Jump to content
IGNORERAD

Dagens Thai-hus


mikedo58

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    22

  • mikedo58

    22

  • ByggareBob

    21

  • Songkran

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mycket fint hus, (har sagt det förut), färgen är jag fortfarande tveksam till...

Hade muren "satt sig"? Översvämning eller?

Mvh. borje222

 

Vidvinkel objektiv ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker som byggare man e så har ni några pråliga villor, ser ju påkostat ut men hur e finishen?

Ni som varit med själva och byggt...om man ser det som ett svensk bygge kontra Thai bygge, vad är den stora skillnaden mellan att bygga som en svensk mot att bygga som en Thai i Thailand. Är det den totala kostnaden eller att man får mer väst standard?

(tänker på kök, badrum, placeringar av detaljer, mått, öppningar, dörrar, färg, tak)

 

I Sverige räcker det med att vara 3 gubbar för ett bygge.hur många e dom I Thailand då?

Är det likadant där med att snickaren snickrar och muraren murar...och dom får inte trampa varandra på tårna eller?

 

Tittat på många bilder men får ingen klar bild.1 vånings, 2 vånings vad är vanligast?

Förstått att som oftast så muras dom flesta hus upp, ser ut som leca block eller är det cement block?

Isåfall vilka dimensioner använder dom (bredden) 20...25 för ytterväggar...innerväggar...15?

Det putsas utanpå blocken.vad använder dom, egen blandning med cement, kalk och sand. Eller har dom färdigbruk på 25 kg säck eller vad?

Det läggs massor med armering har jag sett men hur tjocka sulor gör ni.12-20 cm eller?

Lägger ni isf ner Cellplast i dom?

Undrar en liten sak bara till...är det någon som lagt ner golv värme och sen reverserar pumpen och får kalla golv?

 

MVH C-M

Link to comment
Dela på andra sajter

ban_kog_wat

En stuga jag väl känner igen. Blev klar nyligen. Straxt utanför Buriram

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Undrar en liten sak bara till...är det någon som lagt ner golv värme och sen reverserar pumpen och får kalla golv?

 

Ett kallt golv är inte eftertraktat. Inte ens i Gobiöknen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker som byggare man e så har ni några pråliga villor, ser ju påkostat ut men hur e finishen?

Ni som varit med själva och byggt...om man ser det som ett svensk bygge kontra Thai bygge, vad är den stora skillnaden mellan att bygga som en svensk mot att bygga som en Thai i Thailand. Är det den totala kostnaden eller att man får mer väst standard?

(tänker på kök, badrum, placeringar av detaljer, mått, öppningar, dörrar, färg, tak)

 

I Sverige räcker det med att vara 3 gubbar för ett bygge.hur många e dom I Thailand då?

Är det likadant där med att snickaren snickrar och muraren murar...och dom får inte trampa varandra på tårna eller?

 

Tittat på många bilder men får ingen klar bild.1 vånings, 2 vånings vad är vanligast?

Förstått att som oftast så muras dom flesta hus upp, ser ut som leca block eller är det cement block?

Isåfall vilka dimensioner använder dom (bredden) 20...25 för ytterväggar...innerväggar...15?

Det putsas utanpå blocken.vad använder dom, egen blandning med cement, kalk och sand. Eller har dom färdigbruk på 25 kg säck eller vad?

Det läggs massor med armering har jag sett men hur tjocka sulor gör ni.12-20 cm eller?

Lägger ni isf ner Cellplast i dom?

Undrar en liten sak bara till...är det någon som lagt ner golv värme och sen reverserar pumpen och får kalla golv?

 

MVH C-M

Om vi börjar vid murningen så murar de flesta idag med 7cm btghålsten. men även thai har börjar med lättbetong sten oftas är den också 7cm finns tjockare, denna sten har ett mycket bättr k värde. Väggarna är inte varma på eftermiddagen, så du slipper att kyla ner med ac,

 

Nu är det så att när thai bygger så gjuter de betong balkar runt fönster, totalt onödigt. Nu finns det även lättbetong balkar för att lägga ovan fönster öppning  

 

Sulor ca 20cm ingen cellplats 

 

Putsen blandar de själva finns särskild  kalk cement. 

