Jump to content
IGNORERAD

Mprsnillen spekulerar! vad var det som hände egentligen?


Guest borichiangmai

Recommended Posts

Jag tror det är vattenpumpen jag... bara att ringa hem till gerd . eller så är det vevstakslagret på en skoda 1500LS

Antager att du har på fötterna att ge dig på övriga av de som postar i denna tråd , för egen del kan det kvitta, men jag inser att din attityd speglar hur du mår, ledsen för detta.

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bibben

    7

  • andrejsdenruskige

    5

  • jocko53

    4

  • Ducati

    4

Mest aktiva i denna tråd

Intressant i ett annat perspektiv också då om man som jag bor i Thailand med mkt högre temperatursnitt än i Sverige t.ex. re det då olika typ/kemiska tillsatser e.t.c. i de oljor som används här?

Motoroljan 10/15- 40 SAE ser j lika ut för oss lekmän i alla fall.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Nja inte för att jag är något snille när det kommer till bilar men att vatten i bromsvätskan skulle vara orsaken har jag svårt att tro, skulle snarare tro på att det var en luftläcka i systemet som orsakades av just att det förändrade lufttrycket gjorde att en packning någonstans i systemet inte orkade göra sitt jobb att täta och där med släppte in luft i systemet.

Verkstaden hittade inga fel

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Att vätskan har kokat kan ni bara gömma för den påfrästtningen finns inte på kopplingscylindern

å vatten i vätskan tror jag inte heller på då det krävs högre temperaturer för att framkalla vatten i en alcoholbaserad vätska

då skulle bromsarna sluta att funka när som helst då det har samma effekt

om man kör väldigt HÅRT med en bil som måste bromsas HÅRT å länge bildas det vatten i bromsystemet pga av att vätskan kokar en aningen,rostar inifrån då

Har varit med om att jag har tappat trycket i kopplingen nån gång på äldre bilar men på nyare då vete fan va det kan bero på

kan ju ha varit så att packningen har kalvat lite men det är lite långsökt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Att vätskan har kokat kan ni bara gömma för den påfrästtningen finns inte på kopplingscylindern

å vatten i vätskan tror jag inte heller på då det krävs högre temperaturer för att framkalla vatten i en alcoholbaserad vätska

då skulle bromsarna sluta att funka när som helst då det har samma effekt

om man kör väldigt HÅRT med en bil som måste bromsas HÅRT å länge bildas det vatten i bromsystemet pga av att vätskan kokar en aningen,rostar inifrån då

Har varit med om att jag har tappat trycket i kopplingen nån gång på äldre bilar men på nyare då vete fan va det kan bero på

kan ju ha varit så att packningen har kalvat lite men det är lite långsökt

Han kanske hade fet tryckplatta i titan?

Nej, du har nog rätt. Man bygger inte upp tillräckligt med tryck till kopplingen.

Hade det varit bromsarna så hade jag kunnat tro på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Verkstaden hittade inga fel

Troligen för att packningen rättade till sig (gjorde sitt jobb igen) när lufttrycket blev normanlt igen (under 1000m)

och därför såg allt normalt ut när verkstaden kollade.

För luft i kopplingens hydralsystem är nog det ända som kan orska detta fennomen.

Men detta är ju bara en gissning.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Troligen för att packningen rättade till sig (gjorde sitt jobb igen) när lufttrycket blev normanlt igen (under 1000m)

och därför såg allt normalt ut när verkstaden kollade.

För luft i kopplingens hydralsystem är nog det ända som kan orska detta fennomen.

Men detta är ju bara en gissning.

Luft i systemet? försvann luften när jag kom under 1000 meter då?

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Intresant

Om det nu är oljan som kokar ( Vattnet däri ) Vågar man då ha en Cittra i alpmiljö På dessa ( Cittrorna) finns det mycke hydralick

Undrar Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog har man lagat bilar i hela sitt vuxna liv, men aldrig hört att oljan till kopplingen kokat.

Att hydralolja tar åt sig vatten är ett vanligt fenomen.

Vad som har hänt här, så tror jag alkoholen TS har spelat ett spratt..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Intresant

Om det nu är oljan som kokar ( Vattnet däri ) Vågar man då ha en Cittra i alpmiljö På dessa ( Cittrorna) finns det mycke hydralick

Undrar Offe

Köp aldrig en fransk bil om du vill ha nåt driftsäkert! :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Nog har man lagat bilar i hela sitt vuxna liv, men aldrig hört att oljan till kopplingen kokat.

Att hydralolja tar åt sig vatten är ett vanligt fenomen.

Vad som har hänt här, så tror jag alkoholen TS har spelat ett spratt..

FF

alkoholen TS har spelat ett spratt..??

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag litar inte på nåt innan jag har hört STJP:s åsikt om detta.

Han får berätta hur det faktiskt är så slipper vi dessa självutnämmda s k snillen som inte vet nåt alls. idi*ter spekulerar kanske borde varit mer passande? :wink:

Hur vet du om vi har RÄTT !!!!! eller fel, du vet uppenbarligen ingenting själv.

Så om STJP ger samma svar som vi övriga så du måste du erkänns oss som snillen, och du själv som ????????????????????

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du om vi har RÄTT !!!!! eller fel, du vet uppenbarligen ingenting själv.

Så om STJP ger samma svar som vi övriga så du måste du erkänns oss som snillen, och du själv som ???? ???? ???? ???? ????

Om stjp bekräftar nån av de teorier som nån skrivit här så kommer jag att erkänna att den personen hade rätt, givetvis. Jag kan absolut inget om bilar, har jag sagt annat?

Jag har inte sagt att ni övriga inte kan nåt om bilar men jag anser att stjp är den som är bäst på det här, så i min värld så är hans ord lag angående bilar och dess hälsa.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Om stjp bekräftar nån av de teorier som nån skrivit här så kommer jag att erkänna att den personen hade rätt, givetvis. Jag kan absolut inget om bilar, har jag sagt annat?

Jag har inte sagt att ni övriga inte kan nåt om bilar men jag anser att stjp är den som är bäst på det här, så i min värld så är hans ord lag angående bilar och dess hälsa.

Så du menar att jag då är en oerfaren mekaniker och hojbyggare och hot rod byggare är helt bakom flötet som inte kan ett skit om bilar? ??????

Jag har hållit på med bilar från scratch till färdiga byggen, rivit å satt ihop all som har med hjul å gra

Du sitter å säger att du kan inte ett skit om bilar så varför då yttra sig å lägga sig i tråden om inte intresse finns

Vill du bara komma in å klampa på oss som inte kan ett skit enligt dig

Fan va trtt jag är på dig å dina sarkastiska inlägg, forumhaverist är vad du är

Jag vet efter en tid att du kommer spy galla på det jag skriver, har lärt mig hur du fungerar nu

Om inte stjp kan förklara fenomenet så kvarstår det att vi inte kan ett skit om fordon i dina ögon

Mvh 30 års erfarenhet av bilar

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Så du menar att jag då är en oerfaren mekaniker och hojbyggare och hot rod byggare är helt bakom flötet som inte kan ett skit om bilar? ??????

Jag har hållit på med bilar från scratch till färdiga byggen, rivit å satt ihop all som har med hjul å gra

Du sitter å säger att du kan inte ett skit om bilar så varför då yttra sig å lägga sig i tråden om inte intresse finns

Vill du bara komma in å klampa på oss som inte kan ett skit enligt dig

Fan va trtt jag är på dig å dina sarkastiska inlägg, forumhaverist är vad du är

Jag vet efter en tid att du kommer spy galla på det jag skriver, har lärt mig hur du fungerar nu

Om inte stjp kan förklara fenomenet så kvarstår det att vi inte kan ett skit om fordon i dina ögon

Mvh 30 års erfarenhet av bilar

Inte börja kiva nu grabbar, men jag måste säga att den här kopplingen som föll ner i golvet är en svårknäckt gåta.Har frågat så många men ingen verkar veta vad som egentligen hände. Hoppas att ni Mprsnillen kan lösa gåtan en gång för alla.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Luft i systemet? försvann luften när jag kom under 1000 meter då?

Ha det

Knappast.

Hade en gång luft i ett hydraulsystem dock bromssystem och det visade sig inte förran vi kommit till låglandet efter körning i Norge.

Stannade till och luftade bromsarna som alldig krånglat sedan dess.

Visste inte ens om att någon hydraulsystem skulle vara inblandad till koppling?

1000 meter tycker inte jag skall påverka någonting.

Eventuell servo som går på undertryck skulle ju få ännu mer undetryck och skulle den krångla så får man ju bara trampa hårdare.

Har inte hört talas om servo till koppling heller då jag bara kan lite om riktigt gamla bilar.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så du menar att jag då är en oerfaren mekaniker och hojbyggare och hot rod byggare är helt bakom flötet som inte kan ett skit om bilar? ??????

Jag har hållit på med bilar från scratch till färdiga byggen, rivit å satt ihop all som har med hjul å gra

Du sitter å säger att du kan inte ett skit om bilar så varför då yttra sig å lägga sig i tråden om inte intresse finns

Vill du bara komma in å klampa på oss som inte kan ett skit enligt dig

Fan va trtt jag är på dig å dina sarkastiska inlägg, forumhaverist är vad du är

Jag vet efter en tid att du kommer spy galla på det jag skriver, har lärt mig hur du fungerar nu

Om inte stjp kan förklara fenomenet så kvarstår det att vi inte kan ett skit om fordon i dina ögon

Mvh 30 års erfarenhet av bilar

Så vad kan då ha hänt med kopplingen?

Att skruva i gamla jänkare ger en viss insyn i bilteknik, men det är inte så mycket man kan applicera på dagens bilar.

Nu är ju inte kopplingen något tekniskt under gällande mekaniken och det finns relativt få felmöjligheter.

Så vad som då kan ha hänt vet inte jag i alla fall.

Går man efter lufttrycksskillnader så kanske bilen inte funkar så bra vid lågtryck och går utmärkt när ryssvärmen kommer.

Hur stor skillnad är det i lufttryck på 1000m och vanlig marknivå?

Nja, låter föga troligt.

Spekuleringarna fortsätter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Så vad kan då ha hänt med kopplingen?

Att skruva i gamla jänkare ger en viss insyn i bilteknik, men det är inte så mycket man kan applicera på dagens bilar.

Nu är ju inte kopplingen något tekniskt under gällande mekaniken och det finns relativt få felmöjligheter.

Så vad som då kan ha hänt vet inte jag i alla fall.

Går man efter lufttrycksskillnader så kanske bilen inte funkar så bra vid lågtryck och går utmärkt när ryssvärmen kommer.

Hur stor skillnad är det i lufttryck på 1000m och vanlig marknivå?

Nja, låter föga troligt.

Spekuleringarna fortsätter...

1 atm, det vill säga 101,325 kPa. Eftersom en millibar är ekvivalent med en hektopascal brukar mereorologer som förr mätte lufttryck i millibar numera använda hektopascal. 1 atm = 101,325 kPa det vill säga på 1000 meter har du 10 Kpa 100Kpa per meter tror jag

snurrigt värre

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Ispropp, så där, nu vet ni!

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Säger bara en sak

Gör om resan igen och kolla om det blir samma fel igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Säger bara en sak

Gör om resan igen och kolla om det blir samma fel igen

Han får se till att nollställa adaptionen för kopplingsstyrenheten först bara genom att den nu är klar för att hantera även 1000+ meter fint och galant. Enklast är att koppla loss batteriet under minst 20 minuter om man inte har tillgång till rätt diagnosvektyg :music:

Det är besvärande för Mercedes som premiumbil att det inte gjordes någon åtgärd. Speciellt som bilen var ny och kopplingen är trafiksäkerhetspåverkande. För att det inte skulle riskera bli besvärande även för mig skulle jag ha bett dem byta kopplingshydraulikens huvuvud- och slavcylinder. Genom att kopplingen fortfarande drev bilen (eller medgav motorbroms) var det inget mekaniskt fel på den, utan istället problem med hydrauliken som påverkades av NÅGOT. Såvida det inte inträffade kramt i TS ben vid 1000 möh efter det ständiga växlandet upp och ner, som krävs med en C180 på serpentinväg med stigande elevation när den sakta men säkert arbetar sig uppåt likt en Panzer Tank..

Om det inte är något känt typfel på modellen är det näst intill omöjligt att fastställa felorsaken i efterhand. Något har troligen gått fel INNAN 1000 möh, kanske p.g.a. att kopplingen användes mer än normalt och sedan lagade felet sig själv efter vila. Den kan vara en spricka i någon del, något som inte låg inom rätt tolerans eller något skit som fanns kvar efter tillverkningen i Mercedes sunkiga lokaler :crazy: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Han får se till att nollställa adaptionen för kopplingsstyrenheten först bara genom att den nu är klar för att hantera även 1000+ meter fint och galant. Enklast är att koppla loss batteriet under minst 20 minuter om man inte har tillgång till rätt diagnosvektyg :music:

Det är besvärande för Mercedes som premiumbil att det inte gjordes någon åtgärd. Speciellt som bilen var ny och kopplingen är trafiksäkerhetspåverkande. För att det inte skulle riskera bli besvärande även för mig skulle jag ha bett dem byta kopplingshydraulikens huvuvud- och slavcylinder. Genom att kopplingen fortfarande drev bilen (eller medgav motorbroms) var det inget mekaniskt fel på den, utan istället problem med hydrauliken som påverkades av NÅGOT. Såvida det inte inträffade kramt i TS ben vid 1000 möh efter det ständiga växlandet upp och ner, som krävs med en C180 på serpentinväg med stigande elevation när den sakta men säkert arbetar sig uppåt likt en Panzer Tank..

Om det inte är något känt typfel på modellen är det näst intill omöjligt att fastställa felorsaken i efterhand. Något har troligen gått fel INNAN 1000 möh, kanske p.g.a. att kopplingen användes mer än normalt och sedan lagade felet sig själv efter vila. Den kan vara en spricka i någon del, något som inte låg inom rätt tolerans eller något skit som fanns kvar efter tillverkningen i Mercedes sunkiga lokaler :crazy: .

Tack för det svaret.

På Mercedes efter kontroll sa dom att dom hittar inget fel allt normalt,svårt tror jag att be dom byta cylinder växlingarna var inte onormala så att jag överbelastade kopplingen tror inte det ,det var något annat som Mercedes inte ville erkänna helt övertygad om detta ,men vad var det det är frågan.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

1000 meter är ju ingen höjd att prata om,

Vad var temperaturen ute ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...