Jump to content
IGNORERAD

Hur står det till med svenska skolan?


Rogigoal

Recommended Posts

Guest wille

Hemspråksundervisning är aldrig fel. Nyttigt på många sätt men visst borde TS dotter kunna få hjälp att ta in kunskaperna ändå.

Att det är något fel på svensk skola kan väl inte undgå någon. Det finns förstås många orsaker till detta men den största orsaken är att elever, föräldrar, lärare och myndigheter har en förvrängd uppfattning om vad skolans funktion skall vara. Det centrala borde vara undervisningen men tyvärr så verkar inte någon av de inblandade förstå detta utan mycket av tiden läggs på socialt trams som borde ligga utanför skolan. Lärare borde helt få inrikta sig påundervisning, eleverna borde lägga sin tid på studier iställer för tjafs, mobiler, kuratorbesök etc., myndigheterna borde inte lägga mer uppdrag på skolan än de som syftar till ren undervisning och föräldrar borde förstå att skolan inte är till för att lösa alla problem och istället peppa sina barn till bättre prestationer.

Många elever i svensk skola har idag en nästan pinsamt låg nivå på sina kunskaper samtidigt som staten genom ny läroplan och kursplan skärper kunskapskraven ordentligt. Höjda kunskapskrav är förvisso bra men jag kan inte se hur det hela skall gå ihop med den slappa inställning till utbildning som råder i Sverige. Det första som borde göras är förstås att ta bort alla de arbetsuppgifter som ligger utanför undervisningensom lärare har idag. Då kommer undervisningen att bli bättre och mer hinner göras. För det andra så måste elever, föräldrar och samhället i stort inse att skall man ta in kunskaper så måste man arbeta i skolan och hemma. 2 timmar per vardag i hemarbete efter skolan låter rimligt. Det tredje som måste förbättras är förstås lärarutbildningen som under lång tid varit rena skämtet. Det fjärde som måste göras är att höja lärarnas status dels genom högre löner för att attrahera bra folk men också genom att ge skolan diciplinära åtgärder att ta till mot buslivet. Det borde också utgå tydliga direktiv från myndigheterna om när och hur dessa konskvenser skall användas så mjäkiga rektorer och lärare får eld ibaken och faktiskt vågar ta tag i saker.

Ha det

Neil

Man skulle kunna tro att du jobbade som lärare Neil :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rogigoal

    13

  • Wangthong

    6

  • Neil

    3

  • Magrood

    2

Mest aktiva i denna tråd

Man skulle kunna tro att du jobbade som lärare Neil :wink:

Hehehe

Det har du helt rätt i. Snart 13 år som högstadielärare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe

Det har du helt rätt i. Snart 13 år som högstadielärare.

Hoppas du har förmågan o förklara lite svårare ord o vad dom har för mening o betydelse...

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du har förmågan o förklara lite svårare ord o vad dom har för mening o betydelse...

Jo då, den förmågan har jag säkert. Har i varje fall aldrig hört någon klaga. Men det kan vara problematiskt att ibland förklara utan att ändra den faktiska innebörden av ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då, den förmågan har jag säkert. Har i varje fall aldrig hört någon klaga. Men det kan vara problematiskt att ibland förklara utan att ändra den faktiska innebörden av ordet.

Då byter vi till din skola..

Svenskan är svår ibland,,så svår att t,o,m att på mpr kan det konflikter..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undervisar ibland på eftergymnasial nivå och kan bara konstatera att gymnasiebetygen STIGER och kunskaperna SJUNKER.

Ordförståelse är ett jätteproblem, tyvärr upplever jag det som större för studenter som inte har svenskan som modersmål, eller är tvåspråkiga från uppväxten. Nu ska också sägas att även svenska urinvånares ordförståelse/kunskap sjunker.

Och detta är ett jätteproblem inom många områden i samhället. Tex lag och ordning, sjuk- och åldringsvård, utbildning/undervisning och handel mm.

Kan det hänga ihop med att "the new generation" inte läser böcker i den utsträckning som blivande studenter gjorde förr och att dörrarna står lite för öppna på landets högre utbildningarna?

Vill nämna några ord/uttryck som kan vara bekymmer:

beakta, etui, via, eskalera, moment 22, arborist, patriark, konsensus och många många fler!

Min slutsats är att du och "din" dotter ska skatta er lyckliga för att skolsystemet tar tag i problemet. Kanske är det så att en förklaring på modersmålet ger en bättre förståelse. Rent av har de helt rätt men du tar det på fel sätt pga bristande förståelse för just detta problems lösning. För du verkar inte ha någon högre utbildning inom pedagogik. Och bara ta tag i dotterns problem visar på en pedagogisk förståelse så se det som något mycket positivt, förklara på ett bra sätt varför och vilket värde detta kan ha i hennes framtid, för inte kommer väl hon att flytta hem till Thailand och jobba i lampaffär?

Ps. Detta är "gratis" i Sverige, hade du befunnit dig i annat land så skulle det kosta "multi money". Ds.

Ändrades av kuai

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undervisar ibland på eftergymnasial nivå och kan bara konstatera att gymnasiebetygen STIGER och kunskaperna SJUNKER.

Ordförståelse är ett jätteproblem, tyvärr upplever jag det som större för studenter som inte har svenskan som modersmål, eller är tvåspråkiga från uppväxten. Nu ska också sägas att även svenska urinvånares ordförståelse/kunskap sjunker.

Och detta är ett jätteproblem inom många områden i samhället. Tex lag och ordning, sjuk- och åldringsvård, utbildning/undervisning och handel mm.

Kan det hänga ihop med att "the new generation" inte läser böcker i den utsträckning som blivande studenter gjorde förr och att dörrarna står lite för öppna på landets högre utbildningarna?

Vill nämna några ord/uttryck som kan vara bekymmer:

beakta, etui, via, eskalera, moment 22, arborist, patriark, konsensus och många många fler!

Min slutsats är att du och "din" dotter ska skatta er lyckliga för att skolsystemet tar tag i problemet. Kanske är det så att en förklaring på modersmålet ger en bättre förståelse. Rent av har de helt rätt men du tar det på fel sätt pga bristande förståelse för just detta problems lösning. För du verkar inte ha någon högre utbildning inom pedagogik. Och bara ta tag i dotterns problem visar på en pedagogisk förståelse så se det som något mycket positivt, förklara på ett bra sätt varför och vilket värde detta kan ha i hennes framtid, för inte kommer väl hon att flytta hem till Thailand och jobba i lampaffär?

[size=6]Ps. Detta är "gratis" i Sverige, hade du befunnit dig i annat land så skulle det kosta "multi money". Ds.[/size]

En attitydförändring hos många svenskar skulle starkt bidra till att lösa se flesta skolproblemen.

I stället för att se skolgången som en jobbig plikt, borde fler vara tacksamma att få tillgång till den kunskap som skolan erbjuder.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Ner min dotter skulle börja ettan så skulle hon få hemspråkundervisning.

Jag motsatte mig detta och krävde att dotter ska få extra undervisning i svenska.

Det var mycket bråk med skolan och kommun. Men till slut gav de sig och resurser användes till extra svenska.

Det resulterade att min dotter fick stipendium för att hon var bäst i svenska ner hon gick ut nian.

Idag studerar dotter på Universitet utan några bekymer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undervisar ibland på eftergymnasial nivå och kan bara konstatera att gymnasiebetygen STIGER och kunskaperna SJUNKER.

Ordförståelse är ett jätteproblem, tyvärr upplever jag det som större för studenter som inte har svenskan som modersmål, eller är tvåspråkiga från uppväxten. Nu ska också sägas att även svenska urinvånares ordförståelse/kunskap sjunker.

Och detta är ett jätteproblem inom många områden i samhället. Tex lag och ordning, sjuk- och åldringsvård, utbildning/undervisning och handel mm.

Kan det hänga ihop med att "the new generation" inte läser böcker i den utsträckning som blivande studenter gjorde förr och att dörrarna står lite för öppna på landets högre utbildningarna?

Vill nämna några ord/uttryck som kan vara bekymmer:

beakta, etui, via, eskalera, moment 22, arborist, patriark, konsensus och många många fler!

Min slutsats är att du och "din" dotter ska skatta er lyckliga för att skolsystemet tar tag i problemet. Kanske är det så att en förklaring på modersmålet ger en bättre förståelse. Rent av har de helt rätt men du tar det på fel sätt pga bristande förståelse för just detta problems lösning. För du verkar inte ha någon högre utbildning inom pedagogik. Och bara ta tag i dotterns problem visar på en pedagogisk förståelse så se det som något mycket positivt, förklara på ett bra sätt varför och vilket värde detta kan ha i hennes framtid, för inte kommer väl hon att flytta hem till Thailand och jobba i lampaffär?

Ps. Detta är "gratis" i Sverige, hade du befunnit dig i annat land så skulle det kosta "multi money". Ds.

Du börjar bra o har vettiga synpunkter,,efter ett tag spårar du ut och din slutsats visar att du knappst läst så noggrant vilket bygger på min oro över klassen på skolan.

Pratade med dotterns thailärare igår och hon har samma syn på saken som vi..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Du börjar bra o har vettiga synpunkter,,efter ett tag spårar du ut och din slutsats visar att du knappst läst så noggrant vilket bygger på min oro över klassen på skolan.

Pratade med dotterns thailärare igår och hon har samma syn på saken som vi..

Självklart är det inte hemspråksläraren som i ditt fall ska utföra jobbet.

Sedan om det är svenskläraren eller no/so lärarna kan bli en fråga som uppstår.

Vad jag förstår är hon inte så att hon ligger dåligt till i svenska. Då kan det ekonomiskt vara svårt att få extrastöd. Förbered dina argument, det spelar väl ingen roll om no/so arbetslaget också blir involverade. Dess fler som blir uppmärksammade på problematiken dess bättre. Det är nog ovanligt att någon som vill lära sig blir helt avfärdad.

Enligt nya skollagen (tror jag det var) så ska även elever som är duktiga ha rätt till extra stimulans. Nu kommer jag inte riktigt ihåg om det är tillämpligt annat än på gymnasienivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur står det till med svensk skola?,,inte bra tydligen..

Nu har dotterns(styvdotter) skola fått mig att koka igen och anledningen är deras tänk.

Dottern är ju Thai i grunden,kom till sverige när hon var 6 och nu är 14 och har alltså gått i svensk grundskola från start och gått ett år i typ förskoleverksamhet i Thailand.

Nu har skolan uppmärksammat att hon har svårt med att förstå vissa svåra svenska ord o vad dom betyder,mest inom no/so ämnena.

Nu har nån snilleblixt i skolan bestämmt,utan att prata med oss,att det skulle va bättre om hon får förklarat på thailänska vad dom svåra svenska orden betyder och det som x lektioner utöver vanlig skoltid.

Hur kommer man fram till det??bott första sex åren i Thailand,,hela skolgången i sverige,,vad får dom o tro att hon skulle förstå bättre på thai.

Dottern förstår inget och är mycket ledsen över deras tänk,,som hon sa idag,,jag pratar,tänker,drömmer,skiter,pissar som en svensk,,varför kan dom inte förklara på svenska för mig..

Tydligen klarar dom inte av o förklara på svenska så man undrar hur det står till med den pedagogiska utbildingen av svenska lärare?..

Kan flera fall om dumt i skolan men i som typexempel så skriver våran fröken "skriv svaret på baksidan " men det duger inte utan det skall skrivas på nästa sida.

Den blir ju inte baksida förran man vänder på bladet?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...