Jump to content
IGNORERAD

Glädjande besked Thailand återigen uppgraderat av Freedoom House.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Att alla behöver en grundläggande utbildning är ju självklart och dom som vill läsa vidare ska få göra det oavsett klasstillhörighet och ekonomi, men man ska inte sätta sig själv på pidestal och se ned på andra bara för att man har en utbildning, en högre grad av utbildning leder inte med automatik till att man alltid vet bättre än andra i alla frågor eller är en bättre människa än andra, man bör nog vara lite ödmjuk inför andra människors erfarenheter och upplevelser även som beläst, min erfarenhet säger mig att vanligt folk sitter inne med massor av lokal kunskap, historia och erfarenheter som är intresant att ta del av även om dessa inte alltid går att Googla fram eller länka till eller läsa om på biblioteket.

Det finns ju faktiskt en värld utanför klassrummen, nätet, biblioteket och skolböckerna och den är minst lika intresant och givande som det man kan läsa sig till.

Mvh Isan Lover

Att alla behöver en grundläggande utbildning är ju självklart och dom som vill läsa vidare ska få göra det oavsett klasstillhörighet och ekonomi, men man ska inte sätta sig själv på pidestal och se ned på andra bara för att man inte har en utbildning, en lägre grad av utbildning leder inte med automatik till att man alltid vet bättre än andra i alla frågor eller är en bättre människa än andra för att man påstår sig ha erfarenheter ur verkligheten, man bör nog vara lite ödmjuk inför andra människors ujtbildning och upplevelser även som icke beläst, min erfarenhet säger mig att akademiker sitter inne med massor av kunskap, historia och erfarenheter som är intresant att ta del av även om dessa inte alltid går att Googla fram eller länka till ellerfråga byäldsten om.

Det finns ju faktiskt en värld innanför klassrummen, nätet, biblioteket och skolböckerna och den är minst lika intresant och givande som det man kan fråga om i byn.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    14

  • andersbangkok

    11

  • måne

    8

  • Wangthong

    6

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Att alla behöver en grundläggande utbildning är ju självklart och dom som vill läsa vidare ska få göra det oavsett klasstillhörighet och ekonomi, men man ska inte sätta sig själv på pidestal och se ned på andra bara för att man har en utbildning, en högre grad av utbildning leder inte med automatik till att man alltid vet bättre än andra i alla frågor eller är en bättre människa än andra, man bör nog vara lite ödmjuk inför andra människors erfarenheter och upplevelser även som beläst, min erfarenhet säger mig att vanligt folk sitter inne med massor av lokal kunskap, historia och erfarenheter som är intresant att ta del av även om dessa inte alltid går att Googla fram eller länka till eller läsa om på biblioteket.

Det finns ju faktiskt en värld utanför klassrummen, nätet, biblioteket och skolböckerna och den är minst lika intresant och givande som det man kan läsa sig till.

Mvh Isan Lover

Det är ganska självklart det du säger, och jag tror inte att så många opponerar sig mot det. Nyckelordet i detta fallet är nog ödmjukhet, oavsett om man är hög eller lågutbildad är man inte ödmjuk så går det sällan fram det man vill förmedla. Problemet med ödmjukhet är dock att det kan misstolkas av vissa kategorier av människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att alla behöver en grundläggande utbildning är ju självklart och dom som vill läsa vidare ska få göra det oavsett klasstillhörighet och ekonomi, men man ska inte sätta sig själv på pidestal och se ned på andra bara för att man har en utbildning, en högre grad av utbildning leder inte med automatik till att man alltid vet bättre än andra i alla frågor eller är en bättre människa än andra, man bör nog vara lite ödmjuk inför andra människors erfarenheter och upplevelser även som beläst, min erfarenhet säger mig att vanligt folk sitter inne med massor av lokal kunskap, historia och erfarenheter som är intresant att ta del av även om dessa inte alltid går att Googla fram eller länka till eller läsa om på biblioteket.

Det finns ju faktiskt en värld utanför klassrummen, nätet, biblioteket och skolböckerna och den är minst lika intresant och givande som det man kan läsa sig till.

