Jump to content
IGNORERAD

Ett litet framsteg för demokratin.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Man bör kräva det om man samtidigt kräver att detta även ska gälla den osynliga handen och hans familj, rådgivare och släktingar av denna, det samma gäller Generalerna, dommare, överklassen, PAD eller Demokratiska politiker, att bara kräva att lagar och regler ska följas av PT och inte av några andra grupper med makt känns märkligt och felaktigt.

Mvh isan lover

Istället för att dra din vanliga rappakalja så kräver jag faktiskt ett svar på min fråga. Anser du då inte om det ska vara rättvist att det även ska omfatta samtliga medborgare?

Eller är dom inte tillräckligt elitiska?

Alternativt man istället jobbar för att ALLA är lika för inför lagen?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 303
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    36

  • Tallviking

    31

  • janne_h

    30

  • Poffa

    30

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Man bör kräva det om man samtidigt kräver att detta även ska gälla den osynliga handen och hans familj, rådgivare och släktingar av denna, det samma gäller Generalerna, dommare, överklassen, PAD eller Demokratiska politiker, att bara kräva att lagar och regler ska följas av PT och inte av några andra grupper med makt känns märkligt och felaktigt.

Mvh isan lover

Skall vi tolka det svaret som att det idag INTE är OK att kräva att PT skall följa lagar och regler i det dom själva (och onekligen du) hävdar är en folkvald demokratisk regering ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Istället för att dra din vanliga rappakalja så kräver jag faktiskt ett svar på min fråga. Anser du då inte om det ska vara rättvist att det även ska omfatta samtliga medborgare?

Eller är dom inte tillräckligt elitiska?

Alternativt man istället jobbar för att ALLA är lika för inför lagen?

Hej

Visst ska även fattiga risbönder och daglönare i Isaan omfattas av lagen, men enligt mig borde man nog börja med att kräva att inlyteslerika grupper och domstolarna själva gör detta innan man börjar med gräsrötterna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skillnade är bara den att rättsväsendet och Apishits regering satsade stora resuser på att jaga Thaksin medans Sonthi vandrade fritt omkring utan att behöva sitta av en dag på sitt straff och tilläts frottera sig med den dåvarande regeringen och anordnar numera nya gatudemonstrationer och protester i Bangkok i samråd med demokraterna.

Mvh isan lover

Jag har frågat förr. Flera gånger. Kan Du berätta för mig vad det var för straff som Sondhi inte behövde sitta av.

Jagade regeringen Abhisit Thaksin? Det var något nytt. De fanns ju redan en lista på brottsmisstankar mot Thaksin lång som en dassrulle så varför skulle de jaga honom.

Däremot jagar nuvarande regering Abhisit. Och har faktiskt hittat nåt. Kanske. En bilaga till en 20 år gammal jobbansökan som kanske inte är sann.

Vem är det som jagar vem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skall vi tolka det svaret som att det idag INTE är OK att kräva att PT skall följa lagar och regler i det dom själva (och onekligen du) hävdar är en folkvald demokratisk regering ?

Hej

Det är fel att kräva att en enda grupp i samhället t.ex PT ska följa regler och straffas om dom bryter någon regel när samtliga andra som den osynliga handen och hans familj, rådgivare och släktingar av denna, Generalerna, dommare, överklassen, PAD eller Demokratiska politiker har helt fria händer att bryta mot vilka regler dom vill utan påföljder.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ALLA i samhället följa lagarna,ska det va så jävla svårt att svara på

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är fel att kräva att en enda grupp i samhället t.ex PT ska följa regler och straffas om dom bryter någon regel när samtliga andra som den osynliga handen och hans familj, rådgivare och släktingar av denna, Generalerna, dommare, överklassen, PAD eller Demokratiska politiker har helt fria händer att bryta mot vilka regler dom vill utan påföljder.

