Jump to content
IGNORERAD

Vart tog gula febern vägen?


Vaxet

Recommended Posts

Det är en utopi..

Precis som om man gärna vill ha tillbaka känslan man hade när man var kär för första gången.

Tyvärr...du lever i drömmarnas land..

MVH Nonki

Måste vara tråkigt att tänka och leva som dig, för kan man inte drömma sig bakåt, framåt, uppåt eller vart som helst, då vore livet tungt.

Och visst vore livet fantastiskt om man alltid hade samma känsla som när man är nykär, verkligen något värt att drömma om.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Vaxet

    9

  • andrejsdenruskige

    9

  • noBuzz

    8

  • Nonki

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Hej Vaxet, :)

Då har man inte själv blivit heltokig.. :wink: Vi har också tagit beslutet att flytta från Thailand och denna gång till Sverige!

Som en del skriver det blir även en vardag här i "paradiset" och förvärvsarbetar man 60 - 70 timmar i veckan så försvinner stora delar av möjligheterna att njuta fullt ut av solen och värmen, så varför går man ner 40% i lön och flyttar till Sverige?

- Det blir en vardag i alla länder (Bott i Japan, Malaysia, Kina och Sverige)

- Ett jobb är ett jobb var du än är, dock skiljer det väldigt mycket vad man kan uträtta i olika länder (Japan starta projekt, färdigt på utsatt tid och med kvalite. Thailand starta projekt, följa upp dagligen, driva på, undvika att någon tar "pengar under bordet", ej färdigt i tid)

- Skola för barnen, jag det finns bra skolor i Thailand men dessa kostar en massa pengar eller motsvarande ett par Thailandsresor per år från Sverige.

- Semester, har fasen inte haft en "riktig" semester sedan 2005. Varje dag på "semestern" alltid något som händer och telefonen ringer, beslut kan ej tagas (I Sverige tar Stf ett besult och informerar via email / rapport samt muntlig information när man är tillbaks, I Asien ringer den tillförordnande chefen och frågar om han/hon tar rätt beslut spelar ingen roll att klockan är 21:13 på en lördagkväll).

- Betala "kaffepengar" till kreti och pleti. Korruption och mutor.. Säger bara fy f#n till detta... Eller skulle man nappat på ett par erbjudande man fått i Thailand?? Då hade man "tjänat" sjusiffriga belopp i Baht per år med betalda Mia Noi's bara i mutor. Än en gång FY F#N!!

Jag kan dock säga att hade vi bott i Japan eller Malysia så hade Sverige flytten aldrig ens kommit upp som en tanke.

Nu blir det istället att sitta på fikarasten och diskutera väsentligheter och Världsproblem som senaste BigBrother avsnittet på Kanal5, eller hur mycket bensinpriset har gått upp.. Samt att lära sig Svenska igen :wink:

Ha en kanonbra dag!

:wai:

PS! Tror nog att omställningen tilll Sverige att bli tuffare än flytten till utlandet!

Välkommna yterligare en andledning att inte flytta ner,ds blir det göteborg :preved:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

De bilderna bör nog stanna i arkivet :thumbsup: Jag har sett när Oa ger ögat :13:

Du e för goo :thumbsup:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vaxet, :)

Då har man inte själv blivit heltokig.. :wink: Vi har också tagit beslutet att flytta från Thailand och denna gång till Sverige!

Som en del skriver det blir även en vardag här i "paradiset" och förvärvsarbetar man 60 - 70 timmar i veckan så försvinner stora delar av möjligheterna att njuta fullt ut av solen och värmen, så varför går man ner 40% i lön och flyttar till Sverige?

Det där du skriver att du flyttar pga att du inte hinner med att njuta av sol och värme tror jag inte ett dugg på, du som inte ens badat under dina år här i Thailand ;)

Däremot kan det ju inte vara nåt liv att ha ett jobb här som tar så mycket tid så att du knappt hinner med nåt umgänge med den underbara familj som du har.

Jag är övertygad om att du gjort rätt val men hoppas ändå att vi hinner träffas innan du flyttar, om inte så får det bli en annan gång :thumbsup:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det där du skriver att du flyttar pga att du inte hinner med att njuta av sol och värme tror jag inte ett dugg på, du som inte ens badat under dina år här i Thailand :wink:

Däremot kan det ju inte vara nåt liv att ha ett jobb här som tar så mycket tid så att du knappt hinner med nåt umgänge med den underbara familj som du har.

Jag är övertygad om att du gjort rätt val men hoppas ändå att vi hinner träffas innan du flyttar, om inte så får det bli en annan gång :thumbsup:

Fritz..

Fint skrivigt Fritz :thumbsup:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del är det nog mest så att jag längtar här ifrån, ifrån Sverige/Norge alltså. Detta pissiga klimat som vi får dras med är ju bara för mycket :/

Kom hem ifrån Thailand för 2månader sedan och fick för mig att jag troligtvis hade tappat lite av gula febern - men icke, även fast vi är mitt i sommaren och allt borde vara på topp så längtar jag redan tillbaka.

Men men, snart är sommaren slut och rätt var det är så sitter man nere på soierna igen :P

Hur man kan sitta och hylla "den svenska sommaren" är ju ett mysterium.vad är det som är så bra med den ?

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del är det nog mest så att jag längtar här ifrån, ifrån Sverige/Norge alltså. Detta pissiga klimat som vi får dras med är ju bara för mycket :/

Kom hem ifrån Thailand för 2månader sedan och fick för mig att jag troligtvis hade tappat lite av gula febern - men icke, även fast vi är mitt i sommaren och allt borde vara på topp så längtar jag redan tillbaka.

Men men, snart är sommaren slut och rätt var det är så sitter man nere på soierna igen :P

Hur man kan sitta och hylla "den svenska sommaren" är ju ett mysterium.vad är det som är så bra med den ?

Verkar mer som du saknar barlivet och allt som hör till..

En annan har lämnat den biten bakom sig och ser Thailand från klarare ögon..

Då är det helt plötsligt ett annat resmål man åker till.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del är det nog mest så att jag längtar här ifrån, ifrån Sverige/Norge alltså. Detta pissiga klimat som vi får dras med är ju bara för mycket :/

Kom hem ifrån Thailand för 2månader sedan och fick för mig att jag troligtvis hade tappat lite av gula febern - men icke, även fast vi är mitt i sommaren och allt borde vara på topp så längtar jag redan tillbaka.

Men men, snart är sommaren slut och rätt var det är så sitter man nere på soierna igen :P

Hur man kan sitta och hylla "den svenska sommaren" är ju ett mysterium.vad är det som är så bra med den ?

Chockdii what a heck. Är du ledig på sommaren så är den grymmisch, I promise!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följ bara Krögarn och hans underbara livsnjutande stil i dwet vackra <sverige så ska du se :thumbsup:

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chockdii what a heck. Är du ledig på sommaren så är den grymmisch, I promise!

Jag vet, överdriver lite bara, men jag har lite dåligt med tid såhär under sommaren, cashen måste ju in så att man slipper hösten/vintern här hemma ;)

Måste jag välja mellan att vara ledig sommar i sverige eller vintern i Thailand så blir det ett enkelt val.

//från ett regnigt Oslo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet, överdriver lite bara, men jag har lite dåligt med tid såhär under sommaren, cashen måste ju in så att man slipper hösten/vintern här hemma :wink:

Måste jag välja mellan att vara ledig sommar i sverige eller vintern i Thailand så blir det ett enkelt val.

//från ett regnigt Oslo

Låtwer som en sund tanke. Själv drar jag den 30/12 och stannar en månad typ. Kanske att vi får träffas till slut i frestelsens tempel..

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara tråkigt att tänka och leva som dig, för kan man inte drömma sig bakåt, framåt, uppåt eller vart som helst, då vore livet tungt.

Tja, mitt riktiga liv är tillräckligt bra för att jag inte skall behöva drömma mig iväg till det som varit eller drömma att jag hade någonting annat, uppåt, nedåt eller var som helst. Mitt NU är jag fullständigt nöjd med och att leva i drömmarnas värld och drömma mig iväg är ingenting för mig. Så för mig är det inte tråkigt. Men jag beklagar om ditt riktiga liv är så tråkigt att du måste drömma dig iväg åt alla de håll du säger.Som sagt, bara att beklaga...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, mitt riktiga liv är tillräckligt bra för att jag inte skall behöva drömma mig iväg till det som varit eller drömma att jag hade någonting annat, uppåt, nedåt eller var som helst. Mitt NU är jag fullständigt nöjd med och att leva i drömmarnas värld och drömma mig iväg är ingenting för mig. Så för mig är det inte tråkigt. Men jag beklagar om ditt riktiga liv är så tråkigt att du måste drömma dig iväg åt alla de håll du säger.Som sagt, bara att beklaga...

MVH Nonki

Att drömma om saker är väl en av dom bästa sakerna i livet.

Jag menar man har ju som roligast i tanken när man tänker på det roliga som skall komma eller har varit.

Det vore väl konstigt om gula "febern" pågick år efter år. Då feber brukar vara synonymt med sjukdom där man förutsätts att tilfriskna.

Anledningen att jag trivs så bra i Thailand idag är för att jag kan ha 1 eler 2 dagar tråkigt även i Thailand. Då uppskattar man det roliga var man än är.

Hur är det själv? Sitter du på din favoritbar på sio diana in år efter år?

Det Vaxet beskriver kallas för utveckling och bör väl inte ses som något negativt.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Att drömma om saker är väl en av dom bästa sakerna i livet.

Jag menar man har ju som roligast i tanken när man tänker på det roliga som skall komma eller har varit.

Det vore väl konstigt om gula "febern" pågick år efter år. Då feber brukar vara synonymt med sjukdom där man förutsätts att tilfriskna.

Anledningen att jag trivs så bra i Thailand idag är för att jag kan ha 1 eler 2 dagar tråkigt även i Thailand. Då uppskattar man det roliga var man än är.

Hur är det själv? Sitter du på din favoritbar på sio diana in år efter år?

Det Vaxet beskriver kallas för utveckling och bör väl inte ses som något negativt.

Mvh Janne

Tja, för mig är utveckling att man lever i nuet och trivs med det. Man låter livet gå framåt och gillar det nya man ställs inför och vart det för en. Då trivs man med livet och behöver inte drömma sig någonstans för att vara tillfreds.

Visst tänker jag också tillbaka på vad jag upplevt och skänker väl det en ljuv tanke men att önska det tillbaka, det är enligt mig ingen utveckling, det är ett bakåtsträvande.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Att drömma om saker är väl en av dom bästa sakerna i livet.

Jag menar man har ju som roligast i tanken när man tänker på det roliga som skall komma eller har varit.

Det vore väl konstigt om gula "febern" pågick år efter år. Då feber brukar vara synonymt med sjukdom där man förutsätts att tilfriskna.

Anledningen att jag trivs så bra i Thailand idag är för att jag kan ha 1 eler 2 dagar tråkigt även i Thailand. Då uppskattar man det roliga var man än är.

Hur är det själv? Sitter du på din favoritbar på sio diana in år efter år?

Det Vaxet beskriver kallas för utveckling och bör väl inte ses som något negativt.

Mvh Janne

Halojs Janne,

Det som har varit tänker man sig tillbaks till när man sitter fast på ngn form av äldreboende. Annars kallas det bitterhet, typ allt var bättre förr. Carpe diem, fånga dagen och se till att du gör det bästa med den.

Läs bara vad vissa medlemmar skrev för några år sedan när dom totalt sågade alla oss som bodde kvar i Sverige men nu efter att dom har bestämt sig för att flytta tillbaks har en annan attityd. Fel eller Rätt inte fasiken vet jag.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker även här att man kan starta trådar/avdelningar där ALLA delar med sig om upplevelser som boende i Thailand och som besökare där. Skulle kunna bli den mest intressanta avdelningen genom tiderna på MPR

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det är ju inte samma sak som första gångerna man åkte När man står hemma och jobbar under den underbara hösten/vintern finns det väl inget bättre än att drömma sig iväg eller tänka på nåt underbart som hände under sista resan. Fan, får man inte drömma kan man ju lika gärna bo under en sten resten av livet! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Halojs Janne,

Det som har varit tänker man sig tillbaks till när man sitter fast på ngn form av äldreboende. Annars kallas det bitterhet, typ allt var bättre förr. Carpe diem, fånga dagen och se till att du gör det bästa med den.

Läs bara vad vissa medlemmar skrev för några år sedan när dom totalt sågade alla oss som bodde kvar i Sverige men nu efter att dom har bestämt sig för att flytta tillbaks har en annan attityd. Fel eller Rätt inte fasiken vet jag.

Det ena utesluter väl inte det andra? Och vad får du bitterhet ifrån?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk som inte drömmer lever inte!

Tja, mitt riktiga liv är tillräckligt bra för att jag inte skall behöva drömma mig iväg till det som varit eller drömma att jag hade någonting annat, uppåt, nedåt eller var som helst. Mitt NU är jag fullständigt nöjd med och att leva i drömmarnas värld och drömma mig iväg är ingenting för mig. Så för mig är det inte tråkigt. Men jag beklagar om ditt riktiga liv är så tråkigt att du måste drömma dig iväg åt alla de håll du säger.Som sagt, bara att beklaga...

MVH Nonki

Alla människor drömmer.

Men vissa är inte modiga nog att erkänna det för sig själva eftersom de flyr något som gnager och gör att de innerst inne inte mår så bra.

Att drömma är absolut inte fel, utan tvärtom ytterst normalt, produktivt och positivt.

Den som drömmer lever och det är drömmar som driver utveckling. Inget annat.

Hur du kan tro motsatsen när du medverkar i ett forum där merparten sitter och drömmer om ett liv i Thailand och anstränger sig för att kunna bosätta sig där, och säljer biljetter till en del av dessa, är ett mysterium. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag vet, överdriver lite bara, men jag har lite dåligt med tid såhär under sommaren, cashen måste ju in så att man slipper hösten/vintern här hemma :wink:

Måste jag välja mellan att vara ledig sommar i sverige eller vintern i Thailand så blir det ett enkelt val.

//från ett regnigt Oslo

Du har ett i-landsproblem.

Du befinner dig förbövelen på østlandet.

Vestlandets väder, DET är bedrövligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet

I mer än 6 år har jag gått ut på min terrass på morgnarna och varit tacksam för att jag kunnat vistas i detta landet. Kanon väder, billigt leverne och underbart varma människor runt om mig, vad mer kan jag önska? Att den första passionen försvinner är nog riktigt, det är som med kärleken man måste tillföra något för att hålla den vid liv. Var i Sverige i våras (2a gången på 6 år), när jag kom tillbaks hem till mitt Thailand fick jag på nytt en enorm tacksamhets känsla över att jag fått förmånen att bo här. Nu blir livet inte roligare än man gör sig vare sig jag bor i Thailand eller någon annan stans, jag tror det hela beror till stor del på att finna en trivsel med sig själv. Ständigt ha drömmar som man försöker uppfylla (skit samma om man inte hinner fylla alla innan man dör).

Problem finns det ju med livet i Thailand också precis som i Sverige men dessa är till för att lösas och tänk vad tråkigt det varit om vi inte haft problem som behövt sin lösning.

Jag har drömmar som jag försöker uppfylla, både långsiktigt och kortsiktigt det ger mening åt mitt liv vare sig jag skulle befinna mig i Sverige eller här i Thailand, det är mitt sätt att hålla passionen vid liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja utan drömmar vore livet torftigt men det är inte alltid de måste uppfyllas. Själv drömmer jag ibland om att flytta till ett varmare land. Men vet inte om jag kommer eller vill förverkliga den drömmen trots att jag har en situation som skulle kunna möjliggöra detta. Däremot vill jag gärna resa till varmare och trevligare breddgrader då Sverige visar upp sig från sin allra sämsta sida och för mig är det framförallt vintertid.

Men nu är det sommar och semestern har börjat med ett idogt regnande. Då är det trevligt med en liten dagdröm om att dra iväg någonstans :)

Appropå att gula febern försvann. Det är väl helt naturligt att känslor mattas av med åren, tyvärr. En del kan hålla i det där lite barnsliga, naiva och känna samma lyckorus och glädje år efter år för samma upplevelser men det är nog inte allt för vanligt. Jag har en vän som beter sig exakt likadant idag som han och vi andra gjorde i ungdomen (vi är idag mellan 40-50). Vi kallar honom ett unikum då han får enorma lyckorus över ett nytt prylinköp, ett besökt evenemeng eller en ny belägring. Kul för honom måste man väl säga :)

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, mitt riktiga liv är tillräckligt bra för att jag inte skall behöva drömma mig iväg till det som varit eller drömma att jag hade någonting annat, uppåt, nedåt eller var som helst. Mitt NU är jag fullständigt nöjd med och att leva i drömmarnas värld och drömma mig iväg är ingenting för mig. Så för mig är det inte tråkigt. Men jag beklagar om ditt riktiga liv är så tråkigt att du måste drömma dig iväg åt alla de håll du säger.Som sagt, bara att beklaga...

MVH Nonki

Skönt för dig att du är så nöjd med ditt liv att du inte har några drömmar!

Jag är också nöjd med mitt liv, men den dagen jag slutar ha drömmar, den dagen har jag verkligen problem.

Verkar dock som att folk som inte har några drömmar eller vågar drömma sig bakåt eller framåt riskerar att bli bittra, så Nonki, läs gärna detta.

http://www.maipenrai...585#entry518585

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste en del i början, men sedan har jag inte brytt mig om tråden, fast jag har tänkt på hur jag själv förändrats.

Speciellt sista åren har jag sett mindre och mindre fram mot den dag man skulle kunna flytta ner för gott. Att så ändra sig, något som jag inte trodde var möjligt för en par år sedan, då var det att flytta ner och bo fullt ut som gällde. De senaste två åren har jag tänkt om och funderar om det inte räcker med att bo i Thailand under vintern och i Sverige under sommarn.

Jag har nu varit nere i LOS drygt tre veckor och under tiden har jag försökt analysera vad som gör att jag ändrat uppfattning. Ärligt talat kan jag inte riktigt sätta någon riktigt utlösande sak på pränt. En massa små intryck av försämringar men ingen direkt nyhet. Korruptionen, polisen, att livet i byn inte verkar gå framåt, alla saker som krånglar i samhället, tycker inte riktigt maten är lika god som förrut, som tur är håller frukten ställningarna fortfarande. Allt detta visste man förut redan, så det är egentligen inte något att direkt hänga upp sig på.

Vi var ute och åkte första veckan och passerade Jomtien och tog in på ett hotell. Där stötte jag på en sak som jag reagerade starkt över. Vi gick ut från hotellet på kvällen efter att vi checkat in, överallt krylliska bokstäver och ryssar var man än gick. Nu är det inte något som jag basserar något beslut på, men otrevligt var det, trots att man hört om det flera år!

Nu har jag några år att fundera på kvar så man får se var man hamnar till slut. Konstigt nog så frågade frugan häromdan om vi inte skulle sälja huset och flytta till Bangkok. Jag tyckte frågan var konstig så jag frågade vad hon ville med frågan egentligen, om det var seriöst. Svaret jag fick var att hon tänkte. Jag tolkar det som om hon också börjar vara lite trött på Thailand, framförallt då byn. Där hon känner att fler och fler faller ifrån och det förändras med det till det sämre.

Time will tell!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...