Gorocco Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Är sugen på att köpa en surfplatta men vet inte vilken jag ska köpa. Har förstått att Ipaden har många nöjda användare och bra prestanda men vill inte vara låst till Itunes och Apple store så den går bort. Jag har en mobil med Android och har hittat många bra apps till den så det lutar åt en surfplatta med Android. Har tittat lite på Samsung Galaxy Tab 10.1 som fått bra kritik men även på Asus Transformer med tangentbordsdocka som verkar intressant. Det vore trevligt att få lite råd och synpunkter från er om vad ni tycker, gärna på surfplattor med ett pris under fyra tusen kronor. Surfplattan ska vara till att surfa med, titta på film och spela lite spel på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gusings Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 · Hidden by Surin P3, Maj 13, 2012 - No reason given Hidden by Surin P3, Maj 13, 2012 - No reason given Köp en surfbräda istället för surfplatta. Man blir aldrig så gammal att man inte tror,att man har ett år kvar att leva. Link to comment
Inaktiv Medlem Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Det vore trevligt att få lite råd och synpunkter från er om vad ni tycker, gärna på surfplattor med ett pris under fyra tusen kronor. Surfplattan ska vara till att surfa med, titta på film och spela lite spel på. Om du inte redan har en hyfsad laptop är det mycket bättre att köpa en sådan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Personligen så har jag spånat lite på att köpa en mindre platta, typ 7tum..känns som de är riktigt portabla. Har en padda nu, men det blir en android vid nästa köp. Och man får antagligen vad man betalar för.dess då dyrare, dess då bättre prestanda/kvalité. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Om du inte redan har en hyfsad laptop är det mycket bättre att köpa en sådan. Helt olika användningsområden ju, en platta kan aldrig ersätta en laptop och vice versa. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inaktiv Medlem Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Helt olika användningsområden ju, en platta kan aldrig ersätta en laptop och vice versa. Det är möjligt, men jag kan inte direkt komma på något som en laptop går bet på i jämförelse, vad tänker Du på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Det är möjligt, men jag kan inte direkt komma på något som en laptop går bet på i jämförelse, vad tänker Du på? -Portabel. -Snabb uppstart -Inbyggd GPS mm mm..svårt att jämföra, då iaf jag anser att det är två helt olika saker. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd Maj 12, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 12, 2012 Om du inte redan har en hyfsad laptop är det mycket bättre att köpa en sådan. Laptop har jag redan två hyfsade så det är en surfplatta som gäller denna gång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Trots Damens ihärdiga protester köpt jag mej en Samsung 10.1 för ett tag sen. Jag tror att den funkar bra. Numera ser jag knappt skymten av den. Är det inte Damen som kollar på YouTube så är det "ungdjävlarna" som ska kolla FaceBook. Givetvis i liggande tillstånd. Och då slår den deras laptop's med en hästlängd. Numera vill Damen inte kännas vid sina protester mot köpet och tycker att det kanske är dags för 1-2 till så hon slipper slåss med ungarna om den. De få gånger jag faktiskt fått låna den har jag konstaterat att den inte gick att koppla ihop med nånting om man inte inte hade lämplig adapter. Och någon sådan hade inte ens stadens Samsungbutik. Trådlös överföring funkar. Men är omständligt och segt. Och mina kameror har liksom inte trådlös överföring. Har löst problemet med yttre USB minnen. Något som också kräver adapter. Men den adaptern hade faktiskt butiken. När det gäller storleken, 7 eller 10 tum, så passar inte ens en 7 tummaren i mina fickor. Så jag måste ända bära den, och då passar 10 tum mycket bättre för mina gamla trötta ögon. Kul leksak för att surfa och kanske kolla på film. Och perfekt för "Angry Bird". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Kan rekommendera Asus EEE pad också http://www.blocket.se/stockholm/Asus_EEE_PAD_transfomer_16GB_10_1__IPS_dock_38680832.htm?ca=11&w=1 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd Maj 12, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 12, 2012 Trots Damens ihärdiga protester köpt jag mej en Samsung 10.1 för ett tag sen. Jag tror att den funkar bra. Numera ser jag knappt skymten av den. Är det inte Damen som kollar på YouTube så är det "ungdjävlarna" som ska kolla FaceBook. Givetvis i liggande tillstånd. Och då slår den deras laptop's med en hästlängd. Numera vill Damen inte kännas vid sina protester mot köpet och tycker att det kanske är dags för 1-2 till så hon slipper slåss med ungarna om den. De få gånger jag faktiskt fått låna den har jag konstaterat att den inte gick att koppla ihop med nånting om man inte inte hade lämplig adapter. Och någon sådan hade inte ens stadens Samsungbutik. Trådlös överföring funkar. Men är omständligt och segt. Och mina kameror har liksom inte trådlös överföring. Har löst problemet med yttre USB minnen. Något som också kräver adapter. Men den adaptern hade faktiskt butiken. När det gäller storleken, 7 eller 10 tum, så passar inte ens en 7 tummaren i mina fickor. Så jag måste ända bära den, och då passar 10 tum mycket bättre för mina gamla trötta ögon. Kul leksak för att surfa och kanske kolla på film. Och perfekt för "Angry Bird". Jag räknar bestämt med att jag inte kommer se skymten av plattan så i princip så är det en present till Lillkrabban som jag kanske kan få låna en gång vart fjärde skottår. Frågan är om jag/Lillkrabban behöver ett "externt" tangentbord det kanske räcker med det på skärmen. Finns det fler bra modeller förutom Asus och Samsung som rekommenderas? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Akha Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Hej Mest skriverier om Apple´s, Samsung´s och Asus modeller, men inget om Sony´s... Är själv intresserad av att köpa en surfplatta och är sugen på en Sony´s ( Sony Tablet S SGP -T111 ) Den har inte 3G men det är inget jag behöver, kör med WiFi i hemmet Någon som har erfarenhet av Sony´s modeller ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Jag räknar bestämt med att jag inte kommer se skymten av plattan så i princip så är det en present till Lillkrabban som jag kanske kan få låna en gång vart fjärde skottår. Frågan är om jag/Lillkrabban behöver ett "externt" tangentbord det kanske räcker med det på skärmen. Finns det fler bra modeller förutom Asus och Samsung som rekommenderas? Jag som gammal gubbe behöver ett externt tangentbord. Ska jag knåpa ihop ett svar på MPR på ett par meningar duger väl den inbyggda petvarianten. Annars blir det att kravla sig upp ur sängen och satta sig framför en "riktig dator" med tangentbord. "Ungdjävlarna" och även frun med sina miniatyrfingrar knappar glatt på petmojen. Trots att det thailändska alfabetet är uppdelat på två "bord" så det blir ett djävla petande. Men en statusuppdatering på FaceBook är kanske inte någon roman direkt. Och det är ungefär vad dom använder den till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boh Rang Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Jag räknar bestämt med att jag inte kommer se skymten av plattan så i princip så är det en present till Lillkrabban som jag kanske kan få låna en gång vart fjärde skottår. Frågan är om jag/Lillkrabban behöver ett "externt" tangentbord det kanske räcker med det på skärmen. Finns det fler bra modeller förutom Asus och Samsung som rekommenderas? Vi har en Samsung 10:1. Mycket enkel att hantera. Jag får använda den när det är dax att ladda den eller uppdatera program. har köpt viss kringutrustning som jag idag inte testat fullt ut. Acer har en lmodell med löstagbart skrivbord och bygger på windows . Kanske ett alternativ? Speca vad ni vill använda plattan till, och agera sen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd Maj 12, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 12, 2012 Det viktigaste är väl att den inte är för seg som de billigaste modellerna antagligen är. Mestadels kommer den användas till surfning, facebook och youtube om jag känner Lillkrabban rätt och användas för skype, voip och likande tjänster. Om jag lånar den så vore GPS önskvärt men inget krav, kanske 3G men inget krav där med eftersom vi har WIFI hemma. Men att man kan koppla in extra minne i form av USB eller minneskort vill jag ha. Den kommer i det stora hela användas som en mediamaskin, IP-telefoni och surfas på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wwax Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Tycker du ska köpa en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1029727 1500 över din budget men ååååhh så trevlig, knalla in på första bästa elektronikkedja och känn på den, allt annat känns übersnik efter det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boh Rang Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Plattan används främst för Skype. Har inte testat gps (tips waze). För min del kollar jag vissa punktprogram som t.ex vad är det på tv, börsen.. Hanterar p:c lättare. OBS kolla ev skrivare om ni kan få fram utskrifter från plattan (har lyckats en ggr). För övrigt är det en kul grej att leka med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Finns ju en tråd redan http://www.maipenrai.se/forum/t/19265-vaegra-apple-alternativen/ http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/2103_surfplatta_haer_aer_alternativen_till_ipad#xtor=AD-500-%5Bprisjakt.nu/pryl%5D-%5B%5D-%5BTextlank%5D-%5Baftonbladet%5D-%5B%5D-%5B%5D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd Maj 12, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Maj 12, 2012 Finns ju en tråd redan http://www.maipenrai...e-alternativen/ http://www.prisjakt.onbladet]-[]-[] Den tråden är full av påhopp på varandra och tjafs, tänkte att en ny skulle kunna rendera i lite ny färsk information utan tjafs och som bara handlar om surfplattor. Sen är jag självklart ute och kollar information på nätet själv men när man får ett tips här så är det lättare att sen kolla upp tipset på¨nätet och man kan ha en dialog om surfplattan så fortsätt gärna att ge era synpunkter och tips. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 (ändrad) Tycker du ska köpa en http://www.prisjakt.t.php?p=1029727 1500 över din budget men ååååhh så trevlig, knalla in på första bästa elektronikkedja och känn på den, allt annat känns übersnik efter det. Ser verkligen intressant ut! Men inget stöd för 3g? Det verkar korkat, varför inte när till och med min halvbilliga Samsung-lur fixar det... Noterade att Ipad3 också saknar 3G (iaf den verisionen jag kollade på), är det bara Galaxy-plattorna från Samsung som har det? MVH Tommy Ändrades Maj 12, 2012 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Vill man ha tangent bord så finns mängder av olika varianter på Mbk, kollade bara till iPad eftersom jag använder sådan. Fanns mängder av olika "skydd" med integrerade tangentbord. Finns väl säkert en uppsjö även här hemma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wwax Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Ser verkligen intressant ut! Men inget stöd för 3g? Det verkar korkat, varför inte när till och med min halvbilliga Samsung-lur fixar det... Noterade att Ipad3 också saknar 3G (iaf den verisionen jag kollade på, är det bara Galaxy-plattorna från Samsung som har det? MVH Tommy Varför är 3G så viktigt? Använd telefonen som hotspot så slipper du ett till dyrt abonemang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Ser verkligen intressant ut! Men inget stöd för 3g? Det verkar korkat, varför inte när till och med min halvbilliga Samsung-lur fixar det... Noterade att Ipad3 också saknar 3G (iaf den verisionen jag kollade på, är det bara Galaxy-plattorna från Samsung som har det? MVH Tommy iPad 3 har antingen Wi-Fi eller Wi-Fi + 4G beroende på modell och pris Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Varför är 3G så viktigt? Använd telefonen som hotspot så slipper du ett till dyrt abonemang. iPad 3 har antingen Wi-Fi eller Wi-Fi + 4G beroende på modell och pris Aha... Ni tänker så. Skall se om jag lyckas använda luren som hotspot, är inte så hemma på sånt här. Finns det enkla instruktioner nånstans? MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jojje Inlagd Maj 12, 2012 Dela Inlagd Maj 12, 2012 Ja jag har samtliga iPaddar dvs Äppel grejorna men min favorit är Sonys padda. Jag styr mina övriga elektronik varor med den. Den stöder alla mina elektronikgrejor. Dvs. jag har magasinerat mina fjärrkontroller. Men jag köpte den första i USA på en resa, fick klart för mig att den inte var kompatibel med europa system när det gäller alla grejer man kan fjärrstyra. Fick en gratis ny padda av Sony eftersom dom inte hade upplyst om att det fans olika versioner. Men dom är favoriter i våran familj när det skall bytas kanal eller kolla på olika tv program. iPadarna som vi har används framförallt till spel och kolla FB. Men favoriterna är nog Sony grejerna. Och jag gillar Ipad3 när det gäller upplösningen men inte till det priset. Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. Mark Twain Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu