. Hoppas att det kommer fram någon möjlighet att komma igång från Thailand. Det närmaste man kommer Thailand när det gäller detta ämne är att man inte bor så långt från SI9AM. 73 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonasn Inlagd Juli 17, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 17, 2012 Om man betänker vad SM kan stå för och vad ham betyder på thai så är det väl snudd på att regelbrott att nämna drottningen i sammanhanget, LM-lagarna du vet Får se vad storhövdingen har att säga om saken när han vaknar till liv Sverige har ett 2 ställigt callsign, SM eller SA sen finns det ett gäng specialsignaler som jag inte vet så mycket om men det finns en amatörradiostation uppe i Utanede som heter SI9AM som är en hyllning till King Rama 5 när ham var på besök här i sverige. www.SI9AM.se För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Juli 17, 2012 Dela Inlagd Juli 17, 2012 Ähh, jag avgår från tråden Känner mig som en korkad fåntratt då detta svammel är värre och mer obegripligt än när en speedad SLU gick på högvarv.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juli 17, 2012 Dela Inlagd Juli 17, 2012 För mig var tråden väldigt intressant, eftersom jag inte varit aktiv på länge brukar jag inte vara inne på några amatörforum. Jag har väl varit inne på SSA för något år sedan. En massa amatörkompisar har man kvar sedan den aktiva tiden, men känner ingen med koppling till Thailand. Intressant att se om det dyker upp några fler HAM med Thailandsanknytning! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jkarlman Inlagd Augusti 2, 2012 Dela Inlagd Augusti 2, 2012 Det finns 1 vad jag vet tidning för radioamatörer där kanske det finns någon info som ni behöver ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.