 

Man är väl ofta 6- 8 st på ett bygge Finns  ingen upp delning vad man gör alla är snickare ock gör alt. Ofta även det elektriska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kallt golv är inte eftertraktat. Inte ens i Gobiöknen

Nä okey, kan väl va förståligt i Thailand där man befinner sig på golvet rätt mycket, men principen e ju det samma om man så lägger slingerna i väggen eller taket...dvs kyla ner till behaglig temp inomhus med liten kostnad. Alternativt driva det med solfångare  för att spara energi.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nä okey, kan väl va förståligt i Thailand där man befinner sig på golvet rätt mycket, men principen e ju det samma om man så lägger slingerna i väggen eller taket...dvs kyla ner till behaglig temp inomhus med liten kostnad. Alternativt driva det med solfångare  för att spara energi.

 

 

Nja, som experiment kan det väl vara intressant. Men ett vettigt isolerat hus med AC är nog billigare och t.o.m effektivare.

 

Dina kalla slingor skapar nog en hel del kondens inne i väggar om dom inte är isolerade. Och om dom är isolerade så förlorar dom liksom lite av poängen.

 

Välisolerat hus och AC på i en timme eller två är nog att föredra. Framför allt så vinner man komfortmässigt på det i bland annat ljudisolering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, som experiment kan det väl vara intressant. Men ett vettigt isolerat hus med AC är nog billigare och t.o.m effektivare.

 

Dina kalla slingor skapar nog en hel del kondens inne i väggar om dom inte är isolerade. Och om dom är isolerade så förlorar dom liksom lite av poängen.

 

Välisolerat hus och AC på i en timme eller två är nog att föredra. Framför allt så vinner man komfortmässigt på det i bland annat ljudisolering.

Nja...

 

Beror på var du har isoleringen, handlar ju om att stänga ute värmen och isolera därefter.

Om man använder slingor eller vanliga radiatorer spelar ingen roll. Systemet fungerar på vanliga hus här i Sverige med befintliga komponenter.

 

Köra AC eller inte. Har helt och hållet med vilken typ av AC eller anläggning, samt hur stort e huset.

 

Förutsättningen är att det är isolerat rätt efter förhållanden som råder just där. Får ju vara från att man börjar bygga nytt.en efterkonstruktion på ett befintligt hus håller jag med om att kostnaden blir för hög.

 

Skulle vilja be en moderator flytta dessa kommentarer till en annan tråg jag gjort som handlar om att bygga. "Bygga i Thailand"

Tack på förhand ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nja...

 

Beror på var du har isoleringen, handlar ju om att stänga ute värmen och isolera därefter.

Om man använder slingor eller vanliga radiatorer spelar ingen roll. Systemet fungerar på vanliga hus här i Sverige med befintliga komponenter.

 

Köra AC eller inte. Har helt och hållet med vilken typ av AC eller anläggning, samt hur stort e huset.

 

Förutsättningen är att det är isolerat rätt efter förhållanden som råder just där. Får ju vara från att man börjar bygga nytt.en efterkonstruktion på ett befintligt hus håller jag med om att kostnaden blir för hög.

 

Skulle vilja be en moderator flytta dessa kommentarer till en annan tråg jag gjort som handlar om att bygga. "Bygga i Thailand"

Tack på förhand :wink:

 

 

Så...

 

Dina slingor som du ska dra runt i väggar och tak. Vilket material ska dessa vara gjorda av?

Koppar är nog bäst för kylningsförmågan.

 

Sedan har vi luftfuktigheten och "dew-point" som du bör tänka på när du kyler ner dina rör inne i väggar och tak. Du bör nog tänka på klimatskillnaden mellan Sverige och Thailand.

 

Hur kalla rör bör du ha för att kyla ner ett 30kvm rum och hur mycket röryta behöver du?

Hur mycket energi går åt till det och hur lång tid tar det innan du känner effekten från och med att du slår igång systemet.

 

 

Du kommer aldrig att klara av att kyla ner huset med någon som helst ekonomisk vinst på detta sätt.

 

 

 

Som sagt, som experiment kan det vara kul. Men det är nog varken kostnadsmässigt eller kvalitetsmässigt försvarbart.

Hoppas inte kopparrören ärgar sönder inne i dina väggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så...

 

Dina slingor som du ska dra runt i väggar och tak. Vilket material ska dessa vara gjorda av?

Koppar är nog bäst för kylningsförmågan.

 

Sedan har vi luftfuktigheten och "dew-point" som du bör tänka på när du kyler ner dina rör inne i väggar och tak. Du bör nog tänka på klimatskillnaden mellan Sverige och Thailand.

 

Hur kalla rör bör du ha för att kyla ner ett 30kvm rum och hur mycket röryta behöver du?

Hur mycket energi går åt till det och hur lång tid tar det innan du känner effekten från och med att du slår igång systemet.

 

 

Du kommer aldrig att klara av att kyla ner huset med någon som helst ekonomisk vinst på detta sätt.

 

 

 

Som sagt, som experiment kan det vara kul. Men det är nog varken kostnadsmässigt eller kvalitetsmässigt försvarbart.

Hoppas inte kopparrören ärgar sönder inne i dina väggar.

Som sagt så finns system idag och är brukbart, inte sagt att det funkar i dom klimatförhållande som råder i Thailand. Samtidigt så finns det x antal olika klimat idag runt om i Thailand.

 

Allt bygger på teknik och uträkningar, nej jag gör inte dessa. Det låter jag dom som kan tekniken räkna på.

Systemet stängs inte ner, utan rullar på och du ställer din önskade temp per rum, alt om det står tomt så kan man sköta det per remote och/eller ställa det på timer vid längre frånvaro.

Ja kostar el...därav solfångare.

 

Rören är av plast, precis som all annan golv-värme är idag.

Finns olika system för att lägga dom med skenor och annat. Oftast lägger vi dom i cellplast där vi naglar fast dom per 30 cm ca i löpande slingor utan avbrott...beroende på storlek av rum och ytor läggs x antal slingor kopplat till fördelare och kan skötas/regleras oberoende av varandra. Ovanpå detta ligger betongen..oftast idag 12 cm. Finns annars dom som fäster slingorna i armeringsnätet som alternativ. 

 

Koppar har vi säkert aldrig ens lagt inne i varken väggar eller golv för att göra värme/kylning utav hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Som sagt så finns system idag och är brukbart, inte sagt att det funkar i dom klimatförhållande som råder i Thailand. Samtidigt så finns det x antal olika klimat idag runt om i Thailand.

 

Allt bygger på teknik och uträkningar, nej jag gör inte dessa. Det låter jag dom som kan tekniken räkna på.

Systemet stängs inte ner, utan rullar på och du ställer din önskade temp per rum, alt om det står tomt så kan man sköta det per remote och/eller ställa det på timer vid längre frånvaro.

Ja kostar el...därav solfångare.

 

Rören är av plast, precis som all annan golv-värme är idag.

Finns olika system för att lägga dom med skenor och annat. Oftast lägger vi dom i cellplast där vi naglar fast dom per 30 cm ca i löpande slingor utan avbrott...beroende på storlek av rum och ytor läggs x antal slingor kopplat till fördelare och kan skötas/regleras oberoende av varandra. Ovanpå detta ligger betongen..oftast idag 12 cm. Finns annars dom som fäster slingorna i armeringsnätet som alternativ. 

 

Koppar har vi säkert aldrig ens lagt inne i varken väggar eller golv för att göra värme/kylning utav hus.

 

Jag tror inte att du kommer att uppnå effektiviteten med hjälp av det systemet.

 

Men du får mer än gärna installera det i ditt hus och rapportera hur det går.

Det är långt mycket enklare och billigare att värma ett hus än att kyla ett hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Som sagt så finns system idag och är brukbart, inte sagt att det funkar i dom klimatförhållande som råder i Thailand. Samtidigt så finns det x antal olika klimat idag runt om i Thailand.

 

Allt bygger på teknik och uträkningar, nej jag gör inte dessa. Det låter jag dom som kan tekniken räkna på.

Systemet stängs inte ner, utan rullar på och du ställer din önskade temp per rum, alt om det står tomt så kan man sköta det per remote och/eller ställa det på timer vid längre frånvaro.

Ja kostar el...därav solfångare.

 

Rören är av plast, precis som all annan golv-värme är idag.

Finns olika system för att lägga dom med skenor och annat. Oftast lägger vi dom i cellplast där vi naglar fast dom per 30 cm ca i löpande slingor utan avbrott...beroende på storlek av rum och ytor läggs x antal slingor kopplat till fördelare och kan skötas/regleras oberoende av varandra. Ovanpå detta ligger betongen..oftast idag 12 cm. Finns annars dom som fäster slingorna i armeringsnätet som alternativ. 

 

Koppar har vi säkert aldrig ens lagt inne i varken väggar eller golv för att göra värme/kylning utav hus.

 

 

Glömde en fråga.

 

 

Golvvärme har du installerat.

Hur många hus i Sverige har du kylt ner på detta vis och i vilken typ av rum?

Gjorde ni då på samma sätt med monteringen, Dvs. 120mm betong på rören?

 

 

Vill du ha effekt så är koppar mycket bättre än plast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde en fråga.

 

 

Golvvärme har du installerat.

Hur många hus i Sverige har du kylt ner på detta vis och i vilken typ av rum?

Gjorde ni då på samma sätt med monteringen, Dvs. 120mm betong på rören?

 

 

Vill du ha effekt så är koppar mycket bättre än plast.

Vet inte faktiskt, ärligt talat så har dom flesta mest anledning att värma sina hus här åretom, ibland vet jag att dom skruvar ner tempen i rummen och eller stänger dom på fördelaren när det blir sommar...oxå beroende på var vi bor i Sverige.

Allt beror på vad som eftersöks och ekonomi. Det finns dom som vill ha 8 cm plattor...vilket e galet tunt men min åsikt bara.

Under detta har du cellplasten på 2-300 mm. Finns säkert dom som tycker rören ska ligga högre upp ovanpå armering t ex eller under den direkt. lägger du den i cellplasten får du spridningen uppåt bara genom betongen. Man lägger t ex runt huset dubbelt vid varje ytterkant med mindre avstånd mellan. Samt vid öppningar är det ide att lägga egna slingor.

 

Nu får man inte lägga rör med kopplingar i betong, anledningen till att det är plast är att det är en komplett slinga. DVS inga läckage risker.

 

Hitta inte alla länkar men med denna så förstår du principen.

http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Svalt-inne-pa-sommaren/

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vet inte faktiskt, ärligt talat så har dom flesta mest anledning att värma sina hus här åretom, ibland vet jag att dom skruvar ner tempen i rummen och eller stänger dom på fördelaren när det blir sommar...oxå beroende på var vi bor i Sverige.

Allt beror på vad som eftersöks och ekonomi. Det finns dom som vill ha 8 cm plattor...vilket e galet tunt men min åsikt bara.

Under detta har du cellplasten på 2-300 mm. Finns säkert dom som tycker rören ska ligga högre upp ovanpå armering t ex eller under den direkt. lägger du den i cellplasten får du spridningen uppåt bara genom betongen. Man lägger t ex runt huset dubbelt vid varje ytterkant med mindre avstånd mellan. Samt vid öppningar är det ide att lägga egna slingor.

 

Nu får man inte lägga rör med kopplingar i betong, anledningen till att det är plast är att det är en komplett slinga. DVS inga läckage risker.

 

Hitta inte alla länkar men med denna så förstår du principen.

http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Svalt-inne-pa-sommaren/

 

 

Nja, nu söker jag inte direkt någon information om golvvärme. Jag bara tänkte på din erfarenhet med att reversera hela systemet och kyla ett hus.

Det känns lite som.hur tänkte du nu.

 

Undrar du inte vilken temperatur på kylmediet du kommer att ha. Räcker  0°C? för att du ska kyla ner huset?

 

Det positiva är väl fukten på väggarna. Det blir mindre damm.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Nja, nu söker jag inte direkt någon information om golvvärme. Jag bara tänkte på din erfarenhet med att reversera hela systemet och kyla ett hus.

Det känns lite som.hur tänkte du nu.

 

Undrar du inte vilken temperatur på kylmediet du kommer att ha. Räcker  0°C? för att du ska kyla ner huset?

 

Det positiva är väl fukten på väggarna. Det blir mindre damm.

Kör man under 12 - 13 grader så lär det bli ganska blött på golvet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nu söker jag inte direkt någon information om golvvärme. Jag bara tänkte på din erfarenhet med att reversera hela systemet och kyla ett hus.

Det känns lite som.hur tänkte du nu.

 

Undrar du inte vilken temperatur på kylmediet du kommer att ha. Räcker  0°C? för att du ska kyla ner huset?

 

Det positiva är väl fukten på väggarna. Det blir mindre damm.

Ska leta reda på länkarna så kan du läsa istället för jag skriver ner.

Som sagt så värmer vi husen normalt sett men som stod beskrivet hur det fungerar i artikeln.

 

 

Svalt inne på sommaren 

ger värme på vintern

För mycket värme inomhus gör ingen människa glad. Vi blir långsamma och griniga, och sover sämre. Något som inverkar negativt både på arbete och fritid.

Bergvärmepumpen kan spela en viktig energibesparande roll även när det gäller kyla!

Samma system som används för att värma upp ett hus med minsta tänkbara energiförbrukning, kan också användas för att kyla ner det.

Frikyla heter konceptet.

I ett värmesystem avger radiatorerna värme till luften som omger dem. Men om man skickar ut kallt ”borrhålsvatten” i särskilda fläktkonvektorer en varm dag så blir effekten tvärtom. Resultatet blir en skön svalka som sprider sig i huset. Det kalla vattnet värms då upp och värmen i vattnet skickas sedan via värmepumpen ner i marken igen. Där får vi nästa positiva effekt. Genom det rumsuppvärmda vattnet värmer vi upp berggrunden där vi har vår kollektor. På så sätt fyller vi på med ännu mer ”direktinsprutad solvärme” som lagras i marken, varifrån vi sedan hämtar den på vintern.

 

Nu gäller detta som det står ovan med radiatorer...men principen är det samma om det är jordvärme och/eller med slingor.

Inget sagt om VAR eller med VILKET klimat eller VILKEN temp det blir...just där du e.

Finns många många olika system och tänk på material, tjocklekar osv.

Många tror t ex att man får ett bättre klimat inne för att man isolerar och sätter gips på väggarna inne istället för att ha putsat.vilket e helt fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Många tror t ex att man får ett bättre klimat inne för att man isolerar och sätter gips på väggarna inne istället för att ha putsat.vilket e helt fel!

 

Nu blev jag intresserad.

 

Kan du utveckla detta lite mer så jag förstår vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns lite som.hur tänkte du nu.

 

Okay...nu har jag skrivit flera gånger att systemet finns och att det är helt vanlig utrustning. Vilket av detta är det som e oklart?

Att man inte kan reversera eller vart vill du komma, vad du får ut av systemet blir ju vart du är och hur det är med alla material som använts.

Om du söker information så finner du kanske något du kan få svar på som passar dina förutsättningar.

Kanske nu inte detta passar dig...så vad spelar då dina frågor eller ifrågasättande av något som redan finns på marknaden för roll...ska vi ringa och be dom stoppa produktionen eller?

 

Om dessa system nu inte är anpassade för ett klimat som t ex i Thailand är ju med dom förusättningarna som finns på plats...dvs investeringar för att göra anpassningar, intresse för att göra det gångbart, någon på plats som känner sig sugen att prova och testa fram för just det förhållandet. Allt har sin tid och plats, varje dag görs nya framsteg i miljöteknik och material med nya råd och rön som resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggare bob!

 

Hur många hus har du byggt i Thailand?

 

Bilder?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ska leta reda på länkarna så kan du läsa istället för jag skriver ner.

Som sagt så värmer vi husen normalt sett men som stod beskrivet hur det fungerar i artikeln.

 

 

Svalt inne på sommaren 

ger värme på vintern

För mycket värme inomhus gör ingen människa glad. Vi blir långsamma och griniga, och sover sämre. Något som inverkar negativt både på arbete och fritid.

Bergvärmepumpen kan spela en viktig energibesparande roll även när det gäller kyla!

Samma system som används för att värma upp ett hus med minsta tänkbara energiförbrukning, kan också användas för att kyla ner det.

Frikyla heter konceptet.

I ett värmesystem avger radiatorerna värme till luften som omger dem. Men om man skickar ut kallt ”borrhålsvatten” i särskilda fläktkonvektorer en varm dag så blir effekten tvärtom. Resultatet blir en skön svalka som sprider sig i huset. Det kalla vattnet värms då upp och värmen i vattnet skickas sedan via värmepumpen ner i marken igen. Där får vi nästa positiva effekt. Genom det rumsuppvärmda vattnet värmer vi upp berggrunden där vi har vår kollektor. På så sätt fyller vi på med ännu mer ”direktinsprutad solvärme” som lagras i marken, varifrån vi sedan hämtar den på vintern.

 

Nu gäller detta som det står ovan med radiatorer...men principen är det samma om det är jordvärme och/eller med slingor.

Inget sagt om VAR eller med VILKET klimat eller VILKEN temp det blir...just där du e.

Finns många många olika system och tänk på material, tjocklekar osv.

Många tror t ex att man får ett bättre klimat inne för att man isolerar och sätter gips på väggarna inne istället för att ha putsat.vilket e helt fel!

 

 

 

 

Vi börjar med detta...

 

Så, vad menar du med "Många tror t ex att man får ett bättre klimat inne för att man isolerar och sätter gips på väggarna inne istället för att ha putsat.vilket e helt fel!" ?

 

Ska man kasta puts på utsidan av väggen, på insidan av väggen och ge fan i isolera och gipsa?

 

 

 

 

Nr1. Ja, du kan få kalla rör.

Nr2. Nej, det kommer inte att bli något vidare energisparande.

Nr3. När väggarna blir kalla (Det är en förutsättning som ska till, för att rummet innanför väggarna ska bli kallt) och temperaturen och luftfuktigheten i rummet är hög, så bildas kondens. Ja, du har en Dew-point.

 

Äh, ids inte förklara.

Du kanske kan prova det hela i liten skala i ditt garage.

Sedan kommer förhoppningsvis fysikens lagar att övertyga dig att du inte kommer att göra någon ekonomisk vinst eller kvalitetsmässig vinst på "ditt" system.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Byggare bob!

 

Hur många hus har du byggt i Thailand?

 

Bilder?

 

 

Han har nog inte byggt så mycket i Sverige heller.

Han har eventuellt bara lagt ut tegelstenar där chefen har sagt att han ska plasera dessa lustiga stenar.

 

Men han är en visionär eller kanske hallusinär, om det finns något sådant ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag intresserad.

 

Kan du utveckla detta lite mer så jag förstår vad du menar.

Sure...

 

Ger dig några ord så finner du det som du känner dig behjälpt av:

Aktiv kylning

Passiv kylning

Termisk massa

 

Efter det så kan vi diskutera vad som kan fungera med materialer osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggare bob!

 

Hur många hus har du byggt i Thailand?

 

Bilder?

Inte ett enda, det är skrivit redan från början om man läst, att det har med ett intresse och inget med att jag bygger i Thailand, lever och bor i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ett enda, det är skrivit redan från början om man läst, att det har med ett intresse och inget med att jag bygger i Thailand, lever och bor i Sverige.

 

Ok, ännu en självutnämnd expert alltså med mycket åsikter om det mesta men med NOLL erfarenhet! 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...