Jump to content
IGNORERAD

Hur anpassar sig din kropp i Thailand?

Oregistrerad

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Rent krasst så är +25 i Sverige för varmt för att vara riktigt behagligt och +25 i Thailand är för kallt för att vara behagligt. Trivseltemp för mig personligen i Sverige är ca +21 grd, i Thailand ca +31 grd. Temperaturen upplevs uppenbarligen inte på samma sätt på olika breddgrader så en jämförelse temperaturer rakt av blir inte rättvis.

Många skriver om AC och hur de klarar sig utan osv... Själv klarar jag mig finfint utan AC i Thailand alla delar av året utom de få månader då eftermiddagstemperaturen brukar gå över 40 grd. Jag har förvisso fått klara mig utan AC även den tiden på året så visst överlever jag, men det är riktigt jäkla tungt och obehagligt. Minst lika obehagligt som -35 grd vintertid hemma. Kyla kan man i alla fall klä sig mot, värme är betydligt svårare att värja sig för.

Tidigare, under de första åren av singelresor så hyrde jag oftast rum med fläkt eftersom jag ansåg att jag inte behövde ac och det fanns kostnader att vinna på detta. Numer kräver väl frugan sådan standard på hotellrummen vi hyr att de sällan hittas i sånt skick utan ac men då löser vi det istället med att ställa ac:n på ca 26-27 grd. Så nog anser jag att jag klarar av normalvärmen i Thailand utan problem.

Vad gäller mamma präng fans resonemang om att allt väder är bättre än under +12 grd så funderar jag på om inte en klar, vindstilla och kall höstdag också kan kännas underbart skön. Det är vackert med alla färger, det är lätt att andas, himlen är djupblå och det är lätt att klä sig så att kroppen mår bra.. även om man tar i med lite hårt fysiskt arbete. För att inte tala om hur skön en vårvinterdag på snö tilll fjälls kan kännas trots minusgrader.

Nä, alla årstider har sin charm oavsett temperatur, man behöver inte gräva ned sig och sluta trivas bara för att tempen går under +12.

Hej

Håller med dig om hur olika man upplever temperaturen på olika breddgrader, fryser själv vid temperaturer på 20-25 grader i Thailand och måste klä på mig för att inte bli förkyld om jag åker moppe t,ex, jag har även samma upplevelser som dig när det gäller att leva utan AC i Thailand vid dom olika årstiderna, nov, dec, jan, och feb, är det ju inga problem alls förutom att det blir för kallt ibland nattetid, men den varmaste tiden när temperaturen når 40-45 grader är tuff utan AC och då har jag problem även nattetid för det blir kanske aldrig svalare än 34-35 grader och då är det svårt att sova, detsamma är det under regntiden när luftfuktigheten är extremt hög och det är vad vi i Sverige kallar åskluft då är det lätt att svettas och att arbeta upplever jag som jobbigt då, så skulle vi bo i byn på heltid skulle vi åtminstone ha AC i sovrummet för vissa årstider.

Och jag har som precis som du unvikit att ha AC på rummet under mina resor i tropikerna under alla år, jag blev lätt förkyld och ogillade temperaturväxlingarna, men numera när jag har familj så tar vi ofta rum med AC och vi sätter precis som du AC,n på 25-27 grader det funkar fint för oss.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...
  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• GammalDansken

8

• Sangwal

7

• Fritz

4

• B747

4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inlagd 29 juli 2012 - 06:44

snapback.pngKim, den 21 juli 2012 - 11:30 , sade:

//...men då löser vi det istället med att ställa ac:n på ca 26-27 grd.

//...så tar vi ofta rum med AC och vi sätter precis som du AC,n på 25-27 grader det funkar fint för oss.

Mvh Isan Lover

Jo precis. Fast det är väl så att Thailändarna generellt anser att det helst skall vara lite kallare än vad vi svenskar anser.

Så om tempen kan det ju bli fight.om det nu inte är en missuppfattning från min sida.

Dela på andra sajter

• 4 månader senare...
Oregistrerad

Helt klart att +25 är bättre än + 35, men + 35 är bättre än allt under + 12...

Ack så sant! Kunde inte uttryckt det bättre själv!

Just nu är det blankis på vägarna hemma. På detta ett litet tunt lager med vatten.

När grannen häromdagen skulle hjälpa en person som kört ner i diket parkerade han en bit ifrån och gick fram.

Under tiden gled hans (stillastående) fyrhjulsdrivna jeep ner i diket mitt emot.

Fan enklare att åka skridskor till jobbet.

Dela på andra sajter

Ganska så hyfsat om jag tar det lugnt med solandes och låter kroppen vänja sig.

Därför lade vi upp semester med lite äventyr i bergen i norra thai bland annat till att börja med.

Sista veckan tog vi i Phuket för lite sol och bad och allmän vila ,men men det ville inte kroppen har åkt på en riktig dunder influensa tror jag iallafall legat nedbäddad i Höög feber och andra plågor och snart ska vi åka hem ,fick iallafall 1dag frisk här ,suck....det blir inte alltid som man tänkt

Dela på andra sajter

Bosatt på heltid nu i närmare 7 år och faktiskt så börjar kroppen så sakteliga att vänja sig Thailand.

Ha det

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...