Jump to content
IGNORERAD

MIG Solna


barkarve

Recommended Posts

Quote

Är det någon som vet om Migrationsverket i Göteborg är lika sega som i Solna?

Göteborg verkar vara ganska snabba ändå. Vi lämnade in ansökan i Göteborg 31/12 (fem minuter innan stängning :whistle: ) och vi fick brevet om "kallelse till muntlig utredning" igår, dvs. efter 22 dagar. Båda är kallade (gruppintervju?) och intervjun är 2/3.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • พี่ตา

    3

  • Hilding

    3

  • Adistrats

    3

  • seanr22a

    3

Mest aktiva i denna tråd

chiangmaithai

undrar varför du blev kallad till intervju? Det verkar ju inte vara många som blir det men lycka till iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

undrar varför du blev kallad till intervju? Det verkar ju inte vara många som blir det men lycka till iallafall.

Jag antar Adistrats menar att det är ansökan om förlängning av UT (som då förhoppningsvis blir PUT) som det gäller. Då intervjuas alltid båda var för sig och så jämför man svaren. Korta intervjuer cirka fem minuter var och enkla frågor, för oss i varje fall.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag antar Adistrats menar att det är ansökan om förlängning av UT (som då förhoppningsvis blir PUT) som det gäller. Då intervjuas alltid båda var för sig och så jämför man svaren. Korta intervjuer cirka fem minuter var och enkla frågor, för oss i varje fall.

Herr Chang har talat.

Nästan. Hon är här på ett studentvisum som hon nu vill byta till ett vanligt UT.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Efter lång tid av ovisshet låg kuvertet från MIG i Solna igår i brevlådan. UT beviljat 31 Januari.

Senast strax innan jul så fick vi beskedet att vi inte hade någon handläggare än. Räknade då med minst 6 månaders handläggningstid men det blev nu ca 4 1/2 månad. Ansökan lämnades in den 16/9 i BKK.

Link to comment
Dela på andra sajter

MIG Solna . say no more  :diablo:

Frugan lämnar in papper 27oktober, på intervju 10nov, fick papper 5dec, lämnade in papper 6dec - sen total tystnad.

Provade att ringa deras 'service' telefon, hahaha, jag har nu lärt mig efter ha ring ca 30ggr per dag i 3 veckors tid att det finns tre tillstånd på den linjen:

1. Upptaget direkt.

2. En telefonsvarare  som upplyser om att alla linjer är upptagna

3. En telefonsvarare som ger en olika alternativ, jag trycker snällt in de olika valen och till sist ärendenumret, telefonsvarare meddelar att alla handläggar är upptagna, var god ring senare.

Hur de gör som lyckas hamna i kön och får prata med någon vet jag inte.

Allt jag vill är att få någon slags status vilket jag tycker är en rimlig begäran.

Jag har inte gett upp ännu. Jag åker till MIG i Solna, tar en kölapp och väntar o väntar . 2 timmar senare får jag prata med en trevlig tjej som tar fram vårt ärende och bara kan meddela att vi har inte blivit tilldelade någon handläggare ännu(det har nu gått nästan 3 månader sen papprena lämnades in i Bangkok) men hon kan ge mig ett namn på den person som delar ut ärendena till handläggarna + ett telefonnummer  :great:

Sen börjar jag ringa henne, hon har kopplat telefonen 'upptagen resten av dagen' fast man ringer 08:00 och det är likadant varje dag. Så jag skriver ett brev där jag väldigt snällt och ödmjukt frågar om det finns möjlighet att få reda på när vårt ärende blir tilldelat en handläggare, surprise - no answer ! Jag skickar ett email till henne (de har ju förnamn.efternamn@migrationsverket.se så det var ju lätt att lista ut), surprise - no answer !

Nu börjar jag surna till ordentligt, jag är trots allt svensk medborgare i rakt nedstigande led till 1700 talet och skattebetalare - är det här något jag betalar skatt för ? något så illa skött, man kan ju undra hur det är med andra myndigheter som jag aldrig har varit i kontakt med  :grrrrrr:

Det går nån vecka sen dimper ett brev ner från MIG i Solna, de skriver 'Din ansökan till förtur har blivit avlagen' ??? vad är de höga på där egentligen ? Jag har aldrig begärt förtur, jag har bara frågat när vi skulle få en handläggare tilldelad. De börjar kanske ledsna på mig ...

Nu har jag gett upp att försöka göra något själv och har anlitat Thaikonsult så får vi se vad som händer.

Frugan o jag pratar med varandra 5-6ggr om dagen och hon låter mer och mer förtvivlad varje gång vi pratas vid, ibland gråter hon när hon ringer och jag är allt annat än uppåt så där är vi nu, jag får återkomma med hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

MIG Solna . say no more  :diablo:

Frugan lämnar in papper 27oktober, på intervju 10nov, fick papper 5dec, lämnade in papper 6dec - sen total tystnad.

Provade att ringa deras 'service' telefon, hahaha, jag har nu lärt mig efter ha ring ca 30ggr per dag i 3 veckors tid att det finns tre tillstånd på den linjen:

1. Upptaget direkt.

2. En telefonsvarare  som upplyser om att alla linjer är upptagna

3. En telefonsvarare som ger en olika alternativ, jag trycker snällt in de olika valen och till sist ärendenumret, telefonsvarare meddelar att alla handläggar är upptagna, var god ring senare.

Hur de gör som lyckas hamna i kön och får prata med någon vet jag inte.

Allt jag vill är att få någon slags status vilket jag tycker är en rimlig begäran.

Jag har inte gett upp ännu. Jag åker till MIG i Solna, tar en kölapp och väntar o väntar . 2 timmar senare får jag prata med en trevlig tjej som tar fram vårt ärende och bara kan meddela att vi har inte blivit tilldelade någon handläggare ännu(det har nu gått nästan 3 månader sen papprena lämnades in i Bangkok) men hon kan ge mig ett namn på den person som delar ut ärendena till handläggarna + ett telefonnummer  :great:

Sen börjar jag ringa henne, hon har kopplat telefonen 'upptagen resten av dagen' fast man ringer 08:00 och det är likadant varje dag. Så jag skriver ett brev där jag väldigt snällt och ödmjukt frågar om det finns möjlighet att få reda på när vårt ärende blir tilldelat en handläggare, surprise - no answer ! Jag skickar ett email till henne (de har ju förnamn.efternamn@migrationsverket.se så det var ju lätt att lista ut), surprise - no answer !

Nu börjar jag surna till ordentligt, jag är trots allt svensk medborgare i rakt nedstigande led till 1700 talet och skattebetalare - är det här något jag betalar skatt för ? något så illa skött, man kan ju undra hur det är med andra myndigheter som jag aldrig har varit i kontakt med  :grrrrrr:

Det går nån vecka sen dimper ett brev ner från MIG i Solna, de skriver 'Din ansökan till förtur har blivit avlagen' ??? vad är de höga på där egentligen ? Jag har aldrig begärt förtur, jag har bara frågat när vi skulle få en handläggare tilldelad. De börjar kanske ledsna på mig ...

Nu har jag gett upp att försöka göra något själv och har anlitat Thaikonsult så får vi se vad som händer.

Frugan o jag pratar med varandra 5-6ggr om dagen och hon låter mer och mer förtvivlad varje gång vi pratas vid, ibland gråter hon när hon ringer och jag är allt annat än uppåt så där är vi nu, jag får återkomma med hur det går.

Har gått igenom precis det du gör nu för inte så längesen, tog MIG 4månader att utse en handläggare. Varför går det så fort för vissa ansökningar att behandlas och andra inte, känns som ett lotteri där vissa har tur att hamna högt upp i högen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har gått igenom precis det du gör nu för inte så längesen, tog MIG 4månader att utse en handläggare. Varför går det så fort för vissa ansökningar att behandlas och andra inte, känns som ett lotteri där vissa har tur att hamna högt upp i högen.

Frustrationen är på max och jag har svårt att förstå hur myndigheterna kan behandla en så här. De borde ha en extern revision igen som genomlyser deras interna rutiner och ser till att effektivisera hela hanteringen, detta måste vara ytterligare ett stort ineffektivt svart hål där skattepengarna bara försvinner.

Mitt förslag är att de delar upp myndigheten i två där en myndighet tar hand om asylärenden som är oerhört mycket mer komplicerade att utreda och en myndighet som tar hand om Visa/UT(borde vara lätt) där en person i ärendet är svensk medborgare och som har träffat någon utomlands. Självklart måste en utredning alltid göras för att vi ska slippa missbruk och att någon tjänar pengar genom falska giftemål (sälja Visa så att säga) etc.

Något sånt lär nog aldrig bli av ..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

så till sist  :dance1:UT beviljat 19februari tack vare Thaikonsults magiska trollkonster. Det blev ca 4 månaders väntan. Bangkok nästa för att möta upp frugan och i Sverige igen 1 Mars.

Hoppas verkligen att MIG Solna gör något åt flaskhalsen för alla andra som har oturen att hamna där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Efter kontakt med MIG i Solna så har vi fortfarande inte fått handläggare.. Och snart gått 5 månader. Börjar bli jävligt lack på fanskapen hos MIG i Solna

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Quote

Efter kontakt med MIG i Solna så har vi fortfarande inte fått handläggare.. Och snart gått 5 månader. Börjar bli jävligt lack på fanskapen hos MIG i Solna

Tips; maila kontaktpersonen, det gjorde jag och frågade om statusen på vårt ärende. 3 dagar senare så var UAT beviljat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Quote

Tips; maila kontaktpersonen, det gjorde jag och frågade om statusen på vårt ärende. 3 dagar senare så var UAT beviljat.

Skulle maila om det fanns nån att maila. Har inte ens en kontaktperson..  :grrrrrr:

Edit: Fick mailsvar att ett svar på mitt mail kommer att ta 21 dar.

Vad är det för jäkla upplägg MIG kör med .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Update: fick en handläggare idag. På måndag börjar telefonterrorn. Ska ringa henne varje dag och fråga hur det går  :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...