Jump to content
IGNORERAD

Glädjande besked Thailand återigen uppgraderat av Freedoom House.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Ah, the magic word.. "ofta". :)

Mitt intryck av den här förklaringsmodellen är att IL "inte sällan" kommer på kant med människor med "högre utbildning".

Gissningsvis begriper han inte vad de säger, precis som han inte gör här på forumet, och blir då så störd av detta att han känner sig hotad.

Alla med högre utbildning är därmed "likadana". Det märker ju IL när de inte tycker som honom.

Eftersom ILs tankar är de "rätta", så blir alla övriga tankar likadana, nämligen "mot" honom.

Därför buntar han ihop alla dessa högutbildade som folk som "tycker och tänker ungefär likadant". :)

För att inte självförtroendet ska kollapsa totalt så måste han då hitta en förklaringsmodell som låter honom fortsätta existera i den där orättvisa världen full av dumma dumma teoretiska människor.

Och förklaringen är ju då väldigt enkel: att folk med högre utbildning har "svårare att tolka hur och varför folk utanför deras teoretiska bubbla tycker och agerar som dom gör". :)

Det verkar vara både ensamt och jobbigt där i den IL'ska verkligheten.

Hej

Jag buntar inte alls ihop akademiker utan det framgår alldeles tydligt i mina inlägg att det finns olika sorters akademiker precis som bland alla andra människor så även på detta forum, en del uppför sig som lite otrevliga enögda besserwissrar som verkar njuta av att försöka sätta andra på plats, medans andra akademiker tvärtom ser det som en tillgång att få ta del av sånt som"vanliga" människor tycker och tänker och inbjuder till en positiv dialog genom att hålla en trevlig ton och uppmuntra andra till inlägg.

Vad det gäller ensamhet så är det inget större problem eftersom större delen av Thailands befolkning tillhör dom fattiga och delar dom åsikter jag framför om militär och landets stora klyftor och är man med dom som har vunnit landets 5 senaste val så känns det tryggt ur ett demokratiskt perspektiv.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    14

  • andersbangkok

    11

  • måne

    8

  • Wangthong

    6

Mest aktiva i denna tråd

andersbangkok

Hej

Min uppfattning är att många människor med högre utbildning ofta är väldigt teoretiskt lagda och inte sällan delvis har tappat kontakten med verklgheten eftersom deras utbildning ofta leder till mer välbetalda och tidskrävande arbeten, inte sällan umgås man också privat med högutbildade som tycker och tänker ungefär likadant, och det blir därför den verklighet som dom gemensamt lever i som blir deras verklighet, och dom har nog lite svårare att tolka hur och varför folk utanför deras teoretiska bubbla tycker och agerar som dom gör.

Det är ju inte helt konstigt att personer med en högre teoretisk utbildning just är teoretiskt lagda. Jag tänker på t.ex läkare och sjuksköterskor (dom gör ju inget praktiskt :ironi: ) piloter (som också tappat kontakt med verkligheten eftersom dom bara är i den tunna luften), poliser, för att inte snacka om tekniska ingenjörer... ja listan på grupper som lever i en teoretisk bubbla kan bli hur lång som helst.

IL; du är riktigt vilse i livet; din argumentation är oroande lik den som Khmer Rouge använde när man mördade alla med teoretisk utbildning i Kambodja. Jag tror nu inte för en sekund att du tänker så fanatiskt men din argumentation om att bara för att man ägnat tid åt studier istället för att plantera ris på risfältet, så skulle man inte ha insikt om andra gruppers förhållanden. Det är totalt virrigt!

Jag tror att det är mycket lättare att komma vanligt folk i slummen och på Isaans landsbygd nära om man är lite mer på samma nivå och använder ett "språk" och sätt som inte avviker så mycket mot deras eget, gör man det så framstår det inte alls märkligt att dom röstar som dom gör eller varför det är spänningar mellan dessa och landets elit, det är i själva verket helt självklart att ett land med såna orättvisor har spänningar och konflikter, det enda märkliga är väl att det inte är fler och allvarligare, och att som en större del av forumets akademiker utmåla landets fattiga som terrorister och bråkstakar är djupt beklagligt och totalt felaktigt och det tyder på stor oförståelse för dom fattigas situation och dålig kontakt med verkligheten.

Så utbildning är absolut inte någon garanti för att man drar rätt slutsatser i ett land som Thailand med sina stora klyftor och stora skillnader mellan fattiga och rika, stad och landsbygd, för eler emot kupper, o.s.v, men det finns ju lysande undantagpå forumet som Wille, Joints och Atom som inte kategoriskt har tagit ställning för eliten mot grärötterna i någon skyttegrav utan som använder sin utbildning till att försöka förstå båda sidor i konflikten, och som dessutomhar en positiv och trevlig attityd i debatterna och då är ju utbildning något positivt.

Mvh Isan Lover

Generellt brukar man ju säga tvärtom (t.ex ett av både S och V paradnummer enda sedan 30-talet); att utbildning är vägen att lyfta dig ur okunskap. det var därför som ABF bildades; för att ge arbetare möjlighet till fortsatt utbildning. Nu är det fel enligt di för man hamnar i en teoretisk bubbla och ser inte "verkligheten" (antar du menar din verklighet då?)

De flesta experter i världen är överens om att utbildning ger en bättre medvetenhet (därför försöker man t.ex. i vissa muslimska länder stoppa all utbildning som inte bedrivs i de religiösa skolorna).

Vad gäller Thailand så skulle jag verkligen vilja se ökad utbildning för det skulle ge än högre medvetenhet om samhället vilket i sin tur skulle göra att fler inser det bedrägeri de röda propagerar för och att t.ex LM är föråldrat. Det skulle verkligen flytta Thailand uppåt på den demokratiska mätaren. Köpa plattor är då ett hån för mig. Snacka om att ge opium till folket så dom håller käften!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag har ingenting emot välutbildade människor, har ofta fått hjälp med problem jag haft av människor som är välutbildade och kan saker som jag inte har en aning om. Det jag menar är att det finns dom som tror sig vara förmer än andra människor bara för att dom är mer utbildade. Ett tydligt exempel på det, här på MPR, är hånandet av Yingluck för att hon inte behärskar engelskan fullt ut. Jag är själv inte någon hejare på engelska och tycker det är lite tragiskt när världsmästarna kraxar om det hela tiden..

Yingluck påstår sig ha skaffat en universitetsutbildning i USA men pratar engelska som en person som aldrig satt sin fot i ett engelsktalande land.

Jag tycker att det är så otroligt pinsamt och tänker på det varje gång jag hör henne uttala sig.

Varje person borde besitta någon minsta måtta av självkritik och ha lite självbevarelsedrift.

Personligen så är jag t.ex extremt dålig på Tyska. Skulle därför aldrig komma på tanken att ställa upp i en intervju på tyska.

Och om jag ändå gjorde det, i tron att jag skulle kunna medverka, så skulle jag inte förvånas om folk tyckte att jag lät efterbliven.

I Yinglucks fall så tycker jag att det är än mer anmärkningsvärt att hon deltar eftersom det finns gott om tolkar som kunde tolka.

Om Yingluck på allvar går ut med att ha en amerikansk universitetsutbildning samtidigt som hon envisas att prata engelska som en dement 8-åring, så får hon faktiskt skylla sig själv. Och det har absolut noll med mig att göra. Och betyder knappast att jag anser mig förmer än henne. :)

Att du själv är kass på engelska gör ju ingenting. Precis som jag är kass på tyska.

Men om du på fullt allvar påstod att du pluggat på universitet i USA i flera år så hade jag nog kraxat en del om din engelska med. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts förut av andra. Det är ingen större skillnad på folk. Akademikers bajs stinker precis lika illa som de folk kallar för "vanliga" människors bajs.

Akademiker är ofta "vanliga" människor innan de blir akademiker och när jag tog mina futtiga universitetspoäng så mötte jag ganska många som var förstagångsstuderande och i medelåldern. Knasen är t.ex en ganska vanlig snubbe och även om han fick för sig att ta några poäng i 40-års-åldern så skulle han förbli en ganska "vanlig" snubbe i mina ögon. Precis som jag själv ser mig själv som en ganska vanlig snubbe.

Idag, i Sverige, så skulle det dessutom inte förvåna mig om det fanns fler individer med eftergymnasiala poäng, än utan. Så det "vanliga" kanske är att ha akademiska poäng.

Att göra skillnad på folk är vidare både otrevligt och efterblivet och jag förstår inte behovet av det.

Vare sig man har högskolepoäng och tycker sig vara förmer eller om man är snickare/facksnubbe som tror sig vara förmer för att man tror sig leva i verkligheten.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Trådstarten i denna tråd är väl ett bra exempel på hur fel det kan bli när man inte fått tillräcklig utbildning.

Att fullständigt missförstå vad man läser kan ju verka charmigt om det gäller ett barn, men vuxna..?

Ingen kan väl ändå på ett seriöst sätt tro att kunskap, oavsett om vad, är en börda att bära.

Och angående Thailand är det ju så att bristen på utbildning är den stora anledningen till att det ser ut som det gör.

En premiärminister som säger sig ha flera examen från ett annat land, men som inte kan det basalaste i landets språk, lögn eller bara tragiskt, jag vet ju vad jag tror, Yingluck är inte korkad, men här springer en gammal lögn ikapp henne.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådstarten i denna tråd är väl ett bra exempel på hur fel det kan bli när man inte fått tillräcklig utbildning.

Att fullständigt missförstå vad man läser kan ju verka charmigt om det gäller ett barn, men vuxna..?

Ingen kan väl ändå på ett seriöst sätt tro att kunskap, oavsett om vad, är en börda att bära.

Och angående Thailand är det ju så att bristen på utbildning är den stora anledningen till att det ser ut som det gör.

En premiärminister som säger sig ha flera examen från ett annat land, men som inte kan det basalaste i landets språk, lögn eller bara tragiskt, jag vet ju vad jag tror, Yingluck är inte korkad, men här springer en gammal lögn ikapp henne.

Kunskapens rot är bitter, men dess frukter äro ljuva...

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag buntar inte alls ihop akademiker utan det framgår alldeles tydligt i mina inlägg att det finns olika sorters akademiker precis som bland alla andra människor så även på detta forum, en del uppför sig som lite otrevliga enögda besserwissrar som verkar njuta av att försöka sätta andra på plats, medans andra akademiker tvärtom ser det som en tillgång att få ta del av sånt som"vanliga" människor tycker och tänker och inbjuder till en positiv dialog genom att hålla en trevlig ton och uppmuntra andra till inlägg.

Vad det gäller ensamhet så är det inget större problem eftersom större delen av Thailands befolkning tillhör dom fattiga och delar dom åsikter jag framför om militär och landets stora klyftor och är man med dom som har vunnit landets 5 senaste val så känns det tryggt ur ett demokratiskt perspektiv.

Mvh Isan Lover

Med andra ord har det inte ett skit med akademiker eller inte att göra?

Det är upp till personen om den vill vara besservisser eller inte.

Vilket bevisar att du kan vara lika mycket besservisser som en akademiker.

Kommer nästa diskussion handla om att rörmokare gillar somtam mer än elektriker?

Ungefär lika relevant!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Med andra ord har det inte ett skit med akademiker eller inte att göra?

Det är upp till personen om den vill vara besservisser eller inte.

Vilket bevisar att du kan vara lika mycket besservisser som en akademiker.

Kommer nästa diskussion handla om att rörmokare gillar somtam mer än elektriker?

Ungefär lika relevant!

Mvh Janne

Gillar man somtam så gäller det ju att ha ordning på rören, så inte helt omöjligt :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag buntar inte alls ihop akademiker utan det framgår alldeles tydligt i mina inlägg att det finns olika sorters akademiker precis som bland alla andra människor så även på detta forum, en del uppför sig som lite otrevliga enögda besserwissrar som verkar njuta av att försöka sätta andra på plats, medans andra akademiker tvärtom ser det som en tillgång att få ta del av sånt som"vanliga" människor tycker och tänker och inbjuder till en positiv dialog genom att hålla en trevlig ton och uppmuntra andra till inlägg.

Vad det gäller ensamhet så är det inget större problem eftersom större delen av Thailands befolkning tillhör dom fattiga och delar dom åsikter jag framför om militär och landets stora klyftor och är man med dom som har vunnit landets 5 senaste val så känns det tryggt ur ett demokratiskt perspektiv.

Mvh Isan Lover

Det här blir kosntigare och konstigare. Du snackar om att akademiker "får ta del av sådant som "vanliga människor" tycker. Vad är då vanliga människor. Tillhör man inte "vanliga" för att man har någon form av akademisk examen? Då exkluderar du i stort alla som genomgått någon form av högskoleutbildning som t,.ex sjuksköterskor, balettdansörer, psykologer, läkare och hundratals andra yrkeskategorier. Det blir lite väl generalistiskt, tycker du inte det?

Jag har träffat bra och dåliga hantverkare; en del vill ta del av vad vi vanliga människor tycker medan andra är övertygade om att teori; det är bara för svagsinta.

Fullständigt barock diskussion!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Du hade kunnat korta ner hela det där inlägget till "Jag förstog inte vad du skrev". :)

Läs om, läs rätt.

Läs om läs rätt! Jo ja tackar jag :nono:

Det var inte adresserat till herrn...

Det kanske är du som inte förstår?

Ändrades av Roi Et Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag buntar inte alls ihop akademiker utan det framgår alldeles tydligt i mina inlägg att det finns olika sorters akademiker precis som bland alla andra människor så även på detta forum, en del uppför sig som lite otrevliga enögda besserwissrar som verkar njuta av att försöka sätta andra på plats, medans andra akademiker tvärtom ser det som en tillgång att få ta del av sånt som"vanliga" människor tycker och tänker och inbjuder till en positiv dialog genom att hålla en trevlig ton och uppmuntra andra till inlägg.

Vad det gäller ensamhet så är det inget större problem eftersom större delen av Thailands befolkning tillhör dom fattiga och delar dom åsikter jag framför om militär och landets stora klyftor och är man med dom som har vunnit landets 5 senaste val så känns det tryggt ur ett demokratiskt perspektiv.

Mvh Isan Lover

"vanliga" människor? Den här diskussionen blir bara konstigare och konstigare...

/Krister

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade nu IL varit en akademiker så hade han kanske läst igenom och förstått vad Freedom House Egentligen skriver om Thailand i den rapport som IL länkade till och då hade han inte framstått som en byfåne med klara brister i läsförståelsen...

Utbildning skall inte undeskattas!

Lite från IL´s länk:

"[size=4]The Thai press freedom environment improved in 2011 due to the lapse of the state of emergency at the end of 2010, which allowed for more open coverage in the run-up to the July elections. The elections quelled the ongoing conflict between the red-shirted United Front for Democracy Against Dictatorship (UDD) and the yellow-shirted supporters of the People’s Alliance for Democracy (PAD). The eventual victory of the Pheu Thai Party—led by Yingluck Shinawatra and supported by many red shirts—in July was seen as a gain by democracy activists. However, toward the end of the year the government began cracking down on journalists as a result of enhanced monitoring of electronic media, as well as the increased harassment of reporters. The authorities intensified prosecutions under the lèse-majesté laws and, on December 1, opened the new Cyber Security Operations Centre (CSOC), which extends control over online media, particularly blogs and social media, and aids the large-scale shutdowns of websites"[/size]

Hade nu IL haft läsförståelse och grundläggande kunskaper i det engelska språket så hade han kunna konstatera att press och yttrandefriheten lättade under 2011 efter att undantagstillståndet lyfts och fortsatte att vara förhållandevis öppet och fritt fram tills valet den 3 juli. Sen när Yingluck och hennes regering tillträtt så noterar Freedom House följande saker som alla får anses som negativa:

Förföljelse och trakasserier av journalister ökade under andra halvan av 2011, utökad övervakning av elektronisk media, utökade åtal med hänsyn till LM lagarna, startat CSOC för att övervaka bloggar och annan social media med resultatet att massvis med webbsidor stängs ner av regeringen.

Alla är saker som IL in absurdum hävdat skulle bli bättre-alltså mindre-under PT´s regering.

Tänk vad bra det hade varit om han förstått vad han länkade til..

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är saker som IL in absurdum hävdat skulle bli bättre-alltså mindre-under PT´s regering.

Tänk vad bra det hade varit om han förstått vad han länkade til..

Tänk vad bra det varit om du och en del andra redan för flera år sen förstått att IL inte har en susning om vad han skriver om eller vad han länkar till. Det är aldrig försent att ge upp !!

;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vad bra det varit om du och en del andra redan för flera år sen förstått att IL inte har en susning om vad han skriver om eller vad han länkar till. Det är aldrig försent att ge upp !!

:wink:

Det är lite som att vara lärare, till slut så måste "Lille Måns" förhoppningsvis förstå vad han läser... Man får inte ge upp!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådstarten i denna tråd är väl ett bra exempel på hur fel det kan bli när man inte fått tillräcklig utbildning.

Att fullständigt missförstå vad man läser kan ju verka charmigt om det gäller ett barn, men vuxna..?

Ingen kan väl ändå på ett seriöst sätt tro att kunskap, oavsett om vad, är en börda att bära.

Och angående Thailand är det ju så att bristen på utbildning är den stora anledningen till att det ser ut som det gör.

En premiärminister som säger sig ha flera examen från ett annat land, men som inte kan det basalaste i landets språk, lögn eller bara tragiskt, jag vet ju vad jag tror, Yingluck är inte korkad, men här springer en gammal lögn ikapp henne.

Inte bara det, att kunskap inte är en börda och att brist på kunskap ger ökat upphov till missförstånd!

Det är farligt att vara lågutbildad också!

Så här säger Statens folkhälsoinstitut:

Dubbelt så hög dödlighet bland personer med kort utbildning

http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Dubbelt-sa-hog-dodlighet-bland-personer-med-kort-utbildning/

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Då blir inte en del här gamla :crazy:

Ja jag borde varit död för minst 20 år sedan så det stämmer nog inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag borde varit död för minst 20 år sedan så det stämmer nog inte

För 30 år sedan tror jag inte på.

Utbildning är nämligen också nyfikenhet och villjan att lära sig, i skola, på universitet eller i bilen, det kvittar, kunskap kan man få på många sätt.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag borde varit död för minst 20 år sedan så det stämmer nog inte

Ont krut förgås inte så lätt :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite som att vara lärare, till slut så måste "Lille Måns" förhoppningsvis förstå vad han läser... Man får inte ge upp!

Men om nu Lille Måns pga ett handikapp helt saknar förutsättningar till att kunna läsa och förstå ?

Då tycker jag att det är jäkligt elakt mot Måns att tvinga på honom fortsatt undervisning i detta ämne år efter år.

Dessutom är det ju slöseri med både tid och resuscher som kunde använts på ett mycket bättre sätt för att hjälpa Lille Måns.

OBS. Detta inlägg handlar bara om den fiktive " Lille Måns" och ingen annan.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om nu Lille Måns pga ett handikapp helt saknar förutsättningar till att kunna läsa och förstå ?

Då tycker jag att det är jäkligt elakt mot Måns att tvinga på honom fortsatt undervisning i detta ämne år efter år.

Dessutom är det ju slöseri med både tid och resuscher som kunde använts på ett mycket bättre sätt för att hjälpa Lille Måns.

OBS. Detta inlägg handlar bara om den fiktive " Lille Måns" och ingen annan.

Fritz..

Man skulle kunna tro att "Lille Måns" har något handikapp och behöver särskoleundervisning men det har konstaterats att han bara har extrema inlärningsproblem och allvarliga brister i läsförståelsen. Ett annat problem med "Lille Måns" är hatt han gärna tror på sagor och saknar förmågan att kritiskt granska den information han får till sig.

MPR skolan har som policy och ledord att "Inte lämna någon unge efter" så det är bara att nöta med "Lille Måns" även om det kräver både 2, 3 och 4 år i varje klass.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ju inte helt konstigt att personer med en högre teoretisk utbildning just är teoretiskt lagda. Jag tänker på t.ex läkare och sjuksköterskor (dom gör ju inget praktiskt :ironi: ) piloter (som också tappat kontakt med verkligheten eftersom dom bara är i den tunna luften), poliser, för att inte snacka om tekniska ingenjörer... ja listan på grupper som lever i en teoretisk bubbla kan bli hur lång som helst.

IL; du är riktigt vilse i livet; din argumentation är oroande lik den som Khmer Rouge använde när man mördade alla med teoretisk utbildning i Kambodja. Jag tror nu inte för en sekund att du tänker så fanatiskt men din argumentation om att bara för att man ägnat tid åt studier istället för att plantera ris på risfältet, så skulle man inte ha insikt om andra gruppers förhållanden. Det är totalt virrigt!

Generellt brukar man ju säga tvärtom (t.ex ett av både S och V paradnummer enda sedan 30-talet); att utbildning är vägen att lyfta dig ur okunskap. det var därför som ABF bildades; för att ge arbetare möjlighet till fortsatt utbildning. Nu är det fel enligt di för man hamnar i en teoretisk bubbla och ser inte "verkligheten" (antar du menar din verklighet då?)

De flesta experter i världen är överens om att utbildning ger en bättre medvetenhet (därför försöker man t.ex. i vissa muslimska länder stoppa all utbildning som inte bedrivs i de religiösa skolorna).

Vad gäller Thailand så skulle jag verkligen vilja se ökad utbildning för det skulle ge än högre medvetenhet om samhället vilket i sin tur skulle göra att fler inser det bedrägeri de röda propagerar för och att t.ex LM är föråldrat. Det skulle verkligen flytta Thailand uppåt på den demokratiska mätaren. Köpa plattor är då ett hån för mig. Snacka om att ge opium till folket så dom håller käften!

Hej

Att alla behöver en grundläggande utbildning är ju självklart och dom som vill läsa vidare ska få göra det oavsett klasstillhörighet och ekonomi, men man ska inte sätta sig själv på pidestal och se ned på andra bara för att man har en utbildning, en högre grad av utbildning leder inte med automatik till att man alltid vet bättre än andra i alla frågor eller är en bättre människa än andra, man bör nog vara lite ödmjuk inför andra människors erfarenheter och upplevelser även som beläst, min erfarenhet säger mig att vanligt folk sitter inne med massor av lokal kunskap, historia och erfarenheter som är intresant att ta del av även om dessa inte alltid går att Googla fram eller länka till eller läsa om på biblioteket.

Det finns ju faktiskt en värld utanför klassrummen, nätet, biblioteket och skolböckerna och den är minst lika intresant och givande som det man kan läsa sig till.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle kunna tro att "Lille Måns" har något handikapp och behöver särskoleundervisning men det har konstaterats att han bara har extrema inlärningsproblem och allvarliga brister i läsförståelsen. Ett annat problem med "Lille Måns" är hatt han gärna tror på sagor och saknar förmågan att kritiskt granska den information han får till sig.

MPR skolan har som policy och ledord att "Inte lämna någon unge efter" så det är bara att nöta med "Lille Måns" även om det kräver både 2, 3 och 4 år i varje klass.

Med åren hopar sig dock problemen med Lille Måns. Eftersom han suttit kvar flera år är han nu flera år äldre än sina klasskamrater, vilka han tycker är enormt barnsliga. Eftersom han tycker att skolan bara är en massa trams har han börjat att uttåtagera mot både lärare och klasskamrater. Bland både lärare och elever finns det många som är rädda för den inte längre så lilla Måns, som inte vill bli kallad "unge" längre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Så "belästa" är inte "vanligt folk" ?

Är du rasist på något sätt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...