aasoiskawbeach Inlagd Juli 14, 2012 Dela Inlagd Juli 14, 2012 går alltid upp när jag e i Thailand, fast jag käkar nyttigt, tror det e värmen.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chryzaliz Inlagd Juli 14, 2012 Dela Inlagd Juli 14, 2012 Jag anpassar mig väldigt snabbt och har inga problem med värmen. När jag bodde i Si Chiang Mai, Nong Khai så hade vi inte ens AC även fast det är grymt varmt under torrperioden. För 2 år sedan låg temperaturen ganska konstant på 40-42°C under ett par månader, det frestade på lite. Iofs så är det torrare klimat uppe i nordöstra och den värmen är nog jobbigare. Jag minns första gången jag kom hem på mc'n en sen kväll och hade gåshud(ståpäls) och sa till damen att nu är det är kallt ute. Hon konsulterade termometern och förklarade att det var 27°C Nu när jag håller till nere i Jomtien så har jag AC, men den används nästan aldrig. Kvällstid så går jag oftast klädd i långbyxor, skor/strumpor och skjorta. Ibland även långärmad tröja. Vi är ju dock alla olika och jag är en riktig "frysskit"(för att citera en finsk vän) och jag bara älskar värmen i Thailand. Har även en ond rygg och numera ett mindre bra fungerande knä men de gör sig inte påminda i Thailand. Borde nästan vara ett skäl till förtidspensionering https://www.facebook...erPattayaUnited http://int.soccerway...-season/r30292/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bond1 Inlagd Juli 14, 2012 Dela Inlagd Juli 14, 2012 Håller mig i skuggan så gott det går. I närheten av en fläkt eller ac. Men visst är det skönare med +30 än -30 som nån skren Sand gör sig bäst på vykort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 14, 2012 Dela Inlagd Juli 14, 2012 Håller mig i barerna då min kropp är anpassad för det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Borgmästarens Son Inlagd Juli 14, 2012 Dela Inlagd Juli 14, 2012 YOU NEVER WALKS ALONE!' Motvalls kärring... håller med 747, det är helt enkelt för lätt att slippamotionera! Dessutom är slyngeln alltför ung för att drabbas av åldersfetma, men han kommer sig nog! De gäller att dricka x antal bärs och röra sig Jag gick i ett kvarter idag Som en gång var min hela värld Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 Tycker att det är ok i Sverige med 20 grader över medeltemperatur. I Thailand däremot är det riktigt jobbigt redan vid 10 grader över medeltemperatur. Det som är bäst med Thailändska klimatet och luftfuktigheten är att min pollen- och hö-allergi är bortblåst. Alltid ren och klar i näsan. Inte riktigt lika bra med rinnande ögon, när man sitter för mycket i AC-blåsten, speciellt i bilen. Men att magen sväller i värmen är ett aber. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 Men att magen sväller i värmen är ett aber. Visst är det så, för egen del tror jag det beror på att jag i många fall använder fel sorts kylvätska, den med kalorier i sig. Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 För 2 år sedan låg temperaturen ganska konstant på 40-42°C under ett par månader, det frestade på lite. Iofs så är det torrare klimat uppe i nordöstra och den värmen är nog jobbigare. Mja, det är nog definitivt så att om tempen ligger på 40-42 grader så upplevs den som varmare om det är hög luftfuktighet jämfört med låg. Den enkla anledningen till detta är att vatten leder värme bättre än luft. Tänk dig att du sitter i en varm bastu och slänger på en skopa vatten på det skållheta aggregatet, nog tusan blir det varmare. En del tycks tro att anledningen till att man blir klibbbig vid hög luftfuktighet och höga temperaturer beror på att det är vatten från luften som sätter sig på kroppen men det tror inte jag. I så fall borde det väl även kondenseras på andra ställen, speciellt kyl- och frysskåpsdörrar men det gör det ju inte. Nej så här ligger det till enligt mina teorier. Vi svettas för att kunna kyla ner kroppen men det är inte förrän svettan avdunstar som kroppen kyls ner. Ju mer mättad luften är med vatten desto svårare är det för svetten att avdunsta och därför blir vi snabbt genomsvettiga när det är varmt och hög luftfuktighet. Svettningsteoretikern Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jan L Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 Till vintern har jag bott i Thailand åtta år på heltid - och jag har inga större problem med värmen. Men som tidigare nämnts, blir det över 35 så känns det inte behagligt längre. Första två åren i Bangkok, visst var det varmt men aldrig långt till luftkonditionerade lokaler. Sedan provinsen Udon där jag upplevde drygt 41 grader i skuggan och vindstlla - det var inte trevligt. Därefter fyra år i Pattaya och där fläktar det nästan alltid från havet. Och nu provinsen Surin. Under den varma perioden kan jag ibland köra air-cond ett par timmar under em om jag arbetar med något inne. Ibland en stund på kvällen innan läggdags, men aldrig på nätterna, det är fläkt som gäller. Jag kanske använder air-conden under cirka tre månader av årets tolv. Man skall aldrig säga aldrig, men går allt efter plan skall jag aldrig mera uppleva minusgrader. Besök min blogg http://janluthman.blogspot.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pensionaren Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 Kan det manne vara den egna kroppstemperaturen som ar avgorande hur vi upplever yttertemeraturen ? Vidare tror jag vi overlag ar daliga pa att tillfora kroppen tillrackligt med vatska..att suga i sig nagra bira forslar ju int pa langa vagar..m.vh pensionaren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 Hej Själv svettas jag mest dom första veckorna sedan verkar det som om kroppen börjar anpassa sig, vi har ju ingen aircon och visst blir det varmt ibland även på nätterna, men att en viss anpassning av kroppen sker är jag helt övertygad om, efter att ha vistats där i flera månader så fryser jag fruktansvärt om jag går in på en 7-Eleven eller liknande och försvinner ut därifrån så fort som möjligt, jag har också märkt att det är lätt att dra på sig förkylningar i sådana miljöer efter att kroppen har ställt om sig, hemresan brukar vara en plåga eftersom man börjar frysa redan på flygplatsen och väl inne i planet gäller det att vira in sig i filtar så fort som möjligt. Detta gäller för mig om jag är frisk, men om jag är sjuk så har kroppen svårare att klara värmen och då behöver den lite mer kyla och då kan några nätter med aircon å 23-25 grader hjälpa mig att må bättre och bli frisk fortare, så jag har mycket svårare att klara värmen t.ex vid magsjuka, feber eller influensa. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 En gång fick jag i mig mera chili på lunchen än vanligt. Underligt nog kändes det mindre varmt en stund efter. Inbillning, eller? Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ledarsvinet Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 En gång fick jag i mig mera chili på lunchen än vanligt. Underligt nog kändes det mindre varmt en stund efter. Inbillning, eller? Inte inbillning, bara ändrat fokus, har du ont i tån så slå dig med en hammare på tummen så märker du samma sak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 Inte inbillning, bara ändrat fokus, har du ont i tån så slå dig med en hammare på tummen så märker du samma sak - fast det var ju efter jag slutat gråta och rulla mig på golvet. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 Inte inbillning, bara ändrat fokus, har du ont i tån så slå dig med en hammare på tummen så märker du samma sak Hahaha skitbra inlägg. ja efter mina 4 stackars år uppe bland risfälten, så är det fortfarande lika jobbigt att ta sig runt gående inne i stan där luften står stilla. jag kommer nog aldrig att vänja mig vid 40-44 grader som det är här i april-maj. Fan när det är så varmt så att när man promenerar, så går värmen genom sulan på sandalen t.om. tack och lov för A/C och sitt arbetsrum i det läget... uncen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 Ett väldigt bra tips om det är snorhett ute är att blöta ner tröjan å vrida ur vattnet så den är fuktig Svalt å skönt blire då Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 En gång fick jag i mig mera chili på lunchen än vanligt. Underligt nog kändes det mindre varmt en stund efter. Inbillning, eller? Ingen inbillning alls enligt illustrerad vetenskap. En orsak till att stark peppar och liknade är så vanliga i tropikerna är att kött och andra matvaror snabbt blir förstörda. Den starka smaken av chilipeppar kan effektivt kamouflera all antydan till dålig smak i maten. Det finns även de som menar att stark chili verkar bakteriedödande – en stor fördel i ett varmt klimat. Till detta tillkommer att capsaicin, som är den aktiva delen i chilipeppar, stimulerar produktionen av magsaft, saliv och slem. Det ökar aptiten i ett klimat som annars fungerar aptithämmande. Ämnet höjer även kroppstemperaturen så att man börjar svettas och därmed blir avkyld. Mvh Hn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ledarsvinet Inlagd Juli 15, 2012 Dela Inlagd Juli 15, 2012 Forden, Det var ett gammalt känt trick för att kyla ölen, var att blöta en handduk och vira den runt flaskan. Tekniskt sett ska det fungera men har aldrig haft tid att vänta. Att spola av sig med vattten slangen lite emellanåt och sedan låta vattnet på kroppen avdunsta förbrukar energi för ångbildningsvärmen och tar då denna från kroppen som kyls ner. Du känner dig alltid lite svalare när du avslutat ett bad och kommer upp på land. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 16, 2012 Dela Inlagd Juli 16, 2012 //..Jag tycker att +25 grd i torra Sverige är jämförbart med ungefär +35 grd i fuktiga Thailands tropiska klimat. När det är +22 i Thailand känns det ungefär lika kallt som när det är +12 och blåsigt en svensk sommardag. Så jämföra hur temperaturer känns rakt av mellan tropiker och polcirkelland går inte. I övrigt så trivs nog både jag, och fram för allt frugan, egentligen mycket bättre i bra svenskt sommarklimat än i Thailands allt för heta. Som alltid gäller lagom är bäst. Inte så trevligt att bli genomsvettig i kläderna på 5 sekunder så fort man vistas utomhus. Just det. Visst är det så. Två olika klimat som också påverkar oss olika. Inte skoj att duscha och göra sig fin framför spegeln hela morgonen och sedan känna sig som en gammal trashank redan efter en liten stund ute. För min del känns del som att jag har en viss förmåga att menalt "gå ner i varv" efter en tid i Thailand. Detta i sin tur leder till att jag inte svettas som en galning. Troligen därför att hjärnan inte behöver arbeta med arbetsbekymmer, bilbekymmer, relationsbekymmer, husbekymmer osv. och kroppen kan koncentrera sig på att på längst möjliga tid göra minst möjliga. Sedan behöver man väl inte vara nobelpristagare för att begripa att det inte kan vara nyttigt att dag efter dag hoppa mellan 17 gradig värme (AC) och 35 grader, fram och tillbaka. Intressant detta med att så många upplever att deras olika krämpor blir bättre. Finns säkert någon vetenskaplig förklaring till detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Juli 16, 2012 Dela Inlagd Juli 16, 2012 Min kropp reagerar på att det är varmt och vätskebalansen är fel. Som en nedärvd funktion genom generationer av utveckling, öppnar jag då pluskan och köper öl. Så än en gång vann jag över moder natur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 16, 2012 Dela Inlagd Juli 16, 2012 Sedan behöver man väl inte vara nobelpristagare för att begripa att det inte kan vara nyttigt att dag efter dag hoppa mellan 17 gradig värme (AC) och 35 grader, fram och tillbaka. Intressant detta med att så många upplever att deras olika krämpor blir bättre. Finns säkert någon vetenskaplig förklaring till detta. Jag är ingen nobelpristagare, långt därifrån. Men om det inte är nyttigt att hoppa mellan 17 och 35 plusgrader så borde det väl innebära livsfara att bo i norra delarna av Sverige under vintern. En skillnad på 40 grader mellan ute och innetemperatur är inte direkt ovanligt. Att folk med diverse krämpor (värk) blir bättre i värme är inte så konstigt. Värme minska spänningar i musklerna och ökar blodcirkulationen. Värmeväxlaren Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Juli 16, 2012 Dela Inlagd Juli 16, 2012 Olyckligtvis vägrar min kropp att anpassa sig till Thailand. Så det får bli Thailand som anpassar sig till mig. D.v.s AC. Ständigt och jämt. Nästan. Som tur är kvällarna lite drägligare så då får man ta igen vad man missat under dagen. Och t.o.m. i en lite håla som Ayutthaya så är kväll/nattlivet i alla fall mer spännande än daglivet. Ska dock sägas att jag har rimligt svalt inomhus 22-24 grader. Något som inte gäller "ungdjävlarna" (100% thai). I deras resp rum är AC parkerad på min. d.v.s. 18 grader. Och elmätaren går på högvarv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juli 16, 2012 Dela Inlagd Juli 16, 2012 Visst är det så, för egen del tror jag det beror på att jag i många fall använder fel sorts kylvätska, den med kalorier i sig. Fritz.. Kanske ännu värre än så jag har inte vet att förstöra kylvätskan heller, genom att hälla ner en massa is i den och förstöra den goda smaken. Man mår väl som man förtjänar antar jag. Men nu är det slut på att det ska behövas en massa kylning. Har just åkt från Arlanda upp mot norrland. Det känns kyligt i julivärmen. Kan inte tänka mig att det är så många grader. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Juli 18, 2012 Dela Inlagd Juli 18, 2012 Klarar det galant.. Håller mig till barer med AC.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 18, 2012 Dela Inlagd Juli 18, 2012 Har inte riktigt koll på elpriserna i Thailand. Vi brukar lägga rikliga bidrag när vi våldgästat barnen i Bangkok några dagar om det fanns fler gäster som oss skulle de med fördel kunna driva hotell Vad kan en AC förbruka i kronor en vecka om den håller 20 grader dygnet om i ett mindre rum i ett modernt hus? (Nu är ju inte ens deras nya hus isolerat men det är i alla fall inga hål i väggarna). mvh Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu