Jump to content
IGNORERAD

Hur anpassar sig din kropp i Thailand?

Oregistrerad

Recommended Posts

Har inte riktigt koll på elpriserna i Thailand.

Vi brukar lägga rikliga bidrag när vi våldgästat barnen i Bangkok några dagar

om det fanns fler gäster som oss skulle de med fördel kunna driva hotell :-)

Vad kan en AC förbruka i kronor en vecka om den håller 20 grader dygnet om i ett mindre rum i ett modernt hus?

(Nu är ju inte ens deras nya hus isolerat men det är i alla fall inga hål i väggarna).

mvh

Det blir svårt att säga.. Först måste man veta hur många watt den är på. Sen om den går konstant, för det kostar mest när den kyler och det gör den inte hela tiden. Ibland är det bara fläkten som arbetar..

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

• Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• GammalDansken

8

• Sangwal

7

• Fritz

4

• B747

4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

El för en AC är dyrt, men vi har råd, som är vana med uppvärmning.

När jag har varit några där i några veckor så brukar El räkningen öka med 1000 bath, pga min lyx av ett svalt sovrum.

Många AC drar 5 kw i timmen, och el är inte billigt i thai. Minns inte siffran, men har för mig mellan 3 - 4 bath för en kw.

Men är osäker...

Leif

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

El för en AC är dyrt, men vi har råd, som är vana med uppvärmning.

När jag har varit några där i några veckor så brukar El räkningen öka med 1000 bath, pga min lyx av ett svalt sovrum.

Många AC drar 5 kw i timmen, och el är inte billigt i thai. Minns inte siffran, men har för mig mellan 3 - 4 bath för en kw.

Men är osäker...

Leif

5KW låter mycket.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

GammalDansken

5KW låter mycket.

Rock on!

Men 1000 baht extra på ett par veckor det borde de kunna konstatera så man får lite hum.

Nu går det dessutom åt lite extra till varmvatten som de installerat bara för min skull :-)

Men även om det skulle röra sig om 5000 extra på en vecka så klarar de sig :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Men 1000 baht extra på ett par veckor det borde de kunna konstatera så man får lite hum.

Nu går det dessutom åt lite extra till varmvatten som de installerat bara för min skull :-)

Men även om det skulle röra sig om 5000 extra på en vecka så klarar de sig :-)

När man hyr boende månadsvis, så får man betala elen separat, då brukar notan ligga runt 1000-1500 baht/månad..

Rock on!!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag är ingen nobelpristagare, långt därifrån. Men om det inte är nyttigt att hoppa mellan 17 och 35 plusgrader så borde det väl innebära livsfara att bo i norra delarna av Sverige under vintern. En skillnad på 40 grader mellan ute och innetemperatur är inte direkt ovanligt.

Att folk med diverse krämpor (värk) blir bättre i värme är inte så konstigt. Värme minska spänningar i musklerna och ökar blodcirkulationen.

Värmeväxlaren Fritz..

Ibland så är skillnaden även 60°C

Dela på andra sajter

Jag är ingen nobelpristagare, långt därifrån. Men om det inte är nyttigt att hoppa mellan 17 och 35 plusgrader så borde det väl innebära livsfara att bo i norra delarna av Sverige under vintern. En skillnad på 40 grader mellan ute och innetemperatur är inte direkt ovanligt.

Att folk med diverse krämpor (värk) blir bättre i värme är inte så konstigt. Värme minska spänningar i musklerna och ökar blodcirkulationen.

Värmeväxlaren Fritz..

Nu är det så, att där jag bor i Norrland så använder vi kläder, för att kompensera skillnader i temperatur.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Denna kropp behöver enbart bli tankad med Leo, drar väl en sisådär 1-2.5 liter/timme vid blandad körning.

AC-paket är inte nödvändigt eftersom denna kropp anpassar sig väl vid olika klimat.

Underhåll behövs 2-3 gånger per dag, service intervall varanndag.

Lämpliga verkstäder: massage-institut, bar, kontoren på vägen till walkinstreet.

Är utrustad med stora deluxe paketet.

Dela på andra sajter

GammalDansken

Denna kropp behöver enbart bli tankad med Leo, drar väl en sisådär 1-2.5 liter/timme vid blandad körning.

AC-paket är inte nödvändigt eftersom denna kropp anpassar sig väl vid olika klimat.

Underhåll behövs 2-3 gånger per dag, service intervall varanndag.

Lämpliga verkstäder: massage-institut, bar, kontoren på vägen till walkinstreet.

Är utrustad med stora deluxe paketet.

... och när du öppnar det så syns tänderna ?

Dela på andra sajter

... och när du öppnar det så syns tänderna ?

Ja, det kan hända. Paketet är ju rätt så stort och det kan hända att tänderna fastnar, speciellt reparatörskor över 67.

Då får man skära upp paketet och ta ur tänderna.

Antar att det var det du menade?

//Örjan Lax.

Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja, det kan hända. Paketet är ju rätt så stort och det kan hända att tänderna fastnar, speciellt reparatörskor över 67.

Då får man skära upp paketet och ta ur tänderna.

Antar att det var det du menade?

//Örjan Lax.

Det var det nog.

67 år är en hög ålder för en tandläkare men så ska ju det vara numera.

Det låter lite våldsamt det du beskriver.

Som en rotfyllning eller isättning av löständer första gång

Dela på andra sajter

Tillbaks till topic.

Känner mig nog som jag är född i fel världsdel.

Ingen AC, eventuellt fläkt. Gillar när det är riktigt varmt. Självklart så kan man svettas ibland, oftast under stressiga situationer eller om man sitter mot något täckande material liksom läder och plast. Frugan vart lite gramsen i ögat när vi var på middag hos kompisar i BKK och jag satte på mig en tröja med polokrage. Funkade bra det också.

Så det jag har svårt med i Thailand är för kalla AC miljöer.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Dela på andra sajter

GammalDansken

Tillbaks till topic.

Känner mig nog som jag är född i fel världsdel.

Ingen AC, eventuellt fläkt. Gillar när det är riktigt varmt. Självklart så kan man svettas ibland, oftast under stressiga situationer eller om man sitter mot något täckande material liksom läder och plast. Frugan vart lite gramsen i ögat när vi var på middag hos kompisar i BKK och jag satte på mig en tröja med polokrage. Funkade bra det också.

Så det jag har svårt med i Thailand är för kalla AC miljöer.

Vilken tur att det finns något för alla i Thailand när vi är så olika som vi är.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

En AC på 5 kW kyleffekt drar ca 1,5 kW

är lite olika beroende modell och typ

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

En AC på 5 kW kyleffekt drar ca 1,5 kW

är lite olika beroende modell och typ

Den ekvationen får jag inte ihop..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Den ekvationen får jag inte ihop..

Rock on!

Varför inte då då??

Tillförd effekt är ca 1,5 kW så det är vad den drar

ett exempel på en Sanyo

Modell SPW-CR184GVH56

Kyleffekt (1,5-5,6) 5,0

Spänning 230/1/50

Effektupptagning kyldrift 1440

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Angående värmen.. Visst är det varmt ibland. Helt klart att +25 är bättre än + 35, men + 35 är bättre än allt under + 12...

Statistisk sett så undrar jag hur många % av årets 8760 timmar det är över 12 grader i tex Stockholm? 10% ? Själv tror jag att det är mindre än 5 % av året..

Men vad min kropp verkligen tar stryk av är inte vädret utan, ryggen tar stryk av att allt är så smått..

Ska man in i en toyotataxi så får man ju böja nacken ner till fötterna för att komma genom dörren..

Osv,,,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Rent krasst så är +25 i Sverige för varmt för att vara riktigt behagligt och +25 i Thailand är för kallt för att vara behagligt. Trivseltemp för mig personligen i Sverige är ca +21 grd, i Thailand ca +31 grd. Temperaturen upplevs uppenbarligen inte på samma sätt på olika breddgrader så en jämförelse temperaturer rakt av blir inte rättvis.

Många skriver om AC och hur de klarar sig utan osv... Själv klarar jag mig finfint utan AC i Thailand alla delar av året utom de få månader då eftermiddagstemperaturen brukar gå över 40 grd. Jag har förvisso fått klara mig utan AC även den tiden på året så visst överlever jag, men det är riktigt jäkla tungt och obehagligt. Minst lika obehagligt som -35 grd vintertid hemma. Kyla kan man i alla fall klä sig mot, värme är betydligt svårare att värja sig för.

Tidigare, under de första åren av singelresor så hyrde jag oftast rum med fläkt eftersom jag ansåg att jag inte behövde ac och det fanns kostnader att vinna på detta. Numer kräver väl frugan sådan standard på hotellrummen vi hyr att de sällan hittas i sånt skick utan ac men då löser vi det istället med att ställa ac:n på ca 26-27 grd. Så nog anser jag att jag klarar av normalvärmen i Thailand utan problem.

Vad gäller mamma präng fans resonemang om att allt väder är bättre än under +12 grd så funderar jag på om inte en klar, vindstilla och kall höstdag också kan kännas underbart skön. Det är vackert med alla färger, det är lätt att andas, himlen är djupblå och det är lätt att klä sig så att kroppen mår bra.. även om man tar i med lite hårt fysiskt arbete. För att inte tala om hur skön en vårvinterdag på snö tilll fjälls kan kännas trots minusgrader.

Nä, alla årstider har sin charm oavsett temperatur, man behöver inte gräva ned sig och sluta trivas bara för att tempen går under +12.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Rent krasst så är +25 i Sverige för varmt för att vara riktigt behagligt och +25 i Thailand är för kallt för att vara behagligt. Trivseltemp för mig personligen i Sverige är ca +21 grd, i Thailand ca +31 grd. Temperaturen upplevs uppenbarligen inte på samma sätt på olika breddgrader så en jämförelse temperaturer rakt av blir inte rättvis.

Många skriver om AC och hur de klarar sig utan osv... Själv klarar jag mig finfint utan AC i Thailand alla delar av året utom de få månader då eftermiddagstemperaturen brukar gå över 40 grd. Jag har förvisso fått klara mig utan AC även den tiden på året så visst överlever jag, men det är riktigt jäkla tungt och obehagligt. Minst lika obehagligt som -35 grd vintertid hemma. Kyla kan man i alla fall klä sig mot, värme är betydligt svårare att värja sig för.

Tidigare, under de första åren av singelresor så hyrde jag oftast rum med fläkt eftersom jag ansåg att jag inte behövde ac och det fanns kostnader att vinna på detta. Numer kräver väl frugan sådan standard på hotellrummen vi hyr att de sällan hittas i sånt skick utan ac men då löser vi det istället med att ställa ac:n på ca 26-27 grd. Så nog anser jag att jag klarar av normalvärmen i Thailand utan problem.

Vad gäller mamma präng fans resonemang om att allt väder är bättre än under +12 grd så funderar jag på om inte en klar, vindstilla och kall höstdag också kan kännas underbart skön. Det är vackert med alla färger, det är lätt att andas, himlen är djupblå och det är lätt att klä sig så att kroppen mår bra.. även om man tar i med lite hårt fysiskt arbete. För att inte tala om hur skön en vårvinterdag på snö tilll fjälls kan kännas trots minusgrader.

Nä, alla årstider har sin charm oavsett temperatur, man behöver inte gräva ned sig och sluta trivas bara för att tempen går under +12.

Förstår inte hur du kan få 25° kännas svalare i Thailand i jämnförelse med Sverige..

Hög luftfuktighet gör alltid att det känns varmare.. Du vet dencitet..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Förstår inte hur du kan få 25° kännas svalare i Thailand i jämnförelse med Sverige..

Hög luftfuktighet gör alltid att det känns varmare.. Du vet dencitet..

Rock on!

Ja så borde det ju vara rent teoretiskt. Men faktum är att när tempen i Isaan "vintertid" går ner mot 20-25 grd så fryser jag.. Gör jag aldrig vid samma temp i torra Sverige.

Däremot så känns det ju varmare i en bastu när man slänger vatten på stenarna, fast termometern visar det samma, fast då är ju tempen någonstans 60-90 grd. Kanske det har med kroppstemperaturen 37 grd att göra. Alltså över 37 grader - känns varmare ju högre densitet på luften, samt under 37 grd - känns kallare ju högre densiteten är. Eller?

Vintertid (i Sverige) påstår man ju att kylan vid kusten känns som en helt annan och kallare än vad samma temperatur i inlandet känns. Det blir en rå kyla.

Ungefär så upplever jag tropisk "vinterkyla", alltså som rå.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Ja så borde det ju vara rent teoretiskt. Men faktum är att när tempen i Isaan "vintertid" går ner mot 20-25 grd så fryser jag.. Gör jag aldrig vid samma temp i torra Sverige.

Däremot så känns det ju varmare i en bastu när man slänger vatten på stenarna, fast termometern visar det samma, fast då är ju tempen någonstans 60-90 grd. Kanske det har med kroppstemperaturen 37 grd att göra. Alltså över 37 grader - känns varmare ju högre densitet på luften, samt under 37 grd - känns kallare ju högre densiteten är. Eller?

Vintertid (i Sverige) påstår man ju att kylan vid kusten känns som en helt annan och kallare än vad samma temperatur i inlandet känns. Det blir en rå kyla.

Upplever det på samma sätt som dig. Fast jag tycker att du har för stort span +21 jämfört med +31. +24 till +30 kanske. Tycker heller inte att det är kallt i Thailand vid temperaturer under +20. Jag accepterar ett stort span av temperaturer innan jag tycker att det känns kallt eller varmt, men visst är det skönare klimat i Thailand.

Däremot vill jag ställa AC'n på 26/27 grader.

Dela på andra sajter

Du har en poäng där, helt klart..

Ga en trevlig kväll..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Förra vintern var det + 18 i Pattaya ,jag höll på att frysa ihjäl

Brukar finnas möjlighet att reglera AC:n på rummet väl eller stänga av den helt ! :crazy:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Brukar finnas möjlighet att reglera AC:n på rummet väl eller stänga av den helt ! :crazy:

Blir det varmare utomhus då ?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...