Jump to content
IGNORERAD

Glädjande besked Thailand återigen uppgraderat av Freedoom House.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen
:rotfl: Det finns bra akademiker och det finns dåliga akademiker, så är det bara. Jag skrev inte att alla akademiker är verklighetsfrånvarande utan att det finns dom som är det. Tydligen tog det skruv bland högdjuren så det kanske är bäst att vi återgår till att behandla IQ-befriade dörrvakter och annat allmänt white trash istället för att återställa hackordningen :)
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    14

  • andersbangkok

    11

  • måne

    8

  • Wangthong

    6

Mest aktiva i denna tråd

Kenneth4618

Glöm inte hantverkare !!!!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Vad gäller vilka grupper inom UDD som är progressiva och lyhörda, så finns dessa på FB och på egna hemsidor.

Som tips kan jag nämna att vissa av dessa grupperingar nu verkar hålla på att lämna UDD.

Du som har koll på "de röda" måste ju veta vilka olika grupperingar som finns, och vilka jag menar? Annars så får du väl googla. :)

Visst känner jag t,xlxxlxlxxlx,ahhahq[}000000000000000A[£1Will en del av de grupperingar som finns inom de roda i Thailand, men min min fråga till dig var var vilka DU avsåg när du skrev

att du stodjer ``proggresiva och lyhorda `` inom de roda.

Men du har tydligen inget svar på min fråga vilka du avser, så du hänvisar helt simpelt till FB och Google !

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Man skall skilja på utbildad/inte utbildad och intelligent/ointelligent samt kompetent/klantig

Finns fullständiga idi*ter bland akademiker och totala genier bland outbildade.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Är det någon slags högre visdom som man förlorar på universitet och högskolor eller kanske byter bort mot högmod och besserwisserattityd?

En och annan hjärncell strök allt med på studentnationspubarna i Uppsala. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

:rotfl: Det finns bra akademiker och det finns dåliga akademiker, så är det bara.

Du verkar väldigt säker på din sak. Hur gör du när du kommer fram till att en akademiker är dålig eller bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag hade en korridorpolare som på varje för- och efterfest bestämt hävdade att han var den ende akademikern. För att få kalla sig akademiker hävdade han att man skulle läst minst 200 poäng i ämnen som ingen normalfuntad arbetsgivare är intresserad av :)

Huruvida någon på MPR har högskole/universitetspoäng eller inte är precis lika ointressant som hur lång tid de har varit i Thailand. Precis som man kan ha pluggat på universitet i 10 år utan att lärt sig, eller framförallt fattat, någonting så kan man varit i Thailand i 20 år utan att förstå något om Thailand, det finns ju medlemmar på MPR som bott i Sverige i 50+ år utan att förstå hur Sverige fungerar. Att försöka få utbildning till något dåligt och meningslöst tyder dock, som någon påpekade, på komplex och oförstånd. De personer som inget kan eller förstår trots sin utbildning hade givetvis varit ännu hjälplösare utan.

I ett så pass jämlikt och klasslöst land som Sverige så spelar akademisk utbildning rätt liten roll, iaf när man jobbat några år. Det mesta man kan har man ju lärt sig på jobb och fritid och tack vare vår grundutbildning och att vi umgås fritt utan klasser så är ju en "formellt outbildad" ofta lika bildad som en formellt utbildad, vilket man inte minst ser på MPR där många av de bästa skribenterna saknar högskoleutbildning medans flera av de, i mitt tycke, sämre skribenterna åtminstonde påstår sig vara utbildade.

I ett land som Thailand är det dock annorlunda; är man fattig så är man oftast outbildad och då hamnar man oftast i en miljö där utbildning och kunnande överlag ses som närmast onödigt, iaf ouppnåeligt, och då är det lätt att en begåvad och ambitiös person drunknar i ett hav av okunskap och uppgivenhet medans en rik korkad unge förr eller senare får ett fint jobb oavsett hur dum och ointresserad han är tack vare att hans föräldrar har råd att placera honom i en "akademisk miljö".

Utbildning är alltid bra och kan ge diverse fördelar, jag kan dock inte se att just skrivandet på MPR skulle påverkas av antalet akademiska poäng :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

En och annan hjärncell strök allt med på studentnationspubarna i Uppsala. :crazy:

Med tanke på hur de cyklar här i Uppsala så har de inga hjärnceller alls :nono:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

:rotfl: Det finns bra akademiker och det finns dåliga akademiker, så är det bara. Jag skrev inte att alla akademiker är verklighetsfrånvarande utan att det finns dom som är det. Tydligen tog det skruv bland högdjuren så det kanske är bäst att vi återgår till att behandla IQ-befriade dörrvakter och annat allmänt white trash istället för att återställa hackordningen :)

Det här var så dumt så jag tar mig för pannan! Hoppas jag missförstod vad du skrev.

Bra och dåliga människor har väl inget med utbildning att göra?

Det där med bra och dåliga akademiker; det kan appliceras på precis vilken människokategori som helst.

Jag tolkar din argumentation på samma sätt som ett fåtal andra här; avundsjuka, något mindervärdighetskomplex eller en känsla av underlägsenhet.

Då brukar det hänvisas till "verkligheten" och att kunskap om verkligheten kan man bara få genom att undandra sig utbildning över grundskola (det verkar i alla fall så på ett par debattörer här)

Diskussionen är ovärdig en mogen samling människor (kanske är det just därför den förs här, vad vet jag)

Det konstiga för mig att det oftast är de som inte har högre teoretisk utbildning som ondgör sig över dom som satsat på det. Om det inte är underlägsenhet eller missunnsamhet; ja då vet jag inte vad det är.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Det här var så dumt så jag tar mig för pannan! Hoppas jag missförstod vad du skrev.

Bra och dåliga människor har väl inget med utbildning att göra?

Det där med bra och dåliga akademiker; det kan appliceras på precis vilken människokategori som helst.

Jag tolkar din argumentation på samma sätt som ett fåtal andra här; avundsjuka, något mindervärdighetskomplex eller en känsla av underlägsenhet.

Då brukar det hänvisas till "verkligheten" och att kunskap om verkligheten kan man bara få genom att undandra sig utbildning över grundskola (det verkar i alla fall så på ett par debattörer här)

Diskussionen är ovärdig en mogen samling människor (kanske är det just därför den förs här, vad vet jag)

Det konstiga för mig att det oftast är de som inte har högre teoretisk utbildning som ondgör sig över dom som satsat på det. Om det inte är underlägsenhet eller missunnsamhet; ja då vet jag inte vad det är.

Tagit mig för panna har jag fått göra när jag fått höra argument från utbildade människor som inte dragit sig för att använde min saknad av högre utbildning när man för en diskussion.

Ett exempel var en gång när jag diskuterade ekonomi och skatter med en person med 5 års universtitets utbildning och denne person tyckte att jag kunde ta min sopkvast och dra (jobbade som städare då) för jag var inte värdig att diskutera sådant jag inte förstod mig på pga att jag i dennes persons ögon var obildad.

För er som inte anser er vara förmer för att ni är välutbildade så förstår jag inte vad som är problemet, eller är det så att ni någon gång kanske tänkt tanken att vi outbildade är korkade just för att vi inte utbildade? :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Highlander

Fast just den specifika lilla sjukdomen drabbar alla människor, inte bara akademiker.

Skillnaden är väl att många akademiker med kunskapens hjälp botas. Även om det är långt ifrån alla.

Det finns t.ex massor av outbildade som inte har en aning om invandrares vardag och verklighet.

Och som aldrig satt sig in i vad invandringen egentligen betyder för Sverige. Både ekonomisk såväl som socialt.

Men som är supersnabba i att "analysera och lösa problem" gällande dessa saker ändå.

Att förstå andras realiteter är inte lätt.

Det viktiga är egentligen inte om man förstår eller inte, om man är insatt eller inte, eller om man har erfarenhet eller inte.

Så länge det finns debatt och diskussion så ökar förståelse utan att var man måste uppleva allting själv.

Det viktigaste, tycker jag, är att man alltid kommer ihåg att man kanske inte själv har hela bilden. Och därför inte dömer andra människor.

Och att man söker förståelse för alla.

Å det gör du, söker förståelse för alla?

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Ju mera man lär, så inser man hur lite man vet. :thumbsup:

Och omvänt...

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tagit mig för panna har jag fått göra när jag fått höra argument från utbildade människor som inte dragit sig för att använde min saknad av högre utbildning när man för en diskussion.

Ett exempel var en gång när jag diskuterade ekonomi och skatter med en person med 5 års universtitets utbildning och denne person tyckte att jag kunde ta min sopkvast och dra (jobbade som städare då) för jag var inte värdig att diskutera sådant jag inte förstod mig på pga att jag i dennes persons ögon var obildad.

För er som inte anser er vara förmer för att ni är välutbildade så förstår jag inte vad som är problemet, eller är det så att ni någon gång kanske tänkt tanken att vi outbildade är korkade just för att vi inte utbildade? :giggle:

Ja det kan jag bara hålla med dig om. Det är så dumt så det kan inte ens kommenteras. Du och några till gör dock liknande när ni på något outgrundligt sätt tror att bara för att man spenderat 3-5 år på en högskola eller universitet så saknar man helt plötsligt erfarenhet av verkligheten. Det är precis lika intelligent som det du berättade att du varit med om.

Edit; det sista stycket är precis det jag menar med mindervärdighetskomplex. Väx ifrån det!

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Alltså, jag har ingenting emot välutbildade människor, har ofta fått hjälp med problem jag haft av människor som är välutbildade och kan saker som jag inte har en aning om. Det jag menar är att det finns dom som tror sig vara förmer än andra människor bara för att dom är mer utbildade. Ett tydligt exempel på det, här på MPR, är hånandet av Yingluck för att hon inte behärskar engelskan fullt ut. Jag är själv inte någon hejare på engelska och tycker det är lite tragiskt när världsmästarna kraxar om det hela tiden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag hade en korridorpolare som på varje för- och efterfest bestämt hävdade att han var den ende akademikern. För att få kalla sig akademiker hävdade han att man skulle läst minst 200 poäng i ämnen som ingen normalfuntad arbetsgivare är intresserad av :)

Huruvida någon på MPR har högskole/universitetspoäng eller inte är precis lika ointressant som hur lång tid de har varit i Thailand. Precis som man kan ha pluggat på universitet i 10 år utan att lärt sig, eller framförallt fattat, någonting så kan man varit i Thailand i 20 år utan att förstå något om Thailand, det finns ju medlemmar på MPR som bott i Sverige i 50+ år utan att förstå hur Sverige fungerar. Att försöka få utbildning till något dåligt och meningslöst tyder dock, som någon påpekade, på komplex och oförstånd. De personer som inget kan eller förstår trots sin utbildning hade givetvis varit ännu hjälplösare utan.

I ett så pass jämlikt och klasslöst land som Sverige så spelar akademisk utbildning rätt liten roll, iaf när man jobbat några år. Det mesta man kan har man ju lärt sig på jobb och fritid och tack vare vår grundutbildning och att vi umgås fritt utan klasser så är ju en "formellt outbildad" ofta lika bildad som en formellt utbildad, vilket man inte minst ser på MPR där många av de bästa skribenterna saknar högskoleutbildning medans flera av de, i mitt tycke, sämre skribenterna åtminstonde påstår sig vara utbildade.

I ett land som Thailand är det dock annorlunda; är man fattig så är man oftast outbildad och då hamnar man oftast i en miljö där utbildning och kunnande överlag ses som närmast onödigt, iaf ouppnåeligt, och då är det lätt att en begåvad och ambitiös person drunknar i ett hav av okunskap och uppgivenhet medans en rik korkad unge förr eller senare får ett fint jobb oavsett hur dum och ointresserad han är tack vare att hans föräldrar har råd att placera honom i en "akademisk miljö".

Utbildning är alltid bra och kan ge diverse fördelar, jag kan dock inte se att just skrivandet på MPR skulle påverkas av antalet akademiska poäng :)

Atom, du är nog den mest kloke skribenten här på MPR i mina ögon. Du har en förmåga att omvandla allting som andra tänker i skrift. Jag menade egentligen inte att racka ner på folk som väljer att utbilda sig utan på folk som tror sig vara förmer gentemot människor som är outbildade. Mkt riktigt som du skriver så märks inte det i Sverige på samma sätt som i ett land som tex Thailand, men det finns där under ytan och ploppar upp då och då, åtminstone är det erfarenheter som jag har..

Jag hade nog valt att själv studerat vidare om jag inte hade varit så oerhört trött på allt som hade med skola att göra. Jag hade vid ca 25 års ålder möjligheten att söka ett jobb inom firman jag jobbade på då som hade inneburit att jag blivit tjänsteman och fått personalansvar och jag hade förmodligen fått det jobbet eftersom chefen tyckte att jag skulle söka tjänsten. Men jag rannsakade mig själv och kände efter att det är inte min grej. Inte på grund av att jag kände att jag inte klarade av jobbet eftersom jag redan gjorde mkt av jobbet när jag vikarierade för lediga chefer utan för att jag kände att det inte var min grej.. Så inte fan är jag avundsjuk på folk som lyckats bättre än mig själv utan bara lite less på folk som tror sig vara lite finare och lite bättre med sitt universitetsbetyg i handen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag otroligt glad att folk utbildar sig,utan dessa duktiga människor skulle inte min bil rulla,mina toarör funka.Jag skulle inte få mat,inte kunna resa och inte få gå restaurang.Det finns så otroligt duktigt folk i olika yrkeskategorier som jag uppskattar för sin kunskap(utbildad eller självlärd)för själv är jag så otecknisk och beroende av andras kunnande så utan dem stod jag mig slätt.Hurra för kunnigt folk :ok::14::14:

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Å det gör du, söker förståelse för alla?

Jag var nog lite otydlig där. Vilket kanske iofs inte är så konstigt eftersom jag saknar högskoleexamen. Hoppas att du kan vara lite överseende med det. :)

Vad jag menade var att jag tycker att man ska försöka förstå alla. Vilket jag inbillar mig att jag försöker göra.

Det som är så tröttsamt med det är bara att det finns så mycket fördomar i de flesta läger. Och vilja att peka finger.

Så jag är rätt trött på att behöva försvara utsatta bland priviligerade. Och försvara privilligerade bland de mindre priviligerade.

Eller på att försvara invandrare bland svennar. Eller försvara svennar bland invandrare.

Osv.. osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

..bara lite less på folk som tror sig vara lite finare och lite bättre med sitt universitetsbetyg i handen..

Hmm... lite "bättre" får man väl förlåta dem för att de tror sig vara. I varje fall inom det gebit de fått sin examen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hmm... lite "bättre" får man väl förlåta dem för att de tror sig vara. I varje fall inom det gebit de fått sin examen. :)

Absolut, men lite ödmjukhet är väl inte så himla jobbigt att visa och det finns faktiskt exempel när självlärda personer lyckats betydligt bättre än välutbildade personer inom vissa gebit :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Folks preferensramar över vad som är rätt och fel utgår ofta till den egna "verkligheten". Problemet är när man försöker översätta den egna verkligheten till någon annan. Då brukar det bli väldigt fel. Som exempel när vi byggde poolen förra året så kommenterade vissa bymedlemmar att det var totalt slöseri med pengar. Då man kunde köpa en massa risfält för pengarna. När jag köpte Viper (min schäfervalp) och dom fick veta att han kostade hela 12000 bath för en hund. Så var det gen en idi*tisk investering då man kunde köpa en ko för dessa pengar.

Men då ingen i byn lever i min verklighet. Så har dom inte en aning om att jag är affärsman. Och behöver vila min trötta hjärna ibland. Detta för att kunna vara kreativ och komma på nya affärsmöjligheter. Och jag har inga som helst ambitioner att bli risbonde eller att valla kor.

Det är kanske nånting för dom som hela tiden försöker överföra sin egen "verklighet" på andra som den enda sanningen att tänka på. Att bara för att verkligheten fungerar i ett sammanhang så kan den vara helt malplacerad om den sätts i ett annant sammanhang

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

På vilket sätt skulle utbildning vara negativt ?

Hej

Min uppfattning är att många människor med högre utbildning ofta är väldigt teoretiskt lagda och inte sällan delvis har tappat kontakten med verklgheten eftersom deras utbildning ofta leder till mer välbetalda och tidskrävande arbeten, inte sällan umgås man också privat med högutbildade som tycker och tänker ungefär likadant, och det blir därför den verklighet som dom gemensamt lever i som blir deras verklighet, och dom har nog lite svårare att tolka hur och varför folk utanför deras teoretiska bubbla tycker och agerar som dom gör.

Jag tror att det är mycket lättare att komma vanligt folk i slummen och på Isaans landsbygd nära om man är lite mer på samma nivå och använder ett "språk" och sätt som inte avviker så mycket mot deras eget, gör man det så framstår det inte alls märkligt att dom röstar som dom gör eller varför det är spänningar mellan dessa och landets elit, det är i själva verket helt självklart att ett land med såna orättvisor har spänningar och konflikter, det enda märkliga är väl att det inte är fler och allvarligare, och att som en större del av forumets akademiker utmåla landets fattiga som terrorister och bråkstakar är djupt beklagligt och totalt felaktigt och det tyder på stor oförståelse för dom fattigas situation och dålig kontakt med verkligheten.

Så utbildning är absolut inte någon garanti för att man drar rätt slutsatser i ett land som Thailand med sina stora klyftor och stora skillnader mellan fattiga och rika, stad och landsbygd, för eler emot kupper, o.s.v, men det finns ju lysande undantagpå forumet som Wille, Joints och Atom som inte kategoriskt har tagit ställning för eliten mot grärötterna i någon skyttegrav utan som använder sin utbildning till att försöka förstå båda sidor i konflikten, och som dessutomhar en positiv och trevlig attityd i debatterna och då är ju utbildning något positivt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min uppfattning är att många människor med högre utbildning ofta är väldigt teoretiskt lagda och inte sällan delvis har tappat kontakten med verklgheten eftersom deras utbildning ofta leder till mer välbetalda och tidskrävande arbeten, inte sällan umgås man också privat med högutbildade som tycker och tänker ungefär likadant, och det blir därför den verklighet som dom gemensamt lever i som blir deras verklighet, och dom har nog lite svårare att tolka hur och varför folk utanför deras teoretiska bubbla tycker och agerar som dom gör.

Jag tror att det är mycket lättare att komma vanligt folk i slummen och på Isaans landsbygd nära om man är lite mer på samma nivå och använder ett "språk" och sätt som inte avviker så mycket mot deras eget, gör man det så framstår det inte alls märkligt att dom röstar som dom gör eller varför det är spänningar mellan dessa och landets elit, det är i själva verket helt självklart att ett land med såna orättvisor har spänningar och konflikter, det enda märkliga är väl att det inte är fler och allvarligare, och att som en större del av forumets akademiker utmåla landets fattiga som terrorister och bråkstakar är djupt beklagligt och totalt felaktigt och det tyder på stor oförståelse för dom fattigas situation och dålig kontakt med verkligheten.

Så utbildning är absolut inte någon garanti för att man drar rätt slutsatser i ett land som Thailand med sina stora klyftor och stora skillnader mellan fattiga och rika, stad och landsbygd, för eler emot kupper, o.s.v, men det finns ju lysande undantagpå forumet som Wille, Joints och Atom som inte kategoriskt har tagit ställning för eliten mot grärötterna i någon skyttegrav utan som använder sin utbildning till att försöka förstå båda sidor i konflikten, och som dessutomhar en positiv och trevlig attityd i debatterna och då är ju utbildning något positivt.

Mvh Isan Lover

Du tar ordspråket "Kasta sten i glashus" till högre dimensioner!

Vad ger dig rätten att först säga att du lever i verkligheten för att i nästa mening trycka åsikter i munnen på folk som inte stödjer det just du skriver?

Om du läser mitt tidigare meddelande ovan så var det i högsta grad riktat mot dig, fast även andra borde ta till sig det jag skrev.

Har du en aning om andras verklighet ö.h.t för att ha den rätten att uttala dig om andras tyckande och tänkande?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Min uppfattning är att många människor med högre utbildning ofta är väldigt teoretiskt lagda och inte sällan delvis har tappat kontakten med verklgheten eftersom deras utbildning ofta leder till mer välbetalda och tidskrävande arbeten, inte sällan umgås man också privat med högutbildade som tycker och tänker ungefär likadant, och det blir därför den verklighet som dom gemensamt lever i som blir deras verklighet, och dom har nog lite svårare att tolka hur och varför folk utanför deras teoretiska bubbla tycker och agerar som dom gör.

Jag tror att det är mycket lättare att komma vanligt folk i slummen och på Isaans landsbygd nära om man är lite mer på samma nivå och använder ett "språk" och sätt som inte avviker så mycket mot deras eget, gör man det så framstår det inte alls märkligt att dom röstar som dom gör eller varför det är spänningar mellan dessa och landets elit, det är i själva verket helt självklart att ett land med såna orättvisor har spänningar och konflikter, det enda märkliga är väl att det inte är fler och allvarligare, och att som en större del av forumets akademiker utmåla landets fattiga som terrorister och bråkstakar är djupt beklagligt och totalt felaktigt och det tyder på stor oförståelse för dom fattigas situation och dålig kontakt med verkligheten.

Så utbildning är absolut inte någon garanti för att man drar rätt slutsatser i ett land som Thailand med sina stora klyftor och stora skillnader mellan fattiga och rika, stad och landsbygd, för eler emot kupper, o.s.v, men det finns ju lysande undantagpå forumet som Wille, Joints och Atom som inte kategoriskt har tagit ställning för eliten mot grärötterna i någon skyttegrav utan som använder sin utbildning till att försöka förstå båda sidor i konflikten, och som dessutomhar en positiv och trevlig attityd i debatterna och då är ju utbildning något positivt.

Mvh Isan Lover

Så svaret på frågan var.. ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning är att många människor med högre utbildning ofta är väldigt teoretiskt lagda och inte sällan delvis har tappat kontakten med verklgheten eftersom deras utbildning ofta leder till mer välbetalda och tidskrävande arbeten, inte sällan umgås man också privat med högutbildade som tycker och tänker ungefär likadant, och det blir därför den verklighet som dom gemensamt lever i som blir deras verklighet, och dom har nog lite svårare att tolka hur och varför folk utanför deras teoretiska bubbla tycker och agerar som dom gör.

Ah, the magic word.. "ofta". :)

Mitt intryck av den här förklaringsmodellen är att IL "inte sällan" kommer på kant med människor med "högre utbildning".

Gissningsvis begriper han inte vad de säger, precis som han inte gör här på forumet, och blir då så störd av detta att han känner sig hotad.

Alla med högre utbildning är därmed "likadana". Det märker ju IL när de inte tycker som honom.

Eftersom ILs tankar är de "rätta", så blir alla övriga tankar likadana, nämligen "mot" honom.

Därför buntar han ihop alla dessa högutbildade som folk som "tycker och tänker ungefär likadant". :)

För att inte självförtroendet ska kollapsa totalt så måste han då hitta en förklaringsmodell som låter honom fortsätta existera i den där orättvisa världen full av dumma dumma teoretiska människor.

Och förklaringen är ju då väldigt enkel: att folk med högre utbildning har "svårare att tolka hur och varför folk utanför deras teoretiska bubbla tycker och agerar som dom gör". :)

Det verkar vara både ensamt och jobbigt där i den IL'ska verkligheten.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min uppfattning är att många människor med högre utbildning ofta är väldigt teoretiskt lagda och inte sällan delvis har tappat kontakten med verklgheten eftersom deras utbildning ofta leder till mer välbetalda och tidskrävande arbeten, inte sällan umgås man också privat med högutbildade som tycker och tänker ungefär likadant, och det blir därför den verklighet som dom gemensamt lever i som blir deras verklighet, och dom har nog lite svårare att tolka hur och varför folk utanför deras teoretiska bubbla tycker och agerar som dom gör.

Jag tror att det är mycket lättare att komma vanligt folk i slummen och på Isaans landsbygd nära om man är lite mer på samma nivå och använder ett "språk" och sätt som inte avviker så mycket mot deras eget, gör man det så framstår det inte alls märkligt att dom röstar som dom gör eller varför det är spänningar mellan dessa och landets elit, det är i själva verket helt självklart att ett land med såna orättvisor har spänningar och konflikter, det enda märkliga är väl att det inte är fler och allvarligare, och att som en större del av forumets akademiker utmåla landets fattiga som terrorister och bråkstakar är djupt beklagligt och totalt felaktigt och det tyder på stor oförståelse för dom fattigas situation och dålig kontakt med verkligheten.

Så utbildning är absolut inte någon garanti för att man drar rätt slutsatser i ett land som Thailand med sina stora klyftor och stora skillnader mellan fattiga och rika, stad och landsbygd, för eler emot kupper, o.s.v, men det finns ju lysande undantagpå forumet som Wille, Joints och Atom som inte kategoriskt har tagit ställning för eliten mot grärötterna i någon skyttegrav utan som använder sin utbildning till att försöka förstå båda sidor i konflikten, och som dessutomhar en positiv och trevlig attityd i debatterna och då är ju utbildning något positivt.

Mvh Isan Lover

Och varför umgås du med dessa människor som"inte sällan umgås man Privat med högutbildade"tagelskjorta på eller ?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...