Jump to content
IGNORERAD

Dagens Thai-hus


mikedo58

Recommended Posts

  • Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    22

  • mikedo58

    22

  • ByggareBob

    21

  • Songkran

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sällan man behöver mer än ett tak äver huvudet i Los tycker jag. En enkel bungalow vid vattenbrynet passar mig som näven i handsken..

 

post-6637-0-17676900-1356123978_thumb.jp

 

 

.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Även kallad fattigmanspotatis vilket passar in när man ser en soffpotatis :thumbsup:

 

Tror den madrassen även skulle kunna falla Lamaien och hans kompis i smaken :wink: :wink:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sällan man behöver mer än ett tak äver huvudet i Los tycker jag. En enkel bungalow vid vattenbrynet passar mig som näven i handsken..

 

Fin strand och en enkel bunge vid stranden längtar man ju efter :)

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet varför man bygger med dessa pyttesmå tegelstenar istället för de lite större grå stenarna?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

På madrassen eller PÅ madrassen?  :crazy:  Just det.små var det ju.

Japp, små nallar:-)

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens Thaihus saknar uppkoppling med befintliga fjärrvärmenät.Detta irriterar mig.Frusne B747 från Norrland.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

underdimensionerat nät då det inte orkar värma upp golven  :14:

 

 

så vid den här årstiden är man dubbel toffel-hjälte   (vet ej hur lång säsongen är)  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet varför man bygger med dessa pyttesmå tegelstenar istället för de lite större grå stenarna?

 

Av tradition och ohejdad vana. De är billiga att köpa in. Om lönen är låg blir det väldigt billigt att bygga med dessa. Idag när lönerna gott upp är det knappast några pengar att spara i att använda dessa små stenar. Om man räknar med att man ska ha AC så är det definitivt inte bra med dessa.

 

Ibland kan det kanske bli starkare att bygga med dessa småstenar. När vi byggde mur runt huset så ifrågasatte jag varför vi skulle ha småtegel istället för större stenar. Frugans bror som byggde, sa då att det blev starkare med dessa. Om det är så har jag ingen aning om, men det kan tänkas att det är så. I varje fall hade jag inte nog mycket på fötterna för att ifrågasätta sanningshalten i detta. Få se om det finns några stenbordsexperter som kan räta ut frågetecknen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av tradition och ohejdad vana. De är billiga att köpa in. Om lönen är låg blir det väldigt billigt att bygga med dessa. Idag när lönerna gott upp är det knappast några pengar att spara i att använda dessa små stenar. Om man räknar med att man ska ha AC så är det definitivt inte bra med dessa.

 

Ibland kan det kanske bli starkare att bygga med dessa småstenar. När vi byggde mur runt huset så ifrågasatte jag varför vi skulle ha småtegel istället för större stenar. Frugans bror som byggde, sa då att det blev starkare med dessa. Om det är så har jag ingen aning om, men det kan tänkas att det är så. I varje fall hade jag inte nog mycket på fötterna för att ifrågasätta sanningshalten i detta. Få se om det finns några stenbordsexperter som kan räta ut frågetecknen.

Dom små tegelstenarna är dyrare och bättre än dom stora blocken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet varför man bygger med dessa pyttesmå tegelstenar istället för de lite större grå stenarna?

Japp! Thailändarna anser att det blir starkare och det har dom rätt i.

Men är det dom bästa? Knappast.

Dom större grå stenarna med hål i som man använder till murar håller sämmre men isolerar bättre.

Bäst är dock blocket i lättbetong som isolerar aldeles utmärkt men faktist inte håller lika bra som dom röda små stenarna.

Nu kan man ju undra varför det måste vara så hållbart som möjligt?

Det kan jag inte svara på.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar sej ner vid Mae Rampung Beach yttertak och lite innerväggar, Blir nog ett hus att trivas iattachicon.gif_MG_9374.JPGattachicon.gif_MG_9384.JPG

 

Jag ser att det verkar som att dom inte lagt värmefolie under teglet. Det är synd eftersom det även om det är rätt lagt skyddar mot läckande tak.

Men det är först och främst till för att reflektera ut värmestrålingen och på så sätt få det svalare under taket vilket ger ett svalare hus.

Det bästa du kan göra nu är att se till att isolera ovanpå innertaket i stället.

Det finns en typ gullfiber i aluminiserad plast som man kan rulla up ovanpå innertaket. Finns på dom plesta bygghandlar i tjocklek 75 och 150 mm.

Vi körde med 75mm på vårt tak och det sänkte innomhustemperaturen med hela sex grader utan ac.

Detta under förutsättning att man ventilerar på natten och håller huset stängt på dagen.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt hus Songkran, ditt? :thumbsup:

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nej, fanns på blocket :)

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att det verkar som att dom inte lagt värmefolie under teglet. Det är synd eftersom det även om det är rätt lagt skyddar mot läckande tak.

Men det är först och främst till för att reflektera ut värmestrålingen och på så sätt få det svalare under taket vilket ger ett svalare hus.

Det bästa du kan göra nu är att se till att isolera ovanpå innertaket i stället.

Det finns en typ gullfiber i aluminiserad plast som man kan rulla up ovanpå innertaket. Finns på dom plesta bygghandlar i tjocklek 75 och 150 mm.

Vi körde med 75mm på vårt tak och det sänkte innomhustemperaturen med hela sex grader utan ac.

Detta under förutsättning att man ventilerar på natten och håller huset stängt på dagen.

 

Jag har alu tak med isolation klistrad på plattorna. Det och lite ventilation sänkte innertempen med 10 grader

på bottenvåningen uppe har jag inga  för och efter mätningar

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Thailändarna anser att det blir starkare och det har dom rätt i.

Men är det dom bästa? Knappast.

Dom större grå stenarna med hål i som man använder till murar håller sämmre men isolerar bättre.

Bäst är dock blocket i lättbetong som isolerar aldeles utmärkt men faktist inte håller lika bra som dom röda små stenarna.

Nu kan man ju undra varför det måste vara så hållbart som möjligt?

Det kan jag inte svara på.

 

Det ska väl vara så hållbart att det håller? Dvs. kvalitet!

När vi byggde muren så tittade vi på en mur intill som trycket från jord och fordon hade tryckt ut. För att det samma inte skulle hända oss var jag fundersam om vi skulle gjuta. Frugans bror sa att det räcker med armerat rödtegel och hittills har han haft rätt. 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

5002972788.jpg

 

5016368195.jpg

 

Villa till salu för 5 mkr på Phuket, inte min.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

8094143544.jpg

 

8032200483.jpg

 

Strandhus för 6 mkr i Krabi :)

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

trycket från jord och fordon hade tryckt ut.

 

 

Har du fordon som trycker på muren ?

 

Mycket fyllkörning i eran by ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Det tar sej ner vid Mae Rampung Beach yttertak och lite innerväggar, Blir nog ett hus att trivas iattachicon.gif_MG_9374.JPGattachicon.gif_MG_9384.JPG

 

 

När man tittar på bilden som är tagen underifrån taket så ser man pannorna, normalt så har man ett tätt skikt till.

Hur har man löst detta?

Det ska ligga över bärläkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
När man tittar på bilden som är tagen underifrån taket så ser man pannorna, normalt så har man ett tätt skikt till.

Hur har man löst detta?

Det ska ligga över bärläkten.

 

 

Fel i ovanstående: undre tätskiktet ska givetvis ligga under bärläkten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och lottoraden blev??

 

Den där "Drakula" kan fasen i mej inte fixa fram rätt nr åt mig trots att jag lovat honom en riktig rundsmörjning om han gör det. :52:

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...