Sam sip sam Inlagd September 6, 2012 Dela Inlagd September 6, 2012 Funkar bra med HTC Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd September 6, 2012 Dela Inlagd September 6, 2012 (ändrad) Jaha, OK. Undrar bara varför du hävdade att det inte går när jag skriver att det går med senaste version OS X? Sen skulle jag uppskatta om du skrev Mac istället för MAC. MAC betyder något helt annat vilket du säkert vet. Herr Chang har talat. För ordningens skulle måste vi ändå hålla isär två helt olika funktioner även om det i enskilda fall kan resultera i samma resultat: A ) Att "spegla" en dators display. B ) Att "strömma" multimedia från en källa (dator=medieserver) till en uppspelningsenhet (TV, stereo etc). Även om det går att enligt A) visa en video så kan det knappast vara med denna (avlägsna) funktionalitet som man år 2012 vill demonstrera sitt tekniska know-how. I princip ersätter ATV tillsammans med WiFi i detta scenario endast en primitiv kabelanslutning. Denna möjlighet har funnits sedan 70-talet och alla som har erfarenheter från de allra första spel-"datorer" för hemmabruk, tex VIC-20 etc, minns att man i första hand använde TVn som monitor/display. Skillnaden mot denna konfiguration består endast i att kontakten mellan enheterna sker trådlöst. Men, vem vet, kanske Apple snart tar patent på denna "uppfinning" också. I min enfald har jag naturligtvis utgått ifrån att vi talar om alternativ B ) när vi diskuterar ATV och dess funktionalitet och möjligheter. Inte i min vildaste fantasi skulle jag idag kunna tänka mig att visa en video på detta sätt där det är så mycket enklare och bättre att bara koppla ihop laptop och TV med en HDMI kabel. Medan denna lösning möjligtvis räcker i en hemmamiljö så inser man snart att den inte går att använda när man har lagrar sina värdefulla minnen på ett säkert och mera ändamålsenligt sätt, tex på en disk- och multimediaserver. Eller varför inte i "molnet" där jag har tillgång till mina media varsomhelst och med vilken uppspelningsenhet som helst. Det är i denna funktionalitet som ATV blir meningsfull för mig, men endast om Apple för en gångs skulle skulle kunna låta bli att i efterhand lägga på kortsiktigt ekonomiskt motiverade restriktioner när det gäller utbudet av material som kan spelas på en ATV. Min vision hade varit att använda ATV tex i Thailand för att lyssna på min musik, titta på mina bilder och se på mina videon på tvn i ett vanligt hotellrum utan att vara beroende av en dator där allt material måste finnas installerat i förväg. Det räcker med en surfplatta eller smartphone och då skulle denna lilla lådan (ATV) göra sitt jobb genom att tex strömma video från servern i mitt hem i Sverige via internet till hotellets tv. Det är mot denna bakgrund som jag talar om restriktioner för ATV ang video och iTunes. Naturligtvis har jag även iTunes i min medieserver men, som sagt, består problemet i att sömlöst kunna integrera mina privata videon i iTunes utan krångliga och onödiga konverteringar för endast detta ändamål. Det som är upprörande för mig är att hela tekniken redan finns på plats i ATV men att man tydligen lägger på dessa restriktioner i efterhand för ett i mina ögon mycket kortsiktigt ekonomiskt syfte. I praktiken betyder detta för mig att jag måste skaffa iPhone eller iPad för att min "vision" skulle fungera hela vägen ut. Naturligtvis kommer det förr eller senare en "jailbreak" för ATV 3. Men det är inte på detta sätt som problemen skall lösas i sådana sammanhang. F.ö. ber jag dig att lägga märke till att jag inte har skrivit MAC en enda gång, fastän jag ändå inte tror att det skulle leda till ett nervsammanbrott. Mvh //Singha711 Ändrades September 6, 2012 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd September 6, 2012 Dela Inlagd September 6, 2012 Jo, jag förstår att du inte är nöjd med din Apple TV. Men förstår inte riktigt exakt vad du klagar på? Har Apple ägnat sig åt missledande marknadsföring? Eller var det du bara tog för givet att Apple TV skulle fungera precis som du vill ha den? Gjorde den det först, men sen ändrade Apple på möjligheterna efter att du köpt? Är du bara missnöjd med att Apple inte gjort en produkt som passar dig perfekt? Det vore ju intressant om du klargjorde det. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd September 7, 2012 Dela Inlagd September 7, 2012 Jag kan väl medge att jag läste specifikationerna kring ATV lite slarvigt innan jag bestämde mig för att köpa denna lilla dosa. Visserligen framgick det att video ur egen källa bara kunde strömmas via iTunes i en Microsoft/Linux miljö. Då trodde jag att det var bara att länka egna videon (i orginalformat och från lagringsplatsen) till iTunes, precis som mp3-filerna när det gäller ljud. Efter jag hade köpt lådan upptäckte jag dock att det i princip inte gick att "importera" annat än inhandlat "context" till iTunes video. Jag vet att det finns mer eller mindre krångliga metoder att kringgå denna begränsning. Det går kanske till viss del att acceptera men jag vill ogärna göra detta till priset av att behöva hålla mig med onödiga och i kvalitet försämrade kopior av ursprungsmaterialet. Du som databas-expert vet säkert vad jag menar när jag talar om "redundans", dvs början av allt informationseländet. Jag känner mig inte bedragen och visst handlar det inte om stora pengar (ca 1000 kr) men jag tycker det är ytterst snöpligt att först tillhandahålla lämplig teknik som fyller ett efterfrågat behov och sedan begränsa en uppenbart existerande funktionalitet utan teknisk nödvändighet. Det överstiger min fantasi att se ett ekonomisk motsatsförhållande mellan mina privata videon och inköpt "context". Varje egen film jag vill se går ju inte på bekostnad av en inköpt video, eller hur? Jag tror inte heller att Apple gör detta i ont uppsåt utan jag ser det mera som en marknadsstrategi förorsakat av gällande styrkeförhållanden mellan de huvudsakliga konkurrenterna. Att vara öppen är bra och lönsamt för den som dominerar marknaden medan samma hållning leder till att man lätt kan "förblöda" när marknadsandelarna ligger en bra bit under 50%, dvs har långt ifrån en balanserad situation. I detta läge gäller naturligtvis avgränsning som koncept och på så sätt kan jag ha förståelse för Apples taktik. Men nu är det så att jag inte är aktieägare utan konsument. Det betyder i klartext att jag är långt mera attraherad av lösningar som går att integrera i befintliga miljöer. Det är just det som gör att jag gärna återkommer med att köpa nyare teknik eller komplettera med funktionella lösningar. Eller med andra ord: jag vill lägga pusselbitarna en efter en och för varje ny pusselbit vill jag tillgång till hela marknadens lösningar i takt med den tekniska utvecklingen. Att köra på Apple-tåget är för mig som att gå i kloster. Det är säkert tryggt och angenämt på många sätt när man inte behöver utsättas för alla frestelser som kan leda en i fördärvet.Men jag föredrar trots allt att hålla alla optioner öppna även om det kan leda till beslutsvånda och den ena eller andra felsatsningen. Mvh //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 7, 2012 Dela Inlagd September 7, 2012 Jag kan väl medge att jag läste specifikationerna kring ATV lite slarvigt innan jag bestämde mig för att köpa denna lilla dosa. Visserligen framgick det att video ur egen källa bara kunde strömmas via iTunes i en Microsoft/Linux miljö. Då trodde jag att det var bara att länka egna videon (i orginalformat och från lagringsplatsen) till iTunes, precis som mp3-filerna när det gäller ljud. Efter jag hade köpt lådan upptäckte jag dock att det i princip inte gick att "importera" annat än inhandlat "context" till iTunes video. Jag vet att det finns mer eller mindre krångliga metoder att kringgå denna begränsning. Det går kanske till viss del att acceptera men jag vill ogärna göra detta till priset av att behöva hålla mig med onödiga och i kvalitet försämrade kopior av ursprungsmaterialet. Du som databas-expert vet säkert vad jag menar när jag talar om "redundans", dvs början av allt informationseländet. Jag känner mig inte bedragen och visst handlar det inte om stora pengar (ca 1000 kr) men jag tycker det är ytterst snöpligt att först tillhandahålla lämplig teknik som fyller ett efterfrågat behov och sedan begränsa en uppenbart existerande funktionalitet utan teknisk nödvändighet. Det överstiger min fantasi att se ett ekonomisk motsatsförhållande mellan mina privata videon och inköpt "context". Varje egen film jag vill se går ju inte på bekostnad av en inköpt video, eller hur? Jag tror inte heller att Apple gör detta i ont uppsåt utan jag ser det mera som en marknadsstrategi förorsakat av gällande styrkeförhållanden mellan de huvudsakliga konkurrenterna. Att vara öppen är bra och lönsamt för den som dominerar marknaden medan samma hållning leder till att man lätt kan "förblöda" när marknadsandelarna ligger en bra bit under 50%, dvs har långt ifrån en balanserad situation. I detta läge gäller naturligtvis avgränsning som koncept och på så sätt kan jag ha förståelse för Apples taktik. Men nu är det så att jag inte är aktieägare utan konsument. Det betyder i klartext att jag är långt mera attraherad av lösningar som går att integrera i befintliga miljöer. Det är just det som gör att jag gärna återkommer med att köpa nyare teknik eller komplettera med funktionella lösningar. Eller med andra ord: jag vill lägga pusselbitarna en efter en och för varje ny pusselbit vill jag tillgång till hela marknadens lösningar i takt med den tekniska utvecklingen. Att köra på Apple-tåget är för mig som att gå i kloster. Det är säkert tryggt och angenämt på många sätt när man inte behöver utsättas för alla frestelser som kan leda en i fördärvet.Men jag föredrar trots allt att hålla alla optioner öppna även om det kan leda till beslutsvånda och den ena eller andra felsatsningen. Mvh //Singha711 Du får väl köra JB på din ATV. Ine för att jag vet om det funkar eller ej. Men den blir lite annorlunda. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 7, 2012 Dela Inlagd September 7, 2012 Stämmer bra det. Och som jag skrev är det en ny funktion i senaste versionen av OS X, dvs 10.8 Mountain Lion. Om någon lyckas installera detta OS på en PC-burk är det bara att gratulera. Men bli inte besviken om inte allt fungerar som på en Mac För att ytterligare förtydliga: OS X kör man på Mac, iOS på iPhone och iPhone plus i kraftigt begränsad version i Apple TV. Att något finns på OS X innebär inte att det finns på iOS. Och vice versa. Även om Apple lite gradvis "lånar" viss funktionalitet mellan dessa OS. Microsoft har valt en helt annan strategi vad gäller Windows 8 och Windows Phone 8. Det ska onekligen bli intressant att se hur det utfaller. En del Windows fanboys verkar lite upphetsade inför möjligheterna. Typisk inställning: "Äntligen ska jag kunna köpa en modern pekplatta som kan köra mina gamla Windowsprogram! Den får kosta vad som helst!" Ja, för all del. Det kommer säkert att vara möjligt att starta en del Windowsprogram på en Microsoft Surface med x86 CPU. Men frågan är om det blir en angenäm upplevelse? Dessa programs användargränsnitt förutsätter att det finns tangentbord och mus för att vara användbara. Ett helt annat gränssnitt blir nödvändigt om man endast ska använda sina fingrar direkt på skärmen. Men som sagt, vi får väl se. Herr Chang har talat. Ska komma från en som bara kör Apple produkter. Min 2 år gamla laptop har pekskärm. Och enda anledningen att den inte används mer är för att det inte är ergonomiskt på en laptop. I övrigt fungerar det alldeles utmärkt. Så det du framför är rena fördommar! "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd September 7, 2012 Dela Inlagd September 7, 2012 (ändrad) Apple är upphausat drit Ändrades September 7, 2012 av Sam sip sam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wUThai Inlagd September 7, 2012 Dela Inlagd September 7, 2012 Boxee alla dagar i veckan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 7, 2012 Dela Inlagd September 7, 2012 Jag är supernöjd med min Boxee. Körde vanliga HTPC förut med både windows och linux men ångrar inte bytet Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd September 7, 2012 Dela Inlagd September 7, 2012 Kan även instämma i kören hur nöjd jag är med Boxee. Tog den till Thailand. Så att jag där på Tv,n i vardagsrummet kan titta på Slingboxen som står i mitt sovrum i Sverige. Fungerar kanon! Förut så kollade man via datorn vilket inte alls ger samma TV känsla som att sitta i soffan med fjärren och zappa. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr_Martin Inlagd September 7, 2012 Dela Inlagd September 7, 2012 Singa tror det här är lösningen på dina problem. http://wiki.xbmc.org/index.php?title=How-to:Install_XBMC_on_Apple_TV_2 Funkar klockrent utom att fjärrkontrollen till ATV har för få knappar. /Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd September 7, 2012 Dela Inlagd September 7, 2012 Du får väl köra JB på din ATV. Ine för att jag vet om det funkar eller ej. Men den blir lite annorlunda. Singa tror det här är lösningen på dina problem. http://wiki.xbmc.org...C_on_Apple_TV_2 Funkar klockrent utom att fjärrkontrollen till ATV har för få knappar. /Martin Tack för tipset, Men som jag förstår finns det ännu ingen jailbreak för ATV 3. Jag har bara fått fram att man arbetar på det. Mvh //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Lappen Inlagd September 8, 2012 Dela Inlagd September 8, 2012 Jag vet inte Singha711 om du blivit lat eller om du också har gått med i korståget mot Apple Att inte läsa specifikationerna noga innan man köper en produkt och sen i efterhand klaga på funktionerna är i mina ögon lite konstigt och arrogant. Var själv sugen på en ATV men ratade den p.g.a. bristande stöd av format för att spela upp. Har sen tidigare en Tvix men den har blivit föråldrad så valet föll på Boxee Box och den har fungerat bra. Men jag tröttnade på att den var lite seg i menyerna och att den hade ibland svårt att identifiera filmer och serier. Så jag gick över till MacMini med XBMC,ett dyrare alternativ men i mångt och mycket bättre och Boxee Boxen gav jag bort till syrran. Men Boxee Box är en väldigt bra och kompetent spelare och hoppas dom släpper en v2.0 med kraftfullare hårdvara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd September 8, 2012 Dela Inlagd September 8, 2012 (ändrad) Jag vet inte Singha711 om du blivit lat eller om du också har gått med i korståget mot Apple Att inte läsa specifikationerna noga innan man köper en produkt och sen i efterhand klaga på funktionerna är i mina ögon lite konstigt och arrogant. Var själv sugen på en ATV men ratade den p.g.a. bristande stöd av format för att spela upp. Har sen tidigare en Tvix men den har blivit föråldrad så valet föll på Boxee Box och den har fungerat bra. Men jag tröttnade på att den var lite seg i menyerna och att den hade ibland svårt att identifiera filmer och serier. Så jag gick över till MacMini med XBMC,ett dyrare alternativ men i mångt och mycket bättre och Boxee Boxen gav jag bort till syrran. Men Boxee Box är en väldigt bra och kompetent spelare och hoppas dom släpper en v2.0 med kraftfullare hårdvara. I korståget mot Apple får andra gå men det är ju ingen hemlighet att jag är ingen Apple fan boy precis. Min kritiska hållning mot Apples affärsmetoder (obs. ej produkter) är mera "ideologiskt" motiverad och inte så konstigt att förstå. Har man under en lång tid haft som yrke att integrera olika informationsmiljöer och -kulturer tycker man det räcker redan med de tekniska svårigheterna att få alla pysselbitarna i samklang. Man utvecklar liksom inte speciellt mycket sympati för de "konstlade" hinder som enbart har till syfte att rentav tvinga en att välja vissa produkter för att slippa obehagligheter. Metoden är ju inte alltför okänd i andra sammanhang och lär har sin ursprung någonstans i Sicilien. När det gäller min ATV 3 så vet du att jag har köpt den i första hand för mit ljudkoncept i hemmet. Det hade då räckt med att köpa ytterligare en "Airport Express" som har funkat bra i flera år men jag tyckte att det hade varit kul att utöka möjligheterna även på videosidan. För att titta på mina egentagna videon i hemmet har jag andra och mera ändamålsenliga metoder (medieserver+dator+HDMI-kabel). Men för att enkelt kunna titta/lyssna på sina egna medier någonannanstans i världen (Thailand) utan att släpa med sig dator och diskar skulle det behövas en liten (=lätt) intelligent mediespelare som sedan kunde kopplas mot befintlig utrustning (TV, stereo etc). Det är i detta scenario som jag kunde se en given plats för ATVn. Som sagt visste jag att video skulle strömmas över iTunes (i hemmets medieserver) vilket jag tyckte vara ok eftersom jag under många år har haft iTunes som ljudbibliotek. Jag har också för mig att det tidigare var möjligt att importera privata video i iTunes bara genom att släpa in den i videofönstret. Men till min förvåning upptäckte jag senare att denna möjligheten uppenbarligen hade tagits bort och att det numera endast är möjligt att ha material som hade köpts på iTunes/Apple-store eller på annat sätt motsvarar väldigt snävt satta formatbegränsningar. M.a.o. skulle jag tvingas till till ett ganska omfattande konverteringsarbete med ett privat videomaterial på långt över 100 timmar. Dessutom skulle det innebära att jag tvingades hålla mig med flera kopior på samma ursprungsmaterial. Inte precis en ideal utgångssituation när man samtidigt håller på med att redigera videomaterial undan för undan. Som vettig lösning erbjuder sig nu endast en jailbreak för att ta sig runt dessa "kontgjorda" begränsningar. Men den finns ännu inte att tillgå för ATV 3 och är egentligen ett ganska onaturligt sätt att lösa problem. Btw tycker jag att ordet "jailbreak" (dvs. att bryta sig ur ett fängelse) är en väldigt bra beteckning på detta onaturliga tillstånd och det är egentligen inte därför man vanligtvis köper en produkt. Men hur som helst kommer jag att ta mig runt problemen på det ena eller andra sättet. Mr. Singha är som bekant ingen person som slänger en tusenlapp i onödan, vare sig på onödigt dyra flygbiljetter eller giriga elektronikproducenter. För visst skall vi i vintras sitta i Thailand och titta/lyssna på vårt eget och tidigare nedladdat mediematerial (bit torrent server) direkt från "molnet". F.ö. arbetar Rogue Amoeba (Airfoil) med att fixa mitt audio synk problem med ATVn som jag tidigare har beskrivit i en annan tråd. Hoppas att de snart kommer fram till en lösning. Mvh //Singha711 Ändrades September 8, 2012 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Lappen Inlagd September 8, 2012 Dela Inlagd September 8, 2012 I korståget mot Apple får andra gå men det är ju ingen hemlighet att jag är ingen Apple fan boy precis. Min kritiska hållning mot Apples affärsmetoder (obs. ej produkter) är mera "ideologiskt" motiverad och inte så konstigt att förstå. Har man under en lång tid haft som yrke att integrera olika informationsmiljöer och -kulturer tycker man det räcker redan med de tekniska svårigheterna att få alla pysselbitarna i samklang. Man utvecklar liksom inte speciellt mycket sympati för de "konstlade" hinder som enbart har till syfte att rentav tvinga en att välja vissa produkter för att slippa obehagligheter. Metoden är ju inte alltför okänd i andra sammanhang och lär har sin ursprung någonstans i Sicilien. Det kan inte komma som någon överraskning att Apple,eller andra företag för den delen,försöker knyta upp sina kunder till sina produkter så mycket som det bara går. Har man den vetskapen ser jag det som ändå mer förvånad att du är besviken över ditt val av mediaspelare. När det gäller min ATV 3 så vet du att jag har köpt den i första hand för mit ljudkoncept i hemmet. Det hade då räckt med att köpa ytterligare en "Airport Express" som har funkat bra i flera år men jag tyckte att det hade varit kul att utöka möjligheterna även på videosidan. För att titta på mina egentagna videon i hemmet har jag andra och mera ändamålsenliga metoder (medieserver+dator+HDMI-kabel). Men för att enkelt kunna titta/lyssna på sina egna medier någonannanstans i världen (Thailand) utan att släpa med sig dator och diskar skulle det behövas en liten (=lätt) intelligent mediespelare som sedan kunde kopplas mot befintlig utrustning (TV, stereo etc). Det är i detta scenario som jag kunde se en given plats för ATVn. Då skulle jag råda dig till att köpa en ATV2 istället och JB den för då skulle den uppfylla alla dina krav med råge. Som sagt visste jag att video skulle strömmas över iTunes (i hemmets medieserver) vilket jag tyckte vara ok eftersom jag under många år har haft iTunes som ljudbibliotek. Jag har också för mig att det tidigare var möjligt att importera privata video i iTunes bara genom att släpa in den i videofönstret. Men till min förvåning upptäckte jag senare att denna möjligheten uppenbarligen hade tagits bort och att det numera endast är möjligt att ha material som hade köpts på iTunes/Apple-store eller på annat sätt motsvarar väldigt snävt satta formatbegränsningar. M.a.o. skulle jag tvingas till till ett ganska omfattande konverteringsarbete med ett privat videomaterial på långt över 100 timmar. Dessutom skulle det innebära att jag tvingades hålla mig med flera kopior på samma ursprungsmaterial. Inte precis en ideal utgångssituation när man samtidigt håller på med att redigera videomaterial undan för undan. Det har aldrig gått att importera filmer om dom inte är i tex x264 och i många fall är det bara containern som är felaktig och då använder jag Subler att byta och det går på bara ett par minuter. Det finns en uppsjö av program för att koda om också och mina favoriter är Adapter,iViPro och Handbrake Som vettig lösning erbjuder sig nu endast en jailbreak för att ta sig runt dessa "kontgjorda" begränsningar. Men den finns ännu inte att tillgå för ATV 3 och är egentligen ett ganska onaturligt sätt att lösa problem. Btw tycker jag att ordet "jailbreak" (dvs. att bryta sig ur ett fängelse) är en väldigt bra beteckning på detta onaturliga tillstånd och det är egentligen inte därför man vanligtvis köper en produkt. Som sagt om man är uppmärksam att läsa specifikationerna behöver man inte förvånas över begränsningarna. Att det finns begränsningar vilka format ATV kan spela är ganska så uppenbara med tanke på Apples avtal med musik och film industrin. Det är därför som jag inte köper en ATV utan skaffat en annan lösning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu