Jump to content
IGNORERAD

Uppehållstillstånd för besök.


thaikonsult

Recommended Posts

thaikonsult

Uppehållstillstånd för besök.

Migrationsverket Handboken i migrationsärenden. Uppdaterad: 2012-05-02.

Enligt 5 kap. 10 § UtlL får uppehållstillstånd ges till en utlänning som önskar vistas här i landet för besök.

I prop 1983/84:144 s 94 talas om det angelägna med en generös praxis när det gäller tillstånd för besök och uttalade att släktbesöken stod i förgrunden. En rimlig anledning till ansökan om förlängning bör kunna krävas även om ”kraven kan ställas lågt”.

I de fall sökanden inte besöker någon nära släkting kan sägas att kraven på anförande av vägande skäl för förlängning av vistelsetiden ställs något högre. Avgörande är att det framstår som helt klart att det rör sig om en besöksvistelse och att den sökande inte avser bosätta sig eller arbeta i Sverige.

Sökandens verkliga avsikt med vistelsen förutsätts vara just ett besök och inte bosättning. Vid den samlade bedömning av omständigheterna som ska företas ska bl.a. den sökandes sociala situation i hemlandet och längden av det sökta tillståndet vägas in.

Om sökanden uppger att han/hon avser att bosätta sig i Sverige ska sökanden informeras om huvudregeln om att en ansökan om bosättning lämnas in vid en svensk beskickning i hemlan-det. Att denna information lämnats till den sökande samt dennes respons på informationen ska antecknas i en tjänsteanteckning. Tillstånd för besök kan då inte beviljas.

Det förekommer att den sökande uppger att han eller hon vill tillbringa ytterligare tid i Sverige för att besöka sin pojk- eller flickvän. Sökanden ska då informeras om huvudregeln att uppehållstillstånd ska vara ordnat före inresan. Under förutsättning att han eller hon förklarar att man avser att ansöka enligt huvudregeln i ett senare skede och/eller inte vid denna vistelse avser bosätta sig i landet, kan tillstånd beviljas. Vistelse hos pojk- eller flickvän anses inte vara nära släktbesök och tillstånd bör normalt inte beviljas längre än sammanlagt sex månader.

Försörjningen förutsätts vara tryggad under den tilltänkta vistelsen, antingen av sökanden själv eller av någon garant. Endast i tveksamma fall eller exempelvis vid byte av referens-person kan det finnas anledning att kräva att inkomstuppgiften eller innehav av kontanta medel styrks. Om försörjningen garanteras av en person som har socialbidrag kan normalt försörjningen inte anses vara tillräcklig. Om garanten eller den sökande ordnar med försäkring under vistelsetiden kan detta vägas in i den allmänna bedömningen, men det kan inte ställas upp som ett generellt krav för tillstånd.

Returbiljett eller tillräckliga medel för återresan är också en förutsättning. Hemresan ska vara planerad och helst ordnad vid ansökningstillfället. I praktiken bör det i normalfallet vara tillräckligt att den sökande i ansökan anger att han/hon har en giltig returbiljett. Om returbiljett saknas ska den sökande ange i ansökan hur hemresan ska ske, exempelvis att hemresan sker med bil eller att sökanden eller referenspersonen ska köpa returbiljett vid senare tillfälle. Det viktiga är att den sökande har en faktisk möjlighet att resa hem.

En förutsättning för att ge tillstånd är att den sökande har en gällande passhandling med utresetillstånd/återresetillstånd/återresemöjlighet. Passets giltighetstid samt tidsfristerna förutsätts med god marginal (minst tre månader) täcka den avsedda vistelsetiden.

Enligt 5 kap. 17 § ska beaktas om den sökande gjort sig skyldig till brottslighet eller brottslighet i förening med annan misskötsamhet. En vägning kan komma att ske gentemot de skäl som finns för att få ett tillstånd. Normalt torde det dock inte krävas speciellt allvarliga anmärkningar för att vägra ett tillstånd för besök.

Den sammanlagda tiden för ett sedvanligt (turist)besök bör normalt inte överstiga sex måna-der. Förlängning kan beviljas under förutsättning att den sökande anfört vägande skäl för förlängning av vistelsetiden och förklarar varför han eller hon från början endast sökt ett kortare tillstånd.

I de fall utlandsmyndighet beviljat en visering för kortare tid än tre månader i något speciellt syfte bör krav på förklaringen ställas högre.

När det gäller nära släktbesök (t.ex. besök av syskon, barn eller föräldrar) är praxis generös. Om det inte finns några omständigheter i ärendet som talar för att det inte rör sig om en besöksvistelse kan man regelmässigt erhålla tillstånd för total vistelsetid om nio månader.

Det saknas anledning att ge tillstånd för längre sammanlagd vistelse än ett år. Av prop. 1994/05:170 (s 66 f.) och MIG 2008:15 kan utläsas att uppehållstillstånd för total vistelsetid om ett år endast bör utfärdas i undantagsfall och att tillstånd för längre tid än ett år i princip inte kommer i fråga. Som exempel anges att icke yrkesverksamma föräldrar bör kunna medges långvariga tillstånd för att besöka sina barn i Sverige.

Den rimliga vistelsetidens längd bör alltid vägas mot omständigheterna i det enskilda ärendet, till exempel sökandens ålder och eventuella yrkesarbete, släktnärhet, sjukdom/olycksfall, fastighetsinnehav, geografiskt avstånd eller liknande. I bedömningen kan även vägas in att ”…utlänningen försöker stanna kvar genom att skaffa sig någon anknytning till Sverige” (jfr prop 1983/84:144 s 94).

Observera att det är den sökande och inte handläggaren som ska avgöra hur lång vistelsetid den sökande ansöker om. Om sökanden säger att han/hon vill ansöka ”för så lång tid som möjligt” ska detta antecknas under ”övrigt” på ansökan.

Ytterligare förlängning av besök

Uppehållstillstånd för besök ska vara beviljat före inresan (5 kap. 18 § första stycket UtlL). Att ge tillstånd med stöd av 5 kap. 19 § UtlL är alltså ett undantag från den regeln. Att bevilja en andra ansökan om uppehållstillstånd för besök som ges in efter inresan är alltså ytterligare ett undantag från huvudregeln. Det bör i sådana fall krävas mycket särskilda omständigheter och ställas höga krav på utlänningens förklaring till att han eller hon inte ansökt om uppehållstillstånd för hela den tilltänkta vistelsetiden redan i hemlandet eller åtminstone vid det första ansökningstillfället efter inresan.

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fakta.

"Om sökanden uppger att han/hon avser att bosätta sig i Sverige ska sökanden informeras om huvudregeln om att en ansökan om bosättning lämnas in vid en svensk beskickning i hemlan-det. Att denna information lämnats till den sökande samt dennes respons på informationen ska antecknas i en tjänsteanteckning. Tillstånd för besök kan då inte beviljas."

Denna lilla text är ytterst viktig att man inte missar, fyller man i fel är det ett garanterat avslag.

Har för mig att den kanske även finns på blanketten för besöksvisum men jag kan ha fel, har haft det förut. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...