Jump to content
IGNORERAD

Ett uttryck jag inte gillar.


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Man köper en Reguljärbiljett.. Det är väl det korrekta ordet(Tror jag:) )

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    11

  • mamma bäng fan pappa käng

    11

  • Kollba

    9

  • hamnoi

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Oregistrerad knasen

Dagens språklektion, eller värdelöst vetande om man så vill!

Vad gäller vårt epitet "farang" så kommer det från det thailändska namnet på Guava, dvs frukten Farang.

guava.jpg

Man farang (dvs potatis) har dock fått sitt namn eftersom det är rotfrukten farangerna, dvs vi, äter som bas. Ordet "man" anger att det är en rotfrukt och alla rotfrukter har ordet "man" i sitt thailändska namn.

På grannlandsspråket laotiska heter för övrigt Guavan Bakksidaa. och det är också vad vi kaukaser kallas i Laos samt i laospråkiga Isaan, dvs "bakksidaa". I Kambodja heter dock Guavan "La-poo" eller något liknande och vi kaukaser kallas "prang" så där finns inte sambandet mellan frukten och kaukaser.

Varför heter vi då som frukten? Ja det är väl inte så svårt att räkna ut när man biter i frukten och ser vilken färg fruktköttet har. Eller hur?

Hård och smaklös är den också. ;)

Så med andra ord var det alltså någon götlaborgare som var första vitingen i Laos och när han förklarade var han kom ifrån så kom alla vitingar att kallas bakksidaa efter det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord var det alltså någon götlaborgare som var första vitingen i Laos och när han förklarade var han kom ifrån så kom alla vitingar att kallas bakksidaa efter det :)

Du menar när han hälsade med ett "hejpådejdöö".

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord var det alltså någon götlaborgare som var första vitingen i Laos och när han förklarade var han kom ifrån så kom alla vitingar att kallas bakksidaa efter det :)

Exakt, vi från Göteborg är alltid först :yahoo: .

Mvh Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Dagens språklektion, eller värdelöst vetande om man så vill!

Vad gäller vårt epitet "farang" så kommer det från det thailändska namnet på Guava, dvs frukten Farang.

guava.jpg

Man farang (dvs potatis) har dock fått sitt namn eftersom det är rotfrukten farangerna, dvs vi, äter som bas. Ordet "man" anger att det är en rotfrukt och alla rotfrukter har ordet "man" i sitt thailändska namn.

På grannlandsspråket laotiska heter för övrigt Guavan Bakksidaa. och det är också vad vi kaukaser kallas i Laos samt i laospråkiga Isaan, dvs "bakksidaa". I Kambodja heter dock Guavan "La-poo" eller något liknande och vi kaukaser kallas "prang" så där finns inte sambandet mellan frukten och kaukaser.

Varför heter vi då som frukten? Ja det är väl inte så svårt att räkna ut när man biter i frukten och ser vilken färg fruktköttet har. Eller hur?

Hård och smaklös är den också. ;)

Har sett många förklaringar på var ordet "Farang" kommer ifrån ..

1. Enligt ovan

2. Lånord från persiska

3. Lånord från Arabiska

4. Från farangset (fransman)

men jag tror inte ursprunget är fastställt.

Tror faktiskt minst på teori 1 eftersom det bara var 400 år sen guavan kom till Thailand från Portugal enl. vad jag läst..

Med vänlig hälsning,

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?yobjzv

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Du menar när han hälsade med ett "hejpådejdöö".

Så måste det vara :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett många förklaringar på var ordet "Farang" kommer ifrån ..

1. Enligt ovan

2. Lånord från persiska

3. Lånord från Arabiska

4. Från farangset (fransman)

men jag tror inte ursprunget är fastställt.

Tror faktiskt minst på teori 1 eftersom det bara var 400 år sen guavan kom till Thailand från Portugal enl. vad jag läst..

Med vänlig hälsning,

Jo jag har också läst/hört alla teoriena du nämner och visst kan det vara frukten som fått namnet av oss vitingar lika gärna som tvärtom.. och då på två länders språk.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett många förklaringar på var ordet "Farang" kommer ifrån ..

1. Enligt ovan

2. Lånord från persiska

3. Lånord från Arabiska

4. Från farangset (fransman)

men jag tror inte ursprunget är fastställt.

Tror faktiskt minst på teori 1 eftersom det bara var 400 år sen guavan kom till Thailand från Portugal enl. vad jag läst..

Med vänlig hälsning,

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?yobjzv

nr 4 var min thailärarinna´s förklaring, franskmän var väl dom första europeer Thai kom

i kontakt med ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda motsatser i språket

Skit-gott istället för väldigt gott

Jätte-liten men inte pytte-stor eller mini-stor

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

I den mån ursprunget av ordet "farang" associeras med fransmän är det säkert inte Frankrike som avses utan folkgruppen franker. Dessa har funnits långt innan den franska statens begynnelse som i själva verket är "( väst)frankernas rike" efter folkvandringens tid. Frankerna har bevisligen haft handelskontakter långt österut och gett upphov till likaklingande beteckningar i många österländska språk. M.a.o. har ordet "farang" nått Thailand och Sydostasien genom handelskontakter med de länder där likaklingande beteckningar för en "vit västerlänning" redan var etablerade,dvs. långt innan portugiserna satt sin fot på Thailand (1518).

Att guavafrukten fick epitetet "farang" är inte så underligt eftersom det var portugiserna som införde frukten i området. Att flera språk i regionen associerar i sina namn för guavafrukten till "vit västerlänning" är snarare ett belägg för detta faktum.

Visst finns/fanns det alternativa teorier om uttrycket "farang"s ursprung på sina håll där av många enkelt kan vederläggas. Till dessa hör med säkerhet guavavarianten. Och på senare tid kan man se att "franker"-varianten har fått ett tydligt övervikt genom antalet seriösa artiklar som stöder teorin i språkforskningen.

//Singha711

P.S. Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Farang under avsnitt "Etymologi" (=kunskap om ordens betydelse och ursprung).

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vilka kom först till storbrittanien?

Svenskarna eller kålrötterna?

Med vänlig hälsning,

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?yzs1zf

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vilket var känt i Sverige först?

Kineserna eller Apelsinerna?

Stöder Singhas version, och att det ordet Farang överförts via Persiska eller Arbabiska handelsmän innan Portugiserna nådde Authaya.

Med vänlig hälsning,

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?pjcrna

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att ordet farang kommer från "fara" (allstså farlig - inte resa) och sedan det där ljudet "ng" som alla thai använder men som inte fan själv kan lära sig när det är ja eller när det är nej.

Så farang skulle alltså ursprungligen betyda att alla söta thaiflickor varnade varandra for en eventuell fara och fick tillbaka svaret ja eller nej beroende på hur mycket pengar farangen hade och hur lättlurad han var.

Så småningom blev uttrycken hopsatta till ordet "farang" som synonym för vit, fet, gammal, rik och dum...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mai Pen Rai!

När det hänt något allvarligt och saker behöver hända snabbt!

T.ex ambulans...

Man frågar , varför händer inget? ..Mai Pen Rai!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att ordet farang kommer från "fara" (allstså farlig - inte resa) och sedan det där ljudet "ng" som alla thai använder men som inte fan själv kan lära sig när det är ja eller när det är nej.

Så farang skulle alltså ursprungligen betyda att alla söta thaiflickor varnade varandra for en eventuell fara och fick tillbaka svaret ja eller nej beroende på hur mycket pengar farangen hade och hur lättlurad han var.

Så småningom blev uttrycken hopsatta till ordet "farang" som synonym för vit, fet, gammal, rik och dum...

Nu hoppas ag du ärinte så dum som du gör dig!

Farang= Farangset= FRansman

Som var dom första vätserlänningar att göra affärer med gamla Siam.

Mvh

Ama

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hoppas ag du ärinte så dum som du gör dig!

Farang= Farangset= FRansman

Som var dom första vätserlänningar att göra affärer med gamla Siam.

Mvh

Ama

Jag dum ?

Det är väl självklart att thaiflickorna för många många år sedan använde det svenska ordet "fara" för att påpeka en tänkbar fara eller...?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Så småningom blev uttrycken hopsatta till ordet "farang" som synonym för vit, fet, gammal, rik och dum...

Hur kommer det sig då att jag med min usla ekonomi blivit kallad farang? :crazy:

Ändrades av Palmer
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Folk som svarar "absolut" hela tiden

Absolut

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig då att jag med min usla ekonomi blivit kallad farang? :crazy:

Tjejen kanske bara övade sig...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig då att jag med min usla ekonomi blivit kallad farang? :crazy:

Betoningen var nog på DUM! hehe

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

"up to you" är lysande, då svarar man 5Baht :crazy:

Och då svarar dom ok tong

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då svarar dom ok tong

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Precis den stilen jag trodde du körde!

Nu vet jag!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...