Mvh isan Lover

Varför anser du det vara fel av PT att behöva följa lagarna när dom är i regeringsställning när du själv, högljutt, krävde det av Demokraterna när dom satt i regeringsställning ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker helt enkelt att dom speciellt höga kraven på PT och att dessa ska behandlas annorunda än demokrater, generaler, PAD lagligt sett o.s.v är fel, man måste ha samma regler för alla inblandade, och då borde alla bli ålagda att följa lagen oavsett partitillhörighet, titel eller position.

Mvh Isan Lover

Kan du då beskriva vad du anser som högre kraven på en PT ledamot vs en risbonde är?

Anser du att en PT ledamot ska slippa följa lagen och en risbonde ska tvingas följa den.

Hur svårt kan det vara att svara på en rak fråga som jag nu ställt dig flera gånger?

Ett undvikande svar på min frågeställning kommer att tolkas som att du stödjer hårda straff av den vanliga mannen i Issan varav du stödjer att PT medlemmar ska kunna att få straffrihet vad dom än företar sig.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer vi fram till det kraftigt inmålade hörnet där IL står och stampar och kontentan blir att Thaksin inte ska/bör/kan straffas för sina brottsliga handlingar då det förmodligen historiskt sett i Thailand finns andra i samhället som kommit undan med liknande brott...

Med samma logik så bör inte en mördare i Thailand heller fällas för sitt brott oavsett hur klar bevisningen är då det bevisligen finns ouppklarade mordfall i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer vi fram till det kraftigt inmålade hörnet där IL står och stampar och kontentan blir att Thaksin inte ska/bör/kan straffas för sina brottsliga handlingar då det förmodligen historiskt sett i Thailand finns andra i samhället som kommit undan med liknande brott...

Med samma logik så bör inte en mördare i Thailand heller fällas för sitt brott oavsett hur klar bevisningen är då det bevisligen finns ouppklarade mordfall i Thailand.

Nej. Inte om han är politiker. Eller har en pappa som är politiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst ska även fattiga risbönder och daglönare i Isaan omfattas av lagen, men enligt mig borde man nog börja med att kräva att inlyteslerika grupper och domstolarna själva gör detta innan man börjar med gräsrötterna.

Mvh Isan Lover

Kan du då beskriva vad du anser som högre kraven på en PT ledamot vs en risbonde är?

Anser du att en PT ledamot ska slippa följa lagen och en risbonde ska tvingas följa den.

Hur svårt kan det vara att svara på en rak fråga som jag nu ställt dig flera gånger?

Ett undvikande svar på min frågeställning kommer att tolkas som att du stödjer hårda straff av den vanliga mannen i Issan varav du stödjer att PT medlemmar ska kunna att få straffrihet vad dom än företar sig.

Mvh Janne

Missade att du svarat på mitt meddelande.

Som kontenta på vad du skrivit så kan vi då konstatera att i förlängningen förordar du att PT ska jobba för straffrihet för hela befolkningen. Vilket då i praktiken skulle dels entlediga hela poliskåren samt alla domstolar. Fängelser skulle stängas eftersom då ingen skulle kunna åtalas för nånting. Samt att det då skulle råda anarki i landet.

Regeringen skulle ej behövas då ingen behöver följa några lagar så är det onödigt att stifta dom och dom spelar ingen roll.

Eftersom lagar inte gäller någon så börjar naturligtvis kriminella gäng ta över samhället istället för valda personer.

Och IL sitter i en eufori av demokrati eller inte.

Då tackar vi för det klargörandet vad du anser om vad som bör hända i landet.

Personligen anser jag att alla bör vara lika inför lagen och kunna åtalas.

Då ett sådant samhälle kallas för rättsamhälle.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är fel att kräva att en enda grupp i samhället t.ex PT ska följa regler och straffas om dom bryter någon regel när samtliga andra som den osynliga handen och hans familj, rådgivare och släktingar av denna, Generalerna, dommare, överklassen, PAD eller Demokratiska politiker har helt fria händer att bryta mot vilka regler dom vill utan påföljder.

Mvh isan Lover

Kan visa vilka tillfällen, lagar och regler demokratiska politiker personligen brutit mot utan påföljder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ska ALLA i samhället följa lagarna,ska det va så jävla svårt att svara på

Hej

Det är inte alls svårt att svara på för mig, jag vill naturligtvis att alla ska lyda under lagarna och inte bara PT och deras anhängare i UDD, enligt mig bör lagen även omfatta den osynliga handen och hans familj, rådgivare och släktingar av denna, Generalerna, dommare, överklassen, PAD och Demokratiska politiker, och det är väl det som skiljer oss åt, många verkar ju tydligen bara vilja att lagarna ska gälla PT och UDD och det är jag inte alls för.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är inte alls svårt att svara på för mig, jag vill naturligtvis att alla ska lyda under lagarna och inte bara PT och deras anhängare i UDD, enligt mig bör lagen även omfatta den osynliga handen och hans familj, rådgivare och släktingar av denna, Generalerna, dommare, överklassen, PAD och Demokratiska politiker, och det är väl det som skiljer oss åt, många verkar ju tydligen bara vilja att lagarna ska gälla PT och UDD och det är jag inte alls för.

Mvh Isan Lover

Vilka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilka?

Hej

Det tycker jag att man gör när man uttalar sig ungefär så här, "skit i dom andra och börja tillämpa lagen nu med Thaksin och PT" eller "varför inte börja bekämpa korruption och stauera exempel med Thaksin och PT"

Varför ska dom som tidigare har varit korrumperade i hundra år, föregående regeringar, kuppande generaler, PAD ledare och rättsväsendet inte lyda under lagen, när man bestämmer sig för att börja följa lagen måste ju naturligtvis även desa tas om hand, varför ska dom tillåtas ha amnesti, korruptionspengar på sina konton, bygga i nationalparker, annektera mark, utföra olagliga militärkupper, slippa avtjäna utdömda fängelsestraff o.s.v ?

Enligt mig friar man alla och börjar om ifrån noll eller så ingriper man mot alla och straffar samtliga för deras lagbrott, politiska brottt och koruption.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det tycker jag att man gör när man uttalar sig ungefär så här, "skit i dom andra och börja tillämpa lagen nu med Thaksin och PT" eller "varför inte börja bekämpa korruption och stauera exempel med Thaksin och PT"

Varför ska dom som tidigare har varit korrumperade i hundra år, föregående regeringar, kuppande generaler, PAD ledare och rättsväsendet inte lyda under lagen, när man bestämmer sig för att börja följa lagen måste ju naturligtvis även desa tas om hand, varför ska dom tillåtas ha amnesti, korruptionspengar på sina konton, bygga i nationalparker, annektera mark, utföra olagliga militärkupper, slippa avtjäna utdömda fängelsestraff o.s.v ?

Enligt mig friar man alla och börjar om ifrån noll eller så ingriper man mot alla och straffar samtliga för deras lagbrott, politiska brottt och koruption.

Mvh Isan Lover

En grundläggande demokratiskt princip är likhet inför lagen. Det tror jag all de flesta, och i alla fall alla "icke röda", här instämmer i.

Så givetvis ska alla brottslingar, oavsett förmögenhet och politisk färg, ställas inför rätta. Olyckligtvis en uppfattning som inte delas av PT som istället vill införa amnesti.

Och det faktum att det t.o.m. går mördare fria betyder inte att det är tillåtet att mörda men motiveringen att så länge det finns mördare som går fria så kan ingen annan mördare dömas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skillnade är bara den att rättsväsendet och Apishits regering satsade stora resuser på att jaga Thaksin medans Sonthi vandrade fritt omkring utan att behöva sitta av en dag på sitt straff och tilläts frottera sig med den dåvarande regeringen och anordnar numera nya gatudemonstrationer och protester i Bangkok i samråd med demokraterna.

Mvh isan lover

Och vad gör PT för att det ska bli lite mera ordning på straffen?

Det är faktiskt PT som har taktpinnen just nu och ska se till att rättsväsendet fungerar. Jag tycker mest de är intresserade av att det ska bli straffihet för politiker, så att de kan mörda och sko sig som de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det tycker jag att man gör när man uttalar sig ungefär så här, "skit i dom andra och börja tillämpa lagen nu med Thaksin och PT" eller "varför inte börja bekämpa korruption och stauera exempel med Thaksin och PT"

Varför ska dom som tidigare har varit korrumperade i hundra år, föregående regeringar, kuppande generaler, PAD ledare och rättsväsendet inte lyda under lagen, när man bestämmer sig för att börja följa lagen måste ju naturligtvis även desa tas om hand, varför ska dom tillåtas ha amnesti, korruptionspengar på sina konton, bygga i nationalparker, annektera mark, utföra olagliga militärkupper, slippa avtjäna utdömda fängelsestraff o.s.v ?

Enligt mig friar man alla och börjar om ifrån noll eller så ingriper man mot alla och straffar samtliga för deras lagbrott, politiska brottt och koruption.

Mvh Isan Lover

Det där med att fria har inte fungerat tidigare. Alla hänvisar bara till att se på den och se på den de blev friade då ska minsann de som gör nya saker också bli friade.

Det är inte föränn det börjar svida som det känns. Se till att börja sätta åt både gula och röda så kommer det att fungera. Problemet är bara att de försuttit chansen så många ggr nu att det snart är omöjligt att komma till rätta med.

Personligen tror jag att skulle PT visa att de menar verklighet med ett rättvist tillämpande av lagen så skulle de ha valsegern i sin hand nästa val också, utan tvekan. Problemet är väl bara att ingen vill släppa ifrån sig de fördelar som att sitta vid makten innebär i form av straffrihet.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skillnade är bara den att rättsväsendet och Apishits regering satsade stora resuser på att jaga Thaksin medans Sonthi vandrade fritt omkring utan att behöva sitta av en dag på sitt straff och tilläts frottera sig med den dåvarande regeringen och anordnar numera nya gatudemonstrationer och protester i Bangkok i samråd med demokraterna.

Mvh isan lover

När dömdes Sonthi, och för vilket brott?

Kan du säga vilket straff han inte satt av under demokraterna?

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men PT vill ju att thaksin ska frias så han kan komma hem,är det likhet inför lagen?Jag tycker samtliga ska vara lika inför lagen,varför vurmar du för att thaksins brott ska undantas?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är inte alls svårt att svara på för mig, jag vill naturligtvis att alla ska lyda under lagarna och inte bara PT och deras anhängare i UDD, enligt mig bör lagen även omfatta den osynliga handen och hans familj, rådgivare och släktingar av denna, Generalerna, dommare, överklassen, PAD och Demokratiska politiker, och det är väl det som skiljer oss åt, många verkar ju tydligen bara vilja att lagarna ska gälla PT och UDD och det är jag inte alls för.

Mvh Isan Lover

Då är det väl dags att regeringen börjar agera!

LM gör de inget åt och i övrigt driver de nog bara straffrihetsärenden för politiker. Men inte har du tyckt att det är något fel på detta agerande. Självklart ska lagar gälla alla, självklart även överklass och dyl. Kungahuset finns ett problem med och det första som måste ändras där är LM, vilket regeringen motsätter sig.

Om vi struntar i kungahuset som är en känslig fråga för thailändarna.

Borde inte regeringen börja arbeta med att lagarna ska tillämpas rättvist?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

65% motsätter sig en helt ny konstitution á la ILs önskemål. 19% är för.

45% ansåg däremot att man kunde gör enskilda ändringar i vissa sektioner som var mindre demokratiska.

http://www.bangkokpo...charter-opposed

Man kan gissa varför PT inte är intresserade av nån folkomröstning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan gissa varför PT inte är intresserade av nån folkomröstning.

Japp. :)

Det ska bli intressant att se vilka sektioner de börjar med att ändra när de påbörjar sin demokratisering av konstitutionen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. :)

Det ska bli intressant att se vilka sektioner de börjar med att ändra när de påbörjar sin demokratisering av konstitutionen. :)

En lågoddsare. Paragraf 237. Den om partiupplösning. Jobbigt att behöva byta namn varje gång de fälls för allvarliga brott mot författningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...