Jump to content
IGNORERAD

Var ligger det ultimata stället att bygga ett hus på i ett civilisertat område i thailand


Krafta

Recommended Posts

Man drömmer ju om att en dag ska man fått ihop tillräckligt mycket kulor för att bygga sitt eget ställe i Thailand och om det blir inom några år så är det ju positivt.

Jag har ju läst många trådar om byggande ute på landsbyggden i Thailand men själv tror jag att jag skulle trivas bäst vid en flod/havet och inte så långt bort från en stad.

Frågan är ju om ni har varit runt och sett potentionella platser att bygga ett trevligt boende vid och kan ge tips/drömmar om detsamma.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    4

  • Nypan

    3

  • leifen

    3

  • Krafta

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Läget sätter priset på byggbar mark, som överallt annars.

Inköp av mark är nästan omöjligt som utlänning.

Och när man som utlänning nästan aldrig kan äga sin mark, så skall man vara försiktig med att bygga eget.

Det finns väldigt mycket till salu, i attraktiva områden, så det är lätt att finna objekt till bra priser.

Hyra kommer jag att satsa på när jag bestämmer mig för att flytta ner. Inte köpa eller bygga.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vissa gillar landsbygd och vissa gillar Walking street.

Så det ultimata stället varierar nog från person till person.

Bästa är att hyra för ena veckan kan man hyra i Patong och andra veckan i Chiang Rai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag har tidigare haft hus i Roi et med mitt ex. Men när vi gick skillda vägar så försvann huset också. Nu planerar jag och min fru för ett nytt hus men jag är mer inne på närheten till havet och Bangkok som jag trivs i istället för Issan. Frun har mycket familj runt BKK så det känns bra.

Det finns ju en del här på forumet som har hus i Rayong, kan kanske vara nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bortser från ifall man kan äga mark osv - Var skulle erat önskeboende vara ( förutom landsbygden )

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Samesan, en fiskeby strax öster on Sattahip har ett par fantastiska tomter högt upp på en bergsrygg, med utsikt åt hav på två håll. Om jag haft råd så hade jag byggt där...

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Samesan, en fiskeby strax öster on Sattahip har ett par fantastiska tomter högt upp på en bergsrygg, med utsikt åt hav på två håll. Om jag haft råd så hade jag byggt där...

Precis där köpte vi ca 1 rai för tre år sen, bara havsutsikt åt ett håll iofs, men det får väl duga.

post-3397-0-47225600-1338064565_thumb.jp

Vi har dock inte byggt nåt än på tomten och vet väl inte riktigt om vi skall göra det heller, vi får se vad som händer. Jag tycker det ligger för långt från civilisationen dvs Pattaya.

/ Joe

post-3397-0-47225600-1338064565_thumb.jp

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man drömmer ju om att en dag ska man fått ihop tillräckligt mycket kulor för att bygga sitt eget ställe i Thailand och om det blir inom några år så är det ju positivt.

Jag har ju läst många trådar om byggande ute på landsbyggden i Thailand men själv tror jag att jag skulle trivas bäst vid en flod/havet och inte så långt bort från en stad.

Frågan är ju om ni har varit runt och sett potentionella platser att bygga ett trevligt boende vid och kan ge tips/drömmar om detsamma.

Vid Suw Flygplatsen men marken är DYR?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i Huset Livstil?

Sen Har det lite med Din Darling att göra????

Har kåk/mark BKK Jag PM:ar Ta fram lädret

post-4567-0-30017100-1338065751_thumb.jp

post-4567-0-30017100-1338065751_thumb.jp

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

I närheten av soi 6.

Ja fan va bra svar Måne ville bygga där men Ryssarna sa njet!!!! Hi Hi Skål

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja nu har jag t-shirt,ylletröja och mössa på mig i slutet på maj i sverige så jag skulle säga varsomhelst i Thailand är bäst...

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Bangkok??

Fiins riktigt fina Condominius med gemensam pool tex., som säjs för ingenting om man kan acceptera 10-15 minuter på moppe till närmaste MRT.

Tex. mellan Ladprao och Rama 9 byggs mycket ...

mvh ...

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Samesan, en fiskeby strax öster on Sattahip har ett par fantastiska tomter högt upp på en bergsrygg, med utsikt åt hav på två håll. Om jag haft råd så hade jag byggt där...

Där har min kompis en kåk i same san
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Ja,det var ju manga kloka kommentarer fran folk som tydligen vet,for det forsta ska du ta dej en funderare pa om du ska bo i Thailand permanent eller storsta delen permanent,om du ska bo i Thailand ska du fundera vilken livsstil du ar ute efter,i det fallet ska du se det pa lang sikt,det ar jakligt haftigt i borjan att bo i Bangkok,Patong och Pattaya,men det beror sjalvklart pa vilken person man ar,men.efter ett tag blir det ju aven en vardag om man bor i Thailand,i det fallet du tanker dej att mojligen pa sikt att flytta till Thailand och du under ett flertal ar ska ha ett semester boende i Thailand.hyr och prova dej fram.helt tokigt att kopa nagot i det fallet.

mvh

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Samesan, en fiskeby strax öster on Sattahip har ett par fantastiska tomter högt upp på en bergsrygg, med utsikt åt hav på två håll. Om jag haft råd så hade jag byggt där...

Jag gillar också Satahipp, men brottsligheten är för hög där i min smak.

Hyr nu i Bang Saen, bra boende till överkomligt pris, nära till havet men stränderna här är inte dom bästa i Thailand.

Har en fin ö utanför Si Racha som man enkelt tar sig till, om man vill bada i fint vatten.

Me Pim söder om Rayong är ett område som kommer att växa med tiden, mycket fint och lugnt.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja säger bara Bangsale :thumbsup:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv tycker jag att det viktigaste är att bygga inte allt för långt ifrån släkt och vänner, och vill man ha vatten i närheten men saknar släkt vid havet brukar det ju alltid finnas en sjö, å eller flod i det område som dessa finns, och städer finns det ju utspridda över hela landet och dom flesta har ju ungefär samma saker att erbjuda.

Enligt mig så är släkten oerhört viktig i det Thailändska samhället och det ger en enorm trygghet att vara en del av en stor släkt och man slipper resa när man ska umgås, man kan hjälpa varandra med det mesta, man har någon som ser till hus och tillhörigheter när man inte är hemma, släktens barn lär känna varandra, man kan låna verktyg och maskiner av varandra, råkar någon i släkten ut för någon olycka, konflikt, polisärende, sjukdom eller något annat problem sluter släkten upp och hjälper varandra, livet blir enligt mig både enklare och trevligare tillsammans med släkten och jag ser inga fördelar alls med att bo långt ifrån dessa.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Någonstans i Rayong, t.e.x i Ban Chang där vi bor, runt 45 minuter till Pattaya eller Rayong City för grövre shopping, 1,5 timmar till Suvanabhumi, 5 minuter till havet.

Lagom avstånd från 'synden' men tillräckligt nära för månadens inköp av 'farang' mat o.s.v.

Ban Phe och Hat Mae Pim på östra sidan om Rayong City är också trevliga platser att bo på.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Läget sätter priset på byggbar mark, som överallt annars.

Inköp av mark är nästan omöjligt som utlänning.

Och när man som utlänning nästan aldrig kan äga sin mark, så skall man vara försiktig med att bygga eget.

Det finns väldigt mycket till salu, i attraktiva områden, så det är lätt att finna objekt till bra priser.

Hyra kommer jag att satsa på när jag bestämmer mig för att flytta ner. Inte köpa eller bygga.

Leif

Att hyra är en alternativ för mig med. Det är mest ekonomisk försvarbar dessutom tröttnar man på ställe så är det bara att flytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min drömtomt.

Hav och strand på en sida, flod på den annan, en tredje sida bör ha en sjö med höga berg som bakgrund. Skog på nästa sida.

En sida med en vacker park ska det vara. En sida med aktiv åkermark så man ser årstidsväxlingarna. Utsikt åt alla håll men inte högt belägen.

Gångavstånd till stad och affärer, men ändå landsbygd.

Nära flygplats och hamn, kollektivtrafik med järnväg och buss vid infarten, men ändå så tyst att man hör en fjärils vingslag.

Hittar jag en sån för billig peng slår jag till.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Min drömtomt.

Hav och strand på en sida, flod på den annan, en tredje sida bör ha en sjö med höga berg som bakgrund. Skog på nästa sida.

En sida med en vacker park ska det vara. En sida med aktiv åkermark så man ser årstidsväxlingarna. Utsikt åt alla håll men inte högt belägen.

Gångavstånd till stad och affärer, men ändå landsbygd.

Nära flygplats och hamn, kollektivtrafik med järnväg och buss vid infarten, men ändå så tyst att man hör en fjärils vingslag.

Hittar jag en sån för billig peng slår jag till.

Leif

Kumphawapi ?? :y15:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Min drömtomt.

Hav och strand på en sida, flod på den annan, en tredje sida bör ha en sjö med höga berg som bakgrund. Skog på nästa sida.

En sida med en vacker park ska det vara. En sida med aktiv åkermark så man ser årstidsväxlingarna. Utsikt åt alla håll men inte högt belägen.

Gångavstånd till stad och affärer, men ändå landsbygd.

Nära flygplats och hamn, kollektivtrafik med järnväg och buss vid infarten, men ändå så tyst att man hör en fjärils vingslag.

Hittar jag en sån för billig peng slår jag till.

Leif

Ska Du ha så mycket vatten runt Dig får Du väl ta malariasprutor 1 g i halvåret "moscitobar"!!??? Hi Hi

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kumphawapi ?? :y15:

Der er tyver ingen flygplats i Kumphawapi :-)

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...