Mvh Isan Lover

Min erfarenhet är att oftast är det de personer som inte läst på högskola/universitet eller liknande som ondgör sig över de som gjort det. Så även här på detta forum. Det är vissa som pratar om att erfarenheter från "verkligheten" och dessa, inkl du själv, Carpenter mfl. snackar om teoretisk utbildning som något dåligt för då missar man "verkligheten"

Jag är 50+ år. Min teoretiska utbildning är 4 år. Det är alltså den tid som skiljer mellan mig och de som inte läst vad avser erfarenhet av "verkligheten" Inte särskilt mycket eller hur?

Å andra sidan vet man att extremism frodas bland outbildade. det gäller såväl vänster som höger som religion. Ett huvudändamål med studier är just att öka människors medvetande.

Jag håller med dig om att ingen behöver sitta på några höga hästar med, eller utan utbildning. Jag tycker dock att det är du som kastar sten i glashus eftersom hela denna diskussion startat av de som säger sig inte ha högskoleutbildning; ingen av oss andra.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att alla behöver en grundläggande utbildning är ju självklart och dom som vill läsa vidare ska få göra det oavsett klasstillhörighet och ekonomi, men man ska inte sätta sig själv på pidestal och se ned på andra bara för att man har en utbildning, en högre grad av utbildning leder inte med automatik till att man alltid vet bättre än andra i alla frågor eller är en bättre människa än andra, man bör nog vara lite ödmjuk inför andra människors erfarenheter och upplevelser även som beläst, min erfarenhet säger mig att vanligt folk sitter inne med massor av lokal kunskap, historia och erfarenheter som är intresant att ta del av även om dessa inte alltid går att Googla fram eller länka till eller läsa om på biblioteket.

Det finns ju faktiskt en värld utanför klassrummen, nätet, biblioteket och skolböckerna och den är minst lika intresant och givande som det man kan läsa sig till.

Mvh Isan Lover

Personligen måste jag erkänna att jag faktiskt har fördomar mot personer som har behov av att grupperar in människor i två olika grupper: "belästa" och "vanligt folk".

/Krister

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Personligen måste jag erkänna att jag faktiskt har fördomar mot personer som har behov av att grupperar in människor i två olika grupper: "belästa" och "vanligt folk".

/Krister

Jag håller helt med, det är något fundamentalt korkat med behovet att behöva förminska diskussioner till ett "W Bushkt" vi/dem, för/emot resonemang. Det är gul/röd, stad/by och för/emot Songkran, Thaimat och Sinsod. Jag vet inte om det är osäkerhet som gör att det blir enklast om man tydligt väljer sida eller om det bara är roligare för diskussionens skull om man tydligt kan tillhöra ett "lag". Korkat är det i vilket fall och det har inget med vare sig formell utbildning eller "Freedoom House" att göra :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med, det är något fundamentalt korkat med behovet att behöva förminska diskussioner till ett "W Bushkt" vi/dem, för/emot resonemang. Det är gul/röd, stad/by och för/emot Songkran, Thaimat och Sinsod. Jag vet inte om det är osäkerhet som gör att det blir enklast om man tydligt väljer sida eller om det bara är roligare för diskussionens skull om man tydligt kan tillhöra ett "lag". Korkat är det i vilket fall och det har inget med vare sig formell utbildning eller "Freedoom House" att göra :)

Jaja, nu råkar jag veta att Herr Atom är välstuderad och i denna tråd har jag fått lära mig att sådana folk sitter i en "bubbla".

Om skribent Atom vill nå fram och bli som "vanligt" folk så är det nog dags att slänga all teoretisk kunskap bakom ryggen.

Tur att man själv var en halvtaskig akademiker, annars hade man ju kunnat bli ovanligt folk.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jaja, nu råkar jag veta att Herr Atom är välstuderad och i denna tråd har jag fått lära mig att sådana folk sitter i en "bubbla".

Om skribent Atom vill nå fram och bli som "vanligt" folk så är det nog dags att slänga all teoretisk kunskap bakom ryggen.

Tur att man själv var en halvtaskig akademiker, annars hade man ju kunnat bli ovanligt folk.

Jo, det sägs ju att vi inte riktigt lever i verkligheten men jag är ju ändock från en enkel snickarfamilj, eller A Family of Carpenters som vi akademiker säger, från Tibro så min bubbla är nog lite tveksam. Numera är jag dock en välbärgad akademiker och för att fullborda min klassresa så gör jag allt för att min dotter ska vara i bubblan redan från början. Jag är till och med så ambitiös att jag tog henne till Bert Karlssons Äverntyrsland i Götene i somras för att introducera henne till ett liv i BUBBLAN.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det sägs ju att vi inte riktigt lever i verkligheten men jag är ju ändock från en enkel snickarfamilj, eller A Family of Carpenters som vi akademiker säger, från Tibro så min bubbla är nog lite tveksam. Numera är jag dock en välbärgad akademiker och för att fullborda min klassresa så gör jag allt för att min dotter ska vara i bubblan redan från början. Jag är till och med så ambitiös att jag tog henne till Bert Karlssons Äverntyrsland i Götene i somras för att introducera henne till ett liv i BUBBLAN.

Jag får hoppas att ni bodde i ett tält där och drack hembränt på parkeringen som den riktiga arbetarklassen-den som lever i verkligheten-gör, annars är och förblir du en borgarbracka

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att oftast är det de personer som inte läst på högskola/universitet eller liknande som ondgör sig över de som gjort det. Så även här på detta forum. Det är vissa som pratar om att erfarenheter från "verkligheten" och dessa, inkl du själv, Carpenter mfl. snackar om teoretisk utbildning som något dåligt för då missar man "verkligheten"

Jag är 50+ år. Min teoretiska utbildning är 4 år. Det är alltså den tid som skiljer mellan mig och de som inte läst vad avser erfarenhet av "verkligheten" Inte särskilt mycket eller hur?

Å andra sidan vet man att extremism frodas bland outbildade. det gäller såväl vänster som höger som religion. Ett huvudändamål med studier är just att öka människors medvetande.

Jag håller med dig om att ingen behöver sitta på några höga hästar med, eller utan utbildning. Jag tycker dock att det är du som kastar sten i glashus eftersom hela denna diskussion startat av de som säger sig inte ha högskoleutbildning; ingen av oss andra.

Det kan jag hålla med om, jag har inte sett någon med högre utbildning här som ser ner på någon utan högre utbildning? Det är mest de som inte har en högre utbildning som ser ner på de med en högre utbildning för att de inte lever in "verkligheten" som tydligen de outbildade gör?

I min vänkrets ingår både akademiker och knegare, ibland är en akademiker gift med en simpel knegare och tro det eller ej de trivs utmärkt tillsammans!

När det gäller den i min vänkrets som har det bäst ställt ekonomiskt så måste det bli han som hoppade av skolan som 15 åring och drev runt i ett antal år i europa, han är idag mångmiljonär så en bra utbildning är ingen garanti för ekonomiskt välstånd eller en "klassresa" som vissa vill ha det till. Han umgås med samma personer dag som när han var ung och fattig.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Min erfarenhet är att oftast är det de personer som inte läst på högskola/universitet eller liknande som ondgör sig över de som gjort det. Så även här på detta forum. Det är vissa som pratar om att erfarenheter från "verkligheten" och dessa, inkl du själv, Carpenter mfl. snackar om teoretisk utbildning som något dåligt för då missar man "verkligheten"

Jag är 50+ år. Min teoretiska utbildning är 4 år. Det är alltså den tid som skiljer mellan mig och de som inte läst vad avser erfarenhet av "verkligheten" Inte särskilt mycket eller hur?

Å andra sidan vet man att extremism frodas bland outbildade. det gäller såväl vänster som höger som religion. Ett huvudändamål med studier är just att öka människors medvetande.

Jag håller med dig om att ingen behöver sitta på några höga hästar med, eller utan utbildning. Jag tycker dock att det är du som kastar sten i glashus eftersom hela denna diskussion startat av de som säger sig inte ha högskoleutbildning; ingen av oss andra.

4 år?

Det förklarar en hel del.

Själv hade jag 9 år i grundskolan att stå på när jag började gymnasiet. :wai:

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

4 år?

Det förklarar en hel del.

Själv hade jag 9 år i grundskolan att stå på när jag började gymnasiet. :wai:

Ledsen att göra dig besviken. Jag antog, förstås helt fel, att det var utbildning EFTER gymnasiet det gällde men det är klart att om man ser gymnasiet som högsta tänkbara utbildning så blir det svårt att förstå.

Så det förklarar en hel del.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...