Jump to content
IGNORERAD

IP-telefoni - Flytta med din fasta telefon till Thailand


Singha711

Recommended Posts

Guest Lappen

Jag erkänner att jag giddes inte läsa alla inlägg, men håller ni på och uppfinner hjulet igen ?

Skype o dylika program har löst detta utan teleboxar o annan hårdvara,

så varför ?

Ja det är tydligt att du inte läst några inlägg så varför då komma med frågor som redan besvarats?

IP-telefoni ersätter det vanliga telefonen men man behåller själva telefonen om man vill

Samt att man kan ta med sig sitt nummer än var man är i världen och i mitt fall behöver jag inte ta med någon box.

Utan jag har ett program i min iPhone som gör att jag kan ringa än var jag är med mitt hemnummer för 0 öre/min till fasta nummer och 19 öre/min till alla mobiler.

Frugan håll på att testa skype men det föll bort för hon tyckte det krånglade med avbrutna samtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    11

  • janne_h

    8

  • GammalDansken

    5

  • Khemmarat

    5

Mest aktiva i denna tråd

Ja det är tydligt att du inte läst några inlägg så varför då komma med frågor som redan besvarats?

IP-telefoni ersätter det vanliga telefonen men man behåller själva telefonen om man vill

Samt att man kan ta med sig sitt nummer än var man är i världen och i mitt fall behöver jag inte ta med någon box.

Utan jag har ett program i min iPhone som gör att jag kan ringa än var jag är med mitt hemnummer för 0 öre/min till fasta nummer och 19 öre/min till alla mobiler.

Frugan håll på att testa skype men det föll bort för hon tyckte det krånglade med avbrutna samtal.

Ja det är tydligt att du inte läst några inlägg så varför då komma med frågor som redan besvarats?

IP-telefoni ersätter det vanliga telefonen men man behåller själva telefonen om man vill

Samt att man kan ta med sig sitt nummer än var man är i världen och i mitt fall behöver jag inte ta med någon box.

Utan jag har ett program i min iPhone som gör att jag kan ringa än var jag är med mitt hemnummer för 0 öre/min till fasta nummer och 19 öre/min till alla mobiler.

Frugan håll på att testa skype men det föll bort för hon tyckte det krånglade med avbrutna samtal.

Har använt Skype i 3 år utan problem, fasta telefonen tog jag bort ungefär samtidigt.

Skype är Iptelefoni o varför skall man behålla luren?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt Skype i 3 år utan problem, fasta telefonen tog jag bort ungefär samtidigt.

Skype är Iptelefoni o varför skall man behålla luren?

kanske smidigare o ha en lur i fickan med även skype o IP-telefoni istället o släpa på en dator

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Har använt Skype i 3 år utan problem, fasta telefonen tog jag bort ungefär samtidigt.

Skype är Iptelefoni o varför skall man behålla luren?

Man behöver inte behålla luren om man inte vill men i vårat fall är det smidigt att ha en telefon i hemmet.

Och när vi reser bort har vi fortfarande möjlighet att ringa från mobilen men med hemnumret och ringa gratis till alla fasta nummer.

För oss är det den bästa lösningen att slippa Telias dyra fasta abonnemang men ändå ha kvar hemnumret.

Edit: Ser nu att vi ringer i princip för samma kostnad med vårat IP-telefon abonnemang som med Skype till Thailand.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Skype är väl bra på sin sak. Men min 87 åriga mamma kan inte ringa till mig på skype . Och samma sak. Mina kunder föredrar att ringa till ett vanligt telefonnummer.

Så olika lösningar passar helt klart olika människor.

Sedan finns det ju förvisso "skype in". dvs att man har ett nummer till sin skype. Men då är det ju billigare med annan ip telefoni. Sak samma ringer jag mycket billigare med min iptelefon än med skype om jag skall ringa fasta nummer i Sverige.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mitt "gamla" nummer kvar portad till mobilen, och

jag har ett gammalt Skypeab. så att ringa till Thailand

fasta och mobiltelefoner kostar tror jag ungefär 350 Sek

i året

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har använt Skype i 3 år utan problem, fasta telefonen tog jag bort ungefär samtidigt.

Skype är Iptelefoni o varför skall man behålla luren?

Läs nyliga artiklar i dagstidningarna om hur mobiloperatörerna vill förhindra program som Skype.

T.ex denna.

Till ni som vet en massa om ip-telefoni via diverse boxar: Finns det risk att den strategin kommer

att sätta käppar i hjulen även för era planer på att prata billigt framöver?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs nyliga artiklar i dagstidningarna om hur mobiloperatörerna vill förhindra program som Skype.

T.ex denna.

Till ni som vet en massa om ip-telefoni via diverse boxar: Finns det risk att den strategin kommer

att sätta käppar i hjulen även för era planer på att prata billigt framöver?

Några operatörer har redan backat på det du refererar till. Men vad vet man ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs nyliga artiklar i dagstidningarna om hur mobiloperatörerna vill förhindra program som Skype.

T.ex denna.

Till ni som vet en massa om ip-telefoni via diverse boxar: Finns det risk att den strategin kommer

att sätta käppar i hjulen även för era planer på att prata billigt framöver?

Om du läser vidare så gäller det inte alla abbonemang. och skulle dom införa det mot alla så skull P&T styrelsen sätta stopp för det.

Mvh Janne

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om du läser vidare så gäller det inte alla abbonemang. och skulle dom införa det mot alla så skull P&T styrelsen sätta stopp för det.

Mvh Janne

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jag läser artikeln som att P&T endast vill stoppa det om det inte finns möjlighet att välja en (enda) operatör som inte blockerar

och då kan ju de stora drakarna i princip göra som de vill.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser artikeln som att P&T endast vill stoppa det om det inte finns möjlighet att välja en (enda) operatör som inte blockerar

och då kan ju de stora drakarna i princip göra som de vill.

Telenor är väl att räkna som en hyfsad stor drake, och dom har

som sagt backad ,

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser artikeln som att P&T endast vill stoppa det om det inte finns möjlighet att välja en (enda) operatör som inte blockerar

och då kan ju de stora drakarna i princip göra som de vill.

Som jag uppfattar det då måste varje operatör erbjuda abbonemang som inte har dessa spärrar. Vilket dom även gör.

Finns väl knappast anledning att spärra detta i affärsabbonemang som har fria samtal som exempel.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Som jag uppfattar det då måste varje operatör erbjuda abbonemang som inte har dessa spärrar. Vilket dom även gör.

Finns väl knappast anledning att spärra detta i affärsabbonemang som har fria samtal som exempel.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Du har en poäng där fast det ger lite smak av Ryanairs lösning på problemet att de måste tillhandahålla minst ett sätt att betala biljetter avgiftsfritt.

"Om du betalar med ett kreditkort från den här banken" (som ingen känner till eller vill ha) ...

Nu är ju Singhas utgångspunkt iofs inte företag utan just de som drakarna vill komma åt: Vanliga Svenssons.

Att något bolag backar i detta skede kan nog betraktas som en säkring av reträten

Om Telia som drivande företag skulle förlora mycket kunder på sitt utspel kan det vara bra att finnas där och ta hand om dom.

Tänk på alla onda ord och besvärjelser som framförts om FRA och IP-loggning.

Likförbannad är vi där vi är i dag: Näst intill chanslösa.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Om operatörerna tillhandahåller en tjänst där man kan skickar data och jag sen skickar data i form av ljud har dom inte ett skit med att göra.

Dom har stått still i utvecklingen och inte fattat att det är dom som måste anpassas efter tekniken och inte tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om operatörerna tillhandahåller en tjänst där man kan skickar data och jag sen skickar data i form av ljud har dom inte ett skit med att göra.

Dom har stått still i utvecklingen och inte fattat att det är dom som måste anpassas efter tekniken och inte tvärtom.

Jag håller med, men av samma anledning som piratnerladdning ska stoppas till varje pris tror jag det blir med detta utspel..

Så fort de stora får för sig att det löner sig att förbjuda nåt, blir det verklighet.

Skulle inte förvåna mig om det dyker upp tjänster som kan kamouflera IP-telefoni som vilken datatrafik som helst.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag håller med, men av samma anledning som piratnerladdning ska stoppas till varje pris tror jag det blir med detta utspel..

Så fort de stora får för sig att det löner sig att förbjuda nåt, blir det verklighet.

Skulle inte förvåna mig om det dyker upp tjänster som kan kamouflera IP-telefoni som vilken datatrafik som helst.

Att förbjuda fungerar inte för det finns alltid något smart person som hittar på en lösning eller en omväg.

Min personliga åsikt om piratnedladdningen är att den är inte den stora boven utan det är alla kopior i Asien.

Hade bolagen kommit på en gemensam teknik där gemene man lätt kunnat ladda ner filmer/serier till ett billigt pris har det stävjat en del av nedladningen och kopieringen.

Det operatörerna inte förstår är att dom måste anpassa sig för annars kommer Android och iOS gör det.

Jag menar redan nu finns iMessage,Whatsapp som gör att man kan skicka sms,mms gratis.

Ska dom förbjuda det också och hur ska det går till i egentligen.

Skulle inte förvåna mig om iOS och Android kommer på en lösning att man kan ringa varandra gratis som med Viber men inbyggt i OS:et.

Operatörernas roll att ta betalt för att ringa är snart över och dom vet det och är skiträdda.

Det kommer bli så att dom kommer gå över till att bli renodlade internetleverantörer och förmodligen kommer priset att går upp som kompensation för tappad inkomst för samtal.

Det är vad jag tror alla fall :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skype och tjänsten IP-telefoni är definitivt olika saker.

Medan Skype i botten enbart omfattar kommunikationen mellan uppkopplade datorer och m.h.a. datorns mikrofon+högtalare, så avses med tjänsten IP-telefoni alltid en vanlig telefonkommunikation, fast lite billigare och från telefon till telefon.

Sedan kan man bygga på Skype med div. tjänster som omfattar kommunikation dator->telefon (Skype Out), telefon->telefon (Skype To Go) etc. Dessa tjänster är dock väldigt begränsade och i princip bara enkelriktade. Således går det mycket bra att med Skype Out ringa mobiltelefoner i Thailand men omvänd är det stopp. Man får snällt tex skicka ett SMS från Thailand till Sverige och be att bli uppringd från Sverige om man vill undvika hemskt dyra utlandssamtal från sin telefon. Dessutom är samtalskvaliten i regel en bit under den som vanligt IP-telefoni erbjuder.

Jag har själv skrivit ett antal inlägg tidigare till förmån för Skype lösningar. När jag är i Sverige använder jag fortfarande Skype Out för att ringa alla utlandssamtal trots att jag har IP-telefoni i botten. I själva verket ringer jag med Skype Out som är baserat på min svenska IP-telefoni-installation. Jag andvänder alltså Skype som ett komplement eftersom det blir billigare än att ringa utlandssamtal via min IP-telefoni.

I denna tråd ligger dock tonvikten mest på att kunna flytta hela min svenska telefonisituation till Thailand, m.a.o. att kunna ringa mina svenska kontakter och att kunna bli uppringd av dessa precis som om jag befann mig i Sverige, fästän jag i själva verket rent fysiskt befinner mig i Thailand. Och detta till samma kostnad som om jag befann mig i Sverige. Detta innebär att framför allt alla samtal från Thailand till Sverige blir väsentligt billigare och att alla som behöver ringa mig från Sverige kan göra det på samma sätt som när jag är i Sverige. Inga krångliga abonemang, telefonkort och datoruppkopplingar där. Nej, det är bara att ta upp sitt vanliga telefon (fast eller mobil) och ringa mitt vanliga svenska nummer så svarar jag i Thailand och kostnaden stannar på samma läge som om jag hade befunnit mig i Sverige. Det tycker jag är en substansiell ökning av telefonikvalitet där man både tar hänsyn till kostnad och tillgänglighet.

Och jag hävdar fortfarande att Skype har en viktig roll att spela men mera som ett komplement för vissa situationer som utlandssamtal från Sverige i allmänhet och samtal till thailändska mobiler i synnerhet. Där går det att pressa priserna ytterligare m.h.a. Skype+IP-telefoni (Skype To Go).

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Skype och tjänsten IP-telefoni är definitivt olika saker.

... cut ...

//Singha711

Tror du inte att den bandbreddsstrypning / prisdifferentiering som Telia hotar med

kan komma att göra det mindre lönsamt att göra som du?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du inte att den bandbreddsstrypning / prisdifferentiering som Telia hotar med

kan komma att göra det mindre lönsamt att göra som du?

Inte alls! Då detta bygger på att man kapar möjligheten på dom billigaste abbonemangen. Och personligen då jag har företagsabbonemang så använder jag bara av ip telefoni när jag är på kontoret vis ADSL . Och i Thailand finns inte denna diskussion ännu.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du inte att den bandbreddsstrypning / prisdifferentiering som Telia hotar med

kan komma att göra det mindre lönsamt att göra som du?

Det är klart att det rent tekniskt går att identifiera dataströmmar som begär en uppkoppling och som geografiskt kommer från eller begärs kopplat till ett annat ställe än vad telefonibolaget har som sitt primära marknadsområde, dvs. från/till utlandet och samtidigt debiteras som inrikessamtal. Tyvärr går det inte att kryptera en sådan uppkopplingsbegäran, åtminstone inte för den som skall utföra tjänsten, dvs. IP-telefonibolaget.

Om nu Telia hotar med att strypa eller "prissätta" dessa dataströmmar så låter det naturligtvis inte bra men jag uppfattar det än sålänge bara som ett tomt hot. I Telias fall kan ju inte ens Telias marknadsledande position och omständigheten att Telia fortfarande sitter på de största andelarna i distributionsnätet användas som hot gentemot andra telefonibolag som tex Tele2 etc. eftersom från utlandet inkommande begäran om uppkopplingen redan idag leds vidare i ordinarie kanaler med tillhörande profit för Telia genom de avtal som gäller mellan operatörerna. Alltså på inkommande samtal från utlandet finns inget att vinna genom att strypa dessa samtal. Telia går ju inte heller miste om pengar sålänge den som ringer inte har ett realistisk alternativ att ringa samtalet från Sverige istället. Är jag i Thailand kan jag inte snabbt förflytta mig till Sverige bara för att ringa ett samtal inom Sverige.

På utgående sida, alltså när en bekant vill ringa mitt vanliga svenska telefonnummer (under Telia i det här fallet) och samtalet behöver konverteras till en dataström och ledas vidare till en IP-adress som ligger utanför Telias marknadsområde, dvs utanför Sverige, då kan jag inte inse att Telia gör en förlust eftersom de då redan har gjort sitt (inrikes) jobb och detta med en profit enligt gällande prisplan. Jag kan dock tänka mig att Telia tycker att de går miste om ett lukrativt utlandssamtal på detta sätt. Genom att blockera detta samtal eller "prissätta" det som ett utlandssamtal enligt deras taxa uppstår enligt min mening oöverkomliga juridiska problem för Telia.

Medan uppkopplingen av ett vanligt (visserligen överprissatt) utlandssamtal motsvarar de facto en tjänsteleverans med en "verklig aktivitet" , dvs. att leda samtalet i speciella "kanaler" som det finns verkliga och säkerligen historiskt massiva investeringar bakom, så består blockering alt. prissättning enbart i differentiering mellan olika IP-adresser. Detta kan aldrig vara en legal anledning till en tjänstedifferentiering och -prissättning för en konsumenttjänst eftersom det aldrig utförs ett jobb eller prestation. Och i den meningen som själva differentieringen kan betecknas som ett jobb så är det enbart ensidigt motiverat av Telias uppsåt att tjäna mer pengar. Det kallas normalt för en uppenbar utpressningssituation och jag har väldigt svårt att föreställa mig lagligt utrymme för den.

Om man nu vill hårddra det hela och Telia menar att de till en icke oväsentlig del har bidragit till att bygga upp IP-kommunikationens fysiska nätverk i Sverige och därför hade rätt att differentiera olika dataströmmar, då blir det ju helt galet att prissätta eller blockera dataströmmar till utlandet där man inte har betalat något. Dessutom skulle det i själva verket innebära en form av censur som lagstiftaren i Sverige uttryckligen förbjuder med all rätt.

Så här är mina tankar om Telias hot och som du ser tar jag dem inte på alltför stort allvar.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det rent tekniskt går att identifiera dataströmmar som begär en uppkoppling och som geografiskt kommer från eller begärs kopplat till ett annat ställe än vad telefonibolaget har som sitt primära marknadsområde, dvs. från/till utlandet och samtidigt debiteras som inrikessamtal. Tyvärr går det inte att kryptera en sådan uppkopplingsbegäran, åtminstone inte för den som skall utföra tjänsten, dvs. IP-telefonibolaget.

Om nu Telia hotar med att strypa eller "prissätta" dessa dataströmmar så låter det naturligtvis inte bra men jag uppfattar det än sålänge bara som ett tomt hot. I Telias fall kan ju inte ens Telias marknadsledande position och omständigheten att Telia fortfarande sitter på de största andelarna i distributionsnätet användas som hot gentemot andra telefonibolag som tex Tele2 etc. eftersom från utlandet inkommande begäran om uppkopplingen redan idag leds vidare i ordinarie kanaler med tillhörande profit för Telia genom de avtal som gäller mellan operatörerna. Alltså på inkommande samtal från utlandet finns inget att vinna genom att strypa dessa samtal. Telia går ju inte heller miste om pengar sålänge den som ringer inte har ett realistisk alternativ att ringa samtalet från Sverige istället. Är jag i Thailand kan jag inte snabbt förflytta mig till Sverige bara för att ringa ett samtal inom Sverige.

På utgående sida, alltså när en bekant vill ringa mitt vanliga svenska telefonnummer (under Telia i det här fallet) och samtalet behöver konverteras till en dataström och ledas vidare till en IP-adress som ligger utanför Telias marknadsområde, dvs utanför Sverige, då kan jag inte inse att Telia gör en förlust eftersom de då redan har gjort sitt (inrikes) jobb och detta med en profit enligt gällande prisplan. Jag kan dock tänka mig att Telia tycker att de går miste om ett lukrativt utlandssamtal på detta sätt. Genom att blockera detta samtal eller "prissätta" det som ett utlandssamtal enligt deras taxa uppstår enligt min mening oöverkomliga juridiska problem för Telia.

Medan uppkopplingen av ett vanligt (visserligen överprissatt) utlandssamtal motsvarar de facto en tjänsteleverans med en "verklig aktivitet" , dvs. att leda samtalet i speciella "kanaler" som det finns verkliga och säkerligen historiskt massiva investeringar bakom, så består blockering alt. prissättning enbart i differentiering mellan olika IP-adresser. Detta kan aldrig vara en legal anledning till en tjänstedifferentiering och -prissättning för en konsumenttjänst eftersom det aldrig utförs ett jobb eller prestation. Och i den meningen som själva differentieringen kan betecknas som ett jobb så är det enbart ensidigt motiverat av Telias uppsåt att tjäna mer pengar. Det kallas normalt för en uppenbar utpressningssituation och jag har väldigt svårt att föreställa mig lagligt utrymme för den.

Om man nu vill hårddra det hela och Telia menar att de till en icke oväsentlig del har bidragit till att bygga upp IP-kommunikationens fysiska nätverk i Sverige och därför hade rätt att differentiera olika dataströmmar, då blir det ju helt galet att prissätta eller blockera dataströmmar till utlandet där man inte har betalat något. Dessutom skulle det i själva verket innebära en form av censur som lagstiftaren i Sverige uttryckligen förbjuder med all rätt.

Så här är mina tankar om Telias hot och som du ser tar jag dem inte på alltför stort allvar.

//Singha711

Om det var SIP samtalen knutna till vanliga nätet för inkommanded dom vill komma åt så är det nog som du skriver. Dock är verkligheten en annan. Det är skype samt liknande program smartphone till smartphone som ungdomarna använder sig av idag i sina kontantmobiler eller dom billigare abbonemangen innehållande surf som dom vill komma åt. Dom anser att dom inte får del av samtalstaxan när ungdomarna ringer med dessa. Och förlorar en massa pengar. Allra helst då dessa belastar enligt bolagen datatrafiken hårt utan att det gagnar dom.

Det är ju bara att spärra dom portar som skype använder sig av så är det klart.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Om det var SIP samtalen knutna till vanliga nätet för inkommanded dom vill komma åt så är det nog som du skriver. Dock är verkligheten en annan. Det är skype samt liknande program smartphone till smartphone som ungdomarna använder sig av idag i sina kontantmobiler eller dom billigare abbonemangen innehållande surf som dom vill komma åt. Dom anser att dom inte får del av samtalstaxan när ungdomarna ringer med dessa. Och förlorar en massa pengar. Allra helst då dessa belastar enligt bolagen datatrafiken hårt utan att det gagnar dom.

Det är ju bara att spärra dom portar som skype använder sig av så är det klart.

Mvh Janne

En byte är en byte är en byte och vad jag gör med den har dom inte med att göra.

Skulle dom förbjuda kommer det finnas andra vägar att gå och operatörerna biter sig själv i arslet :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...