Jump to content
IGNORERAD

Vad för faranger stödjer de olika politiska grupperingarna i Thailand?


noBuzz

Recommended Posts

Jag stödjer de Gröna.

Bajen bärs och rakade brudar! :yes:

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    31

  • Sam sip sam

    15

  • erka

    7

  • Wangthong

    5

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Ja, man kan nog inte alltid utgå ifrån västerländsk demokrati.

Singapore är ett bra exempel på en låtsas demokrati.

Huruvida Singapore fungerar som land vet jag inte. Men dom inhyser väl flest dollarmiljonärer procentuellt sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singapore är inte ansett som en demokrati utan en "Hybrid regim".

Link to comment
Dela på andra sajter

Singapore är inte ansett som en demokrati utan en "Hybrid regim".

Vad är hela Asien Då?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är hela Asien Då?

Australien, Japan, Sydkorea och Nya Zeeland är "Fulla demokratier".

Malaysia, Thailand och Fillipinerna, Mongoliet, Papa Nya Guinea, Indien, Indonesien och Taiwan är "Bristfälliga demokratier".

Hong Kong, Singapore, Nepal, Bhutan och Kambodja är "Hybrida regimer".

Ryssland, Fiji, Vietnam, Kina, Laos, Burma och Nordkorea är "Totalitära stater".

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Link to comment
Dela på andra sajter

Australien, Japan, Sydkorea och Nya Zeeland är "Fulla demokratier".

Malaysia, Thailand och Fillipinerna, Mongoliet, Papa Nya Guinea, Indien, Indonesien och Taiwan är "Bristfälliga demokratier".

Hong Kong, Singapore, Nepal, Bhutan och Kambodja är "Hybrida regimer".

Ryssland, Fiji, Vietnam, Kina, Laos, Burma och Nordkorea är "Totalitära stater".

http://en.wikipedia.Democracy_Index

Tycker Du att Japan har en Demokrati??????????????????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Du att Japan har en Demokrati? ???? ???? ???? ?????

Har ingen aning. Har bara mellanlandat där. :)

Men enligt The Economist så är Japan en bättre demokrati än t.ex Belgien, Spanien, Frankrike och Italien. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning. Har bara mellanlandat där. :)

Men enligt The Economist så är Japan en bättre demokrati än t.ex Belgien, Spanien, Frankrike och Italien. :)

Men herregud väx upp & lev i Nutid??????Eller????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud väx upp & lev i Nutid? ?????Eller? ???

Har det hänt något idag som jag har missat? Förutom fredagsölen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det hänt något idag som jag har missat? Förutom fredagsölen. :)

Nä inte mycket på 300 år ??????

Fråga befolkningen bönder kanske men men ?????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Thaksin är smart tror jag inte ens de största motståndarna kan förneka, han satsade på de som ingen tidigare lyssnat på men

som trots allt kunde rösta. Han lovade att dom skulle bli hörda och få något dom aldrig fått förut.

Även jag tyckte det lät bra när jag fick höra att svärfar fick 200 bath (tror det var summan )

inte mycket men eftersom han aldrig fått något förut tyckte han det var stort.

Att även byvägen i vår lilla förort blev asfalterad var även det stort.

När jag sedan fattade hur mycket han försnillade för dem som bättre behövde

och försökte förklara för familjen skakade dom på huvudet och sa "so what"

det gör ju alla så dom var nöjda med att nu fick dom ju åtminstone lite smulor

av det dukade bordet.När sedan protesterna i Bangkok urartade med bränder m.m och familjen förstod att Thaksin

låg bakom det hela blev dom ledsna och efter bränderna tyckte dom

att dom inte hade något parti att rösta på.

När sedan valdagen närmade sig frågade dom mig

vem jag tyckte dom skulle rösta på och jag svarade med det i Thailand så populära ("up to You").

men om ni röstar rött så kom ihåg att då får ni Thaksin på köpet

och han kommer att fortsätta att köra sin egoistpolitik

ni kanske får det lite bättre men för Thailand är det inte bra.

Svaret jag fick var att Yunglick hade lovat att så skulle det aldrig bli

för det hade hon lovat. Hur dom röstade vet jag inte eftersom jag fick lov att åka till Sverige

men jag antar att det blev rött. Hur det nu går visar väl sig snart.

Vad jag inte fattar är hur valstrategerna ( om det nu finns sådana i Thailand) hos gulskjortorna

inte hakade på vad Thaksin påbörjat och faktiskt gett en del till de fattiga utan att ta större delen själva

då hade ju valutgången enligt mig blivit en helt annan.

Nu vet ju ingen hur detta slutar men personligen är jag tveksam att flytta tillbaka till Thailand

innan det stabiliserar sig och jag vet vad som händer efter ett visst dödsfall som väl troligtvis inträffar inom kort.

Hoppas bara att motsättningarna inte innebär inbördeskrig, men tror pessimistigt nog att även det kan inträffa.

Ha en bra helg önskar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, så du visste inte riktigt vad du svarade på utan hade mest tid och energi över att narcissistiskt bjuda oss på en högst personlig ogenomtänkt åsikt? :)

:)

Attans, där fick du mig allt.

Tanken var att utveckla det hela lite, men hämtning på förskola fick företräde.

Det jag ville ha sagt är att jag anser det svårt att enbart hänvisa till utbildning som gemensam nämnare för en större grupp människor utan att tydligare definiera vilken typ av utbildning som anses vara av vikt i sammanhanget.

Är tidigare universitetsstudier exempelvis en gemensam nämnare för alla människor som sympatiserar med den gula sidan inom den thailändska politiken? Är följaktligen alla röda sympatisörer människor med kortare studiebakgrund? Jag tror inte så är fallet.

Och vilka högre studier är relevanta? Antas utbildning inom exempelvis teknologi, ekonomi och pedagogik vara av vikt eller är alla gula sympatisörer personer med en pol mag inom statsvetenskap?

Utbildning eller inte, som tidigare inlägg indikerat ogillar nog majoriteten västerlänningar i, eller med relation till Thailand, att landet och dess politik visar uttryck för despotism i starkt negativ bemärkelse. Klanen Thaksin är centret för denna, med uppbackning av den röda rörelsen. Naturligt då att motparten anses mer värdig farangens stöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

:)

Attans, där fick du mig allt.

Tanken var att utveckla det hela lite, men hämtning på förskola fick företräde.

Det jag ville ha sagt är att jag anser det svårt att enbart hänvisa till utbildning som gemensam nämnare för en större grupp människor utan att tydligare definiera vilken typ av utbildning som anses vara av vikt i sammanhanget.

Är tidigare universitetsstudier exempelvis en gemensam nämnare för alla människor som sympatiserar med den gula sidan inom den thailändska politiken? Är följaktligen alla röda sympatisörer människor med kortare studiebakgrund? Jag tror inte så är fallet.

Och vilka högre studier är relevanta? Antas utbildning inom exempelvis teknologi, ekonomi och pedagogik vara av vikt eller är alla gula sympatisörer personer med en pol mag inom statsvetenskap?

Utbildning eller inte, som tidigare inlägg indikerat ogillar nog majoriteten västerlänningar i, eller med relation till Thailand, att landet och dess politik visar uttryck för despotism i starkt negativ bemärkelse. Klanen Thaksin är centret för denna, med uppbackning av den röda rörelsen. Naturligt då att motparten anses mer värdig farangens stöd.

Jag har (ärligt) ingen aning om man kan använda utbildning som en generell faktor och som delförklaring till gruppindelningen.

Om det är så att utbildning har betydelse så tror jag i sådana fall att det inte spelar någon större roll vilken typ av utbildning det är man har, så länge som den innefattar en tillräckligt omfattande teoretisk del. Hur många år utbildningen är på, och var den är förlagd, är inte heller speciellt centralt eftersom fallenhet för informationsbearbetning varierar, precis som det mesta annat.

När jag läser kommentarer på de olika forumen så tenderar det att finnas en övervikt av förmåga till läsförståelse hos den ena sidan, och ett ointresse av att verifiera sakuppgifter hos den andra. Så jag gissar att det kanske kan vara så att teoretisk utbildning har en viss del i det hela. Tillsammans med lika delar intresse, naivitet, tro, hopp och kärlek etc.

Å andra sidan så existerar thai-politiska forum med väldigt belästa och kompetenta individer med, där förhållandet är det omvända, också. Men för dessa gäller en annan diagnos och andra behandlingsförslag. ;)

I ärlighetens namn så var tråden inte heller seriöst menad utan jag ville bara trigga igång en dum-vs-dummare debatt för att det var roligt och jag var uttråkad. Är faktiskt förvånad över gensvaret. :)

Det sista stycket håller jag helt med om och det gäller i högsta grad även mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Singapore är inte ansett som en demokrati utan en "Hybrid regim".

Poängen är då...Varför fördömer vi inte Singapores politik? Den är ju inte som Sveriges vackra demokrati.

Javisst, många har klagat på Singapores politiska form, men är det verkligen nödvändigt att svenskdemokratisera t.ex Singapore?

Kungen tyckte att Brunei var ett Ok land. Han fick skit som fan för det. Lider folket i Brunei väldigt mycket eftersom det inte är demokrati ála Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är då...Varför fördömer vi inte Singapores politik? Den är ju inte som Sveriges vackra demokrati.

Javisst, många har klagat på Singapores politiska form, men är det verkligen nödvändigt att svenskdemokratisera t.ex Singapore?

Kungen tyckte att Brunei var ett Ok land. Han fick skit som fan för det. Lider folket i Brunei väldigt mycket eftersom det inte är demokrati ála Sverige?

Personligen tycker jag att världen ska demokratiseras så mycket som möjligt och att allas lika frihet ska garanteras. Även om det är en utopi med 100% lika frihet.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

I ärlighetens namn så var tråden inte heller seriöst menad utan jag ville bara trigga igång en dum-vs-dummare debatt för att det var roligt och jag var uttråkad. Är faktiskt förvånad över gensvaret. :)

...

Behövdes en ny tråd för detta? Tycks mig som att varje politikrelaterad tråd uppfyller önskad funktion med råge.

:friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Personligen tycker jag att världen ska demokratiseras så mycket som möjligt och att allas lika frihet ska garanteras. Även om det är en utopi med 100% lika frihet.

Lika frihet och lika värde hos alla människor. Men om det är demokrati som måste användas vet jag inte eftersom demokrati inte passar en minoritet av människorna.

Och minoriteter.ja, dom bör alltid särbehandlas. Och eftersom demokratin inte passade dom så ska det då inte vara demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är då...Varför fördömer vi inte Singapores politik? Den är ju inte som Sveriges vackra demokrati.

Javisst, många har klagat på Singapores politiska form, men är det verkligen nödvändigt att svenskdemokratisera t.ex Singapore?

Kungen tyckte att Brunei var ett Ok land. Han fick skit som fan för det. Lider folket i Brunei väldigt mycket eftersom det inte är demokrati ála Sverige?

Eller är det ett land med Demokrati a la Sverige ? :17:

Vet vi skillnaden/tror vi oss veta ?

Var/vad Vem/ hur

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövdes en ny tråd för detta? Tycks mig som att varje politikrelaterad tråd uppfyller önskad funktion med råge.

:friends:

Vi med självhävdelsebehov har inte lyxen att kunna göra det valet. Vår personlighetsstörning tvingar ju oss att starta nya trådar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Första och säkerligen det sista inlägget i dessa politiktrådar.

Hundra åsikter, alla strävar åt samma håll men på olika sätt och argument.

Alla vill vi innerst inne att alla mår bra och lever ett givande liv (hoppas jag iallafall om man gräver lite djupare), bankgubbe eller risbonde båda är beroende av varandra det är vad grundpelarna bygger på (zeitgeist nördarna har en poäng men den bortser jag ifrån).

Att någon är rikare än sin granne kommer alltid skapa osämja men det är så vi utvecklas. Gott och ont.

Har grannen en snygg mammut så ska jag fanemig ha en större och bättre.

Hoppas verkligen ni är lika involverade i Sveriges politik där ni faktiskt har rösträtt och kan göra en skillnad.

Islutändan kommer mänskligheten förgöra sig själv, medlen finns där och vi är giriga nog att ta det steget.

Yay!.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Första och säkerligen det sista inlägget i dessa politiktrådar.

Hundra åsikter, alla strävar åt samma håll men på olika sätt och argument.

Alla vill vi innerst inne att alla mår bra och lever ett givande liv (hoppas jag iallafall om man gräver lite djupare), bankgubbe eller risbonde båda är beroende av varandra det är vad grundpelarna bygger på (zeitgeist nördarna har en poäng men den bortser jag ifrån).

Att någon är rikare än sin granne kommer alltid skapa osämja men det är så vi utvecklas. Gott och ont.

Har grannen en snygg mammut så ska jag fanemig ha en större och bättre.

Hoppas verkligen ni är lika involverade i Sveriges politik där ni faktiskt har rösträtt och kan göra en skillnad.

Islutändan kommer mänskligheten förgöra sig själv, medlen finns där och vi är giriga nog att ta det steget.

Yay!.. :)

Wow! Med eller utan grogg i handen? :)

PS. Du har fel. Mammuten dog ut för länge sedan. Skål! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi med självhävdelsebehov har inte lyxen att kunna göra det valet. Vår personlighetsstörning tvingar ju oss att starta nya trådar. :)

:thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag har (ärligt) ingen aning om man kan använda utbildning som en generell faktor och som delförklaring till gruppindelningen.

Om det är så att utbildning har betydelse så tror jag i sådana fall att det inte spelar någon större roll vilken typ av utbildning det är man har, så länge som den innefattar en tillräckligt omfattande teoretisk del. Hur många år utbildningen är på, och var den är förlagd, är inte heller speciellt centralt eftersom fallenhet för informationsbearbetning varierar, precis som det mesta annat.

När jag läser kommentarer på de olika forumen så tenderar det att finnas en övervikt av förmåga till läsförståelse hos den ena sidan, och ett ointresse av att verifiera sakuppgifter hos den andra. Så jag gissar att det kanske kan vara så att teoretisk utbildning har en viss del i det hela. Tillsammans med lika delar intresse, naivitet, tro, hopp och kärlek etc.

Å andra sidan så existerar thai-politiska forum med väldigt belästa och kompetenta individer med, där förhållandet är det omvända, också. Men för dessa gäller en annan diagnos och andra behandlingsförslag. :wink:

I ärlighetens namn så var tråden inte heller seriöst menad utan jag ville bara trigga igång en dum-vs-dummare debatt för att det var roligt och jag var uttråkad. Är faktiskt förvånad över gensvaret. :)

Det sista stycket håller jag helt med om och det gäller i högsta grad även mig.

Och så var vi där igen :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så var vi där igen :rotfl:

Ja, men kom med en bättre förklaring då! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men kom med en bättre förklaring då! :)

Du har tråkigt i höstrusket, läste på nyherna att "sommer va kort i år". :nyam:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...