Jump to content
IGNORERAD

Hur lång tid efter intervjun fick ni UT beviljat?


baver999

Recommended Posts

Tjoho!

Fick hem papper idag med beslut om visa. Min dam fick sitt UT beviljat från 120813.Jag lämnade ju in mina papper till MIG den 25 juli och nu ca 3 veckor senare så kom beslutet.

Bra jobbat MIg ( Solna) för en snabb behandling.Jag som trodde det skulle ta flera månader.

Tjoho Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Putte37

    10

  • baver999

    9

  • John Khonken

    8

  • thaikonsult

    6

Mest aktiva i denna tråd

O vi väntar fortfarande,bedrövligt känns det. :nono: På tisdag har det gått 3 månader sedan mig tog emot ansökan.

Väntan underlättas ju inte av oron för avslag,pga mitt förflutna. :police:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi väntar på PUT . Lämnade in den andra mars och väntar fortfarande. Nu gör det ingenting eftersom familjen är i Sverige . Men vänta inte kul

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi väntar på PUT . Lämnade in den andra mars och väntar fortfarande. Nu gör det ingenting eftersom familjen är i Sverige . Men vänta inte kul

Allt behandlas först ner UT tiden har gått ut. Vi var klara med PUT på ca 8-9 veckor.

Jag skickade ansökan en vecka innan UT gick ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrivit i tidgare trådar:

UT söktes i Bangok (intervju) den 24 november 2009

Postade brevet till Migrationsverket (där jag bara svarade på frågan om vi skulle fortsätta bo tillsammans) den 11 december

Fick beslutet (efter en massa ringande) den 26 januari, men då var ju juluppehållet emellan.

PUT

Skickade in om förlängning den 8 november 2011 (UT gick ju ut den 25 januari 2012)

Skickade någon gång under julhelgerna in ett mail där jag bad om påskyndande av ärendet pga min fru skulle börja studiestödbreättigande utbildning, vilket kräver PUT för att få studiemedel.

Fick i början av januari ett brev från Migrationsverket där de beklagade att de inte hade någon tid för intervju förrän den 13 januari.

Den 13:e januari åkte vi till Västerås, kom in innan avsedd tid. Först ca 10 minuters intervju med min fru, sdan fick jag komma in och svara på ungefär samma frågor som henne. Därefter var PUT klart. Min fru fick gå till ett rum och bli fotograferad och lämna fingeravtryck medan passet stämplades. Sedan var allt klart. PUT två veckor innan UT gick ut.

Detta var dock drygt två år sedan, och i Västerås. Mycket smidigt och tillmötesgående av Mig :)

/GSt

Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka ge ett kort inlägg i frågan kring väntetider vid ansökan om UT.

Vi ska hålla isär handläggning av ansökningar via e-ansökan kontra pappersansökan. Skälet är att det är speciella handläggare som handlägger e-ansökningarna. De har speciell utbildning för detta och e-ansökningarna kan inte handläggas av de övriga handläggarna.

Handläggningstiden för en e-ansökan är som tidigare sagts max 3 månader och den tiden brukar de hålla om inte ärendet hängt upp sig på ofullständiga uppgifter eller tekniska problem. Tjänster är ganska ny så den dras fortfarande med en del barnsjukdomar.

Handläggningstiden för pappersansökningar är idag 7 - 10 månader enligt Migrationsverkets uppgifter. Sanningen är väl att handläggningstiden för dessa ansökningar varierar mycket beroende på vilken enhet som handlägger ärendet och hur effektiv den enskilde handläggaren är. Vidare om sökanden är gift eller sambo eller enbart flickvän.

Mvh Thaikonsult

Det här gör mig nyfiken.

Vad består skillnaden egentligen i mellan e-ansökan och traditionell ansökan? Det är väl ändå samma beslutsunderlag som krävs och som ska bedömas enligt exakt samma regler? Om det är samma information som en handläggare ska ta ställning till, varför kan då inte "e-handläggare" bedöma "vanliga" ärenden och vice versa? Kraven för att få UT kan inte skilja sig åt beroende på hur man ansöker. Noggrannhetskraven på handläggaren måste också vara samma.

Den enda skillnader jag kan se är att med en e-ansökan slipper någon person registrera uppgifterna i en dator, vissa ledtider förkortas (färre brev/papper som skickas med post, färre besök, mindre manuell hantering).

Men det borde inte vara i de momenten som den mesta tiden går åt vid traditionella ansökningar?

Jag misstänker att e-systemet i viss mån kan kontrollera att en ansökan är komplett och minska den totala tidsåtgången, men den tiden tjänas in vid inlämnandet, inte vid handläggningen.

För en utomstående framstår det mycket märkligt att det kan skilja så mycket. Men uppenbarligen går det ju snabbare. Så det vore intressant att veta varför, för en som inte är insatt i hur arbetsgången faktiskt ser ut,

Ändrades av ano
Link to comment
Dela på andra sajter

Änteligen!! På dagen,3 månader efter att ansökan kom till migrationsverket. Men jag är ganska övertygad om att vår handläggare (nysvensk själv) arbetar efter epitetet att ett e-ärende skall ta 3 månader. Inte upp till 3 mån. :nyam: År helt övertygad om att det är ett stort lotteri det här med väntetider.

Nåjja himla glada e vi jag o frugan idag iallafall. :14:

Vill bara önska er alla andra lycka till som har detta framför er!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade in ansökan den 19e juli och fick intervjutid den 30e augusti (tog lång tid pga semester fick jag reda på efter ett mail till MIG). Igår den 4e september fick jag brev hem att UT var beviljat.

Lite drygt en och en halv månad.

Tänker på er som väntade i upp till ett år när man ansökte innan e-ansökan fanns. Med tanke på vilket vrak jag varit emellanåt med detta tror jag att jag hade kollapsat ifall jag hade behövt vänta så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Idag 12/10 blev det klart! Tjollihopp!!

Ansökan gjordes 23/8, intervju 27/8, 28/9 lämnade jag in mina papper.

Ca 1,5 månader för en "vanlig" ansökan, inte elektronisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag 12/10 blev det klart! Tjollihopp!!

Ansökan gjordes 23/8, intervju 27/8, 28/9 lämnade jag in mina papper.

Ca 1,5 månader för en "vanlig" ansökan, inte elektronisk.

Grattis det gick fort.I bland trimmar dom upp dom tröga kvarnarna! :thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Migrationsverket i Göteborg har expressfart just nu när det gäller handläggning av e-ansökningar. De senaste ansökningarna som hamnat i Göteborg har varit klara inom 3 veckor från ansökningsdagen.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Intervju i Mars, vi svarade på intervju i April, sen inte ett knyst och på telefontiderna är handäggaren åter nästa vecka, varje vecka, skickade mail men har inte fått svar, vet inte ens vad handläggaren heter i dag, för den första måste slutat eller dött...

Jobbigt, för frugans mor, och oss.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Träffat online December 2010 i verkliga livet maj, hon kom med besöks visa 16 juli till 25 november. ansökan in till ambassaden 6 December. Visa 5 februari (60 dagar). Tillbaka i Sverige 22 februari 2011. Visum via Solna. :thumbsup:

Nu är det bara PUT ansökan kvar. Denna gång via Boden??

För mig tog det 6 månader via Köpenhamn sen en intervju var 6 månader för 2 år sen fick jag PUT, men det var 1988-1990.

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som svaren i denna tråd handlar om 2 vitt skillda uppehållstillstånd! Det permanenta som även kallas för "förlängt uppehållstillstånd" och det "tillfälliga uppehållstillstånd" som man får i början.

Vi har skickat in ansökan om förlängt uppehållstillstånd nyligen då vi ska åka till LOS i 5 mån. Vi måste dock vara hemma i Svedala INNAN det tillfälliga uppehållstillståndet går ut. Vad jag läst mig till så ska man inte skicka in ansökan i förtid men enligt samtal med Mig Verket så skulle vi göra det ändå. Ärendet börjar inte behandlas föränn tidigast när det gamla tillståndet går ut enligt Mig.

Lustiga är att vissa här fått sitt permanenta uppehållstillstånd beviljat INNAN första gått ut!!! :ahh: Hur kan detta vara möjligt! Har Thaksin fått anställning på Mig Verk :crazy: Pengar under bordet :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Aroom

Kör bara inte via Solna. Har väntat över 7 månader nu. Ingenting. Inte kul

Vi för se hur det går i Boden, för oss gick det väldig snabbt i Solna snart två år sen.

Nej, det kan inte vara kul att vänta!

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ansökt pappersvägen och vill skynda på ditt ärende får du ofta till svar. Varför ansökte du inte elektroniskt om du har så bråttom.

Migrationsverket har flyttat över en del handläggare från papperssidan till elektroniska ansökningar. Därför är det mindre personal som handlägger papperärenden idag än än tidigare.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag missat något . Söka Put via internet inte pappersvägen. Hittade inte att man kunde söka PUT via internet

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår fortfarande inte varför det går snabbare att handlägga ett e-ärende. När alla uppgifter väl är inlämnade är det väl samma saker som ska beaktas?

Finns det någon med lite insyn i hur det faktiskt går till som kan förklara? Är uppriktigt nyfiken på hur det fungerar...

Och uppenbarligen kan det gå geschwind även i "traditionella" ärenden. För oss tog det ju inte ens två veckor från det att jag lagt mina papper på lådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade förstagångsärendena pappersvägen som tar upp till 10 månader att handlägga just nu. PUT ansökningar har som tidigare 6 månaders handläggningstid efter det tidsbegränsade tillståndet löpt ut och den ansökan måste fortfarande göras pappersvägen men tanken är att även PUT ansökningar ska gå att göras via e-tjänsten så småningom om man kan tro på framtidsvisionerna inom Migrationsverket.

Varför det går snabbare med e-ansökan. Jo därför att sökanden och anknytningspersonen själva matar in uppgifterna i Migrationsverkets databas. Då slipper Migrationsverket lägga ner tid och personal på uppgiften.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade förstagångsärendena pappersvägen som tar upp till 10 månader att handlägga just nu. PUT ansökningar har som tidigare 6 månaders handläggningstid efter det tidsbegränsade tillståndet löpt ut och den ansökan måste fortfarande göras pappersvägen men tanken är att även PUT ansökningar ska gå att göras via e-tjänsten så småningom om man kan tro på framtidsvisionerna inom Migrationsverket.

Varför det går snabbare med e-ansökan. Jo därför att sökanden och anknytningspersonen själva matar in uppgifterna i Migrationsverkets databas. Då slipper Migrationsverket lägga ner tid och personal på uppgiften.

Mvh Thaikonsult

Var har du alla de uppgifter ifrån.

Jag har bekanta som får sina papper behandlade hur snabb som helst och sådana som väntar länge.

Likadant med e-ansökningar

Jag tror inte att det har med e-ansökan att göra utan vad man skriver i sina papper eller e-ansökningar

och hur argumenterar man för att få damen UT eller PUT

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag får mina uppgifter från? Vi jobbar dagligen med Migrationsverket och självklart är det så att handläggningstiderna varierar. Alla har ju inte samma handläggningstider men merparten ligger på långa handläggningstider vid papparsansökan.

Det är dock betydligt svårare att påverka en handläggning idag än det var tidigare då handläggarnas arbetsuppgifter styrs mycket hårdare uppifrån än tidigare. Det kallas även för "pinnvälde" i medierna.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...