maakaao Inlagd Juli 2, 2012 Dela Inlagd Juli 2, 2012 Ja, eller resa upp "skiten", betydligt roligare än aktier. Som jag ser det. Ja efter vad jag kan förstå så har herr Changs investering lönat sig Nu kan han resa vart han hur många gånger som helst utan att bry sig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Axell Inlagd Juli 2, 2012 Dela Inlagd Juli 2, 2012 Ja efter vad jag kan förstå så har herr Changs investering lönat sig Nu kan han resa vart han hur många gånger som helst utan att bry sig Det vore ju tråkigt om han slutade bry sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Ja, eller resa upp "skiten", betydligt roligare än aktier. Som jag ser det. Det ena utesluter inte det andra! Törs knappt tänka på vad alla Thailandsresor kostat mig Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Att döma efter de som har aktier eller lönsamt företag så verkar det vara eviga källor till glädje. Så lyckliga som de vill jag också va'. mvh Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Visst kan man ha ett AB med bara sig själv som anställd. Öppnar betydligt fler möjligheter än vad en enskild firma gör. Om man som jag lyckas ta bra betalt för sina tjänster så blir det en hel del över i bolaget efter uttag av hyfsad lön. Ett överskott som man till exempel kan investera i Appleaktier Herr Chang har talat. Aktieutdelning går väl på flatskatt. Ytterligare en fördel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Vad innebär "f-skatte slav" enskild firma, eller? Det stämmer! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Visst kan man ha ett AB med bara sig själv som anställd. Öppnar betydligt fler möjligheter än vad en enskild firma gör. Om man som jag lyckas ta bra betalt för sina tjänster så blir det en hel del över i bolaget efter uttag av hyfsad lön. Ett överskott som man till exempel kan investera i Appleaktier Herr Chang har talat. Eller i en massagesalong! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 (ändrad) Aktieutdelning går väl på flatskatt. Ytterligare en fördel Menar du aktieutdelning i fallet massagesalong då! Ändrades Juli 3, 2012 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Menar du i fallet massageinstitut då! Tänkte du på "flat"skatt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Tänkte du på "flat"skatt Visste inte att det var så man skillde på dom flatskatt och "flat"skatt. Återigen en stor begränsning i skatte djungeln! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Siamkap Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Skitsnack. Har man ett lönsamt bolag, och gör en skaplig vinst varje år, så hör man definitivt till dom utvalda. Konferenser, leasingbilar, datorer, mobiler, representation, kickoff:er o.s.v. allt betalt av bolaget. Och så en årlig aktieutdelning. Jo men visst, men detta är knappast applicerbart på Thaimassage ägare som sällan ens kan ta ut lön enligt kollektivavtalet. /Siamkap Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hasseigöteborg Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Hej. Jag tänkte som första person i denna tråd ge en Känga till skattesystemet. Det är INTE lätt att driva ett litet företag i Sverige idag. För det första ska du betala moms på din inkomst. Trolleri 100 SEK blev 80 SEK. OK på dom 80 betalar vi 28.97% egenavgifter. Trolleri 100 SEK blev 56,10 OK .. 56,10 kvar av hundringen... 56,10 ... Ska sen inkomstdeklareras... Där beror det ju på vilken kommun du bor i mm. Men en låginkomsttagare i en lågskattekommun borde betala minst 25 % skatt på dessa 56.10? Kvartstår 42,07 av hundringen ... Om man är en låginkomsttagare i en lågskattekommun .. Tacka fan för att det inbjuder till fusk??? Med vänlig hälsning, Och som vanligt blir det fel. Och då menar jag dessa rader. OK på dom 80 betalar vi 28.97% egenavgifter. Trolleri 100 SEK blev 56,10 Det är ju så att man räknar ut egenavgifter på summan efter avdrag för egenavgiften. Så dom 28,97% på netto är 22,4625882% på brutto. Så det skall vara OK på dom 80 betalar vi 28.97% egenavgifter. Trolleri 100 SEK blev 62,02 hf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Toboas Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Kära MPR vänner och ni andra. Matematik är inte lätt och något som både journalister och politiker känner stor panik inför och därför undviker som pesten. Nedan kommer lite fakta som verkar ha undgått de flesta. Egenföretagare i tjänstesektorn betalar 60-75% i skatt, moms 20%, sociala avgifter ca 30% av resterande, inkomstskatt 30-55% av resterande minus jobbskatteavdraget. Därtill kommer pensionsförsäkring om man vill ha en pension utöver socialbidragsnormen men vi bortser från detta i följande resonemang. Egenföretagare i nämnda sektor kan således betecknas som statens slav, då det mesta av inkomsten konfiskeras direkt. Skall man sedan handla för de 25-40 % som kvarstår betalar man till att börja med moms plus i vissa fall alkoholskatt, bensinskatt, energiskatt och tobaksskatt. Köpkraften för den intjänade 100 lappen reduceras således ner till en knapp tia i många fall, resten går till den "ofantliga" sektorn. Detta accepteras i tron att vi får valuta för de 90% som försvinner på vägen. (Plötslig verkar en skattefri lön i Thailand inte helt oattraktiv). Skola och vård nämns allt som oftast som den "ofantliga" sektorns flaggskepp, trots att dess kvalité i många avseenden har dalat betydligt på senare år. Låt mig då få förklara: Skolväsende kostar ca 13% av den offentliga budgeten, sjukvård också ca 13% , dvs 26% totalt eller en fjärdedel. Vart de andra 74% tar vägen kan ni räkna på själva med utgångspunkt från följande dokument. http://www.scb.se/st..._OE06BR1101.pdf http://www.ekonomifa.../Utanforskapet/ http://www.vgregion.na 20110221.pdf Jag måste tillstå att jag mycket väl förstår utifrån kommande personer som på ett nyktert sätt ifrågasätter svensken mentala hälsa och väljer att inte betala fullt så mycket skatt som svensken. /Siamkap Intressant läsning. Den största posten (42%) är "Socialt skydd" vilket enligt texten omfattar: "sociala förmåner, både kontantförmåner och naturaförmåner, för personer och hushåll med speciellt definierade behov. Exempel på personer med speciellt definierade behov är personer med funktionshinder, arbetslösa eller äldre personer. Hälften av det sociala skyddet avser utgifter för ålderdom, medan sjukdom och funktionshinder står för knappt en fjärdedel." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Luttrad Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 (ändrad) Vilket bevisar att alla somailer i sverige endast lever på bidrag och inte vill lyft ett finger... Tur att de går ut och blåljuger i pressen i bland. http://arbetarbladet...ill-ha-ett-jobb- För inte kan de tala sanning inte och bevisa att det finns de som vill jobba... /Enis Hej Enis. Sverige har ca. 5,5 miljoner invånare mellan 20 och 64 år. Av dessa är ca. 1,5 miljoner i det så kallade utanförskapet. Drygt var fjärde invånare mellan 20 och 64 år arbetar inte utan försörjs på bidrag. Sverige har en mycket stor arbetslöshet, speciellt för dom som är nya på arbetsmarknaden och söker sitt första arbete. Ungdomar som har Svenska som sitt modersmål och har gått ut gymnasiet har mycket stora besvär med att få ett arbete. Har dessa ungdomar bara grundskolan är möjligheten att få ett arbete nästan hopplös. I faktarutan i den artikel du hämnvisade till står det bland annat. "75 procent av dem är under 40 år och hälften har utbildning motsvarande grundskola eller lägre. De flesta är kvinnor" Den märkliga skrivningen om deras utbildning "motsvarande grundskola eller lägre" får mig att misstänka att alla eller näst intill helt saknar utbildning! Troligen är dom dessutom analfabeter, kanske till och med på sitt eget språk. Denna grupp som dessutom till största delen består av kvinnor där de flesta om inte alla troligen dessutom kräver att få arbeta i traditionella kläder är i praktiken oanställningsbar på den svenska arbetsmarknaden. TOM en svensk 16 åring med endast grundskoleexamen har generellt sett kvalifikationer som slår denna grupp med hästlängder. Visst finns det arbeten som denna grupp kan utföra i exempelvis Norge, men dessa okvalificerade arbeten som att exempelvis skala bananer utförs av svenska ungdomar med minst grundskolekompetens. http://www.sydsvensk...norska-bananer/ mvh. Luttrad. Ändrades Juli 3, 2012 av Luttrad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Hej Luttrad. Bara så du förstår min ståndpunkt. Det är en stor skilland i dessa två meningar. "Alla invandrare vill inte jobba utan endast lyfta bidrag och utnyttja systemet" "Alla invandrare vill jobba och göra rätt för sig men tyvärr så finns det inte arbete åt alla och de tvingas nyttja vårat bidragssystem" Det visar hur man ser på sin omgivning. /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Axell Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Jo men visst, men detta är knappast applicerbart på Thaimassage ägare som sällan ens kan ta ut lön enligt kollektivavtalet. /Siamkap Då får man helt enkelt låta bli att starta upp någonting som man på förhand vet aldrig kommer att vara vidare lönsamt. Man vet ju förutsättningarna, och sen är det bara räkna ut hur många som ska masseras för att det skall bli en skälig vinst. Då kan det nog hända att det blir lite oredovisade intäkter, och kanske ett och annat handjobb. A. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peo61 Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Hej Enis. Sverige har ca. 5,5 miljoner invånare mellan 20 och 64 år. Av dessa är ca. 1,5 miljoner i det så kallade utanförskapet. Drygt var fjärde invånare mellan 20 och 64 år arbetar inte utan försörjs på bidrag. Sverige har en mycket stor arbetslöshet, speciellt för dom som är nya på arbetsmarknaden och söker sitt första arbete. Ungdomar som har Svenska som sitt modersmål och har gått ut gymnasiet har mycket stora besvär med att få ett arbete. Har dessa ungdomar bara grundskolan är möjligheten att få ett arbete nästan hopplös. I faktarutan i den artikel du hämnvisade till står det bland annat. "75 procent av dem är under 40 år och hälften har utbildning motsvarande grundskola eller lägre. De flesta är kvinnor" Den märkliga skrivningen om deras utbildning "motsvarande grundskola eller lägre" får mig att misstänka att alla eller näst intill helt saknar utbildning! Troligen är dom dessutom analfabeter, kanske till och med på sitt eget språk. Denna grupp som dessutom till största delen består av kvinnor där de flesta om inte alla troligen dessutom kräver att få arbeta i traditionella kläder är i praktiken oanställningsbar på den svenska arbetsmarknaden. TOM en svensk 16 åring med endast grundskoleexamen har generellt sett kvalifikationer som slår denna grupp med hästlängder. Visst finns det arbeten som denna grupp kan utföra i exempelvis Norge, men dessa okvalificerade arbeten som att exempelvis skala bananer utförs av svenska ungdomar med minst grundskolekompetens. http://www.sydsvensk...norska-bananer/ mvh. Luttrad. Jag brukar inte skriva på forumet av olika anledningar men detta inlägget innehåller en retorik som inte får stå oemotsagd. SCB använder åldersgruppen 15-74 år som underlag till arbetskraftsundersökningarna (AKU) och enligt SCB består arbetskraften av 5,039 miljoner personer. Det totala antalet sysselsatta är 4,629 miljoner. Antalet arbetslösa är 410000 personer, vilket motsvarar 8,1% arbetslöshet i Maj månad 2012. I åldern 15-24 år är 176000 personer arbetslösa, vilket motsvarar 28,0% i Maj månad 2012. Enligt SCB var det 1,0525 miljoner personer i "utanförskapet" 2011 vilket motsvarar 17,5% av befolkningen mellan 16-64 år. De som räknas in i utanförskapet är: Arbetslösa Arbetssökande studenter Sysselsatta i konjunkturberoende program via Arbetsförmedlingen Personer som på andra sätt är utanför arbetskraften, till exempel: o Latent arbetssökande o Personer med S/A-ersättning (förtidspensionärer) o Övriga tidiga pensionärer o Långtidssjuka o Lediga, värnpliktiga och hemarbetande I faktarutan som det hänvisas till står det mycket riktigt "75 procent av dem är under 40 år och hälften har utbildning motsvarande grundskola eller lägre. De flesta är kvinnor." dock glömmer man att ta med andra fakta som också står att läsa som t.ex att det totala antalet personer detta gäller är 334 personer. Så det totala antalet personer som är "under 40 år" är 250. Hälften av dessa har en utbildning motsvarande grundskola eller lägre vilket blir 125 personer. Om man lägger in dessa tal i statistiken från SCB så utgör alltså de som är under 40 år, har utbildning motsvarande grundskola eller lägre 0,03% av de arbetslösa, eller 0,0024% av arbetskraften. Källor: http://www.scb.se/Pa...t____23262.aspx http://arbetarbladet...ll-ha-ett-jobb- Gnällsmurfen gnäller igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Jag betalar 1000 baht i månaden i skatt men inte fan får jag TFI (Thai för invandrare) för det. Finns det överhuvudtaget i Thailand ingen möjlighet till språkundervisning i Thailändska, bekostad av staten, om man har årsvisa? Om man blir Thaimedborgare? Jag tycker faranger som med arbetskraft eller pengar bidrar till skola, skall belönas med språkundervisning - därmed basta! Men det är klart, vi vet ju att det inte är alla i Thailand som vill att vi begriper språket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Juha Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Finns det överhuvudtaget i Thailand ingen möjlighet till språkundervisning i Thailändska, bekostad av staten, om man har årsvisa? Om man blir Thaimedborgare? Jag tycker faranger som med arbetskraft eller pengar bidrar till skola, skall belönas med språkundervisning - därmed basta! Men det är klart, vi vet ju att det inte är alla i Thailand som vill att vi begriper språket. Nej, och för att få "permanent recidency" skall du kunna tala och läsa Thai. Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iggy Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Som företagare kan man vara ägare av aktiebolag eller så e man f-skatte slav, alltså man åtnjuter inte samma regler som ett aktiebolag gör! Men vad vet jag, har bara vart egen f-skatteslav sedan 1988! Nåja, även som F-skattare kan man trixa lite som vi löneslavar bara kan drömma om. T.ex. köpa privata prylar på firman, eller köpa verktyg på firman och sedan sälja dem svart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Nåja, även som F-skattare kan man trixa lite som vi löneslavar bara kan drömma om. T.ex. köpa privata prylar på firman, eller köpa verktyg på firman och sedan sälja dem svart. Var är vinsten, att köpa verktyg till fullt pris och sälja rabatterat svart. Ingen betalar väl fullt pris svart utan kvitton. Skatterevision är inte allför trevligt, med privata prylar avdragna på firman. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 3, 2012 Dela Inlagd Juli 3, 2012 Nåja, även som F-skattare kan man trixa lite som vi löneslavar bara kan drömma om. T.ex. köpa privata prylar på firman, eller köpa verktyg på firman och sedan sälja dem svart. Tänkte inte på dä! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Nej, och för att få "permanent recidency" skall du kunna tala och läsa Thai. Hehe -ett skönt moment 22 alltså. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Kollegan fick restskatt på 360.000 Nok. Vilket innebär att han inte har fuskat, han har bara betalat för lite. Tydligen hade han bara betalat 42.000 och då går det som det går. Men det är inte direkt avsiktligt klanteri. Dessa 360.000 har nog blivit registrerade på ett annat skattekontor. Norge har fan inte koll på någonting och kollegan är inte direkt glad, kan man lugnt påstå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Kollegan fick restskatt på 360.000 Nok. Vilket innebär att han inte har fuskat, han har bara betalat för lite. Tydligen hade han bara betalat 42.000 och då går det som det går. Men det är inte direkt avsiktligt klanteri. Dessa 360.000 har nog blivit registrerade på ett annat skattekontor. Norge har fan inte koll på någonting och kollegan är inte direkt glad, kan man lugnt påstå. Han måste ha lagt en hel del på thaimasage